-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vzdělávání veřejnosti o cévní mozkové příhodě. Současný stav celosvětově a projekt na zvýšení informovanosti v České republice
[Public stroke education: Current status worldwide and projects to increase awareness in the Czech Republic]
Lucie Vondráčková, Robert Mikulík
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
- MeSH
- cévní mozková příhoda * MeSH
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- podpora zdraví MeSH
- vzdělávání pacientů jako téma MeSH
- zdravotní výchova * metody MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Úvod: Okamžitá reakce přihlížejícího nebo samotného pacienta na příznaky cévní mozkové příhody je hlavní a nejdůležitější krok pro včasné, a tím pádem efektivní zahájení léčby. Celosvětově probíhala řada kampaní s cílem zvýšit povědomí o cévní mozkové příhodě, jejich dopad je ale nejasný. Metoda: Ve dvou databázích byly vyhledány články shrnující výsledky vzdělávacích osvětových kampaní o cévní mozkové příhodě. Později byly přidány ještě tři články věnující se kampaním zaměřeným na děti. Všechny tyto články byly hodnoceny s cílem získat přehled a kontext pro uvedení českého vzdělávacího programu HOBIT. Výsledky: Do přehledu bylo zahrnuto 39 studií. Všechny studie popisují uspořádání vzdělávacích kampaní. Vzdělávání probíhalo za využití různých způsobů šíření informací, placených i neplacených médií, bylo zaměřeno na dospělou populaci nebo specifické skupiny a bylo organizováno jako jednorázové události nebo dlouhodobé kampaně. Kvůli rozdílným přístupům k měření efektivity kampaní, která byla zjišťována jako "znalosti o cévní mozkové příhodě" nebo "jednání v případě podezření na cévní mozkovou příhodu", byla efektivita kampaní obtížně srovnatelná. Šest studií ukázalo, že je díky kampaním možné zlepšit chování populace v případě vzniku cévní mozkové příhody. Dvacet publikací svědčilo o zlepšení znalostí, z nich ale šest selhalo ve zlepšení reakce na vznik příznaků. Dvě studie představily neúspěšné kampaně. Výsledky tří kampaní zaměřených na děti naznačovaly, že vzdělávání dětí by mohlo být efektivní i v dlouhodobé perspektivě. Závěr: Vzdělávání dospělých týkající se cévní mozkové příhody je nákladné a efektivita je omezená nebo žádná. Slibným řešením je vzdělávání dětí ve školách.
Background: Immediate response to stroke symptoms by a stroke victim or bystander is the first and most critical step for short onset to treatment time, and thus for effective acute stroke treatments. Different campaigns to increase the stroke awareness have been implemented worldwide, but their impact is unclear. Methods: Two databases were explored for papers evaluating stroke educational campaigns. Later, three more papers evaluating campaigns targeted to children were added. All of these papers were evaluated to gain a complex picture and context to introduce Czech educational program HOBIT. Results: Thirty-nine studies were involved into the review. All studies described the design of educational campaigns. Campaigns were conducted with advertising strategies using different types of paid or unpaid media, were targeting general adult population or specific subgroups and were designed as one-single event or long-term advertising. The measurement of the campaign outcomes either as the "stroke knowledge" or the "stroke response action" made it difficult to compare all of these campaigns in terms of efficacy together. Six studies showed that campaigns can improve population behavior in case of stroke. Twenty publications indicated that campaigns can increase the stroke knowledge, however, six of these revealed that campaigns failed to improve the behavioral intention. Two studies presented inefficient campaigns. Three campaigns targeted to children seemed to be efficient even in longer terms. Conclusion: Educating adults about stroke is costly and its efficacy is either limited or not present. The promising solution is educating children at schools.
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Brno Česká republika
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity Brno Česká republika
Mezinárodní centrum klinického výzkumu Fakultní nemocnice u sv Anny v Brně Brno Česká republika
Neurologická klinika Fakultní nemocnice u sv Anny v Brně Brno Česká republika
Public stroke education: Current status worldwide and projects to increase awareness in the Czech Republic
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19018466
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200417134408.0
- 007
- ta
- 008
- 190526s2017 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.1016/j.crvasa.2016.12.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vondráčková, Lucie $7 xx0236435 $u Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika
- 245 10
- $a Vzdělávání veřejnosti o cévní mozkové příhodě. Současný stav celosvětově a projekt na zvýšení informovanosti v České republice / $c Lucie Vondráčková, Robert Mikulík
- 246 31
- $a Public stroke education: Current status worldwide and projects to increase awareness in the Czech Republic
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Úvod: Okamžitá reakce přihlížejícího nebo samotného pacienta na příznaky cévní mozkové příhody je hlavní a nejdůležitější krok pro včasné, a tím pádem efektivní zahájení léčby. Celosvětově probíhala řada kampaní s cílem zvýšit povědomí o cévní mozkové příhodě, jejich dopad je ale nejasný. Metoda: Ve dvou databázích byly vyhledány články shrnující výsledky vzdělávacích osvětových kampaní o cévní mozkové příhodě. Později byly přidány ještě tři články věnující se kampaním zaměřeným na děti. Všechny tyto články byly hodnoceny s cílem získat přehled a kontext pro uvedení českého vzdělávacího programu HOBIT. Výsledky: Do přehledu bylo zahrnuto 39 studií. Všechny studie popisují uspořádání vzdělávacích kampaní. Vzdělávání probíhalo za využití různých způsobů šíření informací, placených i neplacených médií, bylo zaměřeno na dospělou populaci nebo specifické skupiny a bylo organizováno jako jednorázové události nebo dlouhodobé kampaně. Kvůli rozdílným přístupům k měření efektivity kampaní, která byla zjišťována jako "znalosti o cévní mozkové příhodě" nebo "jednání v případě podezření na cévní mozkovou příhodu", byla efektivita kampaní obtížně srovnatelná. Šest studií ukázalo, že je díky kampaním možné zlepšit chování populace v případě vzniku cévní mozkové příhody. Dvacet publikací svědčilo o zlepšení znalostí, z nich ale šest selhalo ve zlepšení reakce na vznik příznaků. Dvě studie představily neúspěšné kampaně. Výsledky tří kampaní zaměřených na děti naznačovaly, že vzdělávání dětí by mohlo být efektivní i v dlouhodobé perspektivě. Závěr: Vzdělávání dospělých týkající se cévní mozkové příhody je nákladné a efektivita je omezená nebo žádná. Slibným řešením je vzdělávání dětí ve školách.
- 520 9_
- $a Background: Immediate response to stroke symptoms by a stroke victim or bystander is the first and most critical step for short onset to treatment time, and thus for effective acute stroke treatments. Different campaigns to increase the stroke awareness have been implemented worldwide, but their impact is unclear. Methods: Two databases were explored for papers evaluating stroke educational campaigns. Later, three more papers evaluating campaigns targeted to children were added. All of these papers were evaluated to gain a complex picture and context to introduce Czech educational program HOBIT. Results: Thirty-nine studies were involved into the review. All studies described the design of educational campaigns. Campaigns were conducted with advertising strategies using different types of paid or unpaid media, were targeting general adult population or specific subgroups and were designed as one-single event or long-term advertising. The measurement of the campaign outcomes either as the "stroke knowledge" or the "stroke response action" made it difficult to compare all of these campaigns in terms of efficacy together. Six studies showed that campaigns can improve population behavior in case of stroke. Twenty publications indicated that campaigns can increase the stroke knowledge, however, six of these revealed that campaigns failed to improve the behavioral intention. Two studies presented inefficient campaigns. Three campaigns targeted to children seemed to be efficient even in longer terms. Conclusion: Educating adults about stroke is costly and its efficacy is either limited or not present. The promising solution is educating children at schools.
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a cévní mozková příhoda $7 D020521
- 650 12
- $a zdravotní výchova $x metody $7 D006266
- 650 _2
- $a vzdělávání pacientů jako téma $7 D010353
- 650 _2
- $a podpora zdraví $7 D006293
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Mikulík, Robert $7 xx0059766 $u Mezinárodní centrum klinického výzkumu, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Brno, Česká republika; Neurologická klinika, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Brno, Česká republika; Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika
- 773 0_
- $t Cor et Vasa $x 0010-8650 $g Roč. 59, č. 6 (2017), s. 635-641 (e e546-e552) $w MED00010972
- 856 41
- $u https://www.e-coretvasa.cz/ $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2980 $c 438 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20190522164325 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200417134402 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1408478 $s 1057915
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2017 $b 59 $c 6 $d 635-641 $f e546-e552 $i 0010-8650 $m Cor et Vasa (Brno) $x MED00010972
- LZP __
- $c NLK109 $d 20200417 $a NLK 2019-22/dk