-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Obstrukční spánková apnoe s nadměrnou denní spavostí jako rizikový faktor usnutí při řízení ve světle zdravotní způsobilosti řídit motorová vozidla
[Obstructive sleep apnoea with excessive daytime sleepiness as a risk factor for falling asleep while driving with respect to medical fitness to drive motor vehicles]
MUDr. Martin Pretl, CSc.
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu přehledy
- MeSH
- bdění MeSH
- lidé MeSH
- nepozorné řízení * MeSH
- neuropsychologické testy MeSH
- obstrukční spánková apnoe * komplikace terapie MeSH
- poruchy nadměrné spavosti * terapie MeSH
- řidičská zkouška MeSH
- řízení motorových vozidel * MeSH
- syndromy spánkové apnoe * komplikace terapie MeSH
- ventilace umělá s výdechovým přetlakem MeSH
- znalecký posudek MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- přehledy MeSH
Řidiči trpící neléčenou obstrukční spánkovou apnoí (OSA) udávají častější nadměrnou denní spavost (EDS) během řízení. Mají 2–5× vyšší riziko dopravních nehod, přičemž každá šestá nehoda má vážné následky včetně fatálních. Léčba pomocí přetlaku v dýchacích cestách (PAP) zmírňuje riziko vzniku dopravních nehod stejně jako může zlepšovat EDS. OSA a EDS jsou důležitými určujícími faktory nehod souvisejícími se spánkem. OSA s EDS je proto zařazena mezi choroby, které, pokud nejsou kompenzované, ovlivňují bezpečnost silničního provozu. V rozhodovacím procesu je největším problémem stanovení tíže EDS, která není přesně definována. K rozhodnutí o vydání řidičského oprávnění je nutno v těchto případech využít důkladné klinické rozvahy s využitím subjektivních škál (Epworthské škály spavosti – ESS) i objektivních vyšetření (test udržení bdělosti – MWT). Důležitý je též včasný screening pacientů – řidičů (screeningové dotazníky na OSA ev. screeningové přístrojové vyšetření OSA).
Drivers with untreated obstructive sleep apnoea (OSA) report more frequent excessive daytime sleepiness (EDS) while driving. They have a two- to five-fold higher risk of traffic accidents, with one in six accidents having serious consequences, including fatal ones. Treatment with positive airway pressure (PAP) reduces the risk of traffic accidents while improving EDS. OSA and EDS are important determining factors in road accidents associated with sleep. OSA with EDS is thus among diseases which, unless properly controlled, compromise road safety. A major challenge in the decision-making process is the estimation of EDS severity which has not been defined precisely. In these cases, the decision to issue a driving licence requires careful clinical consideration using subjective scales (the Epworth sleepiness scale – ESS) as well as objective tests (the maintenance of wakefulness test – MWT). Timely screening of patients-drivers (OSA screening questionnaires and/or device-based screening for OSA) is also of importance.
Obstructive sleep apnoea with excessive daytime sleepiness as a risk factor for falling asleep while driving with respect to medical fitness to drive motor vehicles
Citace poskytuje Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19039520
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200829213016.0
- 007
- ta
- 008
- 191111s2019 xr c f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36290/neu.2019.143 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Pretl, Martin $7 xx0078418 $u INSPAMED, s. r. o. – neurologická ambulance a spánková poradna, Institut spánkové medicíny, Praha
- 245 10
- $a Obstrukční spánková apnoe s nadměrnou denní spavostí jako rizikový faktor usnutí při řízení ve světle zdravotní způsobilosti řídit motorová vozidla / $c MUDr. Martin Pretl, CSc.
- 246 31
- $a Obstructive sleep apnoea with excessive daytime sleepiness as a risk factor for falling asleep while driving with respect to medical fitness to drive motor vehicles
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Řidiči trpící neléčenou obstrukční spánkovou apnoí (OSA) udávají častější nadměrnou denní spavost (EDS) během řízení. Mají 2–5× vyšší riziko dopravních nehod, přičemž každá šestá nehoda má vážné následky včetně fatálních. Léčba pomocí přetlaku v dýchacích cestách (PAP) zmírňuje riziko vzniku dopravních nehod stejně jako může zlepšovat EDS. OSA a EDS jsou důležitými určujícími faktory nehod souvisejícími se spánkem. OSA s EDS je proto zařazena mezi choroby, které, pokud nejsou kompenzované, ovlivňují bezpečnost silničního provozu. V rozhodovacím procesu je největším problémem stanovení tíže EDS, která není přesně definována. K rozhodnutí o vydání řidičského oprávnění je nutno v těchto případech využít důkladné klinické rozvahy s využitím subjektivních škál (Epworthské škály spavosti – ESS) i objektivních vyšetření (test udržení bdělosti – MWT). Důležitý je též včasný screening pacientů – řidičů (screeningové dotazníky na OSA ev. screeningové přístrojové vyšetření OSA).
- 520 9_
- $a Drivers with untreated obstructive sleep apnoea (OSA) report more frequent excessive daytime sleepiness (EDS) while driving. They have a two- to five-fold higher risk of traffic accidents, with one in six accidents having serious consequences, including fatal ones. Treatment with positive airway pressure (PAP) reduces the risk of traffic accidents while improving EDS. OSA and EDS are important determining factors in road accidents associated with sleep. OSA with EDS is thus among diseases which, unless properly controlled, compromise road safety. A major challenge in the decision-making process is the estimation of EDS severity which has not been defined precisely. In these cases, the decision to issue a driving licence requires careful clinical consideration using subjective scales (the Epworth sleepiness scale – ESS) as well as objective tests (the maintenance of wakefulness test – MWT). Timely screening of patients-drivers (OSA screening questionnaires and/or device-based screening for OSA) is also of importance.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a syndromy spánkové apnoe $x komplikace $x terapie $7 D012891
- 650 12
- $a poruchy nadměrné spavosti $x terapie $7 D006970
- 650 12
- $a obstrukční spánková apnoe $x komplikace $x terapie $7 D020181
- 650 _2
- $a ventilace umělá s výdechovým přetlakem $7 D011175
- 650 12
- $a nepozorné řízení $7 D000071826
- 650 12
- $a řízení motorových vozidel $7 D001334
- 650 _2
- $a znalecký posudek $7 D005104
- 650 _2
- $a řidičská zkouška $7 D001333
- 650 _2
- $a neuropsychologické testy $7 D009483
- 650 _2
- $a bdění $7 D014851
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 773 0_
- $t Neurologie pro praxi $x 1213-1814 $g Roč. 20, č. 5 (2019), s. 373-376 $w MED00011853
- 856 41
- $u https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2019/05/10.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2224 $c 612 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20191111081057 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200829213018 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1463565 $s 1078111
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2019 $b 20 $c 5 $d 373-376 $i 1213-1814 $m Neurologie pro praxi $x MED00011853
- LZP __
- $c NLK183 $d 20200829 $a NLK 2019-51/vt