-
Something wrong with this record ?
Diagnostika narativních schopností a česká adaptace nástroje MAIN
[Diagnostics of narrative abilities and Czech adaptation of the MAIN tool]
Miroslava Nováková Schöffelová
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Literacy MeSH
- Communication MeSH
- Creativity MeSH
- Humans MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Speech MeSH
- Rehabilitation of Speech and Language Disorders * MeSH
- Language Development * MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Narativní schopnosti jsou jednou z důležitých oblastí jazykového vývoje dítěte. Vypovídají o celkové úrovni jazykových dovedností a bývají zasažené u dětí s narušeným vývojem řeči. Kromě jazykové oblasti ale vypovídají také o celkové kognitivní zralosti a mohou ukazovat na úroveň některých kognitivních schopností, jako je paměť či pozornost. Do velké míry souvisí také s budoucí školní úspěšností, zejména se čtením a porozuměním čtenému textu. Proto je potřeba se touto oblastí jazyka zabývat v diagnostice a intervenci. Cílem článku je podrobněji vysvětlit podstatu narativních schopností a zasadit je do kontextu dalších schopností a dovedností. Chceme ukázat způsoby diagnostiky těchto schopností a shrnout aktuální stav v České republice. V závěru chceme představit nově vzniklý nástroj na měření narativních schopností - Multijazykový test pro hodnocení jazykových schopností, který je adaptací anglické verze testu MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives), jenž je v současné době dostupný ve více než 70 jazycích.
Narrative skills are an important area of a child's language development. They divulge the overall level of language skills and are often affected in children with language impairment. They also indicate overall cognitive maturity and may signify the level of some cognitive abilities, such as memory or attention. Narrative skills are also largely related to future school success, especially reading and comprehension of the read text. Therefore it is necessary to deal with this area of language by diagnosis and intervention. The aim of the article is to explain in more detail the essence of narrative abi-lities and to place them in the context of other abilities and skills. We attempt to show how these abilities can be diagnosed and what the progress is in the diagnostics of narrative abilities in the Czech Republic. Finally, we wish to present a new tool for measuring narrative abilities - the Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN), which is current-ly an adaptation of the original English version, currently available in more than 70 languages.
Diagnostics of narrative abilities and Czech adaptation of the MAIN tool
References provided by Crossref.org
Varia
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21004346
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210815111721.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 210210s2020 xr ac f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36833/lkl.2020.027 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Nováková Schöffelová, Miroslava, $u Ústav učitelství a humanitních věd VŠCHT Praha, Praha 6 - Dejvice $d 1982- $7 jo20201084730
- 245 10
- $a Diagnostika narativních schopností a česká adaptace nástroje MAIN / $c Miroslava Nováková Schöffelová
- 246 31
- $a Diagnostics of narrative abilities and Czech adaptation of the MAIN tool
- 500 __
- $a Varia
- 520 3_
- $a Narativní schopnosti jsou jednou z důležitých oblastí jazykového vývoje dítěte. Vypovídají o celkové úrovni jazykových dovedností a bývají zasažené u dětí s narušeným vývojem řeči. Kromě jazykové oblasti ale vypovídají také o celkové kognitivní zralosti a mohou ukazovat na úroveň některých kognitivních schopností, jako je paměť či pozornost. Do velké míry souvisí také s budoucí školní úspěšností, zejména se čtením a porozuměním čtenému textu. Proto je potřeba se touto oblastí jazyka zabývat v diagnostice a intervenci. Cílem článku je podrobněji vysvětlit podstatu narativních schopností a zasadit je do kontextu dalších schopností a dovedností. Chceme ukázat způsoby diagnostiky těchto schopností a shrnout aktuální stav v České republice. V závěru chceme představit nově vzniklý nástroj na měření narativních schopností - Multijazykový test pro hodnocení jazykových schopností, který je adaptací anglické verze testu MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives), jenž je v současné době dostupný ve více než 70 jazycích.
- 520 9_
- $a Narrative skills are an important area of a child's language development. They divulge the overall level of language skills and are often affected in children with language impairment. They also indicate overall cognitive maturity and may signify the level of some cognitive abilities, such as memory or attention. Narrative skills are also largely related to future school success, especially reading and comprehension of the read text. Therefore it is necessary to deal with this area of language by diagnosis and intervention. The aim of the article is to explain in more detail the essence of narrative abi-lities and to place them in the context of other abilities and skills. We attempt to show how these abilities can be diagnosed and what the progress is in the diagnostics of narrative abilities in the Czech Republic. Finally, we wish to present a new tool for measuring narrative abilities - the Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN), which is current-ly an adaptation of the original English version, currently available in more than 70 languages.
- 650 _2
- $a kreativita $7 D003405
- 650 12
- $a vývoj řeči $7 D007804
- 650 12
- $a rehabilitace poruch řeči a jazyka $7 D012049
- 650 _2
- $a řeč $7 D013060
- 650 _2
- $a gramotnost $7 D000067010
- 650 _2
- $a komunikace $7 D003142
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 773 0_
- $t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 4, č. 2 (2020), s. 124-135 $w MED00206074
- 856 41
- $u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202002-0026_diagnostics-of-narrative-abilities-and-czech-adaptation-of-the-main-tool.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20210210 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210808111707 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1620451 $s 1124660
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2020 $b 4 $c 2 $d 124-135 $e 20201214 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
- LZP __
- $c NLK183 $d 20210729 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20210210