-
Something wrong with this record ?
Diagnostika a následná péče o dítě s vadou sluchu v raném věku: zkušenosti rodičů
[Diagnostic process and subsequent care of children with early-age hearing impairment: parents' experience]
Radka Horáková, Kristýna Gábová, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Peter Tavel
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Speech-Language Pathology MeSH
- Communication MeSH
- Humans MeSH
- Speech Therapy methods MeSH
- Rehabilitation of Speech and Language Disorders methods MeSH
- Parents MeSH
- Diagnostic Screening Programs MeSH
- Hearing MeSH
- Persons with Hearing Disabilities * MeSH
- Hearing Tests * MeSH
- Language Development MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Článek přibližuje, jak probíhá diagnostický proces a odhalení sluchového postižení u dětí v České republice. Charakterizována je následná péče, která má multidisciplinární charakter a jejímž cílem je zabezpečit významné oblasti v podobě včasné intervence, nastavení funkční komunikace s dítětem a zabezpečení kvalitní logopedické péče. Informace v textu jsou doplněny o zjištění z kvalitativního výzkumu, který analyzoval zkušenosti rodičů dětí s vadou sluchu a jehož výsledky budou publikovány na stránkách https://hovoryozdravi.cz/. Výzkum je realizován Institutem sociálního zdraví Univerzity Palackého v Olomouci a je součástí projektu "Podpora efektivnějšího využívání bezdrátových technologií dětmi se sluchovým postižením" (financováno TA ČR). Pro účely tohoto článku bylo vybráno 20 rozhovorů s rodiči, v nichž jsme se v rámci našich analýz zaměřili na faktory ovlivňující péči a výchovu dítěte v raném věku z pohledu rodičů, a témata, která by mohla doplnit informace užitečné pro praxi klinické logopedie.
The article introduces the process of obtaining a diagnosis and hearing screening of young children in the Czech Republic. The subsequent care has been described as multidisciplinary, with its main goals being early intervention, initiation of functional communication with the child and providing the child with professional Speech Therapy training. The submitted text includes the qualitative research outcomes that analyse the experience of parents of children with hearing loss. These outcomes will be published on the website https://hovoryozdravi.cz/. The research has been carried out by the Olomouc University Social Health Institute and also forms part of the "Promoting the effective use of assistive devices by children with hearing impairments" project (financially supported by TA ČR). Within our research, 20 interviews with parents were selected for the purpose of this article, in which focused on the factors influencing the care and parenting at an early age from the parents' perspective. In addition, topics are described that we found helpful in complementing the common clinical practice of Speech Therapy.
Institut sociálního zdraví na UP v Olomouci Olomouc
Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Brno
Diagnostic process and subsequent care of children with early-age hearing impairment: parents' experience
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21004362
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210729200412.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 210210s2020 xr cd f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36833/lkl.2020.037 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Horáková, Radka, $u Audio Fon centr, s.r.o., Brno; Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Brno $d 1979- $7 xx0052648
- 245 10
- $a Diagnostika a následná péče o dítě s vadou sluchu v raném věku: zkušenosti rodičů / $c Radka Horáková, Kristýna Gábová, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Peter Tavel
- 246 31
- $a Diagnostic process and subsequent care of children with early-age hearing impairment: parents' experience
- 520 3_
- $a Článek přibližuje, jak probíhá diagnostický proces a odhalení sluchového postižení u dětí v České republice. Charakterizována je následná péče, která má multidisciplinární charakter a jejímž cílem je zabezpečit významné oblasti v podobě včasné intervence, nastavení funkční komunikace s dítětem a zabezpečení kvalitní logopedické péče. Informace v textu jsou doplněny o zjištění z kvalitativního výzkumu, který analyzoval zkušenosti rodičů dětí s vadou sluchu a jehož výsledky budou publikovány na stránkách https://hovoryozdravi.cz/. Výzkum je realizován Institutem sociálního zdraví Univerzity Palackého v Olomouci a je součástí projektu "Podpora efektivnějšího využívání bezdrátových technologií dětmi se sluchovým postižením" (financováno TA ČR). Pro účely tohoto článku bylo vybráno 20 rozhovorů s rodiči, v nichž jsme se v rámci našich analýz zaměřili na faktory ovlivňující péči a výchovu dítěte v raném věku z pohledu rodičů, a témata, která by mohla doplnit informace užitečné pro praxi klinické logopedie.
- 520 9_
- $a The article introduces the process of obtaining a diagnosis and hearing screening of young children in the Czech Republic. The subsequent care has been described as multidisciplinary, with its main goals being early intervention, initiation of functional communication with the child and providing the child with professional Speech Therapy training. The submitted text includes the qualitative research outcomes that analyse the experience of parents of children with hearing loss. These outcomes will be published on the website https://hovoryozdravi.cz/. The research has been carried out by the Olomouc University Social Health Institute and also forms part of the "Promoting the effective use of assistive devices by children with hearing impairments" project (financially supported by TA ČR). Within our research, 20 interviews with parents were selected for the purpose of this article, in which focused on the factors influencing the care and parenting at an early age from the parents' perspective. In addition, topics are described that we found helpful in complementing the common clinical practice of Speech Therapy.
- 650 12
- $a sluchové testy $7 D006320
- 650 12
- $a sluchově postižení $7 D019986
- 650 _2
- $a sluch $7 D006309
- 650 _2
- $a rodiče $7 D010290
- 650 _2
- $a vývoj řeči $7 D007804
- 650 _2
- $a řečová terapie $x metody $7 D013070
- 650 _2
- $a rehabilitace poruch řeči a jazyka $x metody $7 D012049
- 650 _2
- $a screeningové diagnostické programy $7 D000076862
- 650 _2
- $a klinická logopedie $7 D013066
- 650 _2
- $a komunikace $7 D003142
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 700 1_
- $a Gábová, Kristýna $u Institut sociálního zdraví na UP v Olomouci (OUSHI), Olomouc $7 xx0259508
- 700 1_
- $a Tavel, Peter, $u Institut sociálního zdraví na UP v Olomouci (OUSHI), Olomouc $d 1966- $7 mzk2007381874
- 773 0_
- $t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 4, č. 2 (2020), s. 84-91 $w MED00206074
- 856 41
- $u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202002-0015_diagnostic-process-and-subsequent-care-of-children-with-early-age-hearing-impairment-parents-experience.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20210210 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210729200409 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1620467 $s 1124676
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2020 $b 4 $c 2 $d 84-91 $e 20201214 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
- LZP __
- $c NLK183 $d 20210729 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20210210