• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Standardisation of the Slovenian version of the Alzheimer's Disease Assessment Scale - cognitive subscale (ADAS-Cog) [Standardizace slovinské verze škály Alzheimer's Disease Assessment Scale - kognitivní subškála (ADAS-Cog)]

J. Ulbl, M. Rakusa

. 2021 ; 84/117 (4) : 381-387.

Jazyk angličtina Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc21022525

Cíl: Počet pacientů s Alzheimerovou chorobou se na celém světě rychle zvyšuje. Škála Alzheimer`s Disease Assessment Scale – cognitive subscale (ADAS-Cog) je screeningový nástroj sestávající z jedenácti položek vyvinutý pro časnou detekci kognitivních změn v důsledku Alzheimerovy choroby. Na škále ADAS-Cog je možné získat 0–70 bodů, přičemž nižší číslo znamená lepší výsledek. Vyšší celkové skóre tedy koreluje se závažnější poruchou kognitivních funkcí. Cílem naší studie bylo škálu ADAS-Cog standardizovat pro slovinskou populaci. Metody: Do studie bylo zařazeno 84 osob bez poruchy kognitivních funkcí (57 % byly ženy), u nichž byla provedena administrace slovinské verze škály ADAS-Cog. Pro analýzu demografických údajů, celkových skóre ADAS-Cog a skóre jednotlivých úkolů byly použity metody deskriptivní statistiky. Střední hodnoty pro jednotlivé úkoly a celkových skóre byly porovnány mezi pohlavími a osobami mladšími či staršími 65 let. Na závěr byl vytvořen lineární model pro celkové skóre ADAS-Cog a pohlaví, věk a délku vzdělávání v letech. Výsledky: Rozmezí věku bylo 40–87 (střední věk byl 67,3 [SD 11,1]) let, rozmezí délky vzdělávání bylo 8–18 (střední délka vzdělávání byla 12,5 [SD 2,8]) let a střední celkové skóre bylo 7,4 (SD 2,3) bodů. Mezi pohlavími nebyly v demografických údajích nebo ve skóre ADAS-Cog rozdíly na úrovni jednotlivých úkolů nebo celkového skóre. Významný rozdíl byl zaznamenán v celkovém skóre mezi mladší a staršími účastníky (6,0 [SD 1,7] vs. 8,2 [SD 2,3] bodů). Pomocí lineární regrese bylo zjištěno, že celkové skóre bylo významně ovlivněno věkem (B = 0,138; p < 0,001) a délkou vzdělávání v letech (B = –0,236; p = 0,018). Závěr: Škála ADAS-Cog byla standardizována pro slovinskou populaci. Celkové skóre pro jedince bez poruchy kognitivních funkcí je relativně nízké a může být ovlivněno věkem a vzděláváním. U starších osob s nižším vzděláním může být dosaženo vyššího skóre než u zbytku populace.

Aim: The number of patients with Alzheimer‘s disease is rapidly increasing worldwide. Alzheimer`s Disease Assessment Scale – cognitive subscale (ADAS-Cog) is an eleven-task screening tool developed for detecting early cognitive changes due to Alzheimer‘s disease. The ADAS-Cog score ranges from 0 to 70 points, and a lower number of points means a better result. Thus, a higher total score correlates with more significant cognitive impairment. Our study aim was to standardize ADAS-Cog for the Slovenian population. Methods: 84 cognitively unimpaired (CU) subjects were included (57% females). We tested them with the Slovenian version of ADAS-Cog. We used descriptive statistics to analyze the demographic data, ADAS-Cog total scores and individual task scores. The mean values for each task and the total score were compared between the sexes and between people younger and older than 65 years. At the end, we created a linear model between the ADAS-Cog total score and sex, age and years of education. Results: The age range was 40–87 (the mean age was 67.3 [SD 11.1]) years, the education range was 8–18 (mean years of education 12.5 [SD 2.8]) years and the mean total score was 7.4 (SD 2.3) points. There were no differences between the sexes in the demographic data or ADAS-Cog score at the individual task or in total. A significant difference was found in the total score between younger and older participants (6.0 [SD 1.7] vs. 8.2 [SD 2.3] points). Using linear regression, we found that the total score was significantly influenced by the age (B = 0.138; P < 0.001) and years of education (B = –0.236; P = 0.018). Conclusion: We standardized ADAS-Cog for the Slovenian population. The total score for CU people is relatively low and may be influenced by age and education. Thus, older subjects with a lower education may achieve higher scores than the rest of the population.

Standardizace slovinské verze škály Alzheimer's Disease Assessment Scale - kognitivní subškála (ADAS-Cog)

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21022525
003      
CZ-PrNML
005      
20211012103618.0
007      
ta
008      
210913s2021 xr ad f 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.48095/cccsnn2021381 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Ulbl, J. $u Department of Neurology, University, Medical Centre Maribor, Slovenia
245    10
$a Standardisation of the Slovenian version of the Alzheimer's Disease Assessment Scale - cognitive subscale (ADAS-Cog) / $c J. Ulbl, M. Rakusa
246    31
$a Standardizace slovinské verze škály Alzheimer's Disease Assessment Scale - kognitivní subškála (ADAS-Cog)
520    3_
$a Cíl: Počet pacientů s Alzheimerovou chorobou se na celém světě rychle zvyšuje. Škála Alzheimer`s Disease Assessment Scale – cognitive subscale (ADAS-Cog) je screeningový nástroj sestávající z jedenácti položek vyvinutý pro časnou detekci kognitivních změn v důsledku Alzheimerovy choroby. Na škále ADAS-Cog je možné získat 0–70 bodů, přičemž nižší číslo znamená lepší výsledek. Vyšší celkové skóre tedy koreluje se závažnější poruchou kognitivních funkcí. Cílem naší studie bylo škálu ADAS-Cog standardizovat pro slovinskou populaci. Metody: Do studie bylo zařazeno 84 osob bez poruchy kognitivních funkcí (57 % byly ženy), u nichž byla provedena administrace slovinské verze škály ADAS-Cog. Pro analýzu demografických údajů, celkových skóre ADAS-Cog a skóre jednotlivých úkolů byly použity metody deskriptivní statistiky. Střední hodnoty pro jednotlivé úkoly a celkových skóre byly porovnány mezi pohlavími a osobami mladšími či staršími 65 let. Na závěr byl vytvořen lineární model pro celkové skóre ADAS-Cog a pohlaví, věk a délku vzdělávání v letech. Výsledky: Rozmezí věku bylo 40–87 (střední věk byl 67,3 [SD 11,1]) let, rozmezí délky vzdělávání bylo 8–18 (střední délka vzdělávání byla 12,5 [SD 2,8]) let a střední celkové skóre bylo 7,4 (SD 2,3) bodů. Mezi pohlavími nebyly v demografických údajích nebo ve skóre ADAS-Cog rozdíly na úrovni jednotlivých úkolů nebo celkového skóre. Významný rozdíl byl zaznamenán v celkovém skóre mezi mladší a staršími účastníky (6,0 [SD 1,7] vs. 8,2 [SD 2,3] bodů). Pomocí lineární regrese bylo zjištěno, že celkové skóre bylo významně ovlivněno věkem (B = 0,138; p < 0,001) a délkou vzdělávání v letech (B = –0,236; p = 0,018). Závěr: Škála ADAS-Cog byla standardizována pro slovinskou populaci. Celkové skóre pro jedince bez poruchy kognitivních funkcí je relativně nízké a může být ovlivněno věkem a vzděláváním. U starších osob s nižším vzděláním může být dosaženo vyššího skóre než u zbytku populace.
520    9_
$a Aim: The number of patients with Alzheimer‘s disease is rapidly increasing worldwide. Alzheimer`s Disease Assessment Scale – cognitive subscale (ADAS-Cog) is an eleven-task screening tool developed for detecting early cognitive changes due to Alzheimer‘s disease. The ADAS-Cog score ranges from 0 to 70 points, and a lower number of points means a better result. Thus, a higher total score correlates with more significant cognitive impairment. Our study aim was to standardize ADAS-Cog for the Slovenian population. Methods: 84 cognitively unimpaired (CU) subjects were included (57% females). We tested them with the Slovenian version of ADAS-Cog. We used descriptive statistics to analyze the demographic data, ADAS-Cog total scores and individual task scores. The mean values for each task and the total score were compared between the sexes and between people younger and older than 65 years. At the end, we created a linear model between the ADAS-Cog total score and sex, age and years of education. Results: The age range was 40–87 (the mean age was 67.3 [SD 11.1]) years, the education range was 8–18 (mean years of education 12.5 [SD 2.8]) years and the mean total score was 7.4 (SD 2.3) points. There were no differences between the sexes in the demographic data or ADAS-Cog score at the individual task or in total. A significant difference was found in the total score between younger and older participants (6.0 [SD 1.7] vs. 8.2 [SD 2.3] points). Using linear regression, we found that the total score was significantly influenced by the age (B = 0.138; P < 0.001) and years of education (B = –0.236; P = 0.018). Conclusion: We standardized ADAS-Cog for the Slovenian population. The total score for CU people is relatively low and may be influenced by age and education. Thus, older subjects with a lower education may achieve higher scores than the rest of the population.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    12
$a Alzheimerova nemoc $x diagnóza $x komplikace $7 D000544
650    _2
$a kognitivní poruchy $x diagnóza $7 D003072
650    12
$a testy pro posouzení mentálních funkcí a demence $x normy $7 D000073216
650    _2
$a klinická studie jako téma $7 D000068456
700    1_
$a Rakusa, M. $u Department of Neurology, University, Medical Centre Maribor, Slovenia
773    0_
$w MED00010979 $t Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x 1210-7859 $g Roč. 84/117, č. 4 (2021), s. 381-387
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-neurologie/2021-4-9/standardizace-slovinske-verze-skaly-alzheimer-s-disease-assessment-scale-kognitivni-subskala-adas-cog-128178 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b A 4085 $c 616 $y p $z 0
990    __
$a 20210913 $b ABA008
991    __
$a 20211012103614 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1702862 $s 1143009
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2021 $b 84/117 $c 4 $d 381-387 $i 1210-7859 $m Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie $x MED00010979 $y 128178
LZP    __
$c NLK109 $d 20211012 $b NLK111 $a Meditorial-20210913

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...