Detail
Article
Web resource
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením
[Stressors at school from the teachers’ perspective and their associations with individual characteristics and burnout]

Radek Vorlíček, Lenka Kollerová, Pavlína Janošová, Rút Jungwirthová

. 2022 ; 66 (1) : 1-16.

Status minimal Language Czech Country Czech Republic

Cíle. Učitelství je považováno za stresující povolání, ale dosud nebylo zkoumáno, jak stresory ve školách vnímají samotní učitelé a zda souvisí s jejich individuálními charakteristikami a vyhořením. Soubor a metody. Výzkumu se zúčastnilo 594 učitelů 6.–9. ročníků ze 118 škol. Účastníci v online dotazníku odpověděli na otevřenou otázku, co považují za nejdůležitější problémy, se kterými se ve škole potýkají, a vyplnili škálu měřící vyhoření. Otázky a hypotézy. Výzkum zachytil, jaké typy stresorů ve škole učitelé vnímají. Poté ověřoval, zda jednotlivé stresory a jejich počet souvisí s pohlavím, socioekonomickým statusem, dél - kou praxe a vyhořením učitele. Analýzy. Použitý byl smíšený výzkumný design. Stresory byly identifikovány tematickou analýzou a souvislosti mezi proměnnými byly ověřovány pomocí statistických testů. Výsledky. Učitelé považují za stresory ve škole tyto oblasti: problematické vztahy s rodiči žáků (31 %), nevhodné chování žáků (29 %), nefunkční koncepce (27 %), nemotivovanost žáků (23 %), nedoceněnost školství (22 %), zahlcení administrativou (22 %), špatnou rodičovskou výchovu (17 %), nezvládnutou inkluzi (13 %) a nekolegiální klima (8 %). Ve svých odpovědích zmiňovali průměrně dvě oblasti. Ženy si častěji než muži stěžovaly na nevhodné chování žáků. Socioekonomický status s vnímáním stresorů nesouvisel. Učitelé s delší praxí si méně často stěžovali na nevhodné chování žáků a nekolegiální klima a uváděli menší počet stresorů. Učitelé s vyšší mírou vyhoření uváděli častěji problematické vztahy s rodiči a vyšší počet stresorů. Limity . Přestože může být zobecnitelnost výsledků studie omezena na populaci učitelů 6.– 9. ročníků v ČR, výzkum přináší nové vhledy do nároků učitelské profese.

Objectives. Teaching is a stressful job, but it is not clear what stressors teachers perceive at school and how these perceptions are associated with teacher characteristics and burnout. Sample and setting. The data were collected from 594 teachers of 6th to 9th grades from 118 schools. In an online survey, participants answered an open-ended question about what they perceive as the most important problems at school, and they filled a burnout scale. Questions and hypotheses. The study described the types of stressors that teachers perceive. Then, it verified whether stressors and their number reported by teachers associate with gender, socio-economic status (SES), teaching experience, and burnout. Analyses. A mixed design was used. Stressors were identified using thematic analysis and relationships were verified using statistical tests. Results. The stressors found were as follows: problematic relationships with students, parents (31%), student inappropriate behaviors (29%), non-functioning policies (27%), student lack of motivation (23%), underappreciation of education (22%), administrative overload (22%), improper parenting (17%), poorly handled inclusion (13%), and unfavorable collegial climate (8%). On average, teachers mentioned two stressors. Women more often reported student inappropriate behaviors. SES proved no significant effects. More experienced teachers less often mentioned student inappropriate behaviors and unfavorable collegial climate and reported a lower number of stressors. Teachers with a higher level of burnout more often complained about problematic relationships with parents and reported a higher number of stressors. Limitations. Although the generalizability of the results may be limited to 6th to 9th grade teachers in the Czech Republic, the study brings novel insights into the demands of teaching.

Stressors at school from the teachers’ perspective and their associations with individual characteristics and burnout

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23002541
003      
CZ-PrNML
005      
20230427123153.0
007      
cr|cn|
008      
230412s2022 xr d fs 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.51561/cspsych.66.1.1 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vorlíček, Radek $7 jo20191054270 $u Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové
245    10
$a Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charakteristikami a vyhořením / $c Radek Vorlíček, Lenka Kollerová, Pavlína Janošová, Rút Jungwirthová
246    31
$a Stressors at school from the teachers’ perspective and their associations with individual characteristics and burnout
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíle. Učitelství je považováno za stresující povolání, ale dosud nebylo zkoumáno, jak stresory ve školách vnímají samotní učitelé a zda souvisí s jejich individuálními charakteristikami a vyhořením. Soubor a metody. Výzkumu se zúčastnilo 594 učitelů 6.–9. ročníků ze 118 škol. Účastníci v online dotazníku odpověděli na otevřenou otázku, co považují za nejdůležitější problémy, se kterými se ve škole potýkají, a vyplnili škálu měřící vyhoření. Otázky a hypotézy. Výzkum zachytil, jaké typy stresorů ve škole učitelé vnímají. Poté ověřoval, zda jednotlivé stresory a jejich počet souvisí s pohlavím, socioekonomickým statusem, dél - kou praxe a vyhořením učitele. Analýzy. Použitý byl smíšený výzkumný design. Stresory byly identifikovány tematickou analýzou a souvislosti mezi proměnnými byly ověřovány pomocí statistických testů. Výsledky. Učitelé považují za stresory ve škole tyto oblasti: problematické vztahy s rodiči žáků (31 %), nevhodné chování žáků (29 %), nefunkční koncepce (27 %), nemotivovanost žáků (23 %), nedoceněnost školství (22 %), zahlcení administrativou (22 %), špatnou rodičovskou výchovu (17 %), nezvládnutou inkluzi (13 %) a nekolegiální klima (8 %). Ve svých odpovědích zmiňovali průměrně dvě oblasti. Ženy si častěji než muži stěžovaly na nevhodné chování žáků. Socioekonomický status s vnímáním stresorů nesouvisel. Učitelé s delší praxí si méně často stěžovali na nevhodné chování žáků a nekolegiální klima a uváděli menší počet stresorů. Učitelé s vyšší mírou vyhoření uváděli častěji problematické vztahy s rodiči a vyšší počet stresorů. Limity . Přestože může být zobecnitelnost výsledků studie omezena na populaci učitelů 6.– 9. ročníků v ČR, výzkum přináší nové vhledy do nároků učitelské profese.
520    9_
$a Objectives. Teaching is a stressful job, but it is not clear what stressors teachers perceive at school and how these perceptions are associated with teacher characteristics and burnout. Sample and setting. The data were collected from 594 teachers of 6th to 9th grades from 118 schools. In an online survey, participants answered an open-ended question about what they perceive as the most important problems at school, and they filled a burnout scale. Questions and hypotheses. The study described the types of stressors that teachers perceive. Then, it verified whether stressors and their number reported by teachers associate with gender, socio-economic status (SES), teaching experience, and burnout. Analyses. A mixed design was used. Stressors were identified using thematic analysis and relationships were verified using statistical tests. Results. The stressors found were as follows: problematic relationships with students, parents (31%), student inappropriate behaviors (29%), non-functioning policies (27%), student lack of motivation (23%), underappreciation of education (22%), administrative overload (22%), improper parenting (17%), poorly handled inclusion (13%), and unfavorable collegial climate (8%). On average, teachers mentioned two stressors. Women more often reported student inappropriate behaviors. SES proved no significant effects. More experienced teachers less often mentioned student inappropriate behaviors and unfavorable collegial climate and reported a lower number of stressors. Teachers with a higher level of burnout more often complained about problematic relationships with parents and reported a higher number of stressors. Limitations. Although the generalizability of the results may be limited to 6th to 9th grade teachers in the Czech Republic, the study brings novel insights into the demands of teaching.
700    1_
$a Kollerová, Lenka, $d 1978- $7 xx0104729 $u Psychologický ústav Akademie věd České republiky, Praha
700    1_
$a Janošová, Pavlína, $d 1973- $7 jn20001005286 $u Psychologický ústav Akademie věd České republiky, Praha
700    1_
$a Jungwirthová, Rút $7 _AN116643 $u Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity, Brno
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 66, č. 1 (2022), s. 1-16 $w MED00010994
856    41
$u https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/issue/archive $y stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b online $c 618 $y 0 $z 0
990    __
$a 20230412142958 $b ABA008
991    __
$a 20230427123147 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1918884 $s 1188748
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2022 $b 66 $c 1 $d 1-16 $i 0009-062X $m Československá psychologie $x MED00010994
LZP    __
$a NLK 2023-12/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...