-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Alkohol a návykové látky u zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod
[Alcohol and addictive substances in deceased active participants of traffic accidents]
Monika Másilková, František Vorel
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- Národní registr pitev a toxikologických vyšetření, smrtelná dopravní nehoda, aktivní účastník dopravní nehody, policejní statistika,
- MeSH
- alkoholy analýza MeSH
- dopravní nehody * MeSH
- lidé MeSH
- pitva MeSH
- psychotropní léky MeSH
- registrace MeSH
- smrt MeSH
- toxikologie MeSH
- zakázané drogy MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Obsahem tohoto příspěvku je vyhodnocení dat týkajících se alkoholu (etanolu, etylalkoholu) a drog u zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod za roky 2016–2021 získaných z Národního registru pitev a toxikologických vyšetření prováděných na oddělení soudního lékařství a jejich porovnání s daty Policejního prezidia České republiky. Do souboru bylo zařazeno 2 715 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod, jejichž potřebná data jsou dostupná v obou těchto zdrojích. Pouze u 72 % z nich bylo provedeno vyšetření na přítomnost alkoholu, z nich u 24 % byla zjištěna koncentrace alkoholu v krvi vyšší než 0,2 g/kg. Toxikologické vyšetření na jiné látky, než alkohol bylo provedeno pouze u 49 % z celého souboru. Některá látka ze seznamu návykových látek byla prokázána u 120 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod (9 % z toxikologicky vyšetřených). Koncentrace těchto látek dosahovala hodnot ovlivňujících schopnost bezpečně řídit u 18 osob, a z nich u 11 osob dosahovala hodnot vylučujících schopnost bezpečně řídit. Domníváme se, že malý počet vyšetření je způsoben zejména snahou o úsporu finančních prostředků Policií České republiky, která toxikologické vyšetření v mnoha případech nepožadovala (pokud vůbec nařídila soudní pitvu). Policie ČR nevede statistiku o přítomnosti alkoholu nebo jiných návykových látek u zemřelých při dopravních nehodách, ale pouze u viníků dopravních nehod. Z údajů Policejního prezidia České republiky vyplývá, že v letech 2016–2021 bylo při dopravních nehodách usmrceno 57 osob, kde u viníka nehody byly zjištěny drogy. V našem souboru však byly omamné a psychotropní látky zjištěny v krvi (krevním séru) u 120 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod. To by bylo možné vysvětlit tím, že nejméně 63 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod, u kterých byla zjištěna přítomnost omamných a psychotropních látek, nebylo viníky dopravní nehody, při které zemřeli. Mnohem pravděpodobnější je však vysvětlení, že statistika Policejního prezidia České republiky zdaleka nezaznamenává všechny viníky dopravních nehod, kteří jsou pod vlivem drog. Půjde zejména o řidiče, kteří zahynuli při nehodě, kterou sami způsobili, ale Policie ČR nenařídila soudní pitvu, a tedy ani toxikologické vyšetření. V praxi aplikované provádění toxikologického vyšetření u zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod pouze výběrově znamená výrazné zkreslení statistických údajů o přítomnosti alkoholu nebo návykových látek u zemřelých, což může ovlivňovat nejen jednání výkonné moci, zejména Policie ČR, vůči účastníkům silničního provozu, ale i politiku zákonodárné moci v ČR ve věcech drog speciálně v dopravě, ale i obecně. Zájem na obligatorním vyšetření na přítomnost alkoholu i návykových látek by měly mít i pojišťovny. Pojistitel má právo plnění snížit, pokud došlo k úrazu následkem požití alkoholu nebo návykové látky. Podkladem, zda pojišťovna má snížit plnění a v jakém rozsahu, je zejména zaslání pravomocného rozhodnutí orgánu činného v trestním řízení. Pokud však tento orgán toxikologické vyšetření nenařídí, a tak nezná jeho výsledek, sdělí pojišťovně, že alkohol či návykové látky nebyly zjištěny, a pojišťovna tak plní v plném rozsahu.
The content of this paper is the evaluation of data related to alcohol (ethanol, ethyl alcohol) and drugs in deceased active participants of traffic accidents for the years 2016-2021 obtained from the National Registry of Autopsies and Toxicological Examinations performed at the Department of Forensic Medicine and their comparison with the data of the Police Presidium of the Czech Republic. The sample included 2,715 deceased active road users, and their required data is available in both these sources. Only 72% of them were tested for alcohol, of whom 24% were found to have a blood alcohol concentration higher than 0.2 g/kg. Toxicological testing for substances other than alcohol was carried out in only 49% of the whole research file. Some substance from the list of addictive substances was detected in 120 deceased active road users (9% of those toxicologically examined). The concentration of these substances reached values affecting the ability to drive safely in 7 persons and excluding the ability to drive safely in 11 persons. The low percentage of toxicological tests carried out may be partly explained by the fact that in some cases the persons concerned may have survived for a certain period of time when toxicological testing was no longer considered relevant. Since there were no persons in our cohort who died more than 24 hours after death, we consider such reasoning to be not entirely correct. Therefore, we believe that the low number of examinations is mainly due to an attempt to save funds when toxicological examination was not required by the Police of the Czech Republic (if a forensic autopsy was ordered at all). The Police of the Czech Republic does not keep statistics on the presence of alcohol or other addictive substances in road accident deaths, but only in those who are at fault in road accidents. Data from the Police Presidium of the Czech Republic show that in 2016-2021, 57 persons were killed in traffic accidents where drugs were detected in the culprit in the accident. However, in our cohort, narcotic and psychotropic substances were detected in the blood (blood serum) of 120 deceased active participants of traffic accidents. This could be explained by the fact that at least 63 deceased active road users who were found to have narcotic and psychotropic substances were not at fault for the accident in which they died. However, a much more likely explanation is that the statistics of the Police Presidium of the Czech Republic are far from recording all culprits in the accident who are under the influence of drugs. This will especially apply to drivers who died in an accident that they were at fault for and when the police often did not order a forensic autopsy and thus a toxicological examination. In practice, toxicological examination of deceased active participants in traffic accidents applied only selectively means a significant distortion of statistical data on the presence of alcohol or addictive substances in the deceased, which may affect not only the actions of executive power (especially the Police of the Czech Republic) towards road transport participants, but also the policy of the legislature in the Czech Republic in matters of drugs specifically in transport, but also in general. Insurance companies should also have an interest in compulsory testing for the presence of alcohol and addictive substances. The insurer has the right to reduce the insurance payment if the injury is the result of alcohol or substance abuse. In particular, the basis for whether the insurer should reduce the benefit and to what extent is the sending of a final decision by a law enforcement agency. However, if that authority does not order a toxicological examination and does not know the result, it shall inform the insurer that no alcohol or addictive substances have been detected and the insurer shall pay in full.
Alcohol and addictive substances in deceased active participants of traffic accidents
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23012054
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230913111208.0
- 007
- ta
- 008
- 230725s2023 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Másilková, Monika $u Ústav radiologie, toxikologie a ochrany obyvatelstva, Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita, České Budějovice $7 xx0229062
- 245 10
- $a Alkohol a návykové látky u zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod / $c Monika Másilková, František Vorel
- 246 31
- $a Alcohol and addictive substances in deceased active participants of traffic accidents
- 520 3_
- $a Obsahem tohoto příspěvku je vyhodnocení dat týkajících se alkoholu (etanolu, etylalkoholu) a drog u zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod za roky 2016–2021 získaných z Národního registru pitev a toxikologických vyšetření prováděných na oddělení soudního lékařství a jejich porovnání s daty Policejního prezidia České republiky. Do souboru bylo zařazeno 2 715 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod, jejichž potřebná data jsou dostupná v obou těchto zdrojích. Pouze u 72 % z nich bylo provedeno vyšetření na přítomnost alkoholu, z nich u 24 % byla zjištěna koncentrace alkoholu v krvi vyšší než 0,2 g/kg. Toxikologické vyšetření na jiné látky, než alkohol bylo provedeno pouze u 49 % z celého souboru. Některá látka ze seznamu návykových látek byla prokázána u 120 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod (9 % z toxikologicky vyšetřených). Koncentrace těchto látek dosahovala hodnot ovlivňujících schopnost bezpečně řídit u 18 osob, a z nich u 11 osob dosahovala hodnot vylučujících schopnost bezpečně řídit. Domníváme se, že malý počet vyšetření je způsoben zejména snahou o úsporu finančních prostředků Policií České republiky, která toxikologické vyšetření v mnoha případech nepožadovala (pokud vůbec nařídila soudní pitvu). Policie ČR nevede statistiku o přítomnosti alkoholu nebo jiných návykových látek u zemřelých při dopravních nehodách, ale pouze u viníků dopravních nehod. Z údajů Policejního prezidia České republiky vyplývá, že v letech 2016–2021 bylo při dopravních nehodách usmrceno 57 osob, kde u viníka nehody byly zjištěny drogy. V našem souboru však byly omamné a psychotropní látky zjištěny v krvi (krevním séru) u 120 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod. To by bylo možné vysvětlit tím, že nejméně 63 zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod, u kterých byla zjištěna přítomnost omamných a psychotropních látek, nebylo viníky dopravní nehody, při které zemřeli. Mnohem pravděpodobnější je však vysvětlení, že statistika Policejního prezidia České republiky zdaleka nezaznamenává všechny viníky dopravních nehod, kteří jsou pod vlivem drog. Půjde zejména o řidiče, kteří zahynuli při nehodě, kterou sami způsobili, ale Policie ČR nenařídila soudní pitvu, a tedy ani toxikologické vyšetření. V praxi aplikované provádění toxikologického vyšetření u zemřelých aktivních účastníků dopravních nehod pouze výběrově znamená výrazné zkreslení statistických údajů o přítomnosti alkoholu nebo návykových látek u zemřelých, což může ovlivňovat nejen jednání výkonné moci, zejména Policie ČR, vůči účastníkům silničního provozu, ale i politiku zákonodárné moci v ČR ve věcech drog speciálně v dopravě, ale i obecně. Zájem na obligatorním vyšetření na přítomnost alkoholu i návykových látek by měly mít i pojišťovny. Pojistitel má právo plnění snížit, pokud došlo k úrazu následkem požití alkoholu nebo návykové látky. Podkladem, zda pojišťovna má snížit plnění a v jakém rozsahu, je zejména zaslání pravomocného rozhodnutí orgánu činného v trestním řízení. Pokud však tento orgán toxikologické vyšetření nenařídí, a tak nezná jeho výsledek, sdělí pojišťovně, že alkohol či návykové látky nebyly zjištěny, a pojišťovna tak plní v plném rozsahu.
- 520 9_
- $a The content of this paper is the evaluation of data related to alcohol (ethanol, ethyl alcohol) and drugs in deceased active participants of traffic accidents for the years 2016-2021 obtained from the National Registry of Autopsies and Toxicological Examinations performed at the Department of Forensic Medicine and their comparison with the data of the Police Presidium of the Czech Republic. The sample included 2,715 deceased active road users, and their required data is available in both these sources. Only 72% of them were tested for alcohol, of whom 24% were found to have a blood alcohol concentration higher than 0.2 g/kg. Toxicological testing for substances other than alcohol was carried out in only 49% of the whole research file. Some substance from the list of addictive substances was detected in 120 deceased active road users (9% of those toxicologically examined). The concentration of these substances reached values affecting the ability to drive safely in 7 persons and excluding the ability to drive safely in 11 persons. The low percentage of toxicological tests carried out may be partly explained by the fact that in some cases the persons concerned may have survived for a certain period of time when toxicological testing was no longer considered relevant. Since there were no persons in our cohort who died more than 24 hours after death, we consider such reasoning to be not entirely correct. Therefore, we believe that the low number of examinations is mainly due to an attempt to save funds when toxicological examination was not required by the Police of the Czech Republic (if a forensic autopsy was ordered at all). The Police of the Czech Republic does not keep statistics on the presence of alcohol or other addictive substances in road accident deaths, but only in those who are at fault in road accidents. Data from the Police Presidium of the Czech Republic show that in 2016-2021, 57 persons were killed in traffic accidents where drugs were detected in the culprit in the accident. However, in our cohort, narcotic and psychotropic substances were detected in the blood (blood serum) of 120 deceased active participants of traffic accidents. This could be explained by the fact that at least 63 deceased active road users who were found to have narcotic and psychotropic substances were not at fault for the accident in which they died. However, a much more likely explanation is that the statistics of the Police Presidium of the Czech Republic are far from recording all culprits in the accident who are under the influence of drugs. This will especially apply to drivers who died in an accident that they were at fault for and when the police often did not order a forensic autopsy and thus a toxicological examination. In practice, toxicological examination of deceased active participants in traffic accidents applied only selectively means a significant distortion of statistical data on the presence of alcohol or addictive substances in the deceased, which may affect not only the actions of executive power (especially the Police of the Czech Republic) towards road transport participants, but also the policy of the legislature in the Czech Republic in matters of drugs specifically in transport, but also in general. Insurance companies should also have an interest in compulsory testing for the presence of alcohol and addictive substances. The insurer has the right to reduce the insurance payment if the injury is the result of alcohol or substance abuse. In particular, the basis for whether the insurer should reduce the benefit and to what extent is the sending of a final decision by a law enforcement agency. However, if that authority does not order a toxicological examination and does not know the result, it shall inform the insurer that no alcohol or addictive substances have been detected and the insurer shall pay in full.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a dopravní nehody $7 D000063 $2 czmesh
- 650 _7
- $a smrt $7 D003643 $2 czmesh
- 650 _7
- $a alkoholy $x analýza $7 D000438 $2 czmesh
- 650 _7
- $a zakázané drogy $7 D013287 $2 czmesh
- 650 _7
- $a psychotropní léky $7 D011619 $2 czmesh
- 650 _7
- $a registrace $7 D012042 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pitva $7 D001344 $2 czmesh
- 650 _7
- $a toxikologie $7 D014116 $2 czmesh
- 653 00
- $a Národní registr pitev a toxikologických vyšetření
- 653 00
- $a smrtelná dopravní nehoda
- 653 00
- $a aktivní účastník dopravní nehody
- 653 00
- $a policejní statistika
- 700 1_
- $a Vorel, František, $u Soudnělékařské oddělení, Nemocnice České Budějovice, a. s., České Budějovice $d 1955- $7 xx0017470
- 773 0_
- $w MED00010993 $t Česko-slovenská patologie a Soudní lékařství. Soudní lékařství $x 1210-7875 $g Roč. 59-68, č. 2 (2023), s. 19-23 příl.
- 856 41
- $u https://www.prolekare.cz/casopisy/soudni-lekarstvi/2023-2-20/alkohol-a-navykove-latky-u-zemrelych-aktivnich-ucastniku-dopravnich-nehod-134832 $y plný text volně dostupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 3670 $c 753 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230725 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230913111323 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1968364 $s 1198320
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2023 $b 59-68 $c 2 $d 19-23 příl. $i 1210-7875 $m Česko-slovenská patologie a Soudní lékařství $o Soudní lékařství $x MED00010993 $y 134832
- LZP __
- $c NLK109 $d 20230913 $b NLK111 $a Meditorial-20230725