-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Jazyková bariéra při poskytování přednemocniční neodkladné péče
[Language barrier in Pre-hospital Emergency Care]
Jaroslav Pekara, Eva Čižmárová
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- dostupnost zdravotnických služeb MeSH
- komunikační bariéry * MeSH
- kulturní kompetence MeSH
- lidé MeSH
- pomocní zdravotničtí pracovníci MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- urgentní zdravotnické služby MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Tématem sdělení je jazyková bariéra při poskytování přednemocniční neodkladné péče. Provedli jsme kvantitativní dotazníkové šetření (n=104) s cílem zjistit, s jakými cizinci se pracovníci zdravotnické záchranné služby setkávají nejčastěji a s jakými cizími jazyky sami hovoří. Naši respondenti se nejčastěji setkávají s Ukrajinci a nejběžnějším cizím jazykem respondentů je angličtina. Dílčím cílem bylo zjistit, jakým způsobem přistupuje management zdravotnické záchranné služby k otázce komunikace s pacienty jiných národností. Výsledky průzkumného šetření poukázaly na to, že se management zdravotnické záchranné služby snaží svým zaměstnancům pomoci (tištěné materiály, komunikační karty a telefonické tlumočení). Zásadním výsledkem průzkumu bylo zjištění, že způsoby překonávání jazykové bariéry nejsou pracovníky v přednemocniční neodkladné péči plně využívány.
Language barrier in the provision of pre-hospital emergency care is the topic of the presented paper. We provided a quantitative survey (questionnaire survey; n=104) to determine which foreigners emergency medical service personnel encounter most frequently and what foreign languages they themselves speak. Our respondents most frequently encounter Ukrainians and the most common foreign language of respondents is English. The secondary goal of the study was to find out how the management of the ambulance service approaches the issue of communication with patients of other nationalities. The results of the survey indicated that the management of the ambulance service tries to help its staff (printed materials, communication cards and telephone interpretation). A crucial result of the survey was the finding that ways of overcoming the language barrier are not fully used by the staff in the pre-hospital emergency care.
Language barrier in Pre-hospital Emergency Care
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc24006375
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20240621224213.0
- 007
- ta
- 008
- 240410s2023 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Pekara, Jaroslav, $d 1984- $7 xx0141676 $u Vysoká škola zdravotnická, o.p.s., Praha
- 245 10
- $a Jazyková bariéra při poskytování přednemocniční neodkladné péče / $c Jaroslav Pekara, Eva Čižmárová
- 246 31
- $a Language barrier in Pre-hospital Emergency Care
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Tématem sdělení je jazyková bariéra při poskytování přednemocniční neodkladné péče. Provedli jsme kvantitativní dotazníkové šetření (n=104) s cílem zjistit, s jakými cizinci se pracovníci zdravotnické záchranné služby setkávají nejčastěji a s jakými cizími jazyky sami hovoří. Naši respondenti se nejčastěji setkávají s Ukrajinci a nejběžnějším cizím jazykem respondentů je angličtina. Dílčím cílem bylo zjistit, jakým způsobem přistupuje management zdravotnické záchranné služby k otázce komunikace s pacienty jiných národností. Výsledky průzkumného šetření poukázaly na to, že se management zdravotnické záchranné služby snaží svým zaměstnancům pomoci (tištěné materiály, komunikační karty a telefonické tlumočení). Zásadním výsledkem průzkumu bylo zjištění, že způsoby překonávání jazykové bariéry nejsou pracovníky v přednemocniční neodkladné péči plně využívány.
- 520 9_
- $a Language barrier in the provision of pre-hospital emergency care is the topic of the presented paper. We provided a quantitative survey (questionnaire survey; n=104) to determine which foreigners emergency medical service personnel encounter most frequently and what foreign languages they themselves speak. Our respondents most frequently encounter Ukrainians and the most common foreign language of respondents is English. The secondary goal of the study was to find out how the management of the ambulance service approaches the issue of communication with patients of other nationalities. The results of the survey indicated that the management of the ambulance service tries to help its staff (printed materials, communication cards and telephone interpretation). A crucial result of the survey was the finding that ways of overcoming the language barrier are not fully used by the staff in the pre-hospital emergency care.
- 650 17
- $a komunikační bariéry $7 D003144 $2 czmesh
- 650 _7
- $a urgentní zdravotnické služby $7 D004632 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pomocní zdravotničtí pracovníci $7 D004634 $2 czmesh
- 650 _7
- $a dostupnost zdravotnických služeb $7 D006297 $2 czmesh
- 650 _7
- $a kulturní kompetence $7 D054521 $2 czmesh
- 650 _7
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Čižmárová, Eva $7 xx0316325 $u Vysoká škola zdravotnická, o.p.s., Praha
- 773 0_
- $t Urgentní medicína $x 1212-1924 $g Roč. 26, č. 3 (2023), s. 27-33 $w MED00011107
- 856 41
- $u https://urgentnimedicina.cz/?page_id=102 $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2059 $c 4720 d $y p $z 0
- 990 __
- $a 20240410142507 $b ABA008
- 991 __
- $a 20240621224213 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2075000 $s 1216140
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2023 $b 26 $c 3 $d 27-33 $i 1212-1924 $m Urgentní medicína $x MED00011107
- LZP __
- $c NLK183 $d 20240621 $a NLK 2024-16/dk