-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Průmysl 4.0 a naplňování "třetí role univerzit" na příkladech dobré praxe v oblasti kinantropologických a biomedicínských oborů
[Industry 4.0 and the fulfilment of the "third role of universities" through examples of good practice in the field of kinanthropology and biomedicine]
Martin Sigmund, David Prycl, David Tuček, Jan Platoš, Petr Kubečka, Pavel Korvas
Jazyk čeština Země Česko
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2008
Open Access Digital Library
od 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2008
- MeSH
- lidé MeSH
- transfer technologií * MeSH
- univerzity * ekonomika trendy MeSH
- vynálezy * trendy MeSH
- výzkum trendy MeSH
- výzkumný projekt MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Východiska: V tradičním pojetí vnímání univerzit byl dlouhou dobu akcentován model první a druhé role. První role univerzit byla vždy spjata se samotným vzděláváním. Druhá role pak s vědecko-výzkumnou činností. Třetí role univerzit je dnes již zakotvena jako nedílná součást dlouhodobých záměrů většiny univerzit. Hlavní myšlenkou je především skutečnost, že univerzity, fakulty a její parciální pracoviště by se neměly uzavírat do sebe samých, ale měly by zaujmout aktivní roli ve veřejném prostoru. V současnosti jedním z modelů naplňování třetí role je pojetí univerzity, která může být pojímána nebo se může profilovat jako podnikatelský subjekt – triple helix model. Tímto může docházet k větší propojenosti univerzit s aplikační a podnikatelskou praxí. Tato skutečnost následně umožňuje komercializovat výsledky vědecko-výzkumné činnosti, podílet se na pokrytí nákladových položek a případně generovat zisk konkrétních univerzitních pracovišť. Cíle: Cílem práce je představení konceptu Průmysl 4.0, jeho vliv a přesahy do oblasti práce a vzdělávání, včetně naplňování třetí role univerzit. V analytické části je cílem představit konkrétní příklady „dobré praxe“ v realizaci naplňování třetí role v rámci činnosti univerzitního vědeckotechnického parku a ve spolupráci s dalšími významnými univerzitními pracovišti v ČR a subjekty z podnikatelského prostředí. Závěry: Předložená práce naznačuje možnosti propojení univerzitního prostředí a vybraných pracovišť s podnikatelským prostředím na konkrétních příkladech dobré praxe. Jsou předloženy možnosti vzájemné spolupráce různých univerzitních pracovišť s komerční sférou, ve snaze naplňovat třetí roli univerzit v kontextu modelu triple helix.
Background: The traditional perception of universities has long emphasised the first and second role model. The first role of universities has always been linked to education itself. The second role has been linked to scientific research. The third role of universities is now embedded as an integral part of the long-term goals of most universities. Above all, the main idea is that universities, faculties and their departments should not be self-contained but should take an active role in the public sphere. Currently, one model for fulfilling the third role is the notion of a university that can be conceived or profile itself as a business entity - the triple helix model. This may lead to greater interconnection between universities and application and business practice. This in turn enables the commercialization of the results of scientific research activities, participation in cost recovery and possibly profit generation for specific university departments. Objective: The aim of the thesis is to introduce the concept of Industry 4.0, its impact and overlaps in the field of work and education, including the fulfilment of the third role of universities. In the analytical part, the aim is to present concrete examples of "good practice" in the implementation of the third role within the activities of the university science and technology park and in cooperation with other major universities in the Czech Republic and entities from the business environment. Conclusions: The presented work indicates the possibilities of linking the university environment and selected departments with the business environment on specific examples of good practice. The possibilities of mutual cooperation between different university departments and the commercial sphere are presented, in an attempt to fulfil the third role of universities in the context of the triple helix model.
Aplikační centrum BALUO Fakulta tělesné kultury Univerzita Palackého v Olomouci Olomouc
Centrum sportovních aktivit Vysoké učení technické v Brně Brno
Fakulta elektrotechniky a informatiky Technická univerzita Ostrava Ostrava
Fakulta managementu a ekonomiky Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Zlín
Vědecko technický park Univerzita Palackého v Olomouci Olomouc
Industry 4.0 and the fulfilment of the "third role of universities" through examples of good practice in the field of kinanthropology and biomedicine
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25005098
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250425182753.0
- 007
- ta
- 008
- 250320s2024 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2024.004 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Sigmund, Martin $7 mzk2017944983 $u Aplikační centrum BALUO, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc
- 245 10
- $a Průmysl 4.0 a naplňování "třetí role univerzit" na příkladech dobré praxe v oblasti kinantropologických a biomedicínských oborů / $c Martin Sigmund, David Prycl, David Tuček, Jan Platoš, Petr Kubečka, Pavel Korvas
- 246 31
- $a Industry 4.0 and the fulfilment of the "third role of universities" through examples of good practice in the field of kinanthropology and biomedicine
- 520 3_
- $a Východiska: V tradičním pojetí vnímání univerzit byl dlouhou dobu akcentován model první a druhé role. První role univerzit byla vždy spjata se samotným vzděláváním. Druhá role pak s vědecko-výzkumnou činností. Třetí role univerzit je dnes již zakotvena jako nedílná součást dlouhodobých záměrů většiny univerzit. Hlavní myšlenkou je především skutečnost, že univerzity, fakulty a její parciální pracoviště by se neměly uzavírat do sebe samých, ale měly by zaujmout aktivní roli ve veřejném prostoru. V současnosti jedním z modelů naplňování třetí role je pojetí univerzity, která může být pojímána nebo se může profilovat jako podnikatelský subjekt – triple helix model. Tímto může docházet k větší propojenosti univerzit s aplikační a podnikatelskou praxí. Tato skutečnost následně umožňuje komercializovat výsledky vědecko-výzkumné činnosti, podílet se na pokrytí nákladových položek a případně generovat zisk konkrétních univerzitních pracovišť. Cíle: Cílem práce je představení konceptu Průmysl 4.0, jeho vliv a přesahy do oblasti práce a vzdělávání, včetně naplňování třetí role univerzit. V analytické části je cílem představit konkrétní příklady „dobré praxe“ v realizaci naplňování třetí role v rámci činnosti univerzitního vědeckotechnického parku a ve spolupráci s dalšími významnými univerzitními pracovišti v ČR a subjekty z podnikatelského prostředí. Závěry: Předložená práce naznačuje možnosti propojení univerzitního prostředí a vybraných pracovišť s podnikatelským prostředím na konkrétních příkladech dobré praxe. Jsou předloženy možnosti vzájemné spolupráce různých univerzitních pracovišť s komerční sférou, ve snaze naplňovat třetí roli univerzit v kontextu modelu triple helix.
- 520 9_
- $a Background: The traditional perception of universities has long emphasised the first and second role model. The first role of universities has always been linked to education itself. The second role has been linked to scientific research. The third role of universities is now embedded as an integral part of the long-term goals of most universities. Above all, the main idea is that universities, faculties and their departments should not be self-contained but should take an active role in the public sphere. Currently, one model for fulfilling the third role is the notion of a university that can be conceived or profile itself as a business entity - the triple helix model. This may lead to greater interconnection between universities and application and business practice. This in turn enables the commercialization of the results of scientific research activities, participation in cost recovery and possibly profit generation for specific university departments. Objective: The aim of the thesis is to introduce the concept of Industry 4.0, its impact and overlaps in the field of work and education, including the fulfilment of the third role of universities. In the analytical part, the aim is to present concrete examples of "good practice" in the implementation of the third role within the activities of the university science and technology park and in cooperation with other major universities in the Czech Republic and entities from the business environment. Conclusions: The presented work indicates the possibilities of linking the university environment and selected departments with the business environment on specific examples of good practice. The possibilities of mutual cooperation between different university departments and the commercial sphere are presented, in an attempt to fulfil the third role of universities in the context of the triple helix model.
- 650 07
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 17
- $a univerzity $x ekonomika $x trendy $7 D014495 $2 czmesh
- 650 07
- $a výzkum $x trendy $7 D012106 $2 czmesh
- 650 17
- $a vynálezy $x trendy $7 D062069 $2 czmesh
- 650 17
- $a transfer technologií $7 D018581 $2 czmesh
- 650 07
- $a výzkumný projekt $7 D012107 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Prycl, David $7 xx0314697 $u Aplikační centrum BALUO, Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc
- 700 1_
- $a Tuček, David $u Fakulta managementu a ekonomiky, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Zlín $7 _AN122143
- 700 1_
- $a Platoš, Jan $u Fakulta elektrotechniky a informatiky, Technická univerzita Ostrava, Ostrava $7 _AN122120
- 700 1_
- $a Kubečka, Petr $u Vědecko-technický park, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc $7 xx0330620
- 700 1_
- $a Korvas, Pavel, $u Centrum sportovních aktivit, Vysoké učení technické v Brně, Brno $d 1956- $7 mzk2004261307
- 773 0_
- $t Tělesná kultura $x 1211-6521 $g Roč. 47, č. 1 (2024), s. 1-16 $w MED00160656
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/artkey/tek-202401-0004_prumysl_4_0_a_naplnovani_treti_role_univerzit_na_prikladech_dobre_praxe_v_oblasti_kinantropologickych_a_biome.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20250207 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250425182751 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2293724 $s 1242117
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2024 $b 47 $c 1 $d 1-16 $e 20241218 $i 1211-6521 $m Tělesná kultura $x MED00160656
- LZP __
- $c NLK192 $d 20250425 $b NLK111 $a Actavia-MED00160656-20250207