-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi funguje
[Speech in rhythm or why intensive and interval therapy in speech therapy works]
Veronika Včelíková, Lea Šafránková
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- dysartrie etiologie terapie MeSH
- jazykové poruchy diagnóza etiologie terapie MeSH
- jazykové testy MeSH
- lidé MeSH
- malokluze MeSH
- nervový systém růst a vývoj MeSH
- poruchy řeči * diagnóza etiologie terapie MeSH
- řečová terapie metody MeSH
- učení fyziologie MeSH
- vývoj dítěte MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Řeč, pohyb, správný ontogenetický vývoj jedince, kognice, emoce, schopnost učit se, paměť – a s výčtem bychom mohly pokračovat. To vše je přímo závislé na rovnováze, za kterou stojí rytmus realizovaný v optimálním tempu s dostatečnou intenzitou a v pravidelně se opakujících, časově dobře volených intervalech. Často si, vlivem zautomatizovaných činností, neuvědomujeme, s jakou pravidelností, plánováním a organizovaností vykonáváme základní motorické vzorce, které se intuitivně a naprosto přirozeně učíme prostřednictvím dostatečně intenzivních intervalových rytmických aktivit. A právě terapie v logopedické praxi vedená intenzivně a intervalově napomáhá u dětí a žáků příznivě ovlivňovat prognózu jejich řečového vývoje, bez ohledu na to, zda využíváme direktivní, nebo nedirektivní přístup. To je mimo jiné potvrzeno také v závěru uvedeným stručným kazuistickým příkladem klientky se závažnou myofunkční poruchou.
Speech, movement, proper ontogenetic development of the individual, cognition, emotions, ability to learn, memory and the list could go on. All of these are directly dependent on balance, which is based on the rhythm realised at an optimal pace with sufficient intensity and in regularly recurring intervals of well-chosen timing. Often, due to automated activities, we are not aware of the regularity, planning and organisation with which we perform the basic motor patterns that we intuitively and quite naturally learn through sufficiently intense interval rhythmic activities. And it is precisely the therapy in Speech Therapy practice conducted intensively and at intervals, that helps to positively influence the prognosis of children and pupils in their speech development, regardless of whether we use a directive or non-directive approach. This is confirmed, among other things, by the brief case example of a client with a severe myofunctional disorder, presented in the end of the paper.
Speech in rhythm or why intensive and interval therapy in speech therapy works
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc25013982
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20250813085204.0
- 007
- ta
- 008
- 250715s2025 xr cda f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36833/lkl.2025.012 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Včelíková, Veronika $u Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU Brno, Brno $7 xx0334470
- 245 10
- $a Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi funguje / $c Veronika Včelíková, Lea Šafránková
- 246 31
- $a Speech in rhythm or why intensive and interval therapy in speech therapy works
- 520 3_
- $a Řeč, pohyb, správný ontogenetický vývoj jedince, kognice, emoce, schopnost učit se, paměť – a s výčtem bychom mohly pokračovat. To vše je přímo závislé na rovnováze, za kterou stojí rytmus realizovaný v optimálním tempu s dostatečnou intenzitou a v pravidelně se opakujících, časově dobře volených intervalech. Často si, vlivem zautomatizovaných činností, neuvědomujeme, s jakou pravidelností, plánováním a organizovaností vykonáváme základní motorické vzorce, které se intuitivně a naprosto přirozeně učíme prostřednictvím dostatečně intenzivních intervalových rytmických aktivit. A právě terapie v logopedické praxi vedená intenzivně a intervalově napomáhá u dětí a žáků příznivě ovlivňovat prognózu jejich řečového vývoje, bez ohledu na to, zda využíváme direktivní, nebo nedirektivní přístup. To je mimo jiné potvrzeno také v závěru uvedeným stručným kazuistickým příkladem klientky se závažnou myofunkční poruchou.
- 520 9_
- $a Speech, movement, proper ontogenetic development of the individual, cognition, emotions, ability to learn, memory and the list could go on. All of these are directly dependent on balance, which is based on the rhythm realised at an optimal pace with sufficient intensity and in regularly recurring intervals of well-chosen timing. Often, due to automated activities, we are not aware of the regularity, planning and organisation with which we perform the basic motor patterns that we intuitively and quite naturally learn through sufficiently intense interval rhythmic activities. And it is precisely the therapy in Speech Therapy practice conducted intensively and at intervals, that helps to positively influence the prognosis of children and pupils in their speech development, regardless of whether we use a directive or non-directive approach. This is confirmed, among other things, by the brief case example of a client with a severe myofunctional disorder, presented in the end of the paper.
- 650 07
- $a jazykové poruchy $x diagnóza $x etiologie $x terapie $7 D007806 $2 czmesh
- 650 17
- $a poruchy řeči $x diagnóza $x etiologie $x terapie $7 D013064 $2 czmesh
- 650 07
- $a dysartrie $x etiologie $x terapie $7 D004401 $2 czmesh
- 650 07
- $a malokluze $7 D008310 $2 czmesh
- 650 07
- $a řečová terapie $x metody $7 D013070 $2 czmesh
- 650 07
- $a jazykové testy $7 D007807 $2 czmesh
- 650 07
- $a učení $x fyziologie $7 D007858 $2 czmesh
- 650 07
- $a vývoj dítěte $7 D002657 $2 czmesh
- 650 07
- $a nervový systém $x růst a vývoj $7 D009420 $2 czmesh
- 650 07
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Šafránková, Lea $u Centrum Bosa, Brno $7 ola20241223289
- 773 0_
- $t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 9, č. 1 (2025), s. 67-74 $w MED00206074
- 856 41
- $u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202501-0011_speech-in-rhythm-or-why-intensive-and-interval-therapy-in-speech-therapy-works.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20250701 $b ABA008
- 991 __
- $a 20250813085156 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 2358628 $s 1251102
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2025 $b 9 $c 1 $d 67-74 $e 20250614 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
- LZP __
- $c NLK183 $d 20250729 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20250701