Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi funguje
[Speech in rhythm or why intensive and interval therapy in speech therapy works]

Veronika Včelíková, Lea Šafránková

. 2025 ; 9 (1) : 67-74. [pub] 20250614

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc25013982

Řeč, pohyb, správný ontogenetický vývoj jedince, kognice, emoce, schopnost učit se, paměť – a s výčtem bychom mohly pokračovat. To vše je přímo závislé na rovnováze, za kterou stojí rytmus realizovaný v optimálním tempu s dostatečnou intenzitou a v pravidelně se opakujících, časově dobře volených intervalech. Často si, vlivem zautomatizovaných činností, neuvědomujeme, s jakou pravidelností, plánováním a organizovaností vykonáváme základní motorické vzorce, které se intuitivně a naprosto přirozeně učíme prostřednictvím dostatečně intenzivních intervalových rytmických aktivit. A právě terapie v logopedické praxi vedená intenzivně a intervalově napomáhá u dětí a žáků příznivě ovlivňovat prognózu jejich řečového vývoje, bez ohledu na to, zda využíváme direktivní, nebo nedirektivní přístup. To je mimo jiné potvrzeno také v závěru uvedeným stručným kazuistickým příkladem klientky se závažnou myofunkční poruchou.

Speech, movement, proper ontogenetic development of the individual, cognition, emotions, ability to learn, memory and the list could go on. All of these are directly dependent on balance, which is based on the rhythm realised at an optimal pace with sufficient intensity and in regularly recurring intervals of well-chosen timing. Often, due to automated activities, we are not aware of the regularity, planning and organisation with which we perform the basic motor patterns that we intuitively and quite naturally learn through sufficiently intense interval rhythmic activities. And it is precisely the therapy in Speech Therapy practice conducted intensively and at intervals, that helps to positively influence the prognosis of children and pupils in their speech development, regardless of whether we use a directive or non-directive approach. This is confirmed, among other things, by the brief case example of a client with a severe myofunctional disorder, presented in the end of the paper.

Speech in rhythm or why intensive and interval therapy in speech therapy works

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc25013982
003      
CZ-PrNML
005      
20250813085204.0
007      
ta
008      
250715s2025 xr cda f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36833/lkl.2025.012 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Včelíková, Veronika $u Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU Brno, Brno $7 xx0334470
245    10
$a Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi funguje / $c Veronika Včelíková, Lea Šafránková
246    31
$a Speech in rhythm or why intensive and interval therapy in speech therapy works
520    3_
$a Řeč, pohyb, správný ontogenetický vývoj jedince, kognice, emoce, schopnost učit se, paměť – a s výčtem bychom mohly pokračovat. To vše je přímo závislé na rovnováze, za kterou stojí rytmus realizovaný v optimálním tempu s dostatečnou intenzitou a v pravidelně se opakujících, časově dobře volených intervalech. Často si, vlivem zautomatizovaných činností, neuvědomujeme, s jakou pravidelností, plánováním a organizovaností vykonáváme základní motorické vzorce, které se intuitivně a naprosto přirozeně učíme prostřednictvím dostatečně intenzivních intervalových rytmických aktivit. A právě terapie v logopedické praxi vedená intenzivně a intervalově napomáhá u dětí a žáků příznivě ovlivňovat prognózu jejich řečového vývoje, bez ohledu na to, zda využíváme direktivní, nebo nedirektivní přístup. To je mimo jiné potvrzeno také v závěru uvedeným stručným kazuistickým příkladem klientky se závažnou myofunkční poruchou.
520    9_
$a Speech, movement, proper ontogenetic development of the individual, cognition, emotions, ability to learn, memory and the list could go on. All of these are directly dependent on balance, which is based on the rhythm realised at an optimal pace with sufficient intensity and in regularly recurring intervals of well-chosen timing. Often, due to automated activities, we are not aware of the regularity, planning and organisation with which we perform the basic motor patterns that we intuitively and quite naturally learn through sufficiently intense interval rhythmic activities. And it is precisely the therapy in Speech Therapy practice conducted intensively and at intervals, that helps to positively influence the prognosis of children and pupils in their speech development, regardless of whether we use a directive or non-directive approach. This is confirmed, among other things, by the brief case example of a client with a severe myofunctional disorder, presented in the end of the paper.
650    07
$a jazykové poruchy $x diagnóza $x etiologie $x terapie $7 D007806 $2 czmesh
650    17
$a poruchy řeči $x diagnóza $x etiologie $x terapie $7 D013064 $2 czmesh
650    07
$a dysartrie $x etiologie $x terapie $7 D004401 $2 czmesh
650    07
$a malokluze $7 D008310 $2 czmesh
650    07
$a řečová terapie $x metody $7 D013070 $2 czmesh
650    07
$a jazykové testy $7 D007807 $2 czmesh
650    07
$a učení $x fyziologie $7 D007858 $2 czmesh
650    07
$a vývoj dítěte $7 D002657 $2 czmesh
650    07
$a nervový systém $x růst a vývoj $7 D009420 $2 czmesh
650    07
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
700    1_
$a Šafránková, Lea $u Centrum Bosa, Brno $7 ola20241223289
773    0_
$t Listy klinické logopedie $x 2570-6179 $g Roč. 9, č. 1 (2025), s. 67-74 $w MED00206074
856    41
$u https://casopis.aklcr.cz/en/artkey/lkl-202501-0011_speech-in-rhythm-or-why-intensive-and-interval-therapy-in-speech-therapy-works.php $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y p $z 0
990    __
$a 20250701 $b ABA008
991    __
$a 20250813085156 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2358628 $s 1251102
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2025 $b 9 $c 1 $d 67-74 $e 20250614 $i 2570-6179 $m Listy klinické logopedie $x MED00206074
LZP    __
$c NLK183 $d 20250729 $b NLK111 $a Actavia-MED00206074-20250701

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...