Androgendeprivationstherapie und kardiovaskuläre Morbidität beim Prostatakarzinom: ein narratives Review
[Androgen deprivation therapy and cardiovascular morbidity in prostate cancer: a narrative review]
Language German Country Germany Media print-electronic
Document type English Abstract, Journal Article, Review
PubMed
37874334
DOI
10.1007/s00120-023-02222-1
PII: 10.1007/s00120-023-02222-1
Knihovny.cz E-resources
- Keywords
- Androgen deprivation therapy, Cardiovascular morbidity, Gonadotropin-releasing hormone-Agonist, Gonadotropin-releasing hormone-Antagonist, Prostate neoplasms,
- MeSH
- Androgens MeSH
- Androgen Antagonists adverse effects MeSH
- Gonadotropin-Releasing Hormone therapeutic use MeSH
- Cardiovascular Diseases * epidemiology MeSH
- Humans MeSH
- Metabolic Syndrome * epidemiology MeSH
- Prostatic Neoplasms * drug therapy MeSH
- Aged MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Aged MeSH
- Publication type
- English Abstract MeSH
- Journal Article MeSH
- Review MeSH
- Names of Substances
- Androgens MeSH
- Androgen Antagonists MeSH
- Gonadotropin-Releasing Hormone MeSH
Prostate cancer is the most common malignancy in men, mostly affecting older men who harbor an increased prevalence of cardiovascular disease and metabolic syndrome. Androgen deprivation therapy (ADT), the standard therapy for various stages of prostate cancer, further increases the risk for cardiovascular disease and for metabolic syndrome. Therefore, screening for cardiovascular risk factors should be performed prior to the initiation of ADT, and, if necessary, cardiological evaluation and interdisciplinary management should be provided during and after completion of ADT. Moreover, the use of a gonadotropin-releasing hormone (GnRH) antagonist may help reduce cardiovascular risk in patients with cardiovascular disease.
Das Prostatakarzinom ist die häufigste Tumorerkrankung bei Männern. Es sind insbesondere Männer im fortgeschrittenen Alter mit einer erhöhten Prävalenz für das metabolische Syndrom und kardiovaskuläre Erkrankungen betroffen. Die Androgendeprivationstherapie (ADT) ist seit Jahrzehnten die Standardtherapie in verschiedenen Prostatakarzinomstadien und erhöht zusätzlich das Risiko für kardiovaskuläre Erkrankungen und für das metabolische Syndrom. Aus diesen Gründen sollte vor der Initiierung einer ADT ein Screening auf das Vorhandensein von kardiovaskulären Risikofaktoren sowie ggf. eine kardiologische Vorstellung und Mitbetreuung während und nach Abschluss der ADT erfolgen. Darüber hinaus kann bei Patienten mit kardiovaskulären Vorerkrankungen der Einsatz eines GnRH-Antagonisten („gonadotropin-releasing hormone“) helfen, das kardiovaskuläre Risiko zu reduzieren.
Hourani Zentrum für Wissenschaft Al Ahliyya Amman Universität Amman Jordanien
Karl Landsteiner Institut für Urologie und Andrologie Wien Österreich
Klinik für Hämatologie und Onkologie Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf Hamburg Deutschland
Klinik für Urologie 2 Medizinische Fakultät Charles Universität Prag Tschechien
Klinik für Urologie Comprehensive Cancer Center Medizinische Universität Wien Wien Österreich
Klinik für Urologie Texas Southwestern Universität Dallas TX USA
Klinik für Urologie Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf Martinistr 52 20246 Hamburg Deutschland
Klinik für Urologie Universitätsklinikum Koc Istanbul Türkei
Klinik für Urologie Weill Cornell Medical College New York NY USA
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