Lateral epicondylitis is a common disease in orthopaedic practice. Although the majority of cases do not become chronic, patients who do not respond to the initial treatment may suffer from pain in the long term and effective treatment is challenging. The off-label use of botulinum toxin is one of the common potential indications for the substance in orthopaedics and traumatology. In a literature review of 2000 - 2019, eight EBM ≥ level 3 studies evaluating the use of botulinum toxin in lateral epicondylitis were found. Five of these studies evaluated botulinum toxin versus placebo in chronic cases; two other studies compared botulinum toxin with corticosteroids in acute cases and classic Hohmann surgery in chronic cases; the eighth study compared botulinum toxin in two different injection sites and corticosteroids by classic injection. Our findings suggest that the use of this substance may be a treatment option in refractory chronic cases before surgery is indicated. The working group on botulinum toxin in O & T of the International Musculoskeletal Pain Society (IMPS/IGOST) introduced an alternative injection schedule, which combines findings from the recent clinical literature with practical experience in order to reduce the risk of side effects while ensuring treatment effectiveness. Using 2 simple tests of function and, if necessary, sonographic verification, 2 separate injection sites in the extensor carpi radialis or the extensor digitorum can be identified by palpation. The tendon level on the lateral epicondyle acts as the third injection site. With optimal use of the ampoule content, the 3 injection sites can be infiltrated individually, depending on the muscle status. On the one hand, this enables treatment to take place after a dual therapy approach and, on the other hand, the risk of overdose in a muscle with subsequent unnecessary muscle weakening can be reduced.
Die Epicondylitis humeroradialis ist eine häufige Erkrankung in der orthopädischen Praxis. Obwohl die Mehrzahl der Fälle nicht chronifiziert, stellen längere Verläufe bei Therapierefraktärität oft ein Behandlungsproblem dar. Der Einsatz von Botulinumtoxin als Off-Label-Use ist eine der häufiger genannten und klinisch untersuchten Indikationen für die Substanz in O & U. In einer Literaturrecherche 2000 – 2019 konnten 8 klinische Studien ≥ EBM-Level 3 (EBM: evidenzbasierte Medizin) zum Einsatz von Botulinumtoxin bei Epicondylitis humeroradialis gefunden werden. Fünf dieser Studien waren Vergleichsarbeiten mit Verum vs. Placebo bei chronischen Verläufen, in 2 weiteren Arbeiten wurde Botulinumtoxin mit Kortikosteroiden bei akuten Fällen bzw. mit einer klassischen Hohmann-Operation bei chronischen Fällen verglichen, die 8. Arbeit verglich Botulinumtoxin mit 2 verschiedenen Injektionsorten und Kortikosteroiden in klassischer Injektion. Die vorliegenden Arbeiten deuten darauf hin, dass der gezielte Einsatz dieser Substanz eine Therapieoption bei therapierefraktären chronischen Fällen vor der Indikationsstellung zur Operation darstellen kann. Ausgehend von den Erkenntnissen der vorliegenden Arbeiten stellt der Arbeitskreis Botulinumtoxin in O & U der IGOST ein alternatives Injektionsschema vor, welches die bisherigen Verfahren in den positiven Aspekten bündeln und in den Nebenwirkungen minimieren könnte. Unter Nutzung von 2 einfachen Funktionstests und ggf. sonografischer Überprüfung können 2 separate Injektionsstellen in den M. extensor carpi radialis bzw. den M. extensor digitorum palpatorisch identifiziert werden. Als 3. Injektionsstelle fungiert der Sehnenspiegel am Epicondylus humeroradialis. Unter optimaler Ausnutzung des Ampulleninhalts können individuell angepasst je nach Muskelstatus die 3 Injektionsstellen infiltriert werden. Damit kann einerseits nach einem dualen Therapieansatz die Behandlung erfolgen und andererseits das Risiko einer Überdosierung in einen Muskel mit nachfolgender unnötiger Muskelabschwächung reduziert werden.
- MeSH
- bolest MeSH
- botulotoxiny typu A * MeSH
- lidé MeSH
- měření bolesti MeSH
- šlachy MeSH
- tenisový loket * diagnóza farmakoterapie MeSH
- výsledek terapie MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH
- přehledy MeSH
- Názvy látek
- botulotoxiny typu A * MeSH
Case presentation of 7 years follow up of female patient with wrist arthritis caused by Madelung deformity. As causal treatment remains unknown, the pain reduction by means of selective wrist denervation is one possible option.
Präsentiert wird eine Kasuistik eines 7-jährigen Verlaufes einer Patientin mit Handgelenksarthrose bedingt durch Madelung-Deformität. Da kausale Therapieansätze nicht verfügbar sind, verbleibt dem behandelnden Chirurgen nur die Option der Verbesserung der Schmerzsituation, die durch selektive Denervierung möglich ist.
AIM: Hallux valgus combined with flat foot is one of the most common foot deformities affecting patients with rheumatoid arthritis. The Lapidus procedure is indicated when the hallux valgus angle is more than 15 degrees or the first tarsometatarsal joint is hypermobile. We aimed to evaluate the results of the Lapidus procedure in patients with rheumatoid arthritis. METHOD: We performed the Lapidus procedure in 31 patients between 2002 and 2005. In ten patients we performed a bilateral procedure and in ten patients we performed a single Lapidus procedure. In 27 cases we combined the procedure with a resection of the second-fifth metatarsal heads (Hoffmann procedure), in four cases with a Weil osteotomy of the second-fifth metatarsal necks. We performed an excision of the articular surface of the first metatarsal head (Mayo) in 10 patients, a Keller resection procedure in 9 patients, an arthrodesis of the first metatarsophalangeal joint in 3 patients, and an Akin wedge osteotomy of the proximal phalanx of the thumb in 3 patients. Arthrodesis was fixed by two K-wires in 5 cases, by 2 compression screws in 7 cases, and in thirty-four cases we used memory staples. RESULTS: We evaluated the outcomes of forty-one procedures in thirty-one patients (24 female, 7 male). The averge age at surgery was 54.3 years. Thirty-two feet were without pain after the procedures, in five cases the patients felt moderate pain in the dorsal part of the foot and in four cases the patients felt pain in the transverse arch of foot. Complications included delayed primary wound closure in five cases, in one case we performed a revision procedure for a deep infection. Delayed hallux valgus developed in 5 cases. The mean first intermetatarsal angle before surgery was 19.5 degrees (range 12 - 27 degrees) and improved to 8 degrees after surgery. In 3 cases we found an unsatisfactory intermetatarsal angle correction with partial renewal of the hallux valgus. CONCLUSION: A correctly performed Lapidus procedure enables correction of the varus position of 1st metatarsus and hallux valgus.
- MeSH
- artrodéza MeSH
- hallux valgus diagnostické zobrazování chirurgie MeSH
- kostní dráty MeSH
- kostní šrouby MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- měření bolesti MeSH
- metatarzální kosti diagnostické zobrazování chirurgie MeSH
- metatarzofalangeální kloub diagnostické zobrazování chirurgie MeSH
- následné studie MeSH
- osteotomie MeSH
- plochá noha diagnostické zobrazování chirurgie MeSH
- pooperační komplikace diagnostické zobrazování etiologie chirurgie MeSH
- radiografie MeSH
- reoperace MeSH
- revmatoidní artritida diagnostické zobrazování chirurgie MeSH
- sutura MeSH
- Check Tag
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH