-
Something wrong with this record ?
Estetické aspekty pohybu dětí se zrakovými vadami - pilotní studie
[Aesthetics of movement with sight disabled children – pilot study]
Mirosław Górny
Language Czech Country Czech Republic
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2008
Open Access Digital Library
from 2008-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2008
- Keywords
- slabozraký, nevidomý,
- MeSH
- Exercise physiology MeSH
- Child MeSH
- Esthetics MeSH
- Humans MeSH
- Pilot Projects MeSH
- Persons with Visual Disabilities MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
Cílem pilotní studie bylo mapování změn v estetickém provedení pohybu osob se zrakovými vadami. Věda nám k uvedenému tématu poskytuje nástroje pro zkvalitnění metodologie zkoumání i v oblasti hodnocení pohybové estetiky osob se zdravotním postižením. Pro zjištění její úrovně jsme použili testovou baterii, která měřila estetiku pohybu v jejích dílčích vybraných prvcích, mezi něž náleží např. přesnost, rytmus, harmonie, plynulost a tempo. Klasifi kaci estetiky pohybu jsme provedli pomocí pohybových testů, které v podstatě reprezentovaly dílčí prvky estetiky pohybu. Jednotlivé testy jsme prováděli s nevidomými a slabozrakými dětmi ve věku 6–15 let a s věkově analogickou skupinou dětí vidících. Prostřednictvím zadání v testech jsme usilovali o získání obecného ukazatele estetiky pohybu u handicapovaných dětí. Výzkum jsme realizovali ve skupině 145 zrakově postižených dětí ze čtyř výchovně-vzdělávacích středisek na území Polské republiky a poté jsme výsledné údaje komparovali s výsledky získanými u 310 dětí z běžných základních škol v Poznani (Polsko). Výzkumy potvrdily sníženou úroveň estetiky prováděných pohybů u dětí se zrakovými vadami, avšak byly zjištěny též výrazně menší diference mezi slabozrakými a skupinou bez zrakového postižení. Vyšší úroveň estetiky pohybu projevují děti starších věkových skupin nezávisle na pohlaví. Nejdokonaleji vypěstovaným estetickým atributem pohybu slabozrakých a nevidomých dětí je přesnost.
The aim of the study was to establish the aesthetics of movement in peo ple with vision defects. This knowledge will provide tools to improve the methodology of study in the area of assessment of movement aesthetics in people with disabilities. In order to establish its level a test was used which measured its selected elements such as precision, rhythm, harmony, fl uidity and speed. The aesthetics of movement was assessed using exercise tests which were to represent the components of aesthetics of movement. Individual tests were carried out on blind and partially sighted children aged 6 to 15 years and on a group of healthy children of the same age. Using the test tasks a general indicator of movement aesthetics in blind children was obtained. The participants of the study were 145 children from four School and Education Centres for Blind Children in Poland and the control group consisted of 310 children from a primary school in Poznań. The studies con fi rmed a lower level of movement aesthetics in children with vision defects, but the diff erences in groups between the partially sighted children and children with correct vision were defi nitely smaller. A higher level of aesthetics of movement characterised children from older groups irrespective of their sex. The best developed property in blind and partially sighted children was precision.
Aesthetics of movement with sight disabled children – pilot study
References provided by Crossref.org
Lit.: 22
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10024286
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190615071950.0
- 008
- 101005s2010 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/tk.2010.002 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Górny, Mirosław
- 245 10
- $a Estetické aspekty pohybu dětí se zrakovými vadami - pilotní studie / $c Mirosław Górny
- 246 11
- $a Aesthetics of movement with sight disabled children – pilot study
- 314 __
- $a Katedra Kultury Fizycznej Osób Niepełnosprawnych Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
- 504 __
- $a Lit.: 22
- 520 3_
- $a Cílem pilotní studie bylo mapování změn v estetickém provedení pohybu osob se zrakovými vadami. Věda nám k uvedenému tématu poskytuje nástroje pro zkvalitnění metodologie zkoumání i v oblasti hodnocení pohybové estetiky osob se zdravotním postižením. Pro zjištění její úrovně jsme použili testovou baterii, která měřila estetiku pohybu v jejích dílčích vybraných prvcích, mezi něž náleží např. přesnost, rytmus, harmonie, plynulost a tempo. Klasifi kaci estetiky pohybu jsme provedli pomocí pohybových testů, které v podstatě reprezentovaly dílčí prvky estetiky pohybu. Jednotlivé testy jsme prováděli s nevidomými a slabozrakými dětmi ve věku 6–15 let a s věkově analogickou skupinou dětí vidících. Prostřednictvím zadání v testech jsme usilovali o získání obecného ukazatele estetiky pohybu u handicapovaných dětí. Výzkum jsme realizovali ve skupině 145 zrakově postižených dětí ze čtyř výchovně-vzdělávacích středisek na území Polské republiky a poté jsme výsledné údaje komparovali s výsledky získanými u 310 dětí z běžných základních škol v Poznani (Polsko). Výzkumy potvrdily sníženou úroveň estetiky prováděných pohybů u dětí se zrakovými vadami, avšak byly zjištěny též výrazně menší diference mezi slabozrakými a skupinou bez zrakového postižení. Vyšší úroveň estetiky pohybu projevují děti starších věkových skupin nezávisle na pohlaví. Nejdokonaleji vypěstovaným estetickým atributem pohybu slabozrakých a nevidomých dětí je přesnost.
- 520 9_
- $a The aim of the study was to establish the aesthetics of movement in peo ple with vision defects. This knowledge will provide tools to improve the methodology of study in the area of assessment of movement aesthetics in people with disabilities. In order to establish its level a test was used which measured its selected elements such as precision, rhythm, harmony, fl uidity and speed. The aesthetics of movement was assessed using exercise tests which were to represent the components of aesthetics of movement. Individual tests were carried out on blind and partially sighted children aged 6 to 15 years and on a group of healthy children of the same age. Using the test tasks a general indicator of movement aesthetics in blind children was obtained. The participants of the study were 145 children from four School and Education Centres for Blind Children in Poland and the control group consisted of 310 children from a primary school in Poznań. The studies con fi rmed a lower level of movement aesthetics in children with vision defects, but the diff erences in groups between the partially sighted children and children with correct vision were defi nitely smaller. A higher level of aesthetics of movement characterised children from older groups irrespective of their sex. The best developed property in blind and partially sighted children was precision.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a pilotní projekty $7 D010865
- 650 _2
- $a zrakově postižení $7 D019987
- 650 _2
- $a cvičení $x fyziologie $7 D015444
- 650 _2
- $a estetika $7 D004954
- 653 00
- $a slabozraký
- 653 00
- $a nevidomý
- 773 0_
- $w MED00160656 $t Tělesná kultura $g Roč. 33, č. 1 (2010), s. 26-40 $x 1211-6521
- 856 41
- $u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2010/01/02.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 7 $z 0
- 990 __
- $a 20101005095051 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190615072131 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 793242 $s 657689
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2010 $b 33 $c 1 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656 $d 26-40
- LZP __
- $a 2010-45/vtmv