Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Estetické aspekty pohybu dětí se zrakovými vadami - pilotní studie
[Aesthetics of movement with sight disabled children – pilot study]

Mirosław Górny

Language Czech Country Czech Republic

Cílem pilotní studie bylo mapování změn v estetickém provedení pohybu osob se zrakovými vadami. Věda nám k uvedenému tématu poskytuje nástroje pro zkvalitnění metodologie zkoumání i v oblasti hodnocení pohybové estetiky osob se zdravotním postižením. Pro zjištění její úrovně jsme použili testovou baterii, která měřila estetiku pohybu v jejích dílčích vybraných prvcích, mezi něž náleží např. přesnost, rytmus, harmonie, plynulost a tempo. Klasifi kaci estetiky pohybu jsme provedli pomocí pohybových testů, které v podstatě reprezentovaly dílčí prvky estetiky pohybu. Jednotlivé testy jsme prováděli s nevidomými a slabozrakými dětmi ve věku 6–15 let a s věkově analogickou skupinou dětí vidících. Prostřednictvím zadání v testech jsme usilovali o získání obecného ukazatele estetiky pohybu u handicapovaných dětí. Výzkum jsme realizovali ve skupině 145 zrakově postižených dětí ze čtyř výchovně-vzdělávacích středisek na území Polské republiky a poté jsme výsledné údaje komparovali s výsledky získanými u 310 dětí z běžných základních škol v Poznani (Polsko). Výzkumy potvrdily sníženou úroveň estetiky prováděných pohybů u dětí se zrakovými vadami, avšak byly zjištěny též výrazně menší diference mezi slabozrakými a skupinou bez zrakového postižení. Vyšší úroveň estetiky pohybu projevují děti starších věkových skupin nezávisle na pohlaví. Nejdokonaleji vypěstovaným estetickým atributem pohybu slabozrakých a nevidomých dětí je přesnost.

The aim of the study was to establish the aesthetics of movement in peo ple with vision defects. This knowledge will provide tools to improve the methodology of study in the area of assessment of movement aesthetics in people with disabilities. In order to establish its level a test was used which measured its selected elements such as precision, rhythm, harmony, fl uidity and speed. The aesthetics of movement was assessed using exercise tests which were to represent the components of aesthetics of movement. Individual tests were carried out on blind and partially sighted children aged 6 to 15 years and on a group of healthy children of the same age. Using the test tasks a general indicator of movement aesthetics in blind children was obtained. The participants of the study were 145 children from four School and Education Centres for Blind Children in Poland and the control group consisted of 310 children from a primary school in Poznań. The studies con fi rmed a lower level of movement aesthetics in children with vision defects, but the diff erences in groups between the partially sighted children and children with correct vision were defi nitely smaller. A higher level of aesthetics of movement characterised children from older groups irrespective of their sex. The best developed property in blind and partially sighted children was precision.

Aesthetics of movement with sight disabled children – pilot study

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Lit.: 22

000      
00000naa 2200000 a 4500
001      
bmc10024286
003      
CZ-PrNML
005      
20190615071950.0
008      
101005s2010 xr e cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.5507/tk.2010.002 $2 doi
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Górny, Mirosław
245    10
$a Estetické aspekty pohybu dětí se zrakovými vadami - pilotní studie / $c Mirosław Górny
246    11
$a Aesthetics of movement with sight disabled children – pilot study
314    __
$a Katedra Kultury Fizycznej Osób Niepełnosprawnych Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
504    __
$a Lit.: 22
520    3_
$a Cílem pilotní studie bylo mapování změn v estetickém provedení pohybu osob se zrakovými vadami. Věda nám k uvedenému tématu poskytuje nástroje pro zkvalitnění metodologie zkoumání i v oblasti hodnocení pohybové estetiky osob se zdravotním postižením. Pro zjištění její úrovně jsme použili testovou baterii, která měřila estetiku pohybu v jejích dílčích vybraných prvcích, mezi něž náleží např. přesnost, rytmus, harmonie, plynulost a tempo. Klasifi kaci estetiky pohybu jsme provedli pomocí pohybových testů, které v podstatě reprezentovaly dílčí prvky estetiky pohybu. Jednotlivé testy jsme prováděli s nevidomými a slabozrakými dětmi ve věku 6–15 let a s věkově analogickou skupinou dětí vidících. Prostřednictvím zadání v testech jsme usilovali o získání obecného ukazatele estetiky pohybu u handicapovaných dětí. Výzkum jsme realizovali ve skupině 145 zrakově postižených dětí ze čtyř výchovně-vzdělávacích středisek na území Polské republiky a poté jsme výsledné údaje komparovali s výsledky získanými u 310 dětí z běžných základních škol v Poznani (Polsko). Výzkumy potvrdily sníženou úroveň estetiky prováděných pohybů u dětí se zrakovými vadami, avšak byly zjištěny též výrazně menší diference mezi slabozrakými a skupinou bez zrakového postižení. Vyšší úroveň estetiky pohybu projevují děti starších věkových skupin nezávisle na pohlaví. Nejdokonaleji vypěstovaným estetickým atributem pohybu slabozrakých a nevidomých dětí je přesnost.
520    9_
$a The aim of the study was to establish the aesthetics of movement in peo ple with vision defects. This knowledge will provide tools to improve the methodology of study in the area of assessment of movement aesthetics in people with disabilities. In order to establish its level a test was used which measured its selected elements such as precision, rhythm, harmony, fl uidity and speed. The aesthetics of movement was assessed using exercise tests which were to represent the components of aesthetics of movement. Individual tests were carried out on blind and partially sighted children aged 6 to 15 years and on a group of healthy children of the same age. Using the test tasks a general indicator of movement aesthetics in blind children was obtained. The participants of the study were 145 children from four School and Education Centres for Blind Children in Poland and the control group consisted of 310 children from a primary school in Poznań. The studies con fi rmed a lower level of movement aesthetics in children with vision defects, but the diff erences in groups between the partially sighted children and children with correct vision were defi nitely smaller. A higher level of aesthetics of movement characterised children from older groups irrespective of their sex. The best developed property in blind and partially sighted children was precision.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a pilotní projekty $7 D010865
650    _2
$a zrakově postižení $7 D019987
650    _2
$a cvičení $x fyziologie $7 D015444
650    _2
$a estetika $7 D004954
653    00
$a slabozraký
653    00
$a nevidomý
773    0_
$w MED00160656 $t Tělesná kultura $g Roč. 33, č. 1 (2010), s. 26-40 $x 1211-6521
856    41
$u https://telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2010/01/02.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4241 $c 863 a $y 7 $z 0
990    __
$a 20101005095051 $b ABA008
991    __
$a 20190615072131 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 793242 $s 657689
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2010 $b 33 $c 1 $m Tělesná kultura (Olomouc. Print) $x MED00160656 $d 26-40
LZP    __
$a 2010-45/vtmv

Find record

Citation metrics

Loading data ...