Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Molekulární onkologie – výzva pro inovaci programu studia všeobecného lékařství

Doc. Ing. Jiří Hatina, CSc. Mgr. Veronika Novotná Doc. MUDr. Luboš Holubec Jr., Ph.D. Prof. MUDr. Jindřich Fínek, Ph.D.

. 2012 ; 13 (4) : 56-61.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review

Digital library NLK
Issue
Volume
Source

E-resources Online

V současné době jsme svědky dramatického nárůstu základních poznatků z molekulární biologie nádorů, který se již významně promítá do každodenní onkologické péče. Zejména (ovšem nikoli výlučně) tzv. biologická terapie nádorů na jedné straně zásadním způsobem čerpá ze základního výzkumu biologie nádorů, takže vývoj této nové skupiny léčiv přímo navazuje na prohlubující se základní vědecké poznatky a je jimi podmíněn, na druhé straně předpokladem racionálního praktického využití těchto nových protinádorových léčiv je znalost molekulárně biologických ukazatelů léčeného nádoru. Dochází tak ke stále větší individualizaci onkologické péče, jejímž cílem je léčit každého jednotlivého onkologického pacienta v souladu s molekulárně biologickými charakteristikami jeho konkrétního nádoru. Nezbytnou podmínkou plného uplatnění této individualizované onkologické terapie je však hluboké porozumění molekulární biologii nádorového procesu ze strany ošetřujících onkologů. Vedeni tímto předpokladem a vycházejíce z epidemiologicky špatné situace výskytu nádorových onemocnění v plzeňském regionu, přistoupili jsme na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Plzni k odpovídající inovaci programu studia všeobecného lékařství, a to zavedením nového předmětu – Molekulární onkologie. Předmět byl zařazen do 4. ročníku studia, tj. na samý konec teoretické a preklinické výuky, a je koncipován tak, aby umožnil integraci znalostí získaných v různých teoretických a preklinických předmětech absolvovaných v prvních letech studia (biologie, biochemie, patologie, patologická fyziologie, farmakologie aj.) a jejich aplikaci pro konkrétní onkologické problémy. Této konkretizace je dosaženo tím, že hlavní část výuky probíhá formou tzv. case-oriented teaching (výuky zaměřené na případné studie), tj. na jednotlivých konkrétních nádorových kasuistikách řešených malými skupinkami studentů. Integrace molekulárně biologických a klinických aspektů každé řešené nádorové kasuistiky je dosaženo systémem opakovaných konzultací každé kasuistiky se dvěma specialisty – teoretickým molekulárním biologem a praktickým onkologem. Od této inovace výuky si slibujeme vychování nové generace lékařů, pro které budou molekulárně biologická a klinická charakteristika jakéhokoli nádorového (a nejen nádorového) onemocnění navzájem neoddělitelné a kteří posléze promítnou tento princip do každodenní péče o pacienta.

The current period is characterized by a dramatic progress in basic cancer biology. At the same time, this increase in the basic knowledge of the molecular biology of cancer extends beyond experimental tumour biology and enters more and more directly into clinical cancer care. Especially (but not exclusively), biological cancer therapy has only been possible thanks to this basic scientific progress, at least in two aspects. On the one hand, the development of new targeted anticancer drugs is crucially dependent on the increasingly detailed knowledge of basic molecular processes in cancer cells, and, on the other hand the rational practical exploitation of these new therapeutic modalities presumes insights into molecular biological characteristics of both the treated tumour and patient. This results in an individualization of cancer care, where molecular changes in each individual tumour could direct its treatment in the sense of tailored targeted therapy. A necessary prerequisite for the feasibility of this individualized anticancer therapy is a deep understanding, by attending oncologists, of molecular biological principles governing the clinical behaviour of tumours. With this in mind, and alarmed by a remarkably high cancer incidence in our region, we developed an initiative towards a corresponding innovation of basic curriculum of general medicine at the Charles University Faculty of Medicine in Pilsen. A new subject – Molecular Oncology – was introduced into the fourth year, just before the clinical period of study. The goal of the new subject is to integrate the scattered knowledge gained in various theoretical and preclinical subjects (Biology, Biochemistry, Pathology, Pathological Physiology, Pharmacology etc.) and to apply it to particular oncological clinical questions. This is achieved by an innovative case-oriented teaching approach. Small groups of students are confronted with particular clinical cancer cases, respectively, being lead by two tutors – a molecular biologist and a clinical oncologist. Consulting the cancer casuistic in question with both of them, the students are lead to integrate the molecular biological and clinical aspects of each cancer case, and present it in this form. Our final goal is to help raise a new generation of physicians that will regard the molecular biological and clinical dimensions of every (cancer) patient as two sides of the same coin, and apply this principle into the every-day patient care.

Obsahuje 2 tabulky

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc12033107
003      
CZ-PrNML
005      
20121113131219.0
007      
ta
008      
121019s2012 xr do f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Hatina, Jiří, $d 1966- $7 xx0017956 $u Ústav biologie LF UK, Plzeň
245    10
$a Molekulární onkologie – výzva pro inovaci programu studia všeobecného lékařství / $c Doc. Ing. Jiří Hatina, CSc. Mgr. Veronika Novotná Doc. MUDr. Luboš Holubec Jr., Ph.D. Prof. MUDr. Jindřich Fínek, Ph.D.
500    __
$a Obsahuje 2 tabulky
504    __
$a Literatura $b 32
520    3_
$a V současné době jsme svědky dramatického nárůstu základních poznatků z molekulární biologie nádorů, který se již významně promítá do každodenní onkologické péče. Zejména (ovšem nikoli výlučně) tzv. biologická terapie nádorů na jedné straně zásadním způsobem čerpá ze základního výzkumu biologie nádorů, takže vývoj této nové skupiny léčiv přímo navazuje na prohlubující se základní vědecké poznatky a je jimi podmíněn, na druhé straně předpokladem racionálního praktického využití těchto nových protinádorových léčiv je znalost molekulárně biologických ukazatelů léčeného nádoru. Dochází tak ke stále větší individualizaci onkologické péče, jejímž cílem je léčit každého jednotlivého onkologického pacienta v souladu s molekulárně biologickými charakteristikami jeho konkrétního nádoru. Nezbytnou podmínkou plného uplatnění této individualizované onkologické terapie je však hluboké porozumění molekulární biologii nádorového procesu ze strany ošetřujících onkologů. Vedeni tímto předpokladem a vycházejíce z epidemiologicky špatné situace výskytu nádorových onemocnění v plzeňském regionu, přistoupili jsme na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Plzni k odpovídající inovaci programu studia všeobecného lékařství, a to zavedením nového předmětu – Molekulární onkologie. Předmět byl zařazen do 4. ročníku studia, tj. na samý konec teoretické a preklinické výuky, a je koncipován tak, aby umožnil integraci znalostí získaných v různých teoretických a preklinických předmětech absolvovaných v prvních letech studia (biologie, biochemie, patologie, patologická fyziologie, farmakologie aj.) a jejich aplikaci pro konkrétní onkologické problémy. Této konkretizace je dosaženo tím, že hlavní část výuky probíhá formou tzv. case-oriented teaching (výuky zaměřené na případné studie), tj. na jednotlivých konkrétních nádorových kasuistikách řešených malými skupinkami studentů. Integrace molekulárně biologických a klinických aspektů každé řešené nádorové kasuistiky je dosaženo systémem opakovaných konzultací každé kasuistiky se dvěma specialisty – teoretickým molekulárním biologem a praktickým onkologem. Od této inovace výuky si slibujeme vychování nové generace lékařů, pro které budou molekulárně biologická a klinická charakteristika jakéhokoli nádorového (a nejen nádorového) onemocnění navzájem neoddělitelné a kteří posléze promítnou tento princip do každodenní péče o pacienta.
520    9_
$a The current period is characterized by a dramatic progress in basic cancer biology. At the same time, this increase in the basic knowledge of the molecular biology of cancer extends beyond experimental tumour biology and enters more and more directly into clinical cancer care. Especially (but not exclusively), biological cancer therapy has only been possible thanks to this basic scientific progress, at least in two aspects. On the one hand, the development of new targeted anticancer drugs is crucially dependent on the increasingly detailed knowledge of basic molecular processes in cancer cells, and, on the other hand the rational practical exploitation of these new therapeutic modalities presumes insights into molecular biological characteristics of both the treated tumour and patient. This results in an individualization of cancer care, where molecular changes in each individual tumour could direct its treatment in the sense of tailored targeted therapy. A necessary prerequisite for the feasibility of this individualized anticancer therapy is a deep understanding, by attending oncologists, of molecular biological principles governing the clinical behaviour of tumours. With this in mind, and alarmed by a remarkably high cancer incidence in our region, we developed an initiative towards a corresponding innovation of basic curriculum of general medicine at the Charles University Faculty of Medicine in Pilsen. A new subject – Molecular Oncology – was introduced into the fourth year, just before the clinical period of study. The goal of the new subject is to integrate the scattered knowledge gained in various theoretical and preclinical subjects (Biology, Biochemistry, Pathology, Pathological Physiology, Pharmacology etc.) and to apply it to particular oncological clinical questions. This is achieved by an innovative case-oriented teaching approach. Small groups of students are confronted with particular clinical cancer cases, respectively, being lead by two tutors – a molecular biologist and a clinical oncologist. Consulting the cancer casuistic in question with both of them, the students are lead to integrate the molecular biological and clinical aspects of each cancer case, and present it in this form. Our final goal is to help raise a new generation of physicians that will regard the molecular biological and clinical dimensions of every (cancer) patient as two sides of the same coin, and apply this principle into the every-day patient care.
650    _2
$a lékařská onkologie $7 D008495
650    _2
$a molekulární biologie $7 D008967
650    _2
$a praktické lékařství $x výchova $7 D058006
650    _2
$a kurikulum $7 D003479
650    _2
$a nádory $x diagnóza $x genetika $x terapie $7 D009369
650    _2
$a nádorové biomarkery $7 D014408
650    _2
$a incidence $7 D015994
650    _2
$a problémově orientovaná výuka $x metody $7 D018794
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
650    _2
$a lidé $7 D006801
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
653    00
$a biologická léčba
653    00
$a cílená terapie
653    00
$a inovace výuky
653    00
$a case-oriented teaching
655    _2
$a přehledy $7 D016454
700    1_
$a Novotná, Veronika. $7 _AN069665 $u Ústav biologie LF UK, Plzeň
700    1_
$a Holubec, Luboš, $d 1972- $7 xx0068645 $u Onkologické a radioterapeutické oddělení FN a LF UK Plzeň
700    1_
$a Fínek, Jindřich, $d 1957- $7 xx0026897
773    0_
$t Medicína po promoci $x 1212-9445 $g Roč. 13, č. 4 (2012), s. 56-61 $w MED00011534
910    __
$a ABA008 $b B 2230 $c 1063 a $y 2
990    __
$a 20120623064927 $b ABA008
991    __
$a 20121113131234 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 955655 $s 790592
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2012 $b 13 $c 4 $d 56-61 $i 1212-9445 $m Medicína po promoci $n Med. promoci $x MED00011534
LZP    __
$c NLK108 $d 20121113 $a NLK 2012-42/vtrk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...