Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Podíl účasti intelektových schopností v procesu senzomotorického učení
[Share of participation of the intellectual skills in the process of motor learning]

P. Valach

. 2011 ; 12 (2) : 103-107.

Language Czech Country Czech Republic

Cílem předkládané studie bylo experimentální ověření průběhu motorického učení v podmínkách běžné tělovýchovné praxe. Konkrétně se jednalo o zjištění existence vztahu úrovně osvojení vybraných pohybových dovedností sportovní gymnastiky a intelektového potenciálu probandů. Studie byla provedena ve spolupráci se studenty katedry tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Probandi výzkumného souboru absolvovali nácvik shodných akrobatických cvičení sportovní gymnastiky (salto vpřed skrčmo, přemet vpřed, kotoul vzad do stoje na rukou s napnutými horními končetinami). Aplikace vybraných vyučovacích metod probíhala po dobu dvou měsíců, jedenkrát týdně. Před zahájením osvojování gymnastických dovedností byli probandi otestováni testem úrovně intelektového potenciálu - T.I.P. Jedná se o nonverbální test vyvozování abstraktních vztahů se snahou o minimalizaci úlohy prostorového faktoru, který je založený na velké pestrosti a percepční rozmanitosti jednotlivých úloh. Na základě analýzy získaných dat byly vysloveny závěry o existenci určité míry závislosti mezi úrovní intelektového potenciálu a dosaženou úrovní gymnastických dovedností u probandů našeho výzkumného souboru.

The aim of this study was experimental verification of course of the motor learning in conditions of current physical education practices. Specifically, this was the finding of the relationship levels for acquirement of selected movement skills in gymnastics and gymnast intellective potential. The study was provided with students from the Department of Sport and Physical Education, University of West Bohemia in Pilsen. Gymnast from this research group passed training of the same acrobatic exercises from gymnastics (front flip, somersault forward, backward roll to handstand). The application of selected teaching methods had been running for two months, once a week. Gymnasts were tested by the intellective potential test – T.I.P before they acquired their selected motor skills. This is a nonverbal test of the extrapolation of abstract relations with effort to minimize the role of spatial factors, based on a large variety and diversity of perceptual tasks. According to the analysis of these acquired dates they were made conclusions about existence of some degree of dependence between the level of intellect potential and achievement levels of gymnastic skills from our research group.

Share of participation of the intellectual skills in the process of motor learning

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc13005536
003      
CZ-PrNML
005      
20130228110154.0
007      
ta
008      
130209s2011 xr f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$2 doi $a 10.32725/sk.2011.029
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Valach, Petr $7 xx0095253 $u Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra tělesné a sportovní výchovy
245    10
$a Podíl účasti intelektových schopností v procesu senzomotorického učení / $c P. Valach
246    31
$a Share of participation of the intellectual skills in the process of motor learning
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cílem předkládané studie bylo experimentální ověření průběhu motorického učení v podmínkách běžné tělovýchovné praxe. Konkrétně se jednalo o zjištění existence vztahu úrovně osvojení vybraných pohybových dovedností sportovní gymnastiky a intelektového potenciálu probandů. Studie byla provedena ve spolupráci se studenty katedry tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Probandi výzkumného souboru absolvovali nácvik shodných akrobatických cvičení sportovní gymnastiky (salto vpřed skrčmo, přemet vpřed, kotoul vzad do stoje na rukou s napnutými horními končetinami). Aplikace vybraných vyučovacích metod probíhala po dobu dvou měsíců, jedenkrát týdně. Před zahájením osvojování gymnastických dovedností byli probandi otestováni testem úrovně intelektového potenciálu - T.I.P. Jedná se o nonverbální test vyvozování abstraktních vztahů se snahou o minimalizaci úlohy prostorového faktoru, který je založený na velké pestrosti a percepční rozmanitosti jednotlivých úloh. Na základě analýzy získaných dat byly vysloveny závěry o existenci určité míry závislosti mezi úrovní intelektového potenciálu a dosaženou úrovní gymnastických dovedností u probandů našeho výzkumného souboru.
520    9_
$a The aim of this study was experimental verification of course of the motor learning in conditions of current physical education practices. Specifically, this was the finding of the relationship levels for acquirement of selected movement skills in gymnastics and gymnast intellective potential. The study was provided with students from the Department of Sport and Physical Education, University of West Bohemia in Pilsen. Gymnast from this research group passed training of the same acrobatic exercises from gymnastics (front flip, somersault forward, backward roll to handstand). The application of selected teaching methods had been running for two months, once a week. Gymnasts were tested by the intellective potential test – T.I.P before they acquired their selected motor skills. This is a nonverbal test of the extrapolation of abstract relations with effort to minimize the role of spatial factors, based on a large variety and diversity of perceptual tasks. According to the analysis of these acquired dates they were made conclusions about existence of some degree of dependence between the level of intellect potential and achievement levels of gymnastic skills from our research group.
650    12
$a gymnastika $x výchova $7 D006173
650    12
$a motorické dovednosti $x fyziologie $x klasifikace $7 D009048
650    12
$a psychomotorický výkon $x fyziologie $7 D011597
650    12
$a inteligence $x fyziologie $x klasifikace $7 D007360
650    _2
$a inteligenční testy $7 D007361
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    00
$a intelektový potenciál
653    00
$a T. I. P. motorická dovednost
653    00
$a sportovní gymnastika
653    00
$a fluidní inteligence
773    0_
$t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 12, č. 2 (2011), s. 103-107 $w MED00177467
856    41
$u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_12_2011_2.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $c 868 $y 3 $z 0
990    __
$a 20130209122115 $b ABA008
991    __
$a 20130228110354 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 968433 $s 803761
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2011 $b 12 $c 2 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $n Stud. Kinantropologia $x MED00177467 $d 103-107
LZP    __
$c NLK125 $d 20130228 $a NLK 2013-09/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...