-
Something wrong with this record ?
Podíl účasti intelektových schopností v procesu senzomotorického učení
[Share of participation of the intellectual skills in the process of motor learning]
P. Valach
Language Czech Country Czech Republic
- Keywords
- intelektový potenciál, T. I. P. motorická dovednost, sportovní gymnastika, fluidní inteligence,
- MeSH
- Gymnastics * education MeSH
- Intelligence * physiology classification MeSH
- Intelligence Tests MeSH
- Humans MeSH
- Motor Skills * physiology classification MeSH
- Psychomotor Performance * physiology MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
Cílem předkládané studie bylo experimentální ověření průběhu motorického učení v podmínkách běžné tělovýchovné praxe. Konkrétně se jednalo o zjištění existence vztahu úrovně osvojení vybraných pohybových dovedností sportovní gymnastiky a intelektového potenciálu probandů. Studie byla provedena ve spolupráci se studenty katedry tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Probandi výzkumného souboru absolvovali nácvik shodných akrobatických cvičení sportovní gymnastiky (salto vpřed skrčmo, přemet vpřed, kotoul vzad do stoje na rukou s napnutými horními končetinami). Aplikace vybraných vyučovacích metod probíhala po dobu dvou měsíců, jedenkrát týdně. Před zahájením osvojování gymnastických dovedností byli probandi otestováni testem úrovně intelektového potenciálu - T.I.P. Jedná se o nonverbální test vyvozování abstraktních vztahů se snahou o minimalizaci úlohy prostorového faktoru, který je založený na velké pestrosti a percepční rozmanitosti jednotlivých úloh. Na základě analýzy získaných dat byly vysloveny závěry o existenci určité míry závislosti mezi úrovní intelektového potenciálu a dosaženou úrovní gymnastických dovedností u probandů našeho výzkumného souboru.
The aim of this study was experimental verification of course of the motor learning in conditions of current physical education practices. Specifically, this was the finding of the relationship levels for acquirement of selected movement skills in gymnastics and gymnast intellective potential. The study was provided with students from the Department of Sport and Physical Education, University of West Bohemia in Pilsen. Gymnast from this research group passed training of the same acrobatic exercises from gymnastics (front flip, somersault forward, backward roll to handstand). The application of selected teaching methods had been running for two months, once a week. Gymnasts were tested by the intellective potential test – T.I.P before they acquired their selected motor skills. This is a nonverbal test of the extrapolation of abstract relations with effort to minimize the role of spatial factors, based on a large variety and diversity of perceptual tasks. According to the analysis of these acquired dates they were made conclusions about existence of some degree of dependence between the level of intellect potential and achievement levels of gymnastic skills from our research group.
Share of participation of the intellectual skills in the process of motor learning
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13005536
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20130228110154.0
- 007
- ta
- 008
- 130209s2011 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $2 doi $a 10.32725/sk.2011.029
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Valach, Petr $7 xx0095253 $u Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra tělesné a sportovní výchovy
- 245 10
- $a Podíl účasti intelektových schopností v procesu senzomotorického učení / $c P. Valach
- 246 31
- $a Share of participation of the intellectual skills in the process of motor learning
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem předkládané studie bylo experimentální ověření průběhu motorického učení v podmínkách běžné tělovýchovné praxe. Konkrétně se jednalo o zjištění existence vztahu úrovně osvojení vybraných pohybových dovedností sportovní gymnastiky a intelektového potenciálu probandů. Studie byla provedena ve spolupráci se studenty katedry tělesné a sportovní výchovy Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Probandi výzkumného souboru absolvovali nácvik shodných akrobatických cvičení sportovní gymnastiky (salto vpřed skrčmo, přemet vpřed, kotoul vzad do stoje na rukou s napnutými horními končetinami). Aplikace vybraných vyučovacích metod probíhala po dobu dvou měsíců, jedenkrát týdně. Před zahájením osvojování gymnastických dovedností byli probandi otestováni testem úrovně intelektového potenciálu - T.I.P. Jedná se o nonverbální test vyvozování abstraktních vztahů se snahou o minimalizaci úlohy prostorového faktoru, který je založený na velké pestrosti a percepční rozmanitosti jednotlivých úloh. Na základě analýzy získaných dat byly vysloveny závěry o existenci určité míry závislosti mezi úrovní intelektového potenciálu a dosaženou úrovní gymnastických dovedností u probandů našeho výzkumného souboru.
- 520 9_
- $a The aim of this study was experimental verification of course of the motor learning in conditions of current physical education practices. Specifically, this was the finding of the relationship levels for acquirement of selected movement skills in gymnastics and gymnast intellective potential. The study was provided with students from the Department of Sport and Physical Education, University of West Bohemia in Pilsen. Gymnast from this research group passed training of the same acrobatic exercises from gymnastics (front flip, somersault forward, backward roll to handstand). The application of selected teaching methods had been running for two months, once a week. Gymnasts were tested by the intellective potential test – T.I.P before they acquired their selected motor skills. This is a nonverbal test of the extrapolation of abstract relations with effort to minimize the role of spatial factors, based on a large variety and diversity of perceptual tasks. According to the analysis of these acquired dates they were made conclusions about existence of some degree of dependence between the level of intellect potential and achievement levels of gymnastic skills from our research group.
- 650 12
- $a gymnastika $x výchova $7 D006173
- 650 12
- $a motorické dovednosti $x fyziologie $x klasifikace $7 D009048
- 650 12
- $a psychomotorický výkon $x fyziologie $7 D011597
- 650 12
- $a inteligence $x fyziologie $x klasifikace $7 D007360
- 650 _2
- $a inteligenční testy $7 D007361
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a intelektový potenciál
- 653 00
- $a T. I. P. motorická dovednost
- 653 00
- $a sportovní gymnastika
- 653 00
- $a fluidní inteligence
- 773 0_
- $t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 12, č. 2 (2011), s. 103-107 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_12_2011_2.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $c 868 $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130209122115 $b ABA008
- 991 __
- $a 20130228110354 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 968433 $s 803761
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2011 $b 12 $c 2 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $n Stud. Kinantropologia $x MED00177467 $d 103-107
- LZP __
- $c NLK125 $d 20130228 $a NLK 2013-09/dk