Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Pacientovo pojetí nemoci – přínos pro ošetřovatelskou praxi
[Patient's perception of illness – benefi ts for nursing practice]

Eva Vachková

. 2013 ; 6 (1) : 30-34.

Jazyk čeština, angličtina Země Česko Médium elektronický zdroj

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14040563

Cíl: Příspěvek seznamuje s prvním klinickým ověřením zkrácené české verze celosvětově nejrozšířenějšího dotazníku, který umožňuje diagnostikovat pacientovo pojetí nemoci – dotazníku IPQ-R (Moss-Morrisová et al., 2002). Studie si vytkla tři cíle: zhodnotit pacientovo pojetí nemoci na homogenním vzorku osob, zhodnotit interpretace výsledků sestrami včetně stanovení edukačních potřeb pacientů, zjistit názor sester na oprávněné použití dotazníku v rámci ošetřovatelské anamnézy. Metody: Zkrácená verze dotazníku IPQ-R-CZ (Brief) má 20 položek a má srovnatelné psychometrické parametry původní „dlouhé“ verze IPQ-R-CZ. Zjišťuje pět proměnných, které charakterizují pacientovo pojetí nemoci. Sledovaný soubor sestával ze 100 pacientů s převážně kardiovaskulárním onemocněním a pěti sester, které dotazníky administrovaly a podle klíče vyhodnocovaly. Výsledky: Klinické ověření ukázalo, že pro sestry bylo snadné na základě výsledků určit konkrétní oblast edukační potřeby. Závěr: Dotazník by mohl po dalších úpravách a ověřování na základě faktorové analýzy doplnit ošetřovatelskou anamnézu a stát se podkladem edukačního procesu u vybraných pacientů.

Aim: The report gives information about the first clinical verification of a shortened Czech version of the most widely used questionnaire which enables diagnosing the patient's perception of illness – questionnaire IPQ-R (Moss-Morris et al., 2002). The study had three aims: to evaluate patient's perception of illness in a homogenous sample, to evaluate interpretations of the results by nurses including the determination of educational needs of patients, to find out the nurses opinion on justified use of the questionnaire in nursing anamnesis. Methods: Shortened questionnaire IPQ-R-CZ (Brief) contains 20 items and comparable psychometric parameters of the original “long” version IPQ-R-CZ. It features fi ve variables which characterize patient's perception of illness. The observed sample comprised 100 patients with mostly cardiovascular disease and five nurses who administrated the questionnaires and evaluated them using a key. Results: The clinical verifi cation showed that it was easy for the nurses to identify specific domains of educational needs based on results. Conclusion: Aft er some changes and verification based on factor analysis, the questionnaire could supplement the nursing anamnesis and become the basis for educational process in selected patients.

Patient's perception of illness – benefi ts for nursing practice

Pacientovo pojetí nemoci – přínos pro ošetřovatelskou praxi [elektronický zdroj] /

Citace poskytuje Crossref.org

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14040563
003      
CZ-PrNML
005      
20180614083427.0
007      
cr|cn|
008      
140107s2013 xr d fs 000 0cze||
009      
eAR
024    7_
$a 10.5507/pol.2013.006 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $a eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vachková, Eva $7 mzk2008443031 $u Ústav sociálního lékařství, Oddělení ošetřovatelství, Lékařská fakulta v Hradci Králové Univerzity Karlovy v Praze
245    10
$a Pacientovo pojetí nemoci – přínos pro ošetřovatelskou praxi $h [elektronický zdroj] / $c Eva Vachková
246    31
$a Patient's perception of illness – benefi ts for nursing practice
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíl: Příspěvek seznamuje s prvním klinickým ověřením zkrácené české verze celosvětově nejrozšířenějšího dotazníku, který umožňuje diagnostikovat pacientovo pojetí nemoci – dotazníku IPQ-R (Moss-Morrisová et al., 2002). Studie si vytkla tři cíle: zhodnotit pacientovo pojetí nemoci na homogenním vzorku osob, zhodnotit interpretace výsledků sestrami včetně stanovení edukačních potřeb pacientů, zjistit názor sester na oprávněné použití dotazníku v rámci ošetřovatelské anamnézy. Metody: Zkrácená verze dotazníku IPQ-R-CZ (Brief) má 20 položek a má srovnatelné psychometrické parametry původní „dlouhé“ verze IPQ-R-CZ. Zjišťuje pět proměnných, které charakterizují pacientovo pojetí nemoci. Sledovaný soubor sestával ze 100 pacientů s převážně kardiovaskulárním onemocněním a pěti sester, které dotazníky administrovaly a podle klíče vyhodnocovaly. Výsledky: Klinické ověření ukázalo, že pro sestry bylo snadné na základě výsledků určit konkrétní oblast edukační potřeby. Závěr: Dotazník by mohl po dalších úpravách a ověřování na základě faktorové analýzy doplnit ošetřovatelskou anamnézu a stát se podkladem edukačního procesu u vybraných pacientů.
520    9_
$a Aim: The report gives information about the first clinical verification of a shortened Czech version of the most widely used questionnaire which enables diagnosing the patient's perception of illness – questionnaire IPQ-R (Moss-Morris et al., 2002). The study had three aims: to evaluate patient's perception of illness in a homogenous sample, to evaluate interpretations of the results by nurses including the determination of educational needs of patients, to find out the nurses opinion on justified use of the questionnaire in nursing anamnesis. Methods: Shortened questionnaire IPQ-R-CZ (Brief) contains 20 items and comparable psychometric parameters of the original “long” version IPQ-R-CZ. It features fi ve variables which characterize patient's perception of illness. The observed sample comprised 100 patients with mostly cardiovascular disease and five nurses who administrated the questionnaires and evaluated them using a key. Results: The clinical verifi cation showed that it was easy for the nurses to identify specific domains of educational needs based on results. Conclusion: Aft er some changes and verification based on factor analysis, the questionnaire could supplement the nursing anamnesis and become the basis for educational process in selected patients.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a anamnéza $x metody $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D008487
650    _2
$a ošetřovatelská péče $x metody $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D009732
650    12
$a psychometrie $x metody $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D011594
650    12
$a pacienti $x psychologie $7 D010361
650    12
$a zdravotní stav $7 D006304
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a vzdělávání pacientů jako téma $7 D010353
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a emoce $x klasifikace $7 D004644
650    12
$a ošetřovatelská diagnóza $7 D009733
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
773    0_
$t Profese on-line $x 1803-4330 $g Roč. 6, č. 1 (2013), s. 30-34 $w MED00169529
856    41
$u https://profeseonline.upol.cz/pdfs/pol/2013/01/06.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140107055843 $b ABA008
991    __
$a 20180614083641 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1004987 $s 839074
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2013 $b 6 $c 1 $d 30-34 $i 1803-4330 $m Profese online $n Profese online (Brno) $x MED00169529
LZP    __
$c NLK185 $d 20140205 $a NLK 2014-03/vt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...