Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Blog jako cesta k porozumění dospívajícím
[Blog as way to understand adolescents]

Eva Lusková, Lukáš Blinka, David Šmahel

. 2008 ; 2 (3) : 2-15.

Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14041699

Článek se zaměřuje na psychologické aspekty využívání blogů (online deníků) v období mladší a střední adolescence. Ptali jsme se, co blogování dospívajícím přináší, jaké jsou motivace, co a komu dospívající prostřednictvím blogu sdělují. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s 8 dospívajícími chlapci a dívkami ve věkovém rozmezí 13–17 let. Pro analýzu rozhovorů byla použita metoda zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že adolescenti zakládají blogy především s úmyslem prezentovat se jejich prostřednictvím před čtenáři z řad vrstevníků. Ti jim poskytují sociální oporu a zpětnou vazbu, která ovlivňuje jejich sebepojetí a sebehodnocení. Pro vztahy vznikající v blogosféře mezi adolescenty je klíčová podobnost v zájmech a názorech. Z hlediska volby tématu jsou zajímavé např. „pro ana“ blogy, tedy blogy o hubnutí, které v některých případech mohou podporovat tendenci k chorobnému hubnutí. V článku představujeme blogy jako možný nástroj, který může pomoci porozumět tématům, jež jsou nyní pro adolescenty důležité.

The paper focuses on psychological aspects of blogging in the period of early and middle adolescence – it deals with the motivation of bloggers, their benefits of blogging as well as with the subjects and objects of their communication via blogs. Semi-structured interviews with 8 adolescent bloggers in the age between 13 and 17 years were conducted and analysed via grounded theory method. The results suggest that adolescents set up blogs with the intent to present themselves through their blogs in front of the peer readers. The peer readers give them social support and feedback which affects bloggers self-concept and self-esteem. Similarity in interests and opinions is also very important for adolescent relationships rising in the blogosphere. Furthermore, the particularity of pro ana blogs – a community of bloggers supporting themselves in pathological eating habits which may lead to anorexia - was mentioned. In our article, we present blogs as a possible tool which can contribute to understanding issues of the utmost importance for adolescents.

Blog as way to understand adolescents

Blog jako cesta k porozumění dospívajícím [elektronický zdroj] /

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14041699
003      
CZ-PrNML
005      
20140321102347.0
007      
cr|cn|
008      
140111s2008 xr fs 000 0cze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Lusková, Eva $7 _AN076235
245    10
$a Blog jako cesta k porozumění dospívajícím $h [elektronický zdroj] / $c Eva Lusková, Lukáš Blinka, David Šmahel
246    31
$a Blog as way to understand adolescents
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Článek se zaměřuje na psychologické aspekty využívání blogů (online deníků) v období mladší a střední adolescence. Ptali jsme se, co blogování dospívajícím přináší, jaké jsou motivace, co a komu dospívající prostřednictvím blogu sdělují. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s 8 dospívajícími chlapci a dívkami ve věkovém rozmezí 13–17 let. Pro analýzu rozhovorů byla použita metoda zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že adolescenti zakládají blogy především s úmyslem prezentovat se jejich prostřednictvím před čtenáři z řad vrstevníků. Ti jim poskytují sociální oporu a zpětnou vazbu, která ovlivňuje jejich sebepojetí a sebehodnocení. Pro vztahy vznikající v blogosféře mezi adolescenty je klíčová podobnost v zájmech a názorech. Z hlediska volby tématu jsou zajímavé např. „pro ana“ blogy, tedy blogy o hubnutí, které v některých případech mohou podporovat tendenci k chorobnému hubnutí. V článku představujeme blogy jako možný nástroj, který může pomoci porozumět tématům, jež jsou nyní pro adolescenty důležité.
520    9_
$a The paper focuses on psychological aspects of blogging in the period of early and middle adolescence – it deals with the motivation of bloggers, their benefits of blogging as well as with the subjects and objects of their communication via blogs. Semi-structured interviews with 8 adolescent bloggers in the age between 13 and 17 years were conducted and analysed via grounded theory method. The results suggest that adolescents set up blogs with the intent to present themselves through their blogs in front of the peer readers. The peer readers give them social support and feedback which affects bloggers self-concept and self-esteem. Similarity in interests and opinions is also very important for adolescent relationships rising in the blogosphere. Furthermore, the particularity of pro ana blogs – a community of bloggers supporting themselves in pathological eating habits which may lead to anorexia - was mentioned. In our article, we present blogs as a possible tool which can contribute to understanding issues of the utmost importance for adolescents.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a internet $x trendy $x využití $7 D020407
650    12
$a blogování $x trendy $x využití $7 D057218
650    12
$a sociální média $x trendy $x využití $7 D061108
650    _2
$a rozhovory jako téma $7 D007407
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a motivace $7 D009042
650    _2
$a hmotnostní úbytek $7 D015431
650    _2
$a poruchy příjmu potravy $7 D001068
650    _2
$a chování mladistvých $7 D000294
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Blinka, Lukáš $7 xx0103331 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny na Fakultě sociálních studií MU
700    1_
$a Šmahel, David, $d 1974- $7 js20030106007 $u Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny na Fakultě sociálních studií MU
773    0_
$t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 2, č. 3 (2008), s. 2-15 $w MED00174310
856    41
$u https://e-psycholog.eu/pdf/luskovaetal.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140110120509 $b ABA008
991    __
$a 20140321102415 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1006249 $s 840216
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2008 $b 2 $c 3 $d 2-15 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
LZP    __
$c NLK185 $d 20140312 $a NLK 2014-03/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Pouze přihlášení uživatelé

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...