-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Implicitní teorie vědecké tvořivosti
[Implicit theories of scientific creativity]
Alena Plháková, Eva Reiterová
Jazyk čeština Země Česko Médium elektronický zdroj
Digitální knihovna NLK
Plný text - Článek
Číslo
Ročník
Zdroj
Zdroj
NLK
Directory of Open Access Journals
od 2007
Open Access Digital Library
od 2007-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2007
- MeSH
- kreativita * MeSH
- lidé MeSH
- logika MeSH
- matematika * pracovní síly statistika a číselné údaje MeSH
- mladý dospělý MeSH
- motivace MeSH
- myšlení MeSH
- osobnost MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- psychologická teorie MeSH
- psychologie * pracovní síly statistika a číselné údaje MeSH
- statistika jako téma MeSH
- studenti * statistika a číselné údaje MeSH
- univerzity MeSH
- věda * pracovní síly statistika a číselné údaje MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- mladý dospělý MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
Cílem výzkumu bylo zmapovat implicitní teorie tvořivosti matematiků a psychologů. Výzkumu se zúčastnilo 93 studentů psychologie a 80 studentů aplikované matematiky a informatiky Univerzity Palackého v Olomouci, kteří měli za úkol popsat typické mentální aktivity a projevy chování vysoce kreativních matematiků a psychologů. Na základě jejich odpovědí byl vytvořen seznam charakteristických rysů těchto odborníků. Ukázalo se, že implicitní teorie tvořivých matematiků zahrnují dobrou úroveň logického a analytického myšlení, vysokou přirozenou inteligenci, přesnost, pružnost, roztržitost a specifický vztah ke světu, jehož součástí je odtrženost od reality, uzavřenost, slabší komunikační dovednosti a pocit nadřazenosti vůči nematematikům. Hlavními složkami implicitní teorie tvořivého psychologa jsou pozitivní vztah k lidem, zejména ke klientům, schopnost vytvářet nové terapeutické postupy, publikovat a provádět výzkumy. K dalším typickým rysům patří otevřenost novým zkušenostem, vytrvalost, nekonformnost, flexibilita a široký rozhled, a to nejen v oblasti psychologie, ale také ve sféře kultury a umění. Mentální procesy a projevy chování, připisované tvořivým specialistům, zřejmě úzce souvisejí s jejich vědním oborem.
The study was aimed to chart the implicit theories of creativity of mathematicians and psychologists. The research sample consisted of 93 psychology students and 80 applied mathematics and informatics students at Palacký University in Olomouc who were asked to describe typical mental activities and behaviors of highly creative mathematicians and psychologists. From the contents of their replies, a list of these experts’ characteristic features was created. It was found out that the implicit theories of creative mathematicians included a good level of logical and analytical thinking, high natural intelligence, exactness, flexibility, absentmindedness, and specific relation to the world to which belonged insulation from reality, closeness, poor communication skills, and sense of superiority toward non-mathematicians. The major components of the creative psychologist’s implicit theory are positive relationships to people, especially clients, the ability to produce new therapeutic procedures, to publish, and to carry out research. Other typical features are openness to new experience, persistence, nonconformity, flexibility, and broad horizons not only in the field of psychology but also in the area of culture and arts. Mental processes and behaviors ascribed to creative specialists appear to be closely related to the respective domain of science.
Implicit theories of scientific creativity
Implicitní teorie vědecké tvořivosti [elektronický zdroj] /
Zkrácená verze článku byla prezentována jako poster na XXIX. Mezinárodním kongresu psychologie (Berlín, 20. – 25. 7. 2008).
Bibliografie atd.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14041708
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20140316141104.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 140111s2008 xr fs 000 0cze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Plháková, Alena, $d 1954- $7 jn20010602665 $u Katedra psychologie FF UP Olomouc
- 245 10
- $a Implicitní teorie vědecké tvořivosti $h [elektronický zdroj] / $c Alena Plháková, Eva Reiterová
- 246 31
- $a Implicit theories of scientific creativity
- 500 __
- $a Zkrácená verze článku byla prezentována jako poster na XXIX. Mezinárodním kongresu psychologie (Berlín, 20. – 25. 7. 2008).
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cílem výzkumu bylo zmapovat implicitní teorie tvořivosti matematiků a psychologů. Výzkumu se zúčastnilo 93 studentů psychologie a 80 studentů aplikované matematiky a informatiky Univerzity Palackého v Olomouci, kteří měli za úkol popsat typické mentální aktivity a projevy chování vysoce kreativních matematiků a psychologů. Na základě jejich odpovědí byl vytvořen seznam charakteristických rysů těchto odborníků. Ukázalo se, že implicitní teorie tvořivých matematiků zahrnují dobrou úroveň logického a analytického myšlení, vysokou přirozenou inteligenci, přesnost, pružnost, roztržitost a specifický vztah ke světu, jehož součástí je odtrženost od reality, uzavřenost, slabší komunikační dovednosti a pocit nadřazenosti vůči nematematikům. Hlavními složkami implicitní teorie tvořivého psychologa jsou pozitivní vztah k lidem, zejména ke klientům, schopnost vytvářet nové terapeutické postupy, publikovat a provádět výzkumy. K dalším typickým rysům patří otevřenost novým zkušenostem, vytrvalost, nekonformnost, flexibilita a široký rozhled, a to nejen v oblasti psychologie, ale také ve sféře kultury a umění. Mentální procesy a projevy chování, připisované tvořivým specialistům, zřejmě úzce souvisejí s jejich vědním oborem.
- 520 9_
- $a The study was aimed to chart the implicit theories of creativity of mathematicians and psychologists. The research sample consisted of 93 psychology students and 80 applied mathematics and informatics students at Palacký University in Olomouc who were asked to describe typical mental activities and behaviors of highly creative mathematicians and psychologists. From the contents of their replies, a list of these experts’ characteristic features was created. It was found out that the implicit theories of creative mathematicians included a good level of logical and analytical thinking, high natural intelligence, exactness, flexibility, absentmindedness, and specific relation to the world to which belonged insulation from reality, closeness, poor communication skills, and sense of superiority toward non-mathematicians. The major components of the creative psychologist’s implicit theory are positive relationships to people, especially clients, the ability to produce new therapeutic procedures, to publish, and to carry out research. Other typical features are openness to new experience, persistence, nonconformity, flexibility, and broad horizons not only in the field of psychology but also in the area of culture and arts. Mental processes and behaviors ascribed to creative specialists appear to be closely related to the respective domain of science.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a kreativita $7 D003405
- 650 12
- $a věda $x pracovní síly $x statistika a číselné údaje $7 D012586
- 650 12
- $a matematika $x pracovní síly $x statistika a číselné údaje $7 D008433
- 650 12
- $a psychologie $x pracovní síly $x statistika a číselné údaje $7 D011584
- 650 12
- $a studenti $x statistika a číselné údaje $7 D013334
- 650 _2
- $a univerzity $7 D014495
- 650 _2
- $a psychologická teorie $7 D011582
- 650 _2
- $a motivace $7 D009042
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a logika $7 D008128
- 650 _2
- $a osobnost $7 D010551
- 650 _2
- $a myšlení $7 D013850
- 773 0_
- $t E-psychologie $x 1802-8853 $g Roč. 2, č. 4 (2008), s. 1-12 $w MED00174310
- 856 41
- $u https://e-psycholog.eu/pdf/plhakova_etal.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140110120509 $b ABA008
- 991 __
- $a 20140316141118 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1006258 $s 840225
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2008 $b 2 $c 4 $d 1-12 $i 1802-8853 $m E-psychologie $x MED00174310
- LZP __
- $c NLK185 $d 20140316 $a NLK 2014-03/dk