Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Možnosti výchovy k růstu v romských sociálně vyloučených rodinách
[Options of education for growth in socially excluded Roma families]

Pavel Navrátil, Monika Punová

. 2013 ; 9 (2) : 91-106.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc14047468

Následující práce je založena na sekundární interpretaci rozhovorů, které byly vedeny s experty věnujícími se romským sociálně vyloučeným rodinám při podpoře jejich sociálního fungování. V předloženém příspěvku si klademe za cíl odpovědět na otázku: „Jaké jsou podmínky v romských sociálně vyloučených rodinách s ohledem na možnosti výchovy k růstu (jako předpokladu úspěšné integrace a sociálního začlenění) v pohledu pomáhajících profesionálů?“ V kontextu symbolického interakcionismu předpokládáme, že to, jak experti interpretují rodinný život svých klientů, ovlivňuje rovněž pojetí jejich sociální práce. Proto jsou interpretace expertů cenným předmětem studia. Hovořili jsme zejména se sociálními pracovníky, romskými pedagogickými asistenty, romskými aktivisty a pedagogy. Výsledky výzkumu naznačují, že pozorované rodiny (dle názoru expertů) inklinují k hierarchickému modelu vidění světa. Domníváme se, že provedené rozhovory mohou zdůvodňovat oprávněnost užití modelu růstu v kontextu sociální práce s romskými sociálně vyloučenými rodinami při podpoře jejich rodinného fungování a současně předpokládáme, že tato podpora by mohla být zdrojem pomoci participativního chování členů těchto rodin v širší společnosti.

The following work is based on secondary interpretation of interviews that were conducted with experts committed to the socially excluded Roma families in promoting their social functioning. In this paper, we aim to answer the question: “What are the conditions of Roma in socially excluded families with regard to education opportunities for growth (as a prerequisite for the successfulinte­gration and social inclusion) in the view of helping professionals?“ In the context of symbolic interactionism, we assume that the way how experts interpret family life of their clients also affects the concept of social work. Therefore, the interpretations of experts are a valuable subject of study. We talked mainly with social workers, Roma teaching assistants, Roma activists and educators. The research results suggest that the observed families (in the opinion of experts) tend to a hierarchical model of seeing the world. We believe that our conversations can justify the legitimacy of the use of a growth model in the context of social work with socially excluded Roma families in supporting their family functioning, and at the same time we assume that this support could be a source of help for participative behavior of the members of the families in the wider society.

Options of education for growth in socially excluded Roma families

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14047468
003      
CZ-PrNML
005      
20210915085949.0
007      
ta
008      
140226s2013 xr a f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Navrátil, Pavel $7 xx0012704 $u Masarykova univerzita Brno, Fakulta sociálních studií, katedra sociální politiky a sociální práce, Brno
245    10
$a Možnosti výchovy k růstu v romských sociálně vyloučených rodinách / $c Pavel Navrátil, Monika Punová
246    31
$a Options of education for growth in socially excluded Roma families
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Následující práce je založena na sekundární interpretaci rozhovorů, které byly vedeny s experty věnujícími se romským sociálně vyloučeným rodinám při podpoře jejich sociálního fungování. V předloženém příspěvku si klademe za cíl odpovědět na otázku: „Jaké jsou podmínky v romských sociálně vyloučených rodinách s ohledem na možnosti výchovy k růstu (jako předpokladu úspěšné integrace a sociálního začlenění) v pohledu pomáhajících profesionálů?“ V kontextu symbolického interakcionismu předpokládáme, že to, jak experti interpretují rodinný život svých klientů, ovlivňuje rovněž pojetí jejich sociální práce. Proto jsou interpretace expertů cenným předmětem studia. Hovořili jsme zejména se sociálními pracovníky, romskými pedagogickými asistenty, romskými aktivisty a pedagogy. Výsledky výzkumu naznačují, že pozorované rodiny (dle názoru expertů) inklinují k hierarchickému modelu vidění světa. Domníváme se, že provedené rozhovory mohou zdůvodňovat oprávněnost užití modelu růstu v kontextu sociální práce s romskými sociálně vyloučenými rodinami při podpoře jejich rodinného fungování a současně předpokládáme, že tato podpora by mohla být zdrojem pomoci participativního chování členů těchto rodin v širší společnosti.
520    9_
$a The following work is based on secondary interpretation of interviews that were conducted with experts committed to the socially excluded Roma families in promoting their social functioning. In this paper, we aim to answer the question: “What are the conditions of Roma in socially excluded families with regard to education opportunities for growth (as a prerequisite for the successfulinte­gration and social inclusion) in the view of helping professionals?“ In the context of symbolic interactionism, we assume that the way how experts interpret family life of their clients also affects the concept of social work. Therefore, the interpretations of experts are a valuable subject of study. We talked mainly with social workers, Roma teaching assistants, Roma activists and educators. The research results suggest that the observed families (in the opinion of experts) tend to a hierarchical model of seeing the world. We believe that our conversations can justify the legitimacy of the use of a growth model in the context of social work with socially excluded Roma families in supporting their family functioning, and at the same time we assume that this support could be a source of help for participative behavior of the members of the families in the wider society.
650    12
$a Romové $x výchova $7 D006178
650    12
$a sociální marginalizace $7 D062487
650    12
$a výchova dítěte $x etnologie $x psychologie $7 D002668
650    _2
$a rodičovství $x etnologie $x psychologie $7 D016487
650    _2
$a rodinné vztahy $x etnologie $7 D005195
650    12
$a sociální práce $x metody $x trendy $7 D012947
650    _2
$a motivace $7 D009042
650    _2
$a sociální facilitace $7 D012932
650    _2
$a integrace do komunity $x etnologie $x psychologie $x trendy $7 D062309
650    _2
$a lidé $7 D006801
700    1_
$a Punová, Monika, $d 1977- $7 ola2011637575 $u Masarykova univerzita Brno, Fakulta sociálních studií, katedra sociální politiky a sociální práce, Brno
773    0_
$t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 9, č. 2 (2013), s. 91-106 $w MED00152401
856    41
$u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20131219081619795741.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140226102217 $b ABA008
991    __
$a 20210915085946 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1014440 $s 846012
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2013 $b 9 $c 2 $d 91-106 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401
LZP    __
$c NLK125 $d 20140313 $a NLK 2014-11/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...