-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Možnosti výchovy k růstu v romských sociálně vyloučených rodinách
[Options of education for growth in socially excluded Roma families]
Pavel Navrátil, Monika Punová
Jazyk čeština Země Česko
- MeSH
- integrace do komunity etnologie psychologie trendy MeSH
- lidé MeSH
- motivace MeSH
- rodičovství etnologie psychologie MeSH
- rodinné vztahy etnologie MeSH
- Romové * výchova MeSH
- sociální facilitace MeSH
- sociální marginalizace * MeSH
- sociální práce * metody trendy MeSH
- výchova dítěte * etnologie psychologie MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
Následující práce je založena na sekundární interpretaci rozhovorů, které byly vedeny s experty věnujícími se romským sociálně vyloučeným rodinám při podpoře jejich sociálního fungování. V předloženém příspěvku si klademe za cíl odpovědět na otázku: „Jaké jsou podmínky v romských sociálně vyloučených rodinách s ohledem na možnosti výchovy k růstu (jako předpokladu úspěšné integrace a sociálního začlenění) v pohledu pomáhajících profesionálů?“ V kontextu symbolického interakcionismu předpokládáme, že to, jak experti interpretují rodinný život svých klientů, ovlivňuje rovněž pojetí jejich sociální práce. Proto jsou interpretace expertů cenným předmětem studia. Hovořili jsme zejména se sociálními pracovníky, romskými pedagogickými asistenty, romskými aktivisty a pedagogy. Výsledky výzkumu naznačují, že pozorované rodiny (dle názoru expertů) inklinují k hierarchickému modelu vidění světa. Domníváme se, že provedené rozhovory mohou zdůvodňovat oprávněnost užití modelu růstu v kontextu sociální práce s romskými sociálně vyloučenými rodinami při podpoře jejich rodinného fungování a současně předpokládáme, že tato podpora by mohla být zdrojem pomoci participativního chování členů těchto rodin v širší společnosti.
The following work is based on secondary interpretation of interviews that were conducted with experts committed to the socially excluded Roma families in promoting their social functioning. In this paper, we aim to answer the question: “What are the conditions of Roma in socially excluded families with regard to education opportunities for growth (as a prerequisite for the successfulintegration and social inclusion) in the view of helping professionals?“ In the context of symbolic interactionism, we assume that the way how experts interpret family life of their clients also affects the concept of social work. Therefore, the interpretations of experts are a valuable subject of study. We talked mainly with social workers, Roma teaching assistants, Roma activists and educators. The research results suggest that the observed families (in the opinion of experts) tend to a hierarchical model of seeing the world. We believe that our conversations can justify the legitimacy of the use of a growth model in the context of social work with socially excluded Roma families in supporting their family functioning, and at the same time we assume that this support could be a source of help for participative behavior of the members of the families in the wider society.
Masarykova univerzita Brno Fakulta sociálních studií katedra sociální politiky a sociální práce Brno
Options of education for growth in socially excluded Roma families
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14047468
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210915085949.0
- 007
- ta
- 008
- 140226s2013 xr a f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Navrátil, Pavel $7 xx0012704 $u Masarykova univerzita Brno, Fakulta sociálních studií, katedra sociální politiky a sociální práce, Brno
- 245 10
- $a Možnosti výchovy k růstu v romských sociálně vyloučených rodinách / $c Pavel Navrátil, Monika Punová
- 246 31
- $a Options of education for growth in socially excluded Roma families
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Následující práce je založena na sekundární interpretaci rozhovorů, které byly vedeny s experty věnujícími se romským sociálně vyloučeným rodinám při podpoře jejich sociálního fungování. V předloženém příspěvku si klademe za cíl odpovědět na otázku: „Jaké jsou podmínky v romských sociálně vyloučených rodinách s ohledem na možnosti výchovy k růstu (jako předpokladu úspěšné integrace a sociálního začlenění) v pohledu pomáhajících profesionálů?“ V kontextu symbolického interakcionismu předpokládáme, že to, jak experti interpretují rodinný život svých klientů, ovlivňuje rovněž pojetí jejich sociální práce. Proto jsou interpretace expertů cenným předmětem studia. Hovořili jsme zejména se sociálními pracovníky, romskými pedagogickými asistenty, romskými aktivisty a pedagogy. Výsledky výzkumu naznačují, že pozorované rodiny (dle názoru expertů) inklinují k hierarchickému modelu vidění světa. Domníváme se, že provedené rozhovory mohou zdůvodňovat oprávněnost užití modelu růstu v kontextu sociální práce s romskými sociálně vyloučenými rodinami při podpoře jejich rodinného fungování a současně předpokládáme, že tato podpora by mohla být zdrojem pomoci participativního chování členů těchto rodin v širší společnosti.
- 520 9_
- $a The following work is based on secondary interpretation of interviews that were conducted with experts committed to the socially excluded Roma families in promoting their social functioning. In this paper, we aim to answer the question: “What are the conditions of Roma in socially excluded families with regard to education opportunities for growth (as a prerequisite for the successfulintegration and social inclusion) in the view of helping professionals?“ In the context of symbolic interactionism, we assume that the way how experts interpret family life of their clients also affects the concept of social work. Therefore, the interpretations of experts are a valuable subject of study. We talked mainly with social workers, Roma teaching assistants, Roma activists and educators. The research results suggest that the observed families (in the opinion of experts) tend to a hierarchical model of seeing the world. We believe that our conversations can justify the legitimacy of the use of a growth model in the context of social work with socially excluded Roma families in supporting their family functioning, and at the same time we assume that this support could be a source of help for participative behavior of the members of the families in the wider society.
- 650 12
- $a Romové $x výchova $7 D006178
- 650 12
- $a sociální marginalizace $7 D062487
- 650 12
- $a výchova dítěte $x etnologie $x psychologie $7 D002668
- 650 _2
- $a rodičovství $x etnologie $x psychologie $7 D016487
- 650 _2
- $a rodinné vztahy $x etnologie $7 D005195
- 650 12
- $a sociální práce $x metody $x trendy $7 D012947
- 650 _2
- $a motivace $7 D009042
- 650 _2
- $a sociální facilitace $7 D012932
- 650 _2
- $a integrace do komunity $x etnologie $x psychologie $x trendy $7 D062309
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 700 1_
- $a Punová, Monika, $d 1977- $7 ola2011637575 $u Masarykova univerzita Brno, Fakulta sociálních studií, katedra sociální politiky a sociální práce, Brno
- 773 0_
- $t Prevence úrazů, otrav a násilí $x 1801-0261 $g Roč. 9, č. 2 (2013), s. 91-106 $w MED00152401
- 856 41
- $u http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/prevence-urazu-otrav-a-nasili/administrace/clankyfile/20131219081619795741.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4217 $c 1237 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140226102217 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210915085946 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1014440 $s 846012
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2013 $b 9 $c 2 $d 91-106 $i 1801-0261 $m Prevence úrazů, otrav a násilí $n Prev. úrazů otrav násilí $x MED00152401
- LZP __
- $c NLK125 $d 20140313 $a NLK 2014-11/dk