-
Something wrong with this record ?
On the forming of social and educative function of preschool institutions [K problematice formování sociální a výchovné funkce předškolních zařízení]
Marie Marečková
Language English Country Czech Republic
Document type Review, Historical Article
- Keywords
- Zakládání předškolních zařízení v 19. století v českých zemích, Principy výchovy předškolních dětí podle J.A.Komenského, Marie Riegrová jako hlavní zakladatelka předškolního ústavu v Praze v r.1869,
- MeSH
- Feminism history MeSH
- Humans MeSH
- Child Care history organization & administration trends MeSH
- Child, Preschool MeSH
- Schools, Nursery * history organization & administration trends MeSH
- Social Welfare history ethics MeSH
- Social Work history methods trends MeSH
- Education MeSH
- Health Education methods trends utilization MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Child, Preschool MeSH
- Publication type
- Historical Article MeSH
- Review MeSH
- Geographicals
- Austria-Hungary MeSH
Organizovaná péče o děti předškolního věku mimo rodinu se původně orientovala na nejchudší společenské vrstvy a nebyla evokována postupující profesionalizací žen – matek. Prvá opatrovna pro děti předškolního věku v rakouské monarchii byla založena roku 1828 v Budíně (dnešní Budapešti). Říšský školský zákon z roku 1869 (tzv. Hasnerova reforma) se vztahoval i na předškolní zařízení, kde však nebyla docházka dětí povinná, a zaváděl institut mateřských škol jako cvičných škol při dívčích pedagogických ústavech. Před rokem 1869 v Praze sice vznikly čtyři české opatrovny, avšak moderní předškolní instituce s kvalifi kovanými učitelkami byla zřízena 19. ledna 1869 z iniciativy Marie Riegrové, dcery Františka Palackého. Jí patří zásluhy o sociální přístup k tzv. ženské otázce vedle Karoliny Světlé a Elišky Krásnohorské.
An organised child care for children in their early childhood outside their families was originally focused on the poorest social groups, and it was not evoked by the progressive professionalisation of women – mothers. The fi rst nursery for preschoolage children in the Austrian monarchy was founded in 1828 in Buda (today's Budapest). The imperial school law from the year 1869 (so-called Hasner´s reform) covered also preschool establishments the attendance of which was not obligatory, and it implemented the institute of kindergartens as training schools by girl's teacher-training institutes. Before 1869 in Prague, four Czech nurseries were founded; however, a modern preschool institute with qualifi ed teachers was founded 19th January 1869 at the initiative of Marie Riegrová, daughter of František Palacký. Besides Karolína Světlá and Eliška Krásnohorská, Riegrová supported the social approach towards so-called woman question.
K problematice formování sociální a výchovné funkce předškolních zařízení
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15006972
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150514162738.0
- 007
- ta
- 008
- 150225s2010 xr f 100 0eng||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Marečková, Marie $7 _AN079609 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra historie, Brno
- 245 10
- $a On the forming of social and educative function of preschool institutions $c Marie Marečková
- 246 31
- $a K problematice formování sociální a výchovné funkce předškolních zařízení
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Organizovaná péče o děti předškolního věku mimo rodinu se původně orientovala na nejchudší společenské vrstvy a nebyla evokována postupující profesionalizací žen – matek. Prvá opatrovna pro děti předškolního věku v rakouské monarchii byla založena roku 1828 v Budíně (dnešní Budapešti). Říšský školský zákon z roku 1869 (tzv. Hasnerova reforma) se vztahoval i na předškolní zařízení, kde však nebyla docházka dětí povinná, a zaváděl institut mateřských škol jako cvičných škol při dívčích pedagogických ústavech. Před rokem 1869 v Praze sice vznikly čtyři české opatrovny, avšak moderní předškolní instituce s kvalifi kovanými učitelkami byla zřízena 19. ledna 1869 z iniciativy Marie Riegrové, dcery Františka Palackého. Jí patří zásluhy o sociální přístup k tzv. ženské otázce vedle Karoliny Světlé a Elišky Krásnohorské.
- 520 9_
- $a An organised child care for children in their early childhood outside their families was originally focused on the poorest social groups, and it was not evoked by the progressive professionalisation of women – mothers. The fi rst nursery for preschoolage children in the Austrian monarchy was founded in 1828 in Buda (today's Budapest). The imperial school law from the year 1869 (so-called Hasner´s reform) covered also preschool establishments the attendance of which was not obligatory, and it implemented the institute of kindergartens as training schools by girl's teacher-training institutes. Before 1869 in Prague, four Czech nurseries were founded; however, a modern preschool institute with qualifi ed teachers was founded 19th January 1869 at the initiative of Marie Riegrová, daughter of František Palacký. Besides Karolína Světlá and Eliška Krásnohorská, Riegrová supported the social approach towards so-called woman question.
- 650 _2
- $a péče o dítě $x dějiny $x organizace a řízení $x trendy $7 D002654
- 650 12
- $a školky $x dějiny $x organizace a řízení $x trendy $7 D012578
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a zdravotní výchova $x metody $x trendy $x využití $7 D006266
- 650 _2
- $a sociální péče $x dějiny $x etika $7 D012946
- 650 _2
- $a feminismus $x dějiny $7 D019513
- 650 _2
- $a sociální práce $x dějiny $x metody $x trendy $7 D012947
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 651 _2
- $a Rakousko-Uhersko $7 D057235
- 653 10
- $a Zakládání předškolních zařízení v 19. století v českých zemích
- 653 20
- $a Principy výchovy předškolních dětí podle J.A.Komenského
- 653 00
- $a Marie Riegrová jako hlavní zakladatelka předškolního ústavu v Praze v r.1869
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 655 _2
- $a historické články $7 D016456
- 773 0_
- $t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 83-88 $w MED00184303
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150219103532 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150514163052 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1064116 $s 889763
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2010 $d 83-88 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
- LZP __
- $c NLK184 $d 20150514 $a NLK 2015-08/pk