Detail
Článek
Abstrakt
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

On the forming of social and educative function of preschool institutions [K problematice formování sociální a výchovné funkce předškolních zařízení]

Marie Marečková

. 2010 ; () : 83-88.

Jazyk angličtina Země Česko

Typ dokumentu přehledy, historické články

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15006972

Organizovaná péče o děti předškolního věku mimo rodinu se původně orientovala na nejchudší společenské vrstvy a nebyla evokována postupující profesionalizací žen – matek. Prvá opatrovna pro děti předškolního věku v rakouské monarchii byla založena roku 1828 v Budíně (dnešní Budapešti). Říšský školský zákon z roku 1869 (tzv. Hasnerova reforma) se vztahoval i na předškolní zařízení, kde však nebyla docházka dětí povinná, a zaváděl institut mateřských škol jako cvičných škol při dívčích pedagogických ústavech. Před rokem 1869 v Praze sice vznikly čtyři české opatrovny, avšak moderní předškolní instituce s kvalifi kovanými učitelkami byla zřízena 19. ledna 1869 z iniciativy Marie Riegrové, dcery Františka Palackého. Jí patří zásluhy o sociální přístup k tzv. ženské otázce vedle Karoliny Světlé a Elišky Krásnohorské.

An organised child care for children in their early childhood outside their families was originally focused on the poorest social groups, and it was not evoked by the progressive professionalisation of women – mothers. The fi rst nursery for preschoolage children in the Austrian monarchy was founded in 1828 in Buda (today's Budapest). The imperial school law from the year 1869 (so-called Hasner´s reform) covered also preschool establishments the attendance of which was not obligatory, and it implemented the institute of kindergartens as training schools by girl's teacher-training institutes. Before 1869 in Prague, four Czech nurseries were founded; however, a modern preschool institute with qualifi ed teachers was founded 19th January 1869 at the initiative of Marie Riegrová, daughter of František Palacký. Besides Karolína Světlá and Eliška Krásnohorská, Riegrová supported the social approach towards so-called woman question.

K problematice formování sociální a výchovné funkce předškolních zařízení

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15006972
003      
CZ-PrNML
005      
20150514162738.0
007      
ta
008      
150225s2010 xr f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Marečková, Marie $7 _AN079609 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra historie, Brno
245    10
$a On the forming of social and educative function of preschool institutions $c Marie Marečková
246    31
$a K problematice formování sociální a výchovné funkce předškolních zařízení
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Organizovaná péče o děti předškolního věku mimo rodinu se původně orientovala na nejchudší společenské vrstvy a nebyla evokována postupující profesionalizací žen – matek. Prvá opatrovna pro děti předškolního věku v rakouské monarchii byla založena roku 1828 v Budíně (dnešní Budapešti). Říšský školský zákon z roku 1869 (tzv. Hasnerova reforma) se vztahoval i na předškolní zařízení, kde však nebyla docházka dětí povinná, a zaváděl institut mateřských škol jako cvičných škol při dívčích pedagogických ústavech. Před rokem 1869 v Praze sice vznikly čtyři české opatrovny, avšak moderní předškolní instituce s kvalifi kovanými učitelkami byla zřízena 19. ledna 1869 z iniciativy Marie Riegrové, dcery Františka Palackého. Jí patří zásluhy o sociální přístup k tzv. ženské otázce vedle Karoliny Světlé a Elišky Krásnohorské.
520    9_
$a An organised child care for children in their early childhood outside their families was originally focused on the poorest social groups, and it was not evoked by the progressive professionalisation of women – mothers. The fi rst nursery for preschoolage children in the Austrian monarchy was founded in 1828 in Buda (today's Budapest). The imperial school law from the year 1869 (so-called Hasner´s reform) covered also preschool establishments the attendance of which was not obligatory, and it implemented the institute of kindergartens as training schools by girl's teacher-training institutes. Before 1869 in Prague, four Czech nurseries were founded; however, a modern preschool institute with qualifi ed teachers was founded 19th January 1869 at the initiative of Marie Riegrová, daughter of František Palacký. Besides Karolína Světlá and Eliška Krásnohorská, Riegrová supported the social approach towards so-called woman question.
650    _2
$a péče o dítě $x dějiny $x organizace a řízení $x trendy $7 D002654
650    12
$a školky $x dějiny $x organizace a řízení $x trendy $7 D012578
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a zdravotní výchova $x metody $x trendy $x využití $7 D006266
650    _2
$a sociální péče $x dějiny $x etika $7 D012946
650    _2
$a feminismus $x dějiny $7 D019513
650    _2
$a sociální práce $x dějiny $x metody $x trendy $7 D012947
650    _2
$a předškolní dítě $7 D002675
650    _2
$a lidé $7 D006801
651    _2
$a Rakousko-Uhersko $7 D057235
653    10
$a Zakládání předškolních zařízení v 19. století v českých zemích
653    20
$a Principy výchovy předškolních dětí podle J.A.Komenského
653    00
$a Marie Riegrová jako hlavní zakladatelka předškolního ústavu v Praze v r.1869
655    _2
$a přehledy $7 D016454
655    _2
$a historické články $7 D016456
773    0_
$t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 83-88 $w MED00184303
910    __
$a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150514163052 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1064116 $s 889763
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2010 $d 83-88 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
LZP    __
$c NLK184 $d 20150514 $a NLK 2015-08/pk

Najít záznam