-
Something wrong with this record ?
Students' ideas about respiration: a comparison of Slovene and Czech students [Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků]
Barbara Bajd, Luka Praprotnik, Jiří Matyášek
Language English Country Czech Republic
Document type Comparative Study
- Keywords
- Nesprávné představy dětí základních škol, ale i studentů 1. ročníku pedagogické fakulty, budoucích učitelů, o respiraci zvířat a rostlin.,
- MeSH
- Child MeSH
- Respiration * MeSH
- Photosynthesis physiology MeSH
- Adolescent MeSH
- Young Adult MeSH
- Plants MeSH
- Schools MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Education * MeSH
- Teaching MeSH
- Animals MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Adolescent MeSH
- Young Adult MeSH
- Animals MeSH
- Publication type
- Comparative Study MeSH
- Geographicals
- Czech Republic MeSH
- Slovenia MeSH
Mnoho studentů, a dokonce i dospělých, má mylné představy o dýchání. Při odpovědích o vlastním vnímání pojmu dýchání se vyjadřují převážně tak, že živočichové a rostliny dostávají kyslík do těla (plícemi, kůží nebo póry), a opomíjejí existenci procesů aerobního metabolizmu, který předpokládá kyslík potřebný k uvolnění energie uložené v potravě. Také si často pletou pojem respirace v rostlinách s fotosyntézou. Mnohé výzkumy prokázaly, že toto téma je velmi obtížné pochopit, a to zejména pro děti na 2. stupni základní školy. V našem šetření jsme chtěli získat informace o představách na toto téma mezi studenty, kteří právě vstoupili na pedagogickou fakultu a kteří mají v úmyslu stát se učiteli základních škol. Chtěli jsme analyzovat rozsah případných mylných představ a výsledky případných rozdílů mezi odpověďmi slovinských a českých studentů na stejné otázky. Výsledky anketních analýz ukazují významné chyby a nepochopení u studentů obou národností, nezbytnost zlepšit výuku v přírodních vědách na pedagogických fakultách tak, aby vysoká škola zajistila u budoucích učitelů základních škol správné pochopení těchto základních témat. Děti by se měly správně učit i o dýchání.
Many students and even adults have misconceptions about respiration. When referring to respiration they think of how animals and plants get oxygen into their body (lungs, grill, skin or stomata) rather than about aerobic metabolism, which requires oxygen to release the energy stored in food. They also often confuse respiration in plants with photosynthesis. Many investigations show that this topic is very diffi cult to understand, especially for children in lower secondary school. In our investigation we wanted to obtain information on preconceptions about this topic among students who had just entered the Faculty of Education and who intend to become primary school teachers. We wished to analyze the extent of any possible misconceptions on these subjects, and if there are any differences between the answers of Slovene and Czech students to the same questions. The results demonstrate signifi cant errors and misconceptions among both groups of students and that it is essential to improve science teaching within the Faculty of Education to ensure that future primary school teachers possess a correct understanding of these fundamental topics, and so will teach children correctly about respiration.
Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15007013
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150519172246.0
- 007
- ta
- 008
- 150225s2010 xr d f 100 0eng||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Bajd, Barbara $u University of Ljubljana, Faculty of Education
- 245 10
- $a Students' ideas about respiration: a comparison of Slovene and Czech students / $c Barbara Bajd, Luka Praprotnik, Jiří Matyášek
- 246 31
- $a Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Mnoho studentů, a dokonce i dospělých, má mylné představy o dýchání. Při odpovědích o vlastním vnímání pojmu dýchání se vyjadřují převážně tak, že živočichové a rostliny dostávají kyslík do těla (plícemi, kůží nebo póry), a opomíjejí existenci procesů aerobního metabolizmu, který předpokládá kyslík potřebný k uvolnění energie uložené v potravě. Také si často pletou pojem respirace v rostlinách s fotosyntézou. Mnohé výzkumy prokázaly, že toto téma je velmi obtížné pochopit, a to zejména pro děti na 2. stupni základní školy. V našem šetření jsme chtěli získat informace o představách na toto téma mezi studenty, kteří právě vstoupili na pedagogickou fakultu a kteří mají v úmyslu stát se učiteli základních škol. Chtěli jsme analyzovat rozsah případných mylných představ a výsledky případných rozdílů mezi odpověďmi slovinských a českých studentů na stejné otázky. Výsledky anketních analýz ukazují významné chyby a nepochopení u studentů obou národností, nezbytnost zlepšit výuku v přírodních vědách na pedagogických fakultách tak, aby vysoká škola zajistila u budoucích učitelů základních škol správné pochopení těchto základních témat. Děti by se měly správně učit i o dýchání.
- 520 9_
- $a Many students and even adults have misconceptions about respiration. When referring to respiration they think of how animals and plants get oxygen into their body (lungs, grill, skin or stomata) rather than about aerobic metabolism, which requires oxygen to release the energy stored in food. They also often confuse respiration in plants with photosynthesis. Many investigations show that this topic is very diffi cult to understand, especially for children in lower secondary school. In our investigation we wanted to obtain information on preconceptions about this topic among students who had just entered the Faculty of Education and who intend to become primary school teachers. We wished to analyze the extent of any possible misconceptions on these subjects, and if there are any differences between the answers of Slovene and Czech students to the same questions. The results demonstrate signifi cant errors and misconceptions among both groups of students and that it is essential to improve science teaching within the Faculty of Education to ensure that future primary school teachers possess a correct understanding of these fundamental topics, and so will teach children correctly about respiration.
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 12
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a vyučování $7 D013663
- 650 12
- $a dýchání $7 D012119
- 650 _2
- $a fotosyntéza $x fyziologie $7 D010788
- 650 _2
- $a rostliny $7 D010944
- 650 _2
- $a zvířata $7 D000818
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 651 _2
- $a Slovinsko $7 D017524
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 653 _0
- $a Nesprávné představy dětí základních škol, ale i studentů 1. ročníku pedagogické fakulty, budoucích učitelů, o respiraci zvířat a rostlin.
- 655 _2
- $a srovnávací studie $7 D003160
- 700 1_
- $a Praprotnik, Luka
- 700 1_
- $a Matyášek, Jiří $7 _AN081639 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra biologie, Brno
- 773 0_
- $t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 245-251 $w MED00184303
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150219103532 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150519172559 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1064157 $s 889804
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2010 $d 245-251 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
- LZP __
- $c NLK184 $d 20150519 $a NLK 2015-08/pk