• Something wrong with this record ?

Students' ideas about respiration: a comparison of Slovene and Czech students [Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků]

Barbara Bajd, Luka Praprotnik, Jiří Matyášek

. 2010 ; () : 245-251.

Language English Country Czech Republic

Document type Comparative Study

Mnoho studentů, a dokonce i dospělých, má mylné představy o dýchání. Při odpovědích o vlastním vnímání pojmu dýchání se vyjadřují převážně tak, že živočichové a rostliny dostávají kyslík do těla (plícemi, kůží nebo póry), a opomíjejí existenci procesů aerobního metabolizmu, který předpokládá kyslík potřebný k uvolnění energie uložené v potravě. Také si často pletou pojem respirace v rostlinách s fotosyntézou. Mnohé výzkumy prokázaly, že toto téma je velmi obtížné pochopit, a to zejména pro děti na 2. stupni základní školy. V našem šetření jsme chtěli získat informace o představách na toto téma mezi studenty, kteří právě vstoupili na pedagogickou fakultu a kteří mají v úmyslu stát se učiteli základních škol. Chtěli jsme analyzovat rozsah případných mylných představ a výsledky případných rozdílů mezi odpověďmi slovinských a českých studentů na stejné otázky. Výsledky anketních analýz ukazují významné chyby a nepochopení u studentů obou národností, nezbytnost zlepšit výuku v přírodních vědách na pedagogických fakultách tak, aby vysoká škola zajistila u budoucích učitelů základních škol správné pochopení těchto základních témat. Děti by se měly správně učit i o dýchání.

Many students and even adults have misconceptions about respiration. When referring to respiration they think of how animals and plants get oxygen into their body (lungs, grill, skin or stomata) rather than about aerobic metabolism, which requires oxygen to release the energy stored in food. They also often confuse respiration in plants with photosynthesis. Many investigations show that this topic is very diffi cult to understand, especially for children in lower secondary school. In our investigation we wanted to obtain information on preconceptions about this topic among students who had just entered the Faculty of Education and who intend to become primary school teachers. We wished to analyze the extent of any possible misconceptions on these subjects, and if there are any differences between the answers of Slovene and Czech students to the same questions. The results demonstrate signifi cant errors and misconceptions among both groups of students and that it is essential to improve science teaching within the Faculty of Education to ensure that future primary school teachers possess a correct understanding of these fundamental topics, and so will teach children correctly about respiration.

Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15007013
003      
CZ-PrNML
005      
20150519172246.0
007      
ta
008      
150225s2010 xr d f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Bajd, Barbara $u University of Ljubljana, Faculty of Education
245    10
$a Students' ideas about respiration: a comparison of Slovene and Czech students / $c Barbara Bajd, Luka Praprotnik, Jiří Matyášek
246    31
$a Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Mnoho studentů, a dokonce i dospělých, má mylné představy o dýchání. Při odpovědích o vlastním vnímání pojmu dýchání se vyjadřují převážně tak, že živočichové a rostliny dostávají kyslík do těla (plícemi, kůží nebo póry), a opomíjejí existenci procesů aerobního metabolizmu, který předpokládá kyslík potřebný k uvolnění energie uložené v potravě. Také si často pletou pojem respirace v rostlinách s fotosyntézou. Mnohé výzkumy prokázaly, že toto téma je velmi obtížné pochopit, a to zejména pro děti na 2. stupni základní školy. V našem šetření jsme chtěli získat informace o představách na toto téma mezi studenty, kteří právě vstoupili na pedagogickou fakultu a kteří mají v úmyslu stát se učiteli základních škol. Chtěli jsme analyzovat rozsah případných mylných představ a výsledky případných rozdílů mezi odpověďmi slovinských a českých studentů na stejné otázky. Výsledky anketních analýz ukazují významné chyby a nepochopení u studentů obou národností, nezbytnost zlepšit výuku v přírodních vědách na pedagogických fakultách tak, aby vysoká škola zajistila u budoucích učitelů základních škol správné pochopení těchto základních témat. Děti by se měly správně učit i o dýchání.
520    9_
$a Many students and even adults have misconceptions about respiration. When referring to respiration they think of how animals and plants get oxygen into their body (lungs, grill, skin or stomata) rather than about aerobic metabolism, which requires oxygen to release the energy stored in food. They also often confuse respiration in plants with photosynthesis. Many investigations show that this topic is very diffi cult to understand, especially for children in lower secondary school. In our investigation we wanted to obtain information on preconceptions about this topic among students who had just entered the Faculty of Education and who intend to become primary school teachers. We wished to analyze the extent of any possible misconceptions on these subjects, and if there are any differences between the answers of Slovene and Czech students to the same questions. The results demonstrate signifi cant errors and misconceptions among both groups of students and that it is essential to improve science teaching within the Faculty of Education to ensure that future primary school teachers possess a correct understanding of these fundamental topics, and so will teach children correctly about respiration.
650    _2
$a školy $7 D012574
650    12
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a vyučování $7 D013663
650    12
$a dýchání $7 D012119
650    _2
$a fotosyntéza $x fyziologie $7 D010788
650    _2
$a rostliny $7 D010944
650    _2
$a zvířata $7 D000818
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a mladý dospělý $7 D055815
651    _2
$a Slovinsko $7 D017524
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
653    _0
$a Nesprávné představy dětí základních škol, ale i studentů 1. ročníku pedagogické fakulty, budoucích učitelů, o respiraci zvířat a rostlin.
655    _2
$a srovnávací studie $7 D003160
700    1_
$a Praprotnik, Luka
700    1_
$a Matyášek, Jiří $7 _AN081639 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra biologie, Brno
773    0_
$t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 245-251 $w MED00184303
910    __
$a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150519172559 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1064157 $s 889804
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2010 $d 245-251 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
LZP    __
$c NLK184 $d 20150519 $a NLK 2015-08/pk

Find record