• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Přenos v kognitivně-behaviorální terapii a jeho etické souvislosti
[Transference in cognitive behavioral therapy and its ethical implications]

Jana Vyskočilová, Ján Praško

. 2015 ; 111 (2) : 87-98.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu přehledy

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15017532

Význam: Přenos je součástí téměř všech mezilidských vztahů, a tudíž je i součástí každého terapeutického vztahu. Klasická KBT literatura se přenosem zabývá pouze okrajově. Pro práci se složitějšími pacienty však bylo konceptualizaci přenosu a protipřenosu nutné rozpracovat, stejně jako se zabývat etickými otázkami, které s přenosem souvisejí. Metoda: Rešerše s klíčovými slovy "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" v různých kombinacích byla provedena v databázích Pub Med, Web of Science a Scopus. Další relevantní texty byly vyhledány podle referencí nalezených článků. Výsledky: Přenosový vztah může fungovat v součinnosti s terapií a pomáhat dosažení jejích cílů, nebo celý proces terapie omezovat, narušovat či blokovat. U nekomplikovaných psychických poruch a při řešení jednoduchých problémů se KBT nezabývá analýzou terapeutického vztahu. Naopak u klientů s poruchou osobností se terapeutický vztah stává ohniskem terapie. Může být využíván k identifikaci automatických myšlenek, dysfunkčních předpokladů a jádrových přesvědčení i k jejich změně. Přenos může být také zneužit ve prospěch terapeuta na úkor klienta a k tomuto překračování hranic může docházet neuvědoměle nebo vědomě. Etická reflexe terapeutického vztahu je možná až tehdy, když terapeut zvědomí a konceptualizuje přenos klienta i vlastní protipřenosové reakce. Sebereflexe však musí být doplněna kladením si relevantních etických otázek. Závěry: Uvědomění si přenosového vztahu a jeho propracování ve prospěch klienta patří mezi otázky, kterými by se měl v rámci své etické reflexe zabývat každý psychoterapeut.

Background: Transference is part of almost all human relations, and therefore is also a part of any therapeutic relationship. Classic CBT literature deals with transference only marginally. But to the work with complex patients, the conceptualization of transference and counter-transferenceneed to be developed, as well as dealing with ethical issues that relate to the transference. Method: Articles and studies were identified through Pub Med, Web of Science and Scopus databases as well as existing reviews. The search terms included "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" in different combinations. Other relevant texts were searched by references found articles. Outcome: Transference relationship can work in conjunction with therapy and helps to achieve its objectives, or restricts the therapy, distorts it or blocks. For uncomplicated psychiatric disorders and to solve simple problems CBT doesn't address the therapeutic relationship. Conversely, therapeutic relationship becomes the focus of the therapy in clients with personality disorders. It can be used to identifying automatic thoughts, dysfunctional assumptions and corebeliefs well as to their changing. Transference may also be misconduct in favor the therapist at the expense of the client. The crossing of the borders can be done unconsciously or consciously. Ethical reflection of the therapeutic relationship is possible only when the therapist conceptualizes recognized transference of the client and also own counter-transference reactions. Self-reflection, however, must be supplemented by asking the relevant ethical questions. Conclusions: Awareness of the transfer relation and its elaborating for the benefit of the client is one of the questions belonging to ethical reflection therapist.

Transference in cognitive behavioral therapy and its ethical implications

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15017532
003      
CZ-PrNML
005      
20150828144100.0
007      
ta
008      
150519s2015 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Vyskočilová, Jana, $d 1977- $7 ola2006340117 $u Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze
245    10
$a Přenos v kognitivně-behaviorální terapii a jeho etické souvislosti / $c Jana Vyskočilová, Ján Praško
246    31
$a Transference in cognitive behavioral therapy and its ethical implications
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Význam: Přenos je součástí téměř všech mezilidských vztahů, a tudíž je i součástí každého terapeutického vztahu. Klasická KBT literatura se přenosem zabývá pouze okrajově. Pro práci se složitějšími pacienty však bylo konceptualizaci přenosu a protipřenosu nutné rozpracovat, stejně jako se zabývat etickými otázkami, které s přenosem souvisejí. Metoda: Rešerše s klíčovými slovy "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" v různých kombinacích byla provedena v databázích Pub Med, Web of Science a Scopus. Další relevantní texty byly vyhledány podle referencí nalezených článků. Výsledky: Přenosový vztah může fungovat v součinnosti s terapií a pomáhat dosažení jejích cílů, nebo celý proces terapie omezovat, narušovat či blokovat. U nekomplikovaných psychických poruch a při řešení jednoduchých problémů se KBT nezabývá analýzou terapeutického vztahu. Naopak u klientů s poruchou osobností se terapeutický vztah stává ohniskem terapie. Může být využíván k identifikaci automatických myšlenek, dysfunkčních předpokladů a jádrových přesvědčení i k jejich změně. Přenos může být také zneužit ve prospěch terapeuta na úkor klienta a k tomuto překračování hranic může docházet neuvědoměle nebo vědomě. Etická reflexe terapeutického vztahu je možná až tehdy, když terapeut zvědomí a konceptualizuje přenos klienta i vlastní protipřenosové reakce. Sebereflexe však musí být doplněna kladením si relevantních etických otázek. Závěry: Uvědomění si přenosového vztahu a jeho propracování ve prospěch klienta patří mezi otázky, kterými by se měl v rámci své etické reflexe zabývat každý psychoterapeut.
520    9_
$a Background: Transference is part of almost all human relations, and therefore is also a part of any therapeutic relationship. Classic CBT literature deals with transference only marginally. But to the work with complex patients, the conceptualization of transference and counter-transferenceneed to be developed, as well as dealing with ethical issues that relate to the transference. Method: Articles and studies were identified through Pub Med, Web of Science and Scopus databases as well as existing reviews. The search terms included "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" in different combinations. Other relevant texts were searched by references found articles. Outcome: Transference relationship can work in conjunction with therapy and helps to achieve its objectives, or restricts the therapy, distorts it or blocks. For uncomplicated psychiatric disorders and to solve simple problems CBT doesn't address the therapeutic relationship. Conversely, therapeutic relationship becomes the focus of the therapy in clients with personality disorders. It can be used to identifying automatic thoughts, dysfunctional assumptions and corebeliefs well as to their changing. Transference may also be misconduct in favor the therapist at the expense of the client. The crossing of the borders can be done unconsciously or consciously. Ethical reflection of the therapeutic relationship is possible only when the therapist conceptualizes recognized transference of the client and also own counter-transference reactions. Self-reflection, however, must be supplemented by asking the relevant ethical questions. Conclusions: Awareness of the transfer relation and its elaborating for the benefit of the client is one of the questions belonging to ethical reflection therapist.
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a kognitivně behaviorální terapie $x etika $7 D015928
650    12
$a přenos (psychologie) $7 D014167
650    _2
$a protipřenos (psychologie) $7 D003379
650    12
$a profesionální etika $7 D004995
650    _2
$a nesprávné profesionální chování $7 D028743
650    _2
$a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647
650    _2
$a bioetika $7 D001675
650    _2
$a osobní autonomie $7 D026684
650    _2
$a práva pacientů $x etika $7 D028701
650    _2
$a role odborníka $x psychologie $7 D024382
650    _2
$a vztahy mezi lékařem a pacientem $x etika $7 D010817
653    00
$a sebereflexe
653    00
$a etická reflexe
653    00
$a terapeutický vztah
655    _2
$a přehledy $7 D016454
700    1_
$a Praško, Ján, $d 1956- $7 jn20000402046 $u Klinika psychiatrie, LF UP v Olomouci, FN Olomouc
773    0_
$t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 111, č. 2 (2015), s. 87-98 $w MED00010990
856    41
$u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2015_2_87_98.pdf $y domovská stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b A 504 $c 617 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150519074016 $b ABA008
991    __
$a 20150828144213 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1077753 $s 900455
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2015 $b 111 $c 2 $d 87-98 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
LZP    __
$c NLK188 $d 20150828 $a NLK 2015-24/vt

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...