-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Přenos v kognitivně-behaviorální terapii a jeho etické souvislosti
[Transference in cognitive behavioral therapy and its ethical implications]
Jana Vyskočilová, Ján Praško
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu přehledy
- Klíčová slova
- sebereflexe, etická reflexe, terapeutický vztah,
- MeSH
- bioetika MeSH
- kognitivně behaviorální terapie * etika MeSH
- lidé MeSH
- nesprávné profesionální chování MeSH
- osobní autonomie MeSH
- práva pacientů etika MeSH
- přenos (psychologie) * MeSH
- profesionální etika * MeSH
- protipřenos (psychologie) MeSH
- role odborníka psychologie MeSH
- sebezhodnocení (psychologie) MeSH
- vztahy mezi lékařem a pacientem etika MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- přehledy MeSH
Význam: Přenos je součástí téměř všech mezilidských vztahů, a tudíž je i součástí každého terapeutického vztahu. Klasická KBT literatura se přenosem zabývá pouze okrajově. Pro práci se složitějšími pacienty však bylo konceptualizaci přenosu a protipřenosu nutné rozpracovat, stejně jako se zabývat etickými otázkami, které s přenosem souvisejí. Metoda: Rešerše s klíčovými slovy "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" v různých kombinacích byla provedena v databázích Pub Med, Web of Science a Scopus. Další relevantní texty byly vyhledány podle referencí nalezených článků. Výsledky: Přenosový vztah může fungovat v součinnosti s terapií a pomáhat dosažení jejích cílů, nebo celý proces terapie omezovat, narušovat či blokovat. U nekomplikovaných psychických poruch a při řešení jednoduchých problémů se KBT nezabývá analýzou terapeutického vztahu. Naopak u klientů s poruchou osobností se terapeutický vztah stává ohniskem terapie. Může být využíván k identifikaci automatických myšlenek, dysfunkčních předpokladů a jádrových přesvědčení i k jejich změně. Přenos může být také zneužit ve prospěch terapeuta na úkor klienta a k tomuto překračování hranic může docházet neuvědoměle nebo vědomě. Etická reflexe terapeutického vztahu je možná až tehdy, když terapeut zvědomí a konceptualizuje přenos klienta i vlastní protipřenosové reakce. Sebereflexe však musí být doplněna kladením si relevantních etických otázek. Závěry: Uvědomění si přenosového vztahu a jeho propracování ve prospěch klienta patří mezi otázky, kterými by se měl v rámci své etické reflexe zabývat každý psychoterapeut.
Background: Transference is part of almost all human relations, and therefore is also a part of any therapeutic relationship. Classic CBT literature deals with transference only marginally. But to the work with complex patients, the conceptualization of transference and counter-transferenceneed to be developed, as well as dealing with ethical issues that relate to the transference. Method: Articles and studies were identified through Pub Med, Web of Science and Scopus databases as well as existing reviews. The search terms included "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" in different combinations. Other relevant texts were searched by references found articles. Outcome: Transference relationship can work in conjunction with therapy and helps to achieve its objectives, or restricts the therapy, distorts it or blocks. For uncomplicated psychiatric disorders and to solve simple problems CBT doesn't address the therapeutic relationship. Conversely, therapeutic relationship becomes the focus of the therapy in clients with personality disorders. It can be used to identifying automatic thoughts, dysfunctional assumptions and corebeliefs well as to their changing. Transference may also be misconduct in favor the therapist at the expense of the client. The crossing of the borders can be done unconsciously or consciously. Ethical reflection of the therapeutic relationship is possible only when the therapist conceptualizes recognized transference of the client and also own counter-transference reactions. Self-reflection, however, must be supplemented by asking the relevant ethical questions. Conclusions: Awareness of the transfer relation and its elaborating for the benefit of the client is one of the questions belonging to ethical reflection therapist.
Transference in cognitive behavioral therapy and its ethical implications
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15017532
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150828144100.0
- 007
- ta
- 008
- 150519s2015 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vyskočilová, Jana, $d 1977- $7 ola2006340117 $u Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze
- 245 10
- $a Přenos v kognitivně-behaviorální terapii a jeho etické souvislosti / $c Jana Vyskočilová, Ján Praško
- 246 31
- $a Transference in cognitive behavioral therapy and its ethical implications
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Význam: Přenos je součástí téměř všech mezilidských vztahů, a tudíž je i součástí každého terapeutického vztahu. Klasická KBT literatura se přenosem zabývá pouze okrajově. Pro práci se složitějšími pacienty však bylo konceptualizaci přenosu a protipřenosu nutné rozpracovat, stejně jako se zabývat etickými otázkami, které s přenosem souvisejí. Metoda: Rešerše s klíčovými slovy "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" v různých kombinacích byla provedena v databázích Pub Med, Web of Science a Scopus. Další relevantní texty byly vyhledány podle referencí nalezených článků. Výsledky: Přenosový vztah může fungovat v součinnosti s terapií a pomáhat dosažení jejích cílů, nebo celý proces terapie omezovat, narušovat či blokovat. U nekomplikovaných psychických poruch a při řešení jednoduchých problémů se KBT nezabývá analýzou terapeutického vztahu. Naopak u klientů s poruchou osobností se terapeutický vztah stává ohniskem terapie. Může být využíván k identifikaci automatických myšlenek, dysfunkčních předpokladů a jádrových přesvědčení i k jejich změně. Přenos může být také zneužit ve prospěch terapeuta na úkor klienta a k tomuto překračování hranic může docházet neuvědoměle nebo vědomě. Etická reflexe terapeutického vztahu je možná až tehdy, když terapeut zvědomí a konceptualizuje přenos klienta i vlastní protipřenosové reakce. Sebereflexe však musí být doplněna kladením si relevantních etických otázek. Závěry: Uvědomění si přenosového vztahu a jeho propracování ve prospěch klienta patří mezi otázky, kterými by se měl v rámci své etické reflexe zabývat každý psychoterapeut.
- 520 9_
- $a Background: Transference is part of almost all human relations, and therefore is also a part of any therapeutic relationship. Classic CBT literature deals with transference only marginally. But to the work with complex patients, the conceptualization of transference and counter-transferenceneed to be developed, as well as dealing with ethical issues that relate to the transference. Method: Articles and studies were identified through Pub Med, Web of Science and Scopus databases as well as existing reviews. The search terms included "transference", "cognitive behavioral therapy", "acceptance and commitment therapy", "schema therapy", "dialectic behavioral therapy", "compassion therapy", "ethics" in different combinations. Other relevant texts were searched by references found articles. Outcome: Transference relationship can work in conjunction with therapy and helps to achieve its objectives, or restricts the therapy, distorts it or blocks. For uncomplicated psychiatric disorders and to solve simple problems CBT doesn't address the therapeutic relationship. Conversely, therapeutic relationship becomes the focus of the therapy in clients with personality disorders. It can be used to identifying automatic thoughts, dysfunctional assumptions and corebeliefs well as to their changing. Transference may also be misconduct in favor the therapist at the expense of the client. The crossing of the borders can be done unconsciously or consciously. Ethical reflection of the therapeutic relationship is possible only when the therapist conceptualizes recognized transference of the client and also own counter-transference reactions. Self-reflection, however, must be supplemented by asking the relevant ethical questions. Conclusions: Awareness of the transfer relation and its elaborating for the benefit of the client is one of the questions belonging to ethical reflection therapist.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a kognitivně behaviorální terapie $x etika $7 D015928
- 650 12
- $a přenos (psychologie) $7 D014167
- 650 _2
- $a protipřenos (psychologie) $7 D003379
- 650 12
- $a profesionální etika $7 D004995
- 650 _2
- $a nesprávné profesionální chování $7 D028743
- 650 _2
- $a sebezhodnocení (psychologie) $7 D012647
- 650 _2
- $a bioetika $7 D001675
- 650 _2
- $a osobní autonomie $7 D026684
- 650 _2
- $a práva pacientů $x etika $7 D028701
- 650 _2
- $a role odborníka $x psychologie $7 D024382
- 650 _2
- $a vztahy mezi lékařem a pacientem $x etika $7 D010817
- 653 00
- $a sebereflexe
- 653 00
- $a etická reflexe
- 653 00
- $a terapeutický vztah
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 700 1_
- $a Praško, Ján, $d 1956- $7 jn20000402046 $u Klinika psychiatrie, LF UP v Olomouci, FN Olomouc
- 773 0_
- $t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 111, č. 2 (2015), s. 87-98 $w MED00010990
- 856 41
- $u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2015_2_87_98.pdf $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 504 $c 617 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150519074016 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150828144213 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1077753 $s 900455
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 111 $c 2 $d 87-98 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
- LZP __
- $c NLK188 $d 20150828 $a NLK 2015-24/vt