-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Vývoj národního systému školské prevence rizikového chování v České republice: Reflexe výsledků 15letého procesu tvorby
[Development of the national system of school-based prevention of risk behaviour in the Czech Republic: Reflections on the outcomes of a 15-year process]
Miovský, M.
Jazyk čeština, angličtina Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem, přehledy
- Klíčová slova
- VYNSPI-2,
- MeSH
- kurikulum MeSH
- lidé MeSH
- návykové chování * prevence a kontrola MeSH
- pilotní projekty MeSH
- programy Healthy People * dějiny trendy MeSH
- riziko MeSH
- školy MeSH
- vyučování MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- přehledy MeSH
V České republice došlo v porevolučním období po roce 1989 k postupnému zformování záměru řešit systém školské prevence rizikového chování včetně prevěnce užívání návykových látek a jeho důsledků. Tato oblast byla z hlediska koordinace původně v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V rámci projektu PhareTwinnig 2000 byla provedena detailní analýza stavu prevence (1999-2001) a zahájen proces postupné tvorby národního systému. Původně zvolený jádrový koncept prevence sociálněpatologického chování se ukázal být iako nevhodný a byl nahrazen konceptem prevence rizikového chování. Postupným sbližováním školské a zdravotní perspektivy se podařilo vytvořit relativně homogenní půodní systém překonávající jednotlivé rezortní rámce a nabízející mezioborový a mezisektorový prostor pro realizaci prevence na všech úrovních bez ohledu na rezortní příslušnost poskytovatele intervencí. Základní kostra systému je složena ze 4 hlavních komponent: (1) teoretické jádro, (2) základní rámec, (3) obsahové jádro a komponenta (4) řešící kvalitu a efektivitu. V MPP je definována jeho základní struktura a doporučený rozsah. Kvalita a efektivita v prevěnci je složena ze dvou částí: (a) zaměřené na vývoj a implementaci standardů kvality preventivních programů a jejich poskytovatelů; (b) zaměřené na posuzování kvalifikace a odborné způsobilosti profesionálů v prevenci. Pro toto posuzování byl vytvořen originální systém nazvaný 4úrovňový model posuzování kvalifikace. V článku je uveděný systém popsán prostřednictvím reflexe jeho 15letého vývoje až do současného stavu, kdy je po provedení pilotlího ověřování ve 4 krajích ČR uvažováno o možnosti jeho plošné implementace.
A plan to develop a system of school-based prevention of risk behaviour, including the prevention of substance use and its harms, was devised in the post-1989 Czech Republic. In terms of its coordination, this area originally fell within the remit of the Czech Ministry of Education, Youth, and Sports. A detailed analysis of the prevention situation was conducted as part of the Phare Twinning 2000 project (1999-2001) and initial steps were taken to commence a process aimed at developing a national system. Turning out to be inappropriate, the original core concept of the “prevention of social pathologies” was replaced with that of the “prevention of risk behaviour”. The gradual convergence of the school and health perspectives made it possible to create a relatively homogeneous system which goes beyond the particular departmental frameworks and offers an interdisciplinary and interdepartmental platform for the implementation of prevention at all levels, irrespective of the departmental affiliation of the providers of interventions. The framework of the system comprises four main components: (1) theoretical core, (2) goals of prevention and its main target groups, (3) the core of its content, and a component (4) addressing quality and effectiveness. The BPP includes a definition of its basic structure and a recommended scope. Prevention-related quality and effectiveness features two aspects: (a) one concerned with the development and implementation of quality standards for preventive programmes and their providers and (b) one pertaining to the assessment of prevention professionals’ qualifications and expertise. An original “four-level model” was designed to support the assessment of qualifications. The entire system has been developed over 15 years. Following its pilot testing in four regions of the Czech Republic, it is now being considered for routine implementation. The present article reflects on its historical development.
Development of the national system of school-based prevention of risk behaviour in the Czech Republic: Reflections on the outcomes of a 15-year process
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15025892
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20191105115318.0
- 007
- ta
- 008
- 150731s2015 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $a eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Miovský, Michal, $d 1975- $7 xx0017463 $u Department of Addictology, 1st Faculty of Medicine, Charles University in Prague and General University Hospital in Prague, Czech Republic
- 245 14
- $a Vývoj národního systému školské prevence rizikového chování v České republice: Reflexe výsledků 15letého procesu tvorby / $c Miovský, M.
- 246 31
- $a Development of the national system of school-based prevention of risk behaviour in the Czech Republic: Reflections on the outcomes of a 15-year process
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a V České republice došlo v porevolučním období po roce 1989 k postupnému zformování záměru řešit systém školské prevence rizikového chování včetně prevěnce užívání návykových látek a jeho důsledků. Tato oblast byla z hlediska koordinace původně v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V rámci projektu PhareTwinnig 2000 byla provedena detailní analýza stavu prevence (1999-2001) a zahájen proces postupné tvorby národního systému. Původně zvolený jádrový koncept prevence sociálněpatologického chování se ukázal být iako nevhodný a byl nahrazen konceptem prevence rizikového chování. Postupným sbližováním školské a zdravotní perspektivy se podařilo vytvořit relativně homogenní půodní systém překonávající jednotlivé rezortní rámce a nabízející mezioborový a mezisektorový prostor pro realizaci prevence na všech úrovních bez ohledu na rezortní příslušnost poskytovatele intervencí. Základní kostra systému je složena ze 4 hlavních komponent: (1) teoretické jádro, (2) základní rámec, (3) obsahové jádro a komponenta (4) řešící kvalitu a efektivitu. V MPP je definována jeho základní struktura a doporučený rozsah. Kvalita a efektivita v prevěnci je složena ze dvou částí: (a) zaměřené na vývoj a implementaci standardů kvality preventivních programů a jejich poskytovatelů; (b) zaměřené na posuzování kvalifikace a odborné způsobilosti profesionálů v prevenci. Pro toto posuzování byl vytvořen originální systém nazvaný 4úrovňový model posuzování kvalifikace. V článku je uveděný systém popsán prostřednictvím reflexe jeho 15letého vývoje až do současného stavu, kdy je po provedení pilotlího ověřování ve 4 krajích ČR uvažováno o možnosti jeho plošné implementace.
- 520 9_
- $a A plan to develop a system of school-based prevention of risk behaviour, including the prevention of substance use and its harms, was devised in the post-1989 Czech Republic. In terms of its coordination, this area originally fell within the remit of the Czech Ministry of Education, Youth, and Sports. A detailed analysis of the prevention situation was conducted as part of the Phare Twinning 2000 project (1999-2001) and initial steps were taken to commence a process aimed at developing a national system. Turning out to be inappropriate, the original core concept of the “prevention of social pathologies” was replaced with that of the “prevention of risk behaviour”. The gradual convergence of the school and health perspectives made it possible to create a relatively homogeneous system which goes beyond the particular departmental frameworks and offers an interdisciplinary and interdepartmental platform for the implementation of prevention at all levels, irrespective of the departmental affiliation of the providers of interventions. The framework of the system comprises four main components: (1) theoretical core, (2) goals of prevention and its main target groups, (3) the core of its content, and a component (4) addressing quality and effectiveness. The BPP includes a definition of its basic structure and a recommended scope. Prevention-related quality and effectiveness features two aspects: (a) one concerned with the development and implementation of quality standards for preventive programmes and their providers and (b) one pertaining to the assessment of prevention professionals’ qualifications and expertise. An original “four-level model” was designed to support the assessment of qualifications. The entire system has been developed over 15 years. Following its pilot testing in four regions of the Czech Republic, it is now being considered for routine implementation. The present article reflects on its historical development.
- 650 12
- $a programy Healthy People $x dějiny $x trendy $7 D040361
- 650 12
- $a návykové chování $x prevence a kontrola $7 D016739
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a pilotní projekty $7 D010865
- 650 _2
- $a kurikulum $7 D003479
- 650 _2
- $a vyučování $7 D013663
- 650 _2
- $a riziko $7 D012306
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 00
- $a VYNSPI-2
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 773 0_
- $t Adiktologie $x 1213-3841 $g Roč. 15, č. 1 (2015), s. 62-87 $w MED00012365
- 856 41
- $u http://199757.w57.wedos.ws/wp-content/uploads/2018/09/2015_S_Miovsky_Vyvoj-narodniho-systemu-1.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4153 $c 611 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150119125217 $b ABA008
- 991 __
- $a 20191105115548 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1086444 $s 908909
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2015 $b 15 $c 1 $d 62-87 $i 1213-3841 $m Adiktologie $x MED00012365
- LZP __
- $b přidání abstraktu $c NLK183 $d 20150924 $a NLK 2015-28/pk