Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Psychoeducation for schizophrenia in the Czech Republic: curriculum modification based on opinions of service users and providers

L. Bankovská Motlová, E. Dragomirecká, A. Blabolová, F. Španiel, A. Slováková,

. 2015 ; 39 (2) : 186-90. [pub] 20141122

Jazyk angličtina Země Spojené státy americké

Typ dokumentu časopisecké články, práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc15031708
E-zdroje Online Plný text

NLK ProQuest Central od 1997-03-01 do Před 1 rokem
Health & Medicine (ProQuest) od 1997-03-01 do Před 1 rokem
Psychology Database (ProQuest) od 1997-03-01 do Před 1 rokem

OBJECTIVE: The authors examined current knowledge about psychoeducation for schizophrenia in Czech Republic. METHODS: The authors sent a screening survey to 550 mental health-care facilities and administered a detailed questionnaire to 113 providers of mental health and social services and to 200 service users. The authors also carried out 14 focus groups and 16 individual interviews. RESULTS: Forty-six departments provided some type of psychoeducation for schizophrenia; of these, 16 provided family psychoeducation for patients and relatives and 1 provided psychoeducation only for relatives. Service users who received psychoeducation performed significantly better in the test of knowledge than did service users who did not receive psychoeducation. CONCLUSION: The authors propose a service user-driven curriculum based on information delivery followed by skills training. Psychiatrists should learn to explain schizophrenia relapse neurobiology to laypeople and to address relatives' frustrations.

Citace poskytuje Crossref.org

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15031708
003      
CZ-PrNML
005      
20151008102227.0
007      
ta
008      
151005s2015 xxu f 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.1007/s40596-014-0234-4 $2 doi
035    __
$a (PubMed)25416609
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a eng
044    __
$a xxu
100    1_
$a Bankovská Motlová, Lucie $u Charles University Third Faculty of Medicine, Prague, Czech Republic, motlova@pcp.lf3.cuni.cz.
245    10
$a Psychoeducation for schizophrenia in the Czech Republic: curriculum modification based on opinions of service users and providers / $c L. Bankovská Motlová, E. Dragomirecká, A. Blabolová, F. Španiel, A. Slováková,
520    9_
$a OBJECTIVE: The authors examined current knowledge about psychoeducation for schizophrenia in Czech Republic. METHODS: The authors sent a screening survey to 550 mental health-care facilities and administered a detailed questionnaire to 113 providers of mental health and social services and to 200 service users. The authors also carried out 14 focus groups and 16 individual interviews. RESULTS: Forty-six departments provided some type of psychoeducation for schizophrenia; of these, 16 provided family psychoeducation for patients and relatives and 1 provided psychoeducation only for relatives. Service users who received psychoeducation performed significantly better in the test of knowledge than did service users who did not receive psychoeducation. CONCLUSION: The authors propose a service user-driven curriculum based on information delivery followed by skills training. Psychiatrists should learn to explain schizophrenia relapse neurobiology to laypeople and to address relatives' frustrations.
650    _2
$a postoj zdravotnického personálu $7 D001291
650    _2
$a osoby pečující o pacienty $x výchova $7 D017028
650    _2
$a klinické kompetence $7 D002983
650    _2
$a sběr dat $7 D003625
650    _2
$a emoční inteligence $7 D056348
650    _2
$a zjišťování skupinových postojů $7 D017144
650    _2
$a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a služby péče o duševní zdraví $7 D008605
650    _2
$a odhad potřeb $7 D020380
650    _2
$a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353
650    _2
$a prognóza $7 D011379
650    _2
$a psychiatrie $x výchova $7 D011570
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    12
$a schizofrenie $x diagnóza $x terapie $7 D012559
650    _2
$a sociální práce psychiatrická $x výchova $x metody $7 D012949
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
655    _2
$a časopisecké články $7 D016428
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Dragomirecká, Eva
700    1_
$a Blabolová, Anna
700    1_
$a Španiel, Filip
700    1_
$a Slováková, Andrea
773    0_
$w MED00008714 $t Academic psychiatry $x 1545-7230 $g Roč. 39, č. 2 (2015), s. 186-90
856    41
$u https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25416609 $y Pubmed
910    __
$a ABA008 $b sig $c sign $y a $z 0
990    __
$a 20151005 $b ABA008
991    __
$a 20151008102413 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1092584 $s 914834
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2015 $b 39 $c 2 $d 186-90 $e 20141122 $i 1545-7230 $m Academic psychiatry $n Acad Psychiatry $x MED00008714
LZP    __
$a Pubmed-20151005

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...