-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Psychoeducation for schizophrenia in the Czech Republic: curriculum modification based on opinions of service users and providers
L. Bankovská Motlová, E. Dragomirecká, A. Blabolová, F. Španiel, A. Slováková,
Jazyk angličtina Země Spojené státy americké
Typ dokumentu časopisecké články, práce podpořená grantem
NLK
ProQuest Central
od 1997-03-01 do Před 1 rokem
Health & Medicine (ProQuest)
od 1997-03-01 do Před 1 rokem
Psychology Database (ProQuest)
od 1997-03-01 do Před 1 rokem
- MeSH
- emoční inteligence MeSH
- klinické kompetence MeSH
- lidé MeSH
- odhad potřeb MeSH
- osoby pečující o pacienty výchova MeSH
- postoj zdravotnického personálu MeSH
- prognóza MeSH
- průzkumy a dotazníky MeSH
- psychiatrie výchova MeSH
- sběr dat MeSH
- schizofrenie * diagnóza terapie MeSH
- služby péče o duševní zdraví MeSH
- sociální práce psychiatrická výchova metody MeSH
- vzdělávání pacientů jako téma metody MeSH
- zdraví - znalosti, postoje, praxe MeSH
- zjišťování skupinových postojů MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH
- práce podpořená grantem MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
OBJECTIVE: The authors examined current knowledge about psychoeducation for schizophrenia in Czech Republic. METHODS: The authors sent a screening survey to 550 mental health-care facilities and administered a detailed questionnaire to 113 providers of mental health and social services and to 200 service users. The authors also carried out 14 focus groups and 16 individual interviews. RESULTS: Forty-six departments provided some type of psychoeducation for schizophrenia; of these, 16 provided family psychoeducation for patients and relatives and 1 provided psychoeducation only for relatives. Service users who received psychoeducation performed significantly better in the test of knowledge than did service users who did not receive psychoeducation. CONCLUSION: The authors propose a service user-driven curriculum based on information delivery followed by skills training. Psychiatrists should learn to explain schizophrenia relapse neurobiology to laypeople and to address relatives' frustrations.
Citace poskytuje Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15031708
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20151008102227.0
- 007
- ta
- 008
- 151005s2015 xxu f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.1007/s40596-014-0234-4 $2 doi
- 035 __
- $a (PubMed)25416609
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng
- 044 __
- $a xxu
- 100 1_
- $a Bankovská Motlová, Lucie $u Charles University Third Faculty of Medicine, Prague, Czech Republic, motlova@pcp.lf3.cuni.cz.
- 245 10
- $a Psychoeducation for schizophrenia in the Czech Republic: curriculum modification based on opinions of service users and providers / $c L. Bankovská Motlová, E. Dragomirecká, A. Blabolová, F. Španiel, A. Slováková,
- 520 9_
- $a OBJECTIVE: The authors examined current knowledge about psychoeducation for schizophrenia in Czech Republic. METHODS: The authors sent a screening survey to 550 mental health-care facilities and administered a detailed questionnaire to 113 providers of mental health and social services and to 200 service users. The authors also carried out 14 focus groups and 16 individual interviews. RESULTS: Forty-six departments provided some type of psychoeducation for schizophrenia; of these, 16 provided family psychoeducation for patients and relatives and 1 provided psychoeducation only for relatives. Service users who received psychoeducation performed significantly better in the test of knowledge than did service users who did not receive psychoeducation. CONCLUSION: The authors propose a service user-driven curriculum based on information delivery followed by skills training. Psychiatrists should learn to explain schizophrenia relapse neurobiology to laypeople and to address relatives' frustrations.
- 650 _2
- $a postoj zdravotnického personálu $7 D001291
- 650 _2
- $a osoby pečující o pacienty $x výchova $7 D017028
- 650 _2
- $a klinické kompetence $7 D002983
- 650 _2
- $a sběr dat $7 D003625
- 650 _2
- $a emoční inteligence $7 D056348
- 650 _2
- $a zjišťování skupinových postojů $7 D017144
- 650 _2
- $a zdraví - znalosti, postoje, praxe $7 D007722
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a služby péče o duševní zdraví $7 D008605
- 650 _2
- $a odhad potřeb $7 D020380
- 650 _2
- $a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353
- 650 _2
- $a prognóza $7 D011379
- 650 _2
- $a psychiatrie $x výchova $7 D011570
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 12
- $a schizofrenie $x diagnóza $x terapie $7 D012559
- 650 _2
- $a sociální práce psychiatrická $x výchova $x metody $7 D012949
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 655 _2
- $a časopisecké články $7 D016428
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Dragomirecká, Eva
- 700 1_
- $a Blabolová, Anna
- 700 1_
- $a Španiel, Filip
- 700 1_
- $a Slováková, Andrea
- 773 0_
- $w MED00008714 $t Academic psychiatry $x 1545-7230 $g Roč. 39, č. 2 (2015), s. 186-90
- 856 41
- $u https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25416609 $y Pubmed
- 910 __
- $a ABA008 $b sig $c sign $y a $z 0
- 990 __
- $a 20151005 $b ABA008
- 991 __
- $a 20151008102413 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1092584 $s 914834
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2015 $b 39 $c 2 $d 186-90 $e 20141122 $i 1545-7230 $m Academic psychiatry $n Acad Psychiatry $x MED00008714
- LZP __
- $a Pubmed-20151005