-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Kontrolované učení ve starším věku
[Controlled learning in older age]
Karolína Horáková, Hana Štěpánková, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
ProQuest Central
od 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
od 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2009
- Klíčová slova
- FCSRT-IR,
- MeSH
- epizodická paměť MeSH
- interpretace statistických dat MeSH
- lidé MeSH
- longitudinální studie MeSH
- neuropsychologické testy MeSH
- poruchy paměti MeSH
- senioři * MeSH
- testy paměti a učení * MeSH
- učení * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- senioři * MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Cíl. Cílem této studie je přiblížit kontrolované učení a jeho zásadní roli ve vyšetření paměti a dále poskytnout české normy pro Test kontrolovaného učení s bezprostředním vybavením (FCSRT-IR) pro starší populaci. Soubor. Normativní soubor čítal 362 starších osob ve věku 62 let a více (průměrný věk = 73,5 roku; SD = 8,6; průměrný počet let vzdělání = = 13,1; SD = 3,5), kteří splnili anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. Všem byl v rámci neuropsychologické baterie administrován test FCSRT-IR. Analýzy a výsledky. Byla zjištěna souvislost výkonu v FCSRT-IR s věkem (Spearman r = -0,2; p < 0,001), ale nikoli s pohlavím či vzděláním. Normativní údaje jsou proto poskytnuty pro dvě věkové kategorie, mladší (do 74 let) a starší senioři (75 a více let). Dále byla u obou věkových skupin ověřena rostoucí křivka učení, tedy zlepšení ve volném vybavení ve třech za sebou jdoucích pokusech FCSRT-IR.
Objectives. The goal of this study is to describe the controlled learning and its important role in memory assessment and provide Czech norms for Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR) for older adults. Sample and setting. The normative sample consisted of 362 older adults at the age of 62 and more (mean age=73,5; SD=8,6; mean years of education = 13,1; SD=3,5) who met the anamnestic and performance criteria of cognitively health population. They were administered Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR). Analysis and results. It was found that performance in FCSRT-IR is related to age (Spearman r = -0,2; p<0,001) but not to gender or education. Normative scores are provided separately for two age groups: younger (60–74) and older adults (75 plus older). The study confirmed that the learning slope increases what in this case means improvement in free recall in all three trials of FCSRT-IR.
Controlled learning in older age
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc17032425
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180308085555.0
- 007
- ta
- 008
- 171101s2017 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Horáková, Karolína $7 _AN079839 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 245 10
- $a Kontrolované učení ve starším věku / $c Karolína Horáková, Hana Štěpánková, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček
- 246 31
- $a Controlled learning in older age
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cíl. Cílem této studie je přiblížit kontrolované učení a jeho zásadní roli ve vyšetření paměti a dále poskytnout české normy pro Test kontrolovaného učení s bezprostředním vybavením (FCSRT-IR) pro starší populaci. Soubor. Normativní soubor čítal 362 starších osob ve věku 62 let a více (průměrný věk = 73,5 roku; SD = 8,6; průměrný počet let vzdělání = = 13,1; SD = 3,5), kteří splnili anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. Všem byl v rámci neuropsychologické baterie administrován test FCSRT-IR. Analýzy a výsledky. Byla zjištěna souvislost výkonu v FCSRT-IR s věkem (Spearman r = -0,2; p < 0,001), ale nikoli s pohlavím či vzděláním. Normativní údaje jsou proto poskytnuty pro dvě věkové kategorie, mladší (do 74 let) a starší senioři (75 a více let). Dále byla u obou věkových skupin ověřena rostoucí křivka učení, tedy zlepšení ve volném vybavení ve třech za sebou jdoucích pokusech FCSRT-IR.
- 520 9_
- $a Objectives. The goal of this study is to describe the controlled learning and its important role in memory assessment and provide Czech norms for Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR) for older adults. Sample and setting. The normative sample consisted of 362 older adults at the age of 62 and more (mean age=73,5; SD=8,6; mean years of education = 13,1; SD=3,5) who met the anamnestic and performance criteria of cognitively health population. They were administered Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR). Analysis and results. It was found that performance in FCSRT-IR is related to age (Spearman r = -0,2; p<0,001) but not to gender or education. Normative scores are provided separately for two age groups: younger (60–74) and older adults (75 plus older). The study confirmed that the learning slope increases what in this case means improvement in free recall in all three trials of FCSRT-IR.
- 650 _2
- $a epizodická paměť $7 D061212
- 650 12
- $a učení $7 D007858
- 650 12
- $a testy paměti a učení $7 D000073219
- 650 _2
- $a poruchy paměti $7 D008569
- 650 _2
- $a longitudinální studie $7 D008137
- 650 _2
- $a neuropsychologické testy $7 D009483
- 650 _2
- $a interpretace statistických dat $7 D003627
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a senioři $7 D000368
- 653 00
- $a FCSRT-IR
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Georgi, Hana $7 ola2009548169 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 700 1_
- $a Bezdíček, Ondřej $7 xx0106259 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 700 1_
- $a Kopeček, Miloslav, $d 1972- $7 js20070525003 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 61, č. 3 (2017), s. 213-229 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20171101100125 $b ABA008
- 991 __
- $a 20180308085557 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1256793 $s 993456
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2017 $b 61 $c 3 $d 213-229 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK182 $d 20180308 $a NLK 2017-43/dk