Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Kontrolované učení ve starším věku
[Controlled learning in older age]

Karolína Horáková, Hana Štěpánková, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček

. 2017 ; 61 (3) : 213-229.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc17032425

Cíl. Cílem této studie je přiblížit kontrolované učení a jeho zásadní roli ve vyšetření paměti a dále poskytnout české normy pro Test kontrolovaného učení s bezprostředním vybavením (FCSRT-IR) pro starší populaci. Soubor. Normativní soubor čítal 362 starších osob ve věku 62 let a více (průměrný věk = 73,5 roku; SD = 8,6; průměrný počet let vzdělání = = 13,1; SD = 3,5), kteří splnili anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. Všem byl v rámci neuropsychologické baterie administrován test FCSRT-IR. Analýzy a výsledky. Byla zjištěna souvislost výkonu v FCSRT-IR s věkem (Spearman r = -0,2; p < 0,001), ale nikoli s pohlavím či vzděláním. Normativní údaje jsou proto poskytnuty pro dvě věkové kategorie, mladší (do 74 let) a starší senioři (75 a více let). Dále byla u obou věkových skupin ověřena rostoucí křivka učení, tedy zlepšení ve volném vybavení ve třech za sebou jdoucích pokusech FCSRT-IR.

Objectives. The goal of this study is to describe the controlled learning and its important role in memory assessment and provide Czech norms for Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR) for older adults. Sample and setting. The normative sample consisted of 362 older adults at the age of 62 and more (mean age=73,5; SD=8,6; mean years of education = 13,1; SD=3,5) who met the anamnestic and performance criteria of cognitively health population. They were administered Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR). Analysis and results. It was found that performance in FCSRT-IR is related to age (Spearman r = -0,2; p<0,001) but not to gender or education. Normative scores are provided separately for two age groups: younger (60–74) and older adults (75 plus older). The study confirmed that the learning slope increases what in this case means improvement in free recall in all three trials of FCSRT-IR.

Controlled learning in older age

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc17032425
003      
CZ-PrNML
005      
20180308085555.0
007      
ta
008      
171101s2017 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Horáková, Karolína $7 _AN079839 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
245    10
$a Kontrolované učení ve starším věku / $c Karolína Horáková, Hana Štěpánková, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček
246    31
$a Controlled learning in older age
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíl. Cílem této studie je přiblížit kontrolované učení a jeho zásadní roli ve vyšetření paměti a dále poskytnout české normy pro Test kontrolovaného učení s bezprostředním vybavením (FCSRT-IR) pro starší populaci. Soubor. Normativní soubor čítal 362 starších osob ve věku 62 let a více (průměrný věk = 73,5 roku; SD = 8,6; průměrný počet let vzdělání = = 13,1; SD = 3,5), kteří splnili anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. Všem byl v rámci neuropsychologické baterie administrován test FCSRT-IR. Analýzy a výsledky. Byla zjištěna souvislost výkonu v FCSRT-IR s věkem (Spearman r = -0,2; p < 0,001), ale nikoli s pohlavím či vzděláním. Normativní údaje jsou proto poskytnuty pro dvě věkové kategorie, mladší (do 74 let) a starší senioři (75 a více let). Dále byla u obou věkových skupin ověřena rostoucí křivka učení, tedy zlepšení ve volném vybavení ve třech za sebou jdoucích pokusech FCSRT-IR.
520    9_
$a Objectives. The goal of this study is to describe the controlled learning and its important role in memory assessment and provide Czech norms for Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR) for older adults. Sample and setting. The normative sample consisted of 362 older adults at the age of 62 and more (mean age=73,5; SD=8,6; mean years of education = 13,1; SD=3,5) who met the anamnestic and performance criteria of cognitively health population. They were administered Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (FCSRT-IR). Analysis and results. It was found that performance in FCSRT-IR is related to age (Spearman r = -0,2; p<0,001) but not to gender or education. Normative scores are provided separately for two age groups: younger (60–74) and older adults (75 plus older). The study confirmed that the learning slope increases what in this case means improvement in free recall in all three trials of FCSRT-IR.
650    _2
$a epizodická paměť $7 D061212
650    12
$a učení $7 D007858
650    12
$a testy paměti a učení $7 D000073219
650    _2
$a poruchy paměti $7 D008569
650    _2
$a longitudinální studie $7 D008137
650    _2
$a neuropsychologické testy $7 D009483
650    _2
$a interpretace statistických dat $7 D003627
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a senioři $7 D000368
653    00
$a FCSRT-IR
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Georgi, Hana $7 ola2009548169 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
700    1_
$a Bezdíček, Ondřej $7 xx0106259 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
700    1_
$a Kopeček, Miloslav, $d 1972- $7 js20070525003 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 61, č. 3 (2017), s. 213-229 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20171101100125 $b ABA008
991    __
$a 20180308085557 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1256793 $s 993456
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2017 $b 61 $c 3 $d 213-229 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK182 $d 20180308 $a NLK 2017-43/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...