Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Dítě s duševní poruchou ve škole - co musíme změnit?
[Child with mental disorder at school: what has to be changed?]

MUDr. Jaroslav Matýs

. 2018 ; 19 (5) : 274-282.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review

Dětská a dorostová psychiatrie se významně prolíná a zasahuje i do jiných pediatrických lékařských oborů. Mění pohledy a postupy u somatických nemocí v souvislosti s celkovým duševním stavem dětského pacienta, ale i u duševních poruch s jejich somatickými projevy. Věnuje se také časté komorbiditě duševních a somatických nemocí u dětí a dorostu. Tradičně souhrnně pod názvem psychosomatika. Dnes se tento trend komplexního pohledu na pacienta rozvinul do medicínského oboru celostní medicína. Vzdělávací atestační programy pediatrických oborů ale této realitě běžné praxe v současnosti neodpovídají. Obdobným způsobem dětská a dorostová psychiatrie zasahuje mimo svůj rámec zdravotní péče, a to do vzdělávacího procesu, který se stal součástí komplexní péče o děti s duševními poruchami. V dnešní době se rozběhly paralelně dva zásadní procesy týkající se pedopsychiatrických pacientů. Oba programy jsou vládní. Jeden se nazývá „Reforma psychiatrické péče v ČR“ a druhý je tolik diskutovaný program „Inkluzivní vzdělávání“. Tady je situace ve vzájemné spolupráci mnohem složitější, protože se jedná o profese nelékařské. Bohužel oba vládní programy jsou paralelně „vedle sebe“ a nejsou propojené. Objektivně je dnes nutno také konstatovat, že vzdělávací systém lékařů „nepedopsychiatrů“, ale také vzdělávání učitelů ve vztahu k duševním poruchám dětí a dorostu nereflektují tento nový fenomén ovlivňujicí celou společnost již dnes, ale také budoucnost. Proto článek popisuje stav v současnosti včetně faktů vyvracejících katastrofické scénáře inkluzivního vzdělávání. Autor nastiňuje nutnost a směry úpravy ve vzdělávacích programech u lékařských pediatrických oborů, ale i ve školství na vysokých školách a následně kontinuální vzdělávání učitelů na školách.

Child and adolescent psychiatry intertwines significantly, extending to other paediatric medical disciplines. It alters the views and practicesin somatic diseases in association with the general mental condition of the paediatric patient as well as in mental disorders with their somaticmanifestations. It also deals with the frequent comorbidity of mental and somatic diseases in children and adolescents. Traditionally, this hasbeen known by the collective name psychosomatics. At present, this trend of a comprehensive view of the patient has developed into themedical field of “holistic medicine”. However, educational attestation programmes for paediatric disciplines currently do not correspond tothis reality of common practice. In a similar way, child and adolescent psychiatry extends beyond its scope of health care into the educationalprocess that has become part of comprehensive care of children with mental disorders. Nowadays, two crucial processes concerning paedopsychiatricpatients have been initiated in parallel. Both programmes are governmental. One is “The Reform of Psychiatric Care in the CzechRepublic” and the other is the much-discussed “Inclusive Education” programme. Here, the issue of mutual collaboration is much more complicatedbecause it involves nonmedical professions. Unfortunately, both these governmental programmes exist in parallel “one next to theother” and are not linked. Objectively speaking, the educational system for doctors “nonpaedopsychiatrists” and teacher education in relationto mental disorders of children and adolescents both fail to reflect this new phenomenon affecting the whole society today as well as in thefuture. Therefore, the article describes the current state including the facts contradicting the worst-case scenarios of inclusive education. Theauthor also outlines the need for and directions of modifications in educational programmes for medical paediatric disciplines, but also inhigher education as well as in continuous teacher education at schools.

Child with mental disorder at school: what has to be changed?

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc18039786
003      
CZ-PrNML
005      
20190424152632.0
007      
ta
008      
181207s2018 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.36290/ped.2018.055 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Matýs, Jaroslav, $d 1960- $7 xx0106911 $u Soukromá ambulance dětské a dorostové psychiatrie, Ostrava
245    10
$a Dítě s duševní poruchou ve škole - co musíme změnit? / $c MUDr. Jaroslav Matýs
246    31
$a Child with mental disorder at school: what has to be changed?
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Dětská a dorostová psychiatrie se významně prolíná a zasahuje i do jiných pediatrických lékařských oborů. Mění pohledy a postupy u somatických nemocí v souvislosti s celkovým duševním stavem dětského pacienta, ale i u duševních poruch s jejich somatickými projevy. Věnuje se také časté komorbiditě duševních a somatických nemocí u dětí a dorostu. Tradičně souhrnně pod názvem psychosomatika. Dnes se tento trend komplexního pohledu na pacienta rozvinul do medicínského oboru celostní medicína. Vzdělávací atestační programy pediatrických oborů ale této realitě běžné praxe v současnosti neodpovídají. Obdobným způsobem dětská a dorostová psychiatrie zasahuje mimo svůj rámec zdravotní péče, a to do vzdělávacího procesu, který se stal součástí komplexní péče o děti s duševními poruchami. V dnešní době se rozběhly paralelně dva zásadní procesy týkající se pedopsychiatrických pacientů. Oba programy jsou vládní. Jeden se nazývá „Reforma psychiatrické péče v ČR“ a druhý je tolik diskutovaný program „Inkluzivní vzdělávání“. Tady je situace ve vzájemné spolupráci mnohem složitější, protože se jedná o profese nelékařské. Bohužel oba vládní programy jsou paralelně „vedle sebe“ a nejsou propojené. Objektivně je dnes nutno také konstatovat, že vzdělávací systém lékařů „nepedopsychiatrů“, ale také vzdělávání učitelů ve vztahu k duševním poruchám dětí a dorostu nereflektují tento nový fenomén ovlivňujicí celou společnost již dnes, ale také budoucnost. Proto článek popisuje stav v současnosti včetně faktů vyvracejících katastrofické scénáře inkluzivního vzdělávání. Autor nastiňuje nutnost a směry úpravy ve vzdělávacích programech u lékařských pediatrických oborů, ale i ve školství na vysokých školách a následně kontinuální vzdělávání učitelů na školách.
520    9_
$a Child and adolescent psychiatry intertwines significantly, extending to other paediatric medical disciplines. It alters the views and practicesin somatic diseases in association with the general mental condition of the paediatric patient as well as in mental disorders with their somaticmanifestations. It also deals with the frequent comorbidity of mental and somatic diseases in children and adolescents. Traditionally, this hasbeen known by the collective name psychosomatics. At present, this trend of a comprehensive view of the patient has developed into themedical field of “holistic medicine”. However, educational attestation programmes for paediatric disciplines currently do not correspond tothis reality of common practice. In a similar way, child and adolescent psychiatry extends beyond its scope of health care into the educationalprocess that has become part of comprehensive care of children with mental disorders. Nowadays, two crucial processes concerning paedopsychiatricpatients have been initiated in parallel. Both programmes are governmental. One is “The Reform of Psychiatric Care in the CzechRepublic” and the other is the much-discussed “Inclusive Education” programme. Here, the issue of mutual collaboration is much more complicatedbecause it involves nonmedical professions. Unfortunately, both these governmental programmes exist in parallel “one next to theother” and are not linked. Objectively speaking, the educational system for doctors “nonpaedopsychiatrists” and teacher education in relationto mental disorders of children and adolescents both fail to reflect this new phenomenon affecting the whole society today as well as in thefuture. Therefore, the article describes the current state including the facts contradicting the worst-case scenarios of inclusive education. Theauthor also outlines the need for and directions of modifications in educational programmes for medical paediatric disciplines, but also inhigher education as well as in continuous teacher education at schools.
650    12
$a duševně nemocní $x statistika a číselné údaje $7 D028642
650    _2
$a dětská psychiatrie $x organizace a řízení $x trendy $7 D002665
650    12
$a školy $x organizace a řízení $x trendy $7 D012574
650    _2
$a integrovaná výuka $x organizace a řízení $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D008282
650    _2
$a kontinuální vzdělávání lékařů $x organizace a řízení $x trendy $7 D004502
650    _2
$a příprava učitelů $x organizace a řízení $x trendy $7 D000070260
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a psychiatrie adolescentů $x organizace a řízení $x trendy $7 D000296
655    _2
$a přehledy $7 D016454
773    0_
$t Pediatrie pro praxi $x 1213-0494 $g Roč. 19, č. 5 (2018), s. 274-282 $w MED00011583
856    41
$u https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2018/05/09.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2226 $c 729 $y 4 $z 0
990    __
$a 20181207081558 $b ABA008
991    __
$a 20190424152715 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1357131 $s 1036848
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2018 $b 19 $c 5 $d 274-282 $i 1213-0494 $m Pediatrie pro praxi $x MED00011583
LZP    __
$c NLK189 $d 20190424 $a NLK 2018-52/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...