-
Something wrong with this record ?
Dítě s duševní poruchou ve škole - co musíme změnit?
[Child with mental disorder at school: what has to be changed?]
MUDr. Jaroslav Matýs
Language Czech Country Czech Republic
Document type Review
- MeSH
- Child Psychiatry organization & administration trends MeSH
- Child MeSH
- Persons with Psychiatric Disorders * statistics & numerical data MeSH
- Mainstreaming, Education organization & administration statistics & numerical data trends MeSH
- Education, Medical, Continuing organization & administration trends MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Teacher Training organization & administration trends MeSH
- Adolescent Psychiatry organization & administration trends MeSH
- Schools * organization & administration trends MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Publication type
- Review MeSH
Dětská a dorostová psychiatrie se významně prolíná a zasahuje i do jiných pediatrických lékařských oborů. Mění pohledy a postupy u somatických nemocí v souvislosti s celkovým duševním stavem dětského pacienta, ale i u duševních poruch s jejich somatickými projevy. Věnuje se také časté komorbiditě duševních a somatických nemocí u dětí a dorostu. Tradičně souhrnně pod názvem psychosomatika. Dnes se tento trend komplexního pohledu na pacienta rozvinul do medicínského oboru celostní medicína. Vzdělávací atestační programy pediatrických oborů ale této realitě běžné praxe v současnosti neodpovídají. Obdobným způsobem dětská a dorostová psychiatrie zasahuje mimo svůj rámec zdravotní péče, a to do vzdělávacího procesu, který se stal součástí komplexní péče o děti s duševními poruchami. V dnešní době se rozběhly paralelně dva zásadní procesy týkající se pedopsychiatrických pacientů. Oba programy jsou vládní. Jeden se nazývá „Reforma psychiatrické péče v ČR“ a druhý je tolik diskutovaný program „Inkluzivní vzdělávání“. Tady je situace ve vzájemné spolupráci mnohem složitější, protože se jedná o profese nelékařské. Bohužel oba vládní programy jsou paralelně „vedle sebe“ a nejsou propojené. Objektivně je dnes nutno také konstatovat, že vzdělávací systém lékařů „nepedopsychiatrů“, ale také vzdělávání učitelů ve vztahu k duševním poruchám dětí a dorostu nereflektují tento nový fenomén ovlivňujicí celou společnost již dnes, ale také budoucnost. Proto článek popisuje stav v současnosti včetně faktů vyvracejících katastrofické scénáře inkluzivního vzdělávání. Autor nastiňuje nutnost a směry úpravy ve vzdělávacích programech u lékařských pediatrických oborů, ale i ve školství na vysokých školách a následně kontinuální vzdělávání učitelů na školách.
Child and adolescent psychiatry intertwines significantly, extending to other paediatric medical disciplines. It alters the views and practicesin somatic diseases in association with the general mental condition of the paediatric patient as well as in mental disorders with their somaticmanifestations. It also deals with the frequent comorbidity of mental and somatic diseases in children and adolescents. Traditionally, this hasbeen known by the collective name psychosomatics. At present, this trend of a comprehensive view of the patient has developed into themedical field of “holistic medicine”. However, educational attestation programmes for paediatric disciplines currently do not correspond tothis reality of common practice. In a similar way, child and adolescent psychiatry extends beyond its scope of health care into the educationalprocess that has become part of comprehensive care of children with mental disorders. Nowadays, two crucial processes concerning paedopsychiatricpatients have been initiated in parallel. Both programmes are governmental. One is “The Reform of Psychiatric Care in the CzechRepublic” and the other is the much-discussed “Inclusive Education” programme. Here, the issue of mutual collaboration is much more complicatedbecause it involves nonmedical professions. Unfortunately, both these governmental programmes exist in parallel “one next to theother” and are not linked. Objectively speaking, the educational system for doctors “nonpaedopsychiatrists” and teacher education in relationto mental disorders of children and adolescents both fail to reflect this new phenomenon affecting the whole society today as well as in thefuture. Therefore, the article describes the current state including the facts contradicting the worst-case scenarios of inclusive education. Theauthor also outlines the need for and directions of modifications in educational programmes for medical paediatric disciplines, but also inhigher education as well as in continuous teacher education at schools.
Child with mental disorder at school: what has to be changed?
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18039786
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190424152632.0
- 007
- ta
- 008
- 181207s2018 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.36290/ped.2018.055 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Matýs, Jaroslav, $d 1960- $7 xx0106911 $u Soukromá ambulance dětské a dorostové psychiatrie, Ostrava
- 245 10
- $a Dítě s duševní poruchou ve škole - co musíme změnit? / $c MUDr. Jaroslav Matýs
- 246 31
- $a Child with mental disorder at school: what has to be changed?
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Dětská a dorostová psychiatrie se významně prolíná a zasahuje i do jiných pediatrických lékařských oborů. Mění pohledy a postupy u somatických nemocí v souvislosti s celkovým duševním stavem dětského pacienta, ale i u duševních poruch s jejich somatickými projevy. Věnuje se také časté komorbiditě duševních a somatických nemocí u dětí a dorostu. Tradičně souhrnně pod názvem psychosomatika. Dnes se tento trend komplexního pohledu na pacienta rozvinul do medicínského oboru celostní medicína. Vzdělávací atestační programy pediatrických oborů ale této realitě běžné praxe v současnosti neodpovídají. Obdobným způsobem dětská a dorostová psychiatrie zasahuje mimo svůj rámec zdravotní péče, a to do vzdělávacího procesu, který se stal součástí komplexní péče o děti s duševními poruchami. V dnešní době se rozběhly paralelně dva zásadní procesy týkající se pedopsychiatrických pacientů. Oba programy jsou vládní. Jeden se nazývá „Reforma psychiatrické péče v ČR“ a druhý je tolik diskutovaný program „Inkluzivní vzdělávání“. Tady je situace ve vzájemné spolupráci mnohem složitější, protože se jedná o profese nelékařské. Bohužel oba vládní programy jsou paralelně „vedle sebe“ a nejsou propojené. Objektivně je dnes nutno také konstatovat, že vzdělávací systém lékařů „nepedopsychiatrů“, ale také vzdělávání učitelů ve vztahu k duševním poruchám dětí a dorostu nereflektují tento nový fenomén ovlivňujicí celou společnost již dnes, ale také budoucnost. Proto článek popisuje stav v současnosti včetně faktů vyvracejících katastrofické scénáře inkluzivního vzdělávání. Autor nastiňuje nutnost a směry úpravy ve vzdělávacích programech u lékařských pediatrických oborů, ale i ve školství na vysokých školách a následně kontinuální vzdělávání učitelů na školách.
- 520 9_
- $a Child and adolescent psychiatry intertwines significantly, extending to other paediatric medical disciplines. It alters the views and practicesin somatic diseases in association with the general mental condition of the paediatric patient as well as in mental disorders with their somaticmanifestations. It also deals with the frequent comorbidity of mental and somatic diseases in children and adolescents. Traditionally, this hasbeen known by the collective name psychosomatics. At present, this trend of a comprehensive view of the patient has developed into themedical field of “holistic medicine”. However, educational attestation programmes for paediatric disciplines currently do not correspond tothis reality of common practice. In a similar way, child and adolescent psychiatry extends beyond its scope of health care into the educationalprocess that has become part of comprehensive care of children with mental disorders. Nowadays, two crucial processes concerning paedopsychiatricpatients have been initiated in parallel. Both programmes are governmental. One is “The Reform of Psychiatric Care in the CzechRepublic” and the other is the much-discussed “Inclusive Education” programme. Here, the issue of mutual collaboration is much more complicatedbecause it involves nonmedical professions. Unfortunately, both these governmental programmes exist in parallel “one next to theother” and are not linked. Objectively speaking, the educational system for doctors “nonpaedopsychiatrists” and teacher education in relationto mental disorders of children and adolescents both fail to reflect this new phenomenon affecting the whole society today as well as in thefuture. Therefore, the article describes the current state including the facts contradicting the worst-case scenarios of inclusive education. Theauthor also outlines the need for and directions of modifications in educational programmes for medical paediatric disciplines, but also inhigher education as well as in continuous teacher education at schools.
- 650 12
- $a duševně nemocní $x statistika a číselné údaje $7 D028642
- 650 _2
- $a dětská psychiatrie $x organizace a řízení $x trendy $7 D002665
- 650 12
- $a školy $x organizace a řízení $x trendy $7 D012574
- 650 _2
- $a integrovaná výuka $x organizace a řízení $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D008282
- 650 _2
- $a kontinuální vzdělávání lékařů $x organizace a řízení $x trendy $7 D004502
- 650 _2
- $a příprava učitelů $x organizace a řízení $x trendy $7 D000070260
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a psychiatrie adolescentů $x organizace a řízení $x trendy $7 D000296
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 773 0_
- $t Pediatrie pro praxi $x 1213-0494 $g Roč. 19, č. 5 (2018), s. 274-282 $w MED00011583
- 856 41
- $u https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2018/05/09.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2226 $c 729 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20181207081558 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190424152715 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1357131 $s 1036848
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 19 $c 5 $d 274-282 $i 1213-0494 $m Pediatrie pro praxi $x MED00011583
- LZP __
- $c NLK189 $d 20190424 $a NLK 2018-52/vt