-
Something wrong with this record ?
Konvergentní validita zkrácené Wechslerovy inteligenční škály ve srovnání s Wechslerovou inteligenční škálou pro dospělé
[Convergent validity of Wechsler abbreviated scale of intelligence in comparison to Wechsler adult intelligence scale]
Miriama Chlebovcová, Ondřej Bezdíček, Miloslav Kopeček
Language Czech Country Czech Republic
Document type Comparative Study
- MeSH
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Intelligence MeSH
- Intelligence Tests MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Young Adult MeSH
- Predictive Value of Tests MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Reproducibility of Results MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Wechsler Scales * MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Adult MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Young Adult MeSH
- Publication type
- Comparative Study MeSH
Cíl: Standardní vyšetření inteligence pomocí Wechslerovy škály inteligence pro dospělé, třetí revize (WAIS-III), je časově náročné. Zkrácená Wechslerova inteligenční škála (WASI) je nástrojem pro standardní, zkrácené vyšetření inteligence a spolehlivý odhad inteligenční úrovně. Cílem této studie bylo ověřit konvergentní, diskriminační a prediktivní validitu WASI v české verzi u dospělých i dětí ve srovnání s kvalitně standardizovanými testy k vyšetření inteligence. Materiál a metoda: V první studii jsme u dospělých (N = 45) u skupiny vysokoškoláků (VŠ) a členů MENSA skupinově administrovali test struktury inteligence (I-S-T 2000 R) a Vídeňský maticový test (VMT), posléze WASI-WAIS-III; v druhé studii jsme administrovali u dětí (N = 18) WASI-WISC-III; v obou studiích v pořadí sudé-liché pro minimalizaci test-retestového efektu. Výsledky: Vnitřní konzistence čtyř subtestů WASI je u dospělých neuspokojivá (stratifikované Cronbachovo ? > 0,6), zatímco u dětí vysoká (stratifikované ? > 0,9). WASI cHS (celkový hrubý skór) koreluje významně v celém souboru dospělých s WAIS-III cHS (r = 0,611), s I-S-T 2000 R cHS (r = 0,741), s VMT (r = 0,362, vždy p < 0,001); u dětí koreluje WASI cHS s WISC-III cHS (r = 0, 917, p < 0,001). WASI cHS statisticky významně rozlišuje mezi soubory VŠ a MENSA s vysokou velikostí účinku (p < 0,001, ?2 = 0,387). Pomocí standardní regresní analýzy jsme zjistili, že WASI cHS verbální a performační škály vysvětluje u dospělých 39 % variability WAIS-III, 56 % I-S-T 2000 R, 28 % VMT a u dětí 84,5 % WISC-III. Závěr: WASI disponuje konvergentní a prediktivní validitou zejména u dětí, ale do jisté míry i u dospělých ve srovnání se standardizovanými testy. Limity studie: malý soubor. WASI v české verzi se pro úroveň indikátorů empirické validity jeví jako potenciální nástroj pro zkrácené a spolehlivé vyšetření inteligenční úrovně u dětí, po úpravách i u dospělých.
Objective: A standard intelligence testing using Wechsler Adult Scale of Intelligence - Third Revision (WAIS-III) is time demanding. Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence (WASI) is a standardized tool for a brief intelligence testing and a reliable estimate of intelligence level. The aim of the current study was to report convergent, discriminative, and predictive validity coefficients of WASI Czech version. Materials and method: A sample of 45 adults (a subsample of university students (US) and MENSA members with > 2 SD intelligence level) and 18 children were included in the present study. We administered Intelligence Structure Test (I-S-T 2000 R) and Viennese Matrices Test (VMT) to a group of adults, and afterward WASI-WAIS-III in reversed order to suppress the test-retest effect; and WASI - Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III) in reversed order to the children group. Results: The internal consistency of WASI (four subscales) in adults was poor (stratified Cronbachs ? > .6), however, in children was excellent (stratified Cronbach´s ? > .9). In adults, WASI total raw score (TRS) correlates with WAIS-III TRS (r = .611), with I-S-T 2000 R TRS (r = .741), and with VMT (r = .362, all p´s < .001); in children correlates WASI with WISC-III TRS (r = .917, p < .001). WASI TRS is highly discriminant regarding the differentiation of US and MENSA members (p < .001, ?2 = .387). WASI Verbal and Performance scale explained 39% of total variance in WAIS-III, 56% of I-S-T 2000 R, 28% of VMT, and 84.5% in WISC-III by children. Conclusion: WASI Czech version shows high coefficients of convergent, discriminative, and predictive validity in comparison to highly standardized intelligence tests in children and to a certain degree in adults as well. WASI seems to be a promising instrument for a brief and reliable intelligence measurement. Study limitation: A modest sample size.
Klinika psychiatrie 3 LF UK Praha
Národní ústav duševního zdraví Klecany
Convergent validity of Wechsler abbreviated scale of intelligence in comparison to Wechsler adult intelligence scale
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19032690
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200327162025.0
- 007
- ta
- 008
- 190924s2019 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Šimonová, Miriama $7 xx0222241 $u Laboratoř neuropsychologie J. Diamanta, Neurologická klinika a Centrum klinických neurověd 1. LF UK a VFN, Praha; Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Praha
- 245 10
- $a Konvergentní validita zkrácené Wechslerovy inteligenční škály ve srovnání s Wechslerovou inteligenční škálou pro dospělé / $c Miriama Chlebovcová, Ondřej Bezdíček, Miloslav Kopeček
- 246 31
- $a Convergent validity of Wechsler abbreviated scale of intelligence in comparison to Wechsler adult intelligence scale
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cíl: Standardní vyšetření inteligence pomocí Wechslerovy škály inteligence pro dospělé, třetí revize (WAIS-III), je časově náročné. Zkrácená Wechslerova inteligenční škála (WASI) je nástrojem pro standardní, zkrácené vyšetření inteligence a spolehlivý odhad inteligenční úrovně. Cílem této studie bylo ověřit konvergentní, diskriminační a prediktivní validitu WASI v české verzi u dospělých i dětí ve srovnání s kvalitně standardizovanými testy k vyšetření inteligence. Materiál a metoda: V první studii jsme u dospělých (N = 45) u skupiny vysokoškoláků (VŠ) a členů MENSA skupinově administrovali test struktury inteligence (I-S-T 2000 R) a Vídeňský maticový test (VMT), posléze WASI-WAIS-III; v druhé studii jsme administrovali u dětí (N = 18) WASI-WISC-III; v obou studiích v pořadí sudé-liché pro minimalizaci test-retestového efektu. Výsledky: Vnitřní konzistence čtyř subtestů WASI je u dospělých neuspokojivá (stratifikované Cronbachovo ? > 0,6), zatímco u dětí vysoká (stratifikované ? > 0,9). WASI cHS (celkový hrubý skór) koreluje významně v celém souboru dospělých s WAIS-III cHS (r = 0,611), s I-S-T 2000 R cHS (r = 0,741), s VMT (r = 0,362, vždy p < 0,001); u dětí koreluje WASI cHS s WISC-III cHS (r = 0, 917, p < 0,001). WASI cHS statisticky významně rozlišuje mezi soubory VŠ a MENSA s vysokou velikostí účinku (p < 0,001, ?2 = 0,387). Pomocí standardní regresní analýzy jsme zjistili, že WASI cHS verbální a performační škály vysvětluje u dospělých 39 % variability WAIS-III, 56 % I-S-T 2000 R, 28 % VMT a u dětí 84,5 % WISC-III. Závěr: WASI disponuje konvergentní a prediktivní validitou zejména u dětí, ale do jisté míry i u dospělých ve srovnání se standardizovanými testy. Limity studie: malý soubor. WASI v české verzi se pro úroveň indikátorů empirické validity jeví jako potenciální nástroj pro zkrácené a spolehlivé vyšetření inteligenční úrovně u dětí, po úpravách i u dospělých.
- 520 9_
- $a Objective: A standard intelligence testing using Wechsler Adult Scale of Intelligence - Third Revision (WAIS-III) is time demanding. Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence (WASI) is a standardized tool for a brief intelligence testing and a reliable estimate of intelligence level. The aim of the current study was to report convergent, discriminative, and predictive validity coefficients of WASI Czech version. Materials and method: A sample of 45 adults (a subsample of university students (US) and MENSA members with > 2 SD intelligence level) and 18 children were included in the present study. We administered Intelligence Structure Test (I-S-T 2000 R) and Viennese Matrices Test (VMT) to a group of adults, and afterward WASI-WAIS-III in reversed order to suppress the test-retest effect; and WASI - Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III) in reversed order to the children group. Results: The internal consistency of WASI (four subscales) in adults was poor (stratified Cronbachs ? > .6), however, in children was excellent (stratified Cronbach´s ? > .9). In adults, WASI total raw score (TRS) correlates with WAIS-III TRS (r = .611), with I-S-T 2000 R TRS (r = .741), and with VMT (r = .362, all p´s < .001); in children correlates WASI with WISC-III TRS (r = .917, p < .001). WASI TRS is highly discriminant regarding the differentiation of US and MENSA members (p < .001, ?2 = .387). WASI Verbal and Performance scale explained 39% of total variance in WAIS-III, 56% of I-S-T 2000 R, 28% of VMT, and 84.5% in WISC-III by children. Conclusion: WASI Czech version shows high coefficients of convergent, discriminative, and predictive validity in comparison to highly standardized intelligence tests in children and to a certain degree in adults as well. WASI seems to be a promising instrument for a brief and reliable intelligence measurement. Study limitation: A modest sample size.
- 650 _2
- $a inteligenční testy $7 D007361
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 12
- $a Wechslerovy škály $7 D014888
- 650 _2
- $a inteligence $7 D007360
- 650 _2
- $a reprodukovatelnost výsledků $7 D015203
- 650 _2
- $a prediktivní hodnota testů $7 D011237
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a mladý dospělý $7 D055815
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 655 _2
- $a srovnávací studie $7 D003160
- 700 1_
- $a Bezdíček, Ondřej $7 xx0106259 $u Laboratoř neuropsychologie J. Diamanta, Neurologická klinika a Centrum klinických neurověd 1. LF UK a VFN, Praha; Národní ústav duševního zdraví, Klecany; Pražská vysoká škola psychosociálních studií, Praha
- 700 1_
- $a Kopeček, Miloslav, $d 1972- $7 js20070525003 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany; Klinika psychiatrie 3. LF UK, Praha
- 773 0_
- $t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 115, č. 4 (2019), s. 157-166 $w MED00010990
- 856 41
- $u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2019_4_157_166.pdf $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 504 $c 617 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20190924111429 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200327162455 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1446383 $s 1071196
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2019 $b 115 $c 4 $d 157-166 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
- LZP __
- $c NLK193 $d 20200327 $a NLK 2019-36/dk