Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS
[Screening for language disorders in early age: overview and an introduction of the questionnaire SDDS 16–42]

F. Smolík, I. Bytešníková

. 2020 ; 75 (8) : 484-489.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't, Review

Digital library NLK
Source

E-resources Online

Tato práce poskytuje informativní přehled problematiky časné identifikace poruch jazykového vývoje a představuje dostupné možnosti pro ranou diagnostiku jazykového vývoje v češtině. Vývoj jazyka je předpokladem klíčových sociálních a kognitivních kompetencí a jeho poruchy tak představují významné riziko. Opožděný jazykový vývoj v raném věku znamená výrazně zvýšené riziko, že dítě bude později trpět vývojovou dysfázií. Některé děti později své opoždění doženou a jejich jazykové schopnosti jsou v rámci širší normy, ale i u nich nalézáme slabší výkony oproti dětem, u nichž v raných stadiích nedošlo k žádnému opoždění. Je tedy žádoucí, aby v praxi byly odchylky a zaostávání jazykového vývoje identifikovány co nejdříve. K tomuto účelu se v praxi zejména hodí nástroje založené na dotazování rodičů, kteří mají na rozdíl od pediatrů a dalších zdravotníků průběžný kontakt s dítětem a mohou se tak opřít o jeho znalost, která nezávisí na momentálních faktorech jako stydlivost, stres nebo zdravotní stav. Práce pak krátce představuje originální metodu Stručný dotazník dětského slovníku 16-42, která dovoluje orientačně posoudit vývoj slovní zásoby u dětí ve věkovém rozmezí 16-42 měsíců a použít tyto údaje k rozhodnutí, zda dítě by mělo být podrobněji vyšetřeno logopedem a případně dalšími specialisty.

The paper provides a short overview of the issues related to early identification of language development disorders, and introduces the available tools for early assessment of language development in the Czech language. Language development is a prerequisite of important social and cognitive skills, and language development disorders thus result in a significant developmental risk. Late language emergence in early age marks increased risk of suffering from developmental language disorder. Some children catch up on their delayed development and end up within the normal range of language skills, but even these children have lower language skills compared to those without a history of early language delay. It is thus desirable to identify the deviations and delays of language development as early as possible. Parent-report methods are practically useful for this purpose because the parents, unlike pediatricians and other healthcare specialists, have continual access to the child and are not influenced by situational factors such as shyness, stress or health status. The paper then introduces the original method Short Questiomnaire of Child Vocabulary (SDDS, Stučný dotazník dětského slovníku) 16-42, which serves for a screening evaluation of vocabulary skills in children from 16 to 42 months of age. The results can be used to decide whether a child should be referred for detailed examination by a speech-language pathologist and possibly other specialists.

Screening for language disorders in early age: overview and an introduction of the questionnaire SDDS 16–42

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21006701
003      
CZ-PrNML
005      
20210416160226.0
007      
ta
008      
210308s2020 xr f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Smolík, Filip, $u Psychologický ústav AV ČR, Oddělení kognitivní psychologie, Praha $d 1975- $7 xx0002601
245    10
$a Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS / $c F. Smolík, I. Bytešníková
246    31
$a Screening for language disorders in early age: overview and an introduction of the questionnaire SDDS 16–42
520    3_
$a Tato práce poskytuje informativní přehled problematiky časné identifikace poruch jazykového vývoje a představuje dostupné možnosti pro ranou diagnostiku jazykového vývoje v češtině. Vývoj jazyka je předpokladem klíčových sociálních a kognitivních kompetencí a jeho poruchy tak představují významné riziko. Opožděný jazykový vývoj v raném věku znamená výrazně zvýšené riziko, že dítě bude později trpět vývojovou dysfázií. Některé děti později své opoždění doženou a jejich jazykové schopnosti jsou v rámci širší normy, ale i u nich nalézáme slabší výkony oproti dětem, u nichž v raných stadiích nedošlo k žádnému opoždění. Je tedy žádoucí, aby v praxi byly odchylky a zaostávání jazykového vývoje identifikovány co nejdříve. K tomuto účelu se v praxi zejména hodí nástroje založené na dotazování rodičů, kteří mají na rozdíl od pediatrů a dalších zdravotníků průběžný kontakt s dítětem a mohou se tak opřít o jeho znalost, která nezávisí na momentálních faktorech jako stydlivost, stres nebo zdravotní stav. Práce pak krátce představuje originální metodu Stručný dotazník dětského slovníku 16-42, která dovoluje orientačně posoudit vývoj slovní zásoby u dětí ve věkovém rozmezí 16-42 měsíců a použít tyto údaje k rozhodnutí, zda dítě by mělo být podrobněji vyšetřeno logopedem a případně dalšími specialisty.
520    9_
$a The paper provides a short overview of the issues related to early identification of language development disorders, and introduces the available tools for early assessment of language development in the Czech language. Language development is a prerequisite of important social and cognitive skills, and language development disorders thus result in a significant developmental risk. Late language emergence in early age marks increased risk of suffering from developmental language disorder. Some children catch up on their delayed development and end up within the normal range of language skills, but even these children have lower language skills compared to those without a history of early language delay. It is thus desirable to identify the deviations and delays of language development as early as possible. Parent-report methods are practically useful for this purpose because the parents, unlike pediatricians and other healthcare specialists, have continual access to the child and are not influenced by situational factors such as shyness, stress or health status. The paper then introduces the original method Short Questiomnaire of Child Vocabulary (SDDS, Stučný dotazník dětského slovníku) 16-42, which serves for a screening evaluation of vocabulary skills in children from 16 to 42 months of age. The results can be used to decide whether a child should be referred for detailed examination by a speech-language pathologist and possibly other specialists.
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a předškolní dítě $7 D002675
650    12
$a vývojové poruchy řeči $x diagnóza $7 D007805
650    _2
$a vývoj řeči $7 D007804
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a plošný screening $7 D008403
653    00
$a vývoj jazyka
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
655    _2
$a přehledy $7 D016454
700    1_
$a Bytešníková, Ilona, $u Pedagogická fakulta MU, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Brno $d 1972- $7 pna2007403789
773    0_
$w MED00010991 $t Česko-slovenská pediatrie $x 0069-2328 $g Roč. 75, č. 8 (2020), s. 484-489
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/cesko-slovenska-pediatrie/2020-8-3/screening-poruch-jazykoveho-vyvoje-v-ranem-veku-prehled-a-predstaveni-dotazniku-sdds-126065 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b B 39 $c 731 $y p $z 0
990    __
$a 20210308 $b ABA008
991    __
$a 20210416160224 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1631357 $s 1127038
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2020 $b 75 $c 8 $d 484-489 $i 0069-2328 $m Československá pediatrie $x MED00010991 $y 126065
LZP    __
$c NLK109 $d 20210416 $b NLK111 $a Meditorial-20210308

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...