-
Something wrong with this record ?
Problematika přetrvávajících primárních reflexů u žáků na prvnímstupni základní školy
[Issue of persistent primary reflexes in primary school pupils]
L. Daněk, A. Skotáková, D. Puda, P. Vaculíková, M. Sebera
Status minimal Language Czech Country Czech Republic
NLK
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2007
Primární reflexy nám pomáhají přežít již intrauterinně, při porodu nebo v prvních měsících po porodu. Po dostatečném stimulu by se měly inhibovat, ale pokud tento podnět nedostanou nebo se centrální nervová soustava vyvíjí nestandardně, mohou tyto primární reflexy přetrvat, negativně ovlivňovat vývoj dítěte a způsobovat podobné příznaky jako mají specifické poruchy učení. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit prevalenci primárních reflexů u dětí ve věku 7-8 let, dále stanovit, jak se změní množství primárních reflexů po 6 měsících bez intervenčního programu a jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami. U dětí bylo provedeno 7 testů na 6 primárních reflexů, které je mohou během školní výuky ovlivňovat. U každého primárního reflexu se hodnotila i úroveň (0 – nejméně; 4 – nejvíce). Ukázalo se, že chlapci mají větší procento zastoupení primárních reflexů než dívky a často dosahovali vyšší úrovně. Při opakovaném měření po 6 měsících byl u dívek zaznamenán statisticky významný rozdíl v poklesu úrovně landau reflexu (p = 0,028). U chlapců byl statisticky významný rozdíl ve snížení úrovně reflexu u labyrintového posturálního reflexu (p = 0,028), landau reflexu (p = 0,028), asymetrického tonického šíjového reflexu – test na čtyřech (p = 0,028) a Schilderova testu (p = 0,005). Tyto výsledky by mohly být použity jako podklad při tvorbě vzdělávacího plánu a osnov pro tělesnou výchovu na základních školách.
Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months afterchildbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received orthe central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affectthe child's development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aimof this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to findout how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention andwhat are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primaryreflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence ofprimary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primaryreflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have oftenreached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significantdecrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decreasein reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetrictonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results couldbe used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primaryschools.
Issue of persistent primary reflexes in primary school pupils
References provided by Crossref.org
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc21007332
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20210316140134.0
- 007
- ta
- 008
- 210314s2020 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/sk.2020.055 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Daněk, Leoš $7 xx0258344 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
- 245 10
- $a Problematika přetrvávajících primárních reflexů u žáků na prvnímstupni základní školy / $c L. Daněk, A. Skotáková, D. Puda, P. Vaculíková, M. Sebera
- 246 31
- $a Issue of persistent primary reflexes in primary school pupils
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Primární reflexy nám pomáhají přežít již intrauterinně, při porodu nebo v prvních měsících po porodu. Po dostatečném stimulu by se měly inhibovat, ale pokud tento podnět nedostanou nebo se centrální nervová soustava vyvíjí nestandardně, mohou tyto primární reflexy přetrvat, negativně ovlivňovat vývoj dítěte a způsobovat podobné příznaky jako mají specifické poruchy učení. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit prevalenci primárních reflexů u dětí ve věku 7-8 let, dále stanovit, jak se změní množství primárních reflexů po 6 měsících bez intervenčního programu a jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami. U dětí bylo provedeno 7 testů na 6 primárních reflexů, které je mohou během školní výuky ovlivňovat. U každého primárního reflexu se hodnotila i úroveň (0 – nejméně; 4 – nejvíce). Ukázalo se, že chlapci mají větší procento zastoupení primárních reflexů než dívky a často dosahovali vyšší úrovně. Při opakovaném měření po 6 měsících byl u dívek zaznamenán statisticky významný rozdíl v poklesu úrovně landau reflexu (p = 0,028). U chlapců byl statisticky významný rozdíl ve snížení úrovně reflexu u labyrintového posturálního reflexu (p = 0,028), landau reflexu (p = 0,028), asymetrického tonického šíjového reflexu – test na čtyřech (p = 0,028) a Schilderova testu (p = 0,005). Tyto výsledky by mohly být použity jako podklad při tvorbě vzdělávacího plánu a osnov pro tělesnou výchovu na základních školách.
- 520 9_
- $a Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months afterchildbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received orthe central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affectthe child's development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aimof this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to findout how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention andwhat are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primaryreflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence ofprimary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primaryreflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have oftenreached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significantdecrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decreasein reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetrictonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results couldbe used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primaryschools.
- 700 1_
- $a Skotáková, Alena, $d 1977- $7 xx0137951 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
- 700 1_
- $a Puda, Dominik $7 xx0258352 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
- 700 1_
- $a Vaculíková, Pavlína, $d 1974- $7 xx0095252 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
- 700 1_
- $a Sebera, Martin, $d 1974- $7 mzk2002156799 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
- 773 0_
- $t Studia Kinantropologia $x 1213-2101 $g Roč. 21, č. 3 (2020), s. 227-234 $w MED00177467
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20201120123714 $b ABA008
- 991 __
- $a 20210316140045 $b ABA008
- 999 __
- $a min $b bmc $g 1631025 $s 1127677
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2020 $b 21 $c 3 $d 227-234 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
- LZP __
- $a NLK 2021-12/dk