Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Problematika přetrvávajících primárních reflexů u žáků na prvnímstupni základní školy
[Issue of persistent primary reflexes in primary school pupils]

L. Daněk, A. Skotáková, D. Puda, P. Vaculíková, M. Sebera

. 2020 ; 21 (3) : 227-234.

Status minimal Language Czech Country Czech Republic

Primární reflexy nám pomáhají přežít již intrauterinně, při porodu nebo v prvních měsících po porodu. Po dostatečném stimulu by se měly inhibovat, ale pokud tento podnět nedostanou nebo se centrální nervová soustava vyvíjí nestandardně, mohou tyto primární reflexy přetrvat, negativně ovlivňovat vývoj dítěte a způsobovat podobné příznaky jako mají specifické poruchy učení. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit prevalenci primárních reflexů u dětí ve věku 7-8 let, dále stanovit, jak se změní množství primárních reflexů po 6 měsících bez intervenčního programu a jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami. U dětí bylo provedeno 7 testů na 6 primárních reflexů, které je mohou během školní výuky ovlivňovat. U každého primárního reflexu se hodnotila i úroveň (0 – nejméně; 4 – nejvíce). Ukázalo se, že chlapci mají větší procento zastoupení primárních reflexů než dívky a často dosahovali vyšší úrovně. Při opakovaném měření po 6 měsících byl u dívek zaznamenán statisticky významný rozdíl v poklesu úrovně landau reflexu (p = 0,028). U chlapců byl statisticky významný rozdíl ve snížení úrovně reflexu u labyrintového posturálního reflexu (p = 0,028), landau reflexu (p = 0,028), asymetrického tonického šíjového reflexu – test na čtyřech (p = 0,028) a Schilderova testu (p = 0,005). Tyto výsledky by mohly být použity jako podklad při tvorbě vzdělávacího plánu a osnov pro tělesnou výchovu na základních školách.

Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months afterchildbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received orthe central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affectthe child's development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aimof this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to findout how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention andwhat are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primaryreflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence ofprimary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primaryreflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have oftenreached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significantdecrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decreasein reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetrictonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results couldbe used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primaryschools.

Issue of persistent primary reflexes in primary school pupils

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc21007332
003      
CZ-PrNML
005      
20210316140134.0
007      
ta
008      
210314s2020 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.32725/sk.2020.055 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Daněk, Leoš $7 xx0258344 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
245    10
$a Problematika přetrvávajících primárních reflexů u žáků na prvnímstupni základní školy / $c L. Daněk, A. Skotáková, D. Puda, P. Vaculíková, M. Sebera
246    31
$a Issue of persistent primary reflexes in primary school pupils
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Primární reflexy nám pomáhají přežít již intrauterinně, při porodu nebo v prvních měsících po porodu. Po dostatečném stimulu by se měly inhibovat, ale pokud tento podnět nedostanou nebo se centrální nervová soustava vyvíjí nestandardně, mohou tyto primární reflexy přetrvat, negativně ovlivňovat vývoj dítěte a způsobovat podobné příznaky jako mají specifické poruchy učení. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit prevalenci primárních reflexů u dětí ve věku 7-8 let, dále stanovit, jak se změní množství primárních reflexů po 6 měsících bez intervenčního programu a jaké jsou rozdíly mezi chlapci a dívkami. U dětí bylo provedeno 7 testů na 6 primárních reflexů, které je mohou během školní výuky ovlivňovat. U každého primárního reflexu se hodnotila i úroveň (0 – nejméně; 4 – nejvíce). Ukázalo se, že chlapci mají větší procento zastoupení primárních reflexů než dívky a často dosahovali vyšší úrovně. Při opakovaném měření po 6 měsících byl u dívek zaznamenán statisticky významný rozdíl v poklesu úrovně landau reflexu (p = 0,028). U chlapců byl statisticky významný rozdíl ve snížení úrovně reflexu u labyrintového posturálního reflexu (p = 0,028), landau reflexu (p = 0,028), asymetrického tonického šíjového reflexu – test na čtyřech (p = 0,028) a Schilderova testu (p = 0,005). Tyto výsledky by mohly být použity jako podklad při tvorbě vzdělávacího plánu a osnov pro tělesnou výchovu na základních školách.
520    9_
$a Primary reflexes help us to survive intrauterine, during childbirth or in the first months afterchildbirth. After sufficient stimulus, they should be inhibited, but if this stimulus is not received orthe central nervous system develops abnormally, these primary reflexes may persist, adversely affectthe child's development and cause symptoms similar to those of specific learning disabilities. The aimof this article is to determine the prevalence of primary reflexes in children aged 7-8 years, to findout how the amount of primary reflexes will change after 6 months without a special intervention andwhat are the differences between boys and girls. In children, 7 tests were performed on 6 primaryreflexes, which can affect them during school teaching. The level (0 - indicative of no evidence ofprimary reflex; 4 – the highest level of persistent primary reflex) was also evaluated for each primaryreflex. Boys have been shown to have a higher percentage of primary reflexes than girls and have oftenreached higher levels. When measured repeatedly after 6 months, there was a statistically significantdecrease in landau reflex in girls group (p = 0.028). In boys group there was a statistical decreasein reflex for the labyrinth postural reflex (p = 0.028), the landau reflex (p = 0.028), the asymmetrictonic neck reflex – a test on all four (p = 0.028) and the Schilder test (p = 0.005). These results couldbe used as a basis for creating an educational plan and curriculum for physical education in primaryschools.
700    1_
$a Skotáková, Alena, $d 1977- $7 xx0137951 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
700    1_
$a Puda, Dominik $7 xx0258352 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
700    1_
$a Vaculíková, Pavlína, $d 1974- $7 xx0095252 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
700    1_
$a Sebera, Martin, $d 1974- $7 mzk2002156799 $u Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno
773    0_
$t Studia Kinantropologia $x 1213-2101 $g Roč. 21, č. 3 (2020), s. 227-234 $w MED00177467
910    __
$a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 0 $z 0
990    __
$a 20201120123714 $b ABA008
991    __
$a 20210316140045 $b ABA008
999    __
$a min $b bmc $g 1631025 $s 1127677
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2020 $b 21 $c 3 $d 227-234 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $x MED00177467
LZP    __
$a NLK 2021-12/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...