-
Something wrong with this record ?
Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují
[A performance comparison of the children who receive the approval of the postponement of compulsory school attendance with the children who enter the primary education]
Martin Dolejš, Marek Kolařík, František Štefek, Miroslav Piňos, Kateřina Motlová, Lucie Kozáková
Language Czech Country Czech Republic
- Keywords
- školní zralost, odklad školní docházky, Edfeldtův reverzní test, Jirásek-Kern Orientační test školní zralosti,
- MeSH
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Child, Preschool MeSH
- Psychological Tests MeSH
- Achievement MeSH
- Education * MeSH
- Educational Measurement MeSH
- Research MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Child, Preschool MeSH
Úvodní odstavce tohoto článku se dotýkají problematiky školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Definujeme, co vlastně školní zralost je, z jakých kritérií se skládá a jak ji lze testovat. Základními příčinami nezralosti jsou nedostatky ve výchovném prostředí, v somatickém vývoji, v neurotickém povahovém vývoji a rané poškození CNS. Žádost o odklad povinné školní docházky je dle ČŠI (2013) neměnná od školního roku 2011/2012, kladné stanovisko získá 22,8 % předškoláků. Do výzkumného projektu, který je základem tohoto článku, se v roce 2014 zapojilo 301 dětí a dalších 1518 dětí bylo analyzováno na základě psychologických vyšetření, která byla realizována v letech 2003, 2008 a 2013. Bylo zjištěno, že jednotlivé subškály Orientačního testu školní zralosti (OTŠZ) jsou ve středně silném vzájemném vztahu a jejich vztah k celkovému skóru OTŠZ je dokonce vysoce závislostní (u obou forem dotazníku). Ve všech sledovaných úkolech dosahují děti, které nedostanou kladné vyrozumění o odkladu, lepších výsledků než děti s odkladem povinné školní docházky. Správný úchop tužky při psychologickém vyšetření v roce 2003 mělo 34 %, v roce 2008 to bylo 35 % a v roce 2013 se jedná o 40 % dětí s odkladem školní docházky. Tématem diskuze je určitě nereprezentativní soubor vzhledem k sledované populaci na celém území ČR. Toto omezení bylo vynahrazeno důkladnou analýzou archivních dat, která byla získána v rámci dvou pedagogicko-psychologických poraden, a to v počtu několika set respondentů (zpráv). Výzkum potvrdil, že metody OTŠZ a Reverzní test (RT) mohou sloužit jako kvalitní psychodiagnostické nástroje při rozhodování o odkladu povinné školní docházky, a je možné říci, že poskytují kvalitní predikci školní úspěšnosti.
The introductory paragraphs of this article deal with the problems of school readiness and the postponement of compulsory school attendance. We define the concept of school readiness, which criteria it comprises of and how we can test it. The root cause of the immaturity lies in the deficiencies within the educational environment, the somatic development, the neurotic development and the early CNS damage. Request for the postponement of compulsory school attendance has been according to the CSI (2013) unchanged since 2011/2012, the favorable result receives 22.8 % of the preschoolers. The research project that serves as the basis of this article was carried out with 301 children in 2014 and other 1518 children underwent a psychological assessment which was performed in 2003, 2008 and 2013. The findings revealed that individual subscales of The Orientation Test of School Readiness (OTSZ) are in moderately strong relationship and their relation to the overall score of OTSZ is also highly dependent (in both forms of the questionnaire). The children who do not receive the approval of postponement achieve better results in all given tasks than the children who receive the approval of the postponement of compulsory school attendance. The correct pencil grip had 34% of children during the psychological assessment in 2003, 35 % of children in 2008 and 40 % in 2013. The topic of the discussion is definitely an unrepresentative unit in view of the reference population within the territory of the Czech Republic. This limitation was offset by a thorough analysis of the archival data that were collected within the two Educational and Psychological Counselling Centers and from the several hundred respondents (reports). The research has confirmed that the OTSZ methods and the Reversal Test (RT) may serve as a quality psycho-diagnostic tool when deciding on the postponement of compulsory school attendance and we can say they provide quality prediction of the school success.
Katedra psychologie FF UP Olomouc
Pedagogicko psychologická poradna a speciálněpedagogické centrum Olomouckého kraje Olomouc
A performance comparison of the children who receive the approval of the postponement of compulsory school attendance with the children who enter the primary education
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22013862
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220629171425.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 220524s2019 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.5507/dvp.2019.003 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Dolejš, Martin $u Katedra psychologie FF UP, Olomouc $7 xx0100059
- 245 10
- $a Porovnání výkonu dětí s odkladem školní docházky a stejně starých dětí, které do školy nastupují / $c Martin Dolejš, Marek Kolařík, František Štefek, Miroslav Piňos, Kateřina Motlová, Lucie Kozáková
- 246 31
- $a A performance comparison of the children who receive the approval of the postponement of compulsory school attendance with the children who enter the primary education
- 520 3_
- $a Úvodní odstavce tohoto článku se dotýkají problematiky školní zralosti a odkladu povinné školní docházky. Definujeme, co vlastně školní zralost je, z jakých kritérií se skládá a jak ji lze testovat. Základními příčinami nezralosti jsou nedostatky ve výchovném prostředí, v somatickém vývoji, v neurotickém povahovém vývoji a rané poškození CNS. Žádost o odklad povinné školní docházky je dle ČŠI (2013) neměnná od školního roku 2011/2012, kladné stanovisko získá 22,8 % předškoláků. Do výzkumného projektu, který je základem tohoto článku, se v roce 2014 zapojilo 301 dětí a dalších 1518 dětí bylo analyzováno na základě psychologických vyšetření, která byla realizována v letech 2003, 2008 a 2013. Bylo zjištěno, že jednotlivé subškály Orientačního testu školní zralosti (OTŠZ) jsou ve středně silném vzájemném vztahu a jejich vztah k celkovému skóru OTŠZ je dokonce vysoce závislostní (u obou forem dotazníku). Ve všech sledovaných úkolech dosahují děti, které nedostanou kladné vyrozumění o odkladu, lepších výsledků než děti s odkladem povinné školní docházky. Správný úchop tužky při psychologickém vyšetření v roce 2003 mělo 34 %, v roce 2008 to bylo 35 % a v roce 2013 se jedná o 40 % dětí s odkladem školní docházky. Tématem diskuze je určitě nereprezentativní soubor vzhledem k sledované populaci na celém území ČR. Toto omezení bylo vynahrazeno důkladnou analýzou archivních dat, která byla získána v rámci dvou pedagogicko-psychologických poraden, a to v počtu několika set respondentů (zpráv). Výzkum potvrdil, že metody OTŠZ a Reverzní test (RT) mohou sloužit jako kvalitní psychodiagnostické nástroje při rozhodování o odkladu povinné školní docházky, a je možné říci, že poskytují kvalitní predikci školní úspěšnosti.
- 520 9_
- $a The introductory paragraphs of this article deal with the problems of school readiness and the postponement of compulsory school attendance. We define the concept of school readiness, which criteria it comprises of and how we can test it. The root cause of the immaturity lies in the deficiencies within the educational environment, the somatic development, the neurotic development and the early CNS damage. Request for the postponement of compulsory school attendance has been according to the CSI (2013) unchanged since 2011/2012, the favorable result receives 22.8 % of the preschoolers. The research project that serves as the basis of this article was carried out with 301 children in 2014 and other 1518 children underwent a psychological assessment which was performed in 2003, 2008 and 2013. The findings revealed that individual subscales of The Orientation Test of School Readiness (OTSZ) are in moderately strong relationship and their relation to the overall score of OTSZ is also highly dependent (in both forms of the questionnaire). The children who do not receive the approval of postponement achieve better results in all given tasks than the children who receive the approval of the postponement of compulsory school attendance. The correct pencil grip had 34% of children during the psychological assessment in 2003, 35 % of children in 2008 and 40 % in 2013. The topic of the discussion is definitely an unrepresentative unit in view of the reference population within the territory of the Czech Republic. This limitation was offset by a thorough analysis of the archival data that were collected within the two Educational and Psychological Counselling Centers and from the several hundred respondents (reports). The research has confirmed that the OTSZ methods and the Reversal Test (RT) may serve as a quality psycho-diagnostic tool when deciding on the postponement of compulsory school attendance and we can say they provide quality prediction of the school success.
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a předškolní dítě $7 D002675 $2 czmesh
- 650 _7
- $a úspěšnost $7 D000124 $2 czmesh
- 650 _7
- $a psychologické testy $7 D011581 $2 czmesh
- 650 _7
- $a výuka - hodnocení $7 D004521 $2 czmesh
- 650 17
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493 $2 czmesh
- 650 _7
- $a výzkum $7 D012106 $2 czmesh
- 653 10
- $a školní zralost
- 653 10
- $a odklad školní docházky
- 653 00
- $a Edfeldtův reverzní test
- 653 00
- $a Jirásek-Kern Orientační test školní zralosti
- 700 1_
- $a Kolařík, Marek, $u Katedra psychologie FF UP, Olomouc $d 1979- $7 mzk2006356021
- 700 1_
- $a Štefek, František $u Pedagogicko-psychologická poradna a speciálněpedagogické centrum Olomouckého kraje, Olomouc $7 xx0273519
- 700 1_
- $a Piňos, Miroslav $u Pedagogicko-psychologická poradna, Bruntál, p. o., Bruntál $7 xx0273520
- 700 1_
- $a Motlová, Kateřina $u Pedagogicko-psychologická poradna a speciálněpedagogické centrum Olomouckého kraje, Olomouc $7 xx0273521
- 700 1_
- $a Kozáková, Lucie $u Katedra psychologie FF UP, Olomouc $7 xx0273522
- 773 0_
- $t Diskuze v psychologii $x 2694-8338 $g Roč. 1, č. 1 (2019), s. 9-16 $w MED00209185
- 856 41
- $u https://diskuzevpsychologii.upol.cz/en/artkey/dps-201901-0002_porovnani-vykonu-deti-s-odkladem-skolni-dochazky-a-stejne-starych-deti-ktere-do-skoly-nastupuji.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y p $z 0
- 990 __
- $a 20220524 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220629171419 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1800796 $s 1165077
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2019 $b 1 $c 1 $d 9-16 $e 20191001 $i 2694-8338 $m Diskuze v psychologii $x MED00209185
- LZP __
- $c NLK109 $d 20220629 $b NLK111 $a Actavia-MED00209185-20220524