-
Something wrong with this record ?
Nursing students' communication attitudes: the effectiveness of an educational intervention and clinical-internships [Komunikační postoje studentů ošetřovatelství: efektivita edukační intervence a klinických stáží]
Paolo Ferrara, Anne Destrebecq, Mauro Parozzi, Paolo Formenti, Stefano Terzoni
Language English Country Czech Republic
Document type Evaluation Study
NLK
Directory of Open Access Journals
from 2014
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Communication * MeSH
- Curriculum MeSH
- Internship and Residency MeSH
- Humans MeSH
- Attitude MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Students, Nursing psychology MeSH
- Education, Nursing * MeSH
- Teaching MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Publication type
- Evaluation Study MeSH
Úvod: Efektivní komunikace má pro studenty ošetřovatelství prvořadý význam a pozitivní přístup k učení může vést k dosažení efektivních komunikačních dovedností. Cíl: Cílem této studie bylo zhodnotit vliv konkrétního komunikačního vzdělávacího kurzu a zkušenosti z klinické praxe na postoje studentů ošetřovatelství k efektivní komunikaci. Metody: Byl použit design studie před-po. Komunikační postoj jsme hodnotili pomocí italské verze škály komunikačních dovedností Attitude Scale (I-CSAS). Škála byla předložena před zahájením nové vzdělávací intervence komunikačních dovedností (T0), jeden měsíc po ukončení intervence (T1) a po klinické stáži (T2). Výsledky: The Positive Attitude Scale (PAS) byla 53,9 ± 5,3 u T0, zatímco Negative Attitude Scale (NAS) byla 26,9 ± 5,0. Skóre PAS se zvýšilo měsíc po edukační intervenci (T1) (Me = 55,8 ± 5,1, p = 0,058) a po zkušenostech ze stáže (T2) (57,2 ± 4,5, p = 1,243), zatímco průměrné skóre NAS se snížilo (24,0 ± 4,5 u T1, p = 0,0002, a 23,5 ± 3,7 u T2, p = 0,1120). Závěr: Naše výsledky naznačují, že strukturovaná edukační intervence může výrazně zlepšit postoje studentů a že následný klinický výcvik pomáhá upevnit dosažené úrovně.
Introduction: Effective communication is of paramount importance for nursing students, and having positive attitudes towards learning can result in the achievement of effective communication skills. Objective: The aim of this study was to assess the impact of a specific communication educational course and an experience of clinical internship on nursing students' attitudes toward effective communication. Methods: A before-after study design was used. We evaluated communication attitude using the Italian version of the Communication skills Attitude Scale (I-CSAS). The scale was submitted before starting a new Communication Skills educational intervention (T0), one month after the end of the intervention (T1), and after the clinical internship (T2). Results: The Positive Attitude Scale (PAS) was 53.9 ± 5.3 at T0, while the Negative Attitude Scale (NAS) was 26.9 ± 5.0. PAS scores increased one month after the educational intervention (T1) (Me = 55.8 ± 5.1, p = 0.058) and after the internship experience (T2) (57.2 ± 4.5, p = 1.243), while the NAS's average scores decreased (24.0 ± 4.5 at T1, p = 0.0002, and 23.5 ± 3.7 at T2, p = 0.1120). Conclusions: Our results suggest that a structured educational intervention can significantly improve student attitudes, and that subsequent clinical training helps to consolidate the levels achieved.
ASST Santi Paolo e Carlo San Paolo Bachelor School of Nursing Milan Italy
ASST Santi Paolo e Carlo San Paolo Teaching Hospital Emergency Department Milan Italy
Komunikační postoje studentů ošetřovatelství: efektivita edukační intervence a klinických stáží
References provided by Crossref.org
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc22016676
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20220824135007.0
- 007
- ta
- 008
- 220715s2022 xr f 000 0|eng||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2022.009 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Ferrara, Paolo $u ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Bachelor School of Nursing, Milan, Italy
- 245 10
- $a Nursing students' communication attitudes: the effectiveness of an educational intervention and clinical-internships / $c Paolo Ferrara, Anne Destrebecq, Mauro Parozzi, Paolo Formenti, Stefano Terzoni
- 246 31
- $a Komunikační postoje studentů ošetřovatelství: efektivita edukační intervence a klinických stáží
- 520 3_
- $a Úvod: Efektivní komunikace má pro studenty ošetřovatelství prvořadý význam a pozitivní přístup k učení může vést k dosažení efektivních komunikačních dovedností. Cíl: Cílem této studie bylo zhodnotit vliv konkrétního komunikačního vzdělávacího kurzu a zkušenosti z klinické praxe na postoje studentů ošetřovatelství k efektivní komunikaci. Metody: Byl použit design studie před-po. Komunikační postoj jsme hodnotili pomocí italské verze škály komunikačních dovedností Attitude Scale (I-CSAS). Škála byla předložena před zahájením nové vzdělávací intervence komunikačních dovedností (T0), jeden měsíc po ukončení intervence (T1) a po klinické stáži (T2). Výsledky: The Positive Attitude Scale (PAS) byla 53,9 ± 5,3 u T0, zatímco Negative Attitude Scale (NAS) byla 26,9 ± 5,0. Skóre PAS se zvýšilo měsíc po edukační intervenci (T1) (Me = 55,8 ± 5,1, p = 0,058) a po zkušenostech ze stáže (T2) (57,2 ± 4,5, p = 1,243), zatímco průměrné skóre NAS se snížilo (24,0 ± 4,5 u T1, p = 0,0002, a 23,5 ± 3,7 u T2, p = 0,1120). Závěr: Naše výsledky naznačují, že strukturovaná edukační intervence může výrazně zlepšit postoje studentů a že následný klinický výcvik pomáhá upevnit dosažené úrovně.
- 520 9_
- $a Introduction: Effective communication is of paramount importance for nursing students, and having positive attitudes towards learning can result in the achievement of effective communication skills. Objective: The aim of this study was to assess the impact of a specific communication educational course and an experience of clinical internship on nursing students' attitudes toward effective communication. Methods: A before-after study design was used. We evaluated communication attitude using the Italian version of the Communication skills Attitude Scale (I-CSAS). The scale was submitted before starting a new Communication Skills educational intervention (T0), one month after the end of the intervention (T1), and after the clinical internship (T2). Results: The Positive Attitude Scale (PAS) was 53.9 ± 5.3 at T0, while the Negative Attitude Scale (NAS) was 26.9 ± 5.0. PAS scores increased one month after the educational intervention (T1) (Me = 55.8 ± 5.1, p = 0.058) and after the internship experience (T2) (57.2 ± 4.5, p = 1.243), while the NAS's average scores decreased (24.0 ± 4.5 at T1, p = 0.0002, and 23.5 ± 3.7 at T2, p = 0.1120). Conclusions: Our results suggest that a structured educational intervention can significantly improve student attitudes, and that subsequent clinical training helps to consolidate the levels achieved.
- 650 17
- $a studium ošetřovatelství $7 D004506 $2 czmesh
- 650 _7
- $a kurzy a stáže v nemocnici $7 D007396 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vyučování $7 D013663 $2 czmesh
- 650 _7
- $a kurikulum $7 D003479 $2 czmesh
- 650 17
- $a komunikace $7 D003142 $2 czmesh
- 650 _7
- $a postoj $7 D001290 $2 czmesh
- 650 _7
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795 $2 czmesh
- 650 _7
- $a studenti ošetřovatelství $x psychologie $7 D013338 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 655 _7
- $a hodnotící studie $7 D023362 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Destrebecq, Anne $u University of Milan, Nursing Science, Milan, Italy
- 700 1_
- $a Parozzi, Mauro $u ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Bachelor School of Nursing, Milan, Italy
- 700 1_
- $a Formenti, Paolo $u ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Teaching Hospital, Emergency Department, Milan, Italy
- 700 1_
- $a Terzoni, Stefano $u ASST Santi Paolo e Carlo, San Paolo Bachelor School of Nursing, Milan, Italy
- 773 0_
- $t Kontakt $x 1212-4117 $g Roč. 24, č. 2 (2022), s. 109-113 $w MED00011467
- 856 41
- $u https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202202-0002_komunikacni-postoje-studentu-osetrovatelstvi-efektivita-edukacni-intervence-a-klinickych-stazi.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2178 $c 1249 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20220715 $b ABA008
- 991 __
- $a 20220824135002 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1827365 $s 1167918
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2022 $b 24 $c 2 $d 109-113 $e 20220615 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467
- LZP __
- $c NLK120 $d 20220824 $b NLK111 $a Actavia-MED00011467-20220715