-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Agitovaný a agresivní pacient v neuropsychiatrii: umíme pracovat i s nefarmakologickými postupy?
[Agitated and aggressive patient in neuropsychiatry: Are we using nonpharmacological procedures correctly?]
Jan Vevera
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu přehledy, práce podpořená grantem
- Klíčová slova
- agresivní pacient,
- MeSH
- agrese MeSH
- komunikace MeSH
- lidé MeSH
- pacienti MeSH
- vztahy mezi lékařem a pacientem * MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
- přehledy MeSH
S agresivním pacientem se setká téměř každý zdravotnický pracovník, a proto je nutné, aby znal pravidla deeskalace násilí. Jedná se o způsob chování a komunikace, který vede ke snížení napětí u pacienta i u ošetřujícího personálu. Prvním krokem deeskalace je vyhodnocení situace. V této fázi je prvořadá bezpečnost zdravotníka. Důležité je monitorování vlastních reakcí, zachování klidu a zjištění skutečných příčin agitovanosti a násilí. Druhým krokem je správná komunikace, která obnáší informovanost pacienta o tom, co se s ním děje a bude dít, což podporuje jeho důvěru. Podstatný je soulad mezi verbální a neverbální komunikací. Třetím krokem je vyjednávání, jehož základním cílem je změnit konfrontaci na diskuzi. S pacientem potřebujeme dosáhnout shodu. Pro ulehčení komunikace je vhodné zajistit pacientovi alespoň jistou míru kontroly. Použitím správného postupu deeskalace násilí dokážeme předcházet vzniku i stupňování konfliktu a vyhneme se tak traumatizaci pacienta i personálu.
Almost every healthcare worker meets patients with aggressive behavior, Deescalation is the way of behavior and communication which leads to a decrease of tension in the patient as well as caregivers. The first important step is an assessment of the situation. The safety of healthcare professional is essential. It is important to be aware of our own reactions, stay calm and find out real causes of agitation and violence. The second step is a correct communication based on informing patient about what happens and will happen which enhances his trust., don ́t give an impulsive answer and identify the reason of patient's agitation. The consistency of verbal and nonverbal communication is of most importance. The third step is a negotiation, which primary aim is to change the confrontation to the discussion. We have to reach a consensus with the patient. To facilitate communication, it is advisable to provide the patient with at least some degree of control. The proper use of the deescalation of violence can prevent escalation of the conflict and avoid a patient ́s traumatization.
Psychiatrická klinika Fakultní nemocnice Plzeň
Psychiatrická klinika Lékařská fakulta v Plzni Univerzita Karlova
Agitated and aggressive patient in neuropsychiatry: Are we using nonpharmacological procedures correctly?
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23007426
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20230623105045.0
- 007
- ta
- 008
- 230608s2023 xr c f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Vevera, Jan, $d 1970- $7 xx0056857 $u Psychiatrická klinika, Lékařská fakulta v Plzni, Univerzita Karlova $u Psychiatrická klinika, Fakultní nemocnice Plzeň
- 245 10
- $a Agitovaný a agresivní pacient v neuropsychiatrii: umíme pracovat i s nefarmakologickými postupy? / $c Jan Vevera
- 246 31
- $a Agitated and aggressive patient in neuropsychiatry: Are we using nonpharmacological procedures correctly?
- 520 3_
- $a S agresivním pacientem se setká téměř každý zdravotnický pracovník, a proto je nutné, aby znal pravidla deeskalace násilí. Jedná se o způsob chování a komunikace, který vede ke snížení napětí u pacienta i u ošetřujícího personálu. Prvním krokem deeskalace je vyhodnocení situace. V této fázi je prvořadá bezpečnost zdravotníka. Důležité je monitorování vlastních reakcí, zachování klidu a zjištění skutečných příčin agitovanosti a násilí. Druhým krokem je správná komunikace, která obnáší informovanost pacienta o tom, co se s ním děje a bude dít, což podporuje jeho důvěru. Podstatný je soulad mezi verbální a neverbální komunikací. Třetím krokem je vyjednávání, jehož základním cílem je změnit konfrontaci na diskuzi. S pacientem potřebujeme dosáhnout shodu. Pro ulehčení komunikace je vhodné zajistit pacientovi alespoň jistou míru kontroly. Použitím správného postupu deeskalace násilí dokážeme předcházet vzniku i stupňování konfliktu a vyhneme se tak traumatizaci pacienta i personálu.
- 520 9_
- $a Almost every healthcare worker meets patients with aggressive behavior, Deescalation is the way of behavior and communication which leads to a decrease of tension in the patient as well as caregivers. The first important step is an assessment of the situation. The safety of healthcare professional is essential. It is important to be aware of our own reactions, stay calm and find out real causes of agitation and violence. The second step is a correct communication based on informing patient about what happens and will happen which enhances his trust., don ́t give an impulsive answer and identify the reason of patient's agitation. The consistency of verbal and nonverbal communication is of most importance. The third step is a negotiation, which primary aim is to change the confrontation to the discussion. We have to reach a consensus with the patient. To facilitate communication, it is advisable to provide the patient with at least some degree of control. The proper use of the deescalation of violence can prevent escalation of the conflict and avoid a patient ́s traumatization.
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 650 _7
- $a agrese $7 D000374 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pacienti $7 D010361 $2 czmesh
- 650 17
- $a vztahy mezi lékařem a pacientem $7 D010817 $2 czmesh
- 650 _7
- $a komunikace $7 D003142 $2 czmesh
- 653 00
- $a agresivní pacient
- 655 _7
- $a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 773 0_
- $t Psychiatrie pro praxi $x 1213-0508 $g Roč. 24, č. 1 (2023), s. 27-31 $w MED00011609
- 856 41
- $u https://www.psychiatriepropraxi.cz/artkey/psy-202301-0005_agitovany_a_agresivni_pacient_v_neuropsychiatrii_umime_pracovat_i_s_nefarmakologickymi_postupy.php $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2221 $c 599 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230606 $b ABA008
- 991 __
- $a 20230623105038 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1944327 $s 1193660
- BAS __
- $a 3
- BAS __
- $a PreBMC
- BMC __
- $a 2023 $b 24 $c 1 $d 27-31 $e 20230411 $i 1213-0508 $m Psychiatrie pro praxi $x MED00011609
- LZP __
- $c NLK182 $d 20230623 $b NLK111 $a Actavia-MED00011609-20230606