Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Jak nám mohou pacienti pomoci být ještě lepšími lékaři edukační leták "Než půjdu k lékaři"
[How patients can help us be even better doctors educational leaflet “Before I go to the doctor”]

M. Světlák, V. Šnajdrová, K. Fialová

. 2023 ; 36 (4) : 307-313.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review, Research Support, Non-U.S. Gov't

Digital library NLK
Source

E-resources Online

NLK Medline Complete (EBSCOhost) from 2011-01-01

Východiska: Výzkum v oblasti lékařské psychologie dokládá, že to, jak pacient komunikuje, se zdá být nejsilnějším prediktorem chování lékaře během konzultace a že aktivita pacienta má vliv i na to, kolik informací lékař pacientovi o jeho nemoci a léčbě sdělí. Zdá se tak, že být pacientem je dovednost, kterou je třeba rozvíjet, a tím vyvážit odpovědnost lékařů a pacientů při každém jejich setkání. Jasná doporučení a edukace v této oblasti chybí, chování nemocných je řízeno spíše pravidly etikety a slušného chování. Cíl: Hlavním cílem článku je vytvořit seznam doporučení pro pacienty a lékaře, aby mohli dovednost kompetentního pacienta ve vzájemné komunikaci společně rozvíjet, a tato doporučení zpracovat do edukačního letáku, jehož výsledkem je podpora diagnostického a terapeutického procesu a personalizované péče. Materiál a metody: Literární zdroje byly vybrány nesystematicky pro potřeby narativního review vedeného otázkou: „Jaké dovednosti a kompetence pacienta podporují efektivní komunikaci s lékařem?“ Pro tvorbu seznamu jsme zvolili tzv. metodu sněhové koule, někdy též označovanou jako řetězový nebo referenční výběr. Výsledky: Výsledky stávajícího narativního review dokládají, že téma komunikačních kompetencí pacientů představuje zájem výzkumníků i klinických pracovníků napříč medicínskými obory. Souhrn kompetencí pacienta byl zpracován do edukačního letáku s názvem „Než půjdu k lékaři“. Leták lze volně šířit v tištěné podobě tak, jak je uveden v článku, nebo lze pacienty odkázat na jeho elektronickou verzi (pomocí QR kódu na letáku nebo na stránkách Ústavu lékařské psychologie a psychosomatiky LF MU v sekci edukační materiály: https: //upp.med.muni.cz/zdroje/edu). Edukační leták lze použít jako vzdělávací materiál v jakémkoli zdravotnickém zařízení. Závěr: Být kompetentním pacientem je ideální stav, o který z pozice nemocných i lékařů usilujeme, a rozvíjíme tak medicínu více symetricky, partnersky a s optimálním rozdělením odpovědnosti za zdraví, nemoc a léčbu. Informační leták je jednou z možných a základních intervencí, jak lze rozvíjet dovednost kompetentní komunikace na straně pacienta. Jde o nejčastěji používaný komunikační kanál v oblasti edukace pacientů. Stávající seznam doporučení není definitivní a zavazující. Otvírá však téma samotné. Pojmenovává rozměry komunikace mezi lékařem a pacientem a dává oběma stranám možnost uvědomit si, jak by měl jejich vztah vypadat, co jim v něm chybí a co je pro obě strany důležité.

Background: Medical psychology research shows that how a patient communicates appears to be the strongest predictor of physician behavior during a consultation and that patient’s activity also influences how much information a physician communicates to a patient about his or her illness and treatment. Thus, being a patient is a skill that needs to be developed to balance the responsibilities of doctors and patients in each of their encounters. There is a lack of clear recommendations and education in this area, and patients’ behaviour is instead governed by the etiquette of courtesy. Purpose: The main aim of this article is to create a list of recommendations for patients and physicians to develop the skill of a competent patient in mutual communication and to include these recommendations into an educational leaflet with the aim to support the diagnostic and therapeutic process and personalized care. Material and methods: Literature sources were selected unsystematically for the purpose of a narrative review, guided by the question: “What patient skills and competencies promote effective communication with the physician?” We adopted the snowball method, sometimes referred to as chain or reference selection, to generate the list. Results: The results of the current narrative review demonstrate that the topic of patient communication competencies interests researchers and clinicians across medical disciplines. A summary of patient competencies was developed into an educational handout entitled “Before I go to the doctor”. The leaflet can be freely distributed in a printed form, as presented in the article, or patients can be referred to its electronic version (via QR code on the leaflet or on the website of the Department of Medical Psychology and Psychosomatics of the Faculty of Medicine, Masaryk University, in the educational materials section at https: //upp.med.muni.cz/zdroje/edu). The educational leaflet can be used as educational material in any healthcare facility. Conclusion: Being a competent patient is an ideal state that we strive for from the position of patients and physicians in order to develop medicine more symmetrically, in partnership and with an optimal distribution of responsibility for health, illness and treatment. The information leaflet is one of the possible and fundamental interventions to develop the skill of competent communication on the part of the patient. It is the most commonly used communication channel in patient education. The current list of recommendations is not definitive and binding. However, it opens up the topic itself. It names the dimensions of doctor-patient communication and gives both parties the opportunity to consider what their relationship should be like, what is missing in this relationship, and what is important to both parties.

How patients can help us be even better doctors educational leaflet “Before I go to the doctor”

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc24002009
003      
CZ-PrNML
005      
20240227122602.0
007      
ta
008      
240131s2023 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$2 doi $a 10.48095/ccko2023307
040    __
$a ABA008 $b cze $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Světlák, Miroslav, $d 1979- $7 xx0083035 $u Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky, LF MU Brno $u Úsek klinické psychologie, Klinika komplexní onkologické péče LF MU a MOÚ Brno
245    10
$a Jak nám mohou pacienti pomoci být ještě lepšími lékaři edukační leták "Než půjdu k lékaři" / $c M. Světlák, V. Šnajdrová, K. Fialová
246    31
$a How patients can help us be even better doctors educational leaflet “Before I go to the doctor”
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Východiska: Výzkum v oblasti lékařské psychologie dokládá, že to, jak pacient komunikuje, se zdá být nejsilnějším prediktorem chování lékaře během konzultace a že aktivita pacienta má vliv i na to, kolik informací lékař pacientovi o jeho nemoci a léčbě sdělí. Zdá se tak, že být pacientem je dovednost, kterou je třeba rozvíjet, a tím vyvážit odpovědnost lékařů a pacientů při každém jejich setkání. Jasná doporučení a edukace v této oblasti chybí, chování nemocných je řízeno spíše pravidly etikety a slušného chování. Cíl: Hlavním cílem článku je vytvořit seznam doporučení pro pacienty a lékaře, aby mohli dovednost kompetentního pacienta ve vzájemné komunikaci společně rozvíjet, a tato doporučení zpracovat do edukačního letáku, jehož výsledkem je podpora diagnostického a terapeutického procesu a personalizované péče. Materiál a metody: Literární zdroje byly vybrány nesystematicky pro potřeby narativního review vedeného otázkou: „Jaké dovednosti a kompetence pacienta podporují efektivní komunikaci s lékařem?“ Pro tvorbu seznamu jsme zvolili tzv. metodu sněhové koule, někdy též označovanou jako řetězový nebo referenční výběr. Výsledky: Výsledky stávajícího narativního review dokládají, že téma komunikačních kompetencí pacientů představuje zájem výzkumníků i klinických pracovníků napříč medicínskými obory. Souhrn kompetencí pacienta byl zpracován do edukačního letáku s názvem „Než půjdu k lékaři“. Leták lze volně šířit v tištěné podobě tak, jak je uveden v článku, nebo lze pacienty odkázat na jeho elektronickou verzi (pomocí QR kódu na letáku nebo na stránkách Ústavu lékařské psychologie a psychosomatiky LF MU v sekci edukační materiály: https: //upp.med.muni.cz/zdroje/edu). Edukační leták lze použít jako vzdělávací materiál v jakémkoli zdravotnickém zařízení. Závěr: Být kompetentním pacientem je ideální stav, o který z pozice nemocných i lékařů usilujeme, a rozvíjíme tak medicínu více symetricky, partnersky a s optimálním rozdělením odpovědnosti za zdraví, nemoc a léčbu. Informační leták je jednou z možných a základních intervencí, jak lze rozvíjet dovednost kompetentní komunikace na straně pacienta. Jde o nejčastěji používaný komunikační kanál v oblasti edukace pacientů. Stávající seznam doporučení není definitivní a zavazující. Otvírá však téma samotné. Pojmenovává rozměry komunikace mezi lékařem a pacientem a dává oběma stranám možnost uvědomit si, jak by měl jejich vztah vypadat, co jim v něm chybí a co je pro obě strany důležité.
520    9_
$a Background: Medical psychology research shows that how a patient communicates appears to be the strongest predictor of physician behavior during a consultation and that patient’s activity also influences how much information a physician communicates to a patient about his or her illness and treatment. Thus, being a patient is a skill that needs to be developed to balance the responsibilities of doctors and patients in each of their encounters. There is a lack of clear recommendations and education in this area, and patients’ behaviour is instead governed by the etiquette of courtesy. Purpose: The main aim of this article is to create a list of recommendations for patients and physicians to develop the skill of a competent patient in mutual communication and to include these recommendations into an educational leaflet with the aim to support the diagnostic and therapeutic process and personalized care. Material and methods: Literature sources were selected unsystematically for the purpose of a narrative review, guided by the question: “What patient skills and competencies promote effective communication with the physician?” We adopted the snowball method, sometimes referred to as chain or reference selection, to generate the list. Results: The results of the current narrative review demonstrate that the topic of patient communication competencies interests researchers and clinicians across medical disciplines. A summary of patient competencies was developed into an educational handout entitled “Before I go to the doctor”. The leaflet can be freely distributed in a printed form, as presented in the article, or patients can be referred to its electronic version (via QR code on the leaflet or on the website of the Department of Medical Psychology and Psychosomatics of the Faculty of Medicine, Masaryk University, in the educational materials section at https: //upp.med.muni.cz/zdroje/edu). The educational leaflet can be used as educational material in any healthcare facility. Conclusion: Being a competent patient is an ideal state that we strive for from the position of patients and physicians in order to develop medicine more symmetrically, in partnership and with an optimal distribution of responsibility for health, illness and treatment. The information leaflet is one of the possible and fundamental interventions to develop the skill of competent communication on the part of the patient. It is the most commonly used communication channel in patient education. The current list of recommendations is not definitive and binding. However, it opens up the topic itself. It names the dimensions of doctor-patient communication and gives both parties the opportunity to consider what their relationship should be like, what is missing in this relationship, and what is important to both parties.
650    _7
$a komunikace $7 D003142 $2 czmesh
650    _7
$a vzdělávání pacientů jako téma $x metody $7 D010353 $2 czmesh
650    _7
$a letáky jako téma $7 D001957 $2 czmesh
650    _7
$a adherence pacienta $x psychologie $7 D010349 $2 czmesh
650    17
$a vztahy mezi lékařem a pacientem $7 D010817 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
653    00
$a kompetentní pacient
655    _7
$a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Šnajdrová, Vladimíra. $7 xx0314279 $u Interní oddělení, Nemocnice Blansko
700    1_
$a Fialová, Klára $u Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky, LF MU Brno $7 xx0313527
773    0_
$w MED00011030 $t Klinická onkologie $x 0862-495X $g Roč. 36, č. 4 (2023), s. 307-313
856    41
$u https://www.prolekare.cz/casopisy/klinicka-onkologie/2023-4-10/jak-nam-mohou-pacienti-pomoci-byt-jeste-lepsimi-lekari-edukacni-letak-nez-pujdu-k-lekari-135897 $y plný text volně dostupný
910    __
$a ABA008 $b B 1665 $c 656 $y p $z 0
990    __
$a 20240130 $b ABA008
991    __
$a 20240227122604 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 2046841 $s 1211722
BAS    __
$a 3
BAS    __
$a PreBMC
BMC    __
$a 2023 $b 36 $c 4 $d 307-313 $i 0862-495X $m Klinická onkologie $x MED00011030 $y 135897
LZP    __
$c NLK193 $d 20240227 $b NLK111 $a Meditorial-20240130

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...