-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Praktické využití analýzy elektroencefalogramu u neurologických a psychiatrických chorob
[Practical application of electroencephalogram analyses in neurological and psychiatric diseases]
Josef Faber, M. Pilařová, Z. Vučková
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu srovnávací studie
- MeSH
- alfa rytmus EEG MeSH
- cerebrovaskulární poruchy MeSH
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- dyslexie MeSH
- elektroencefalografie MeSH
- hyperkinetická porucha MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- psychologické testy MeSH
- psychotické poruchy MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- srovnávací studie MeSH
Podáváme výsledky khnického a EEG vyšetření 130 osob, u kterých jsme aplikovah několik jednoduchých psychologických testů 7a současné harmonické analýzy EEG křivky. V naší sestavě bylo 72 normálních dětí, 10 normálních kontrolních dospělých osob, 20 dyslektiků, 20 dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí, 10 psychotiků a 8 osob po cévní příhodě mozkové. Jen 10 % EEG krivek normálních dětí bylo bez abnormalit, 30 % lehce a 60 % výrazně abnormálních. U zdravých dospělých byla patrná lehká abnormalita jen 2krát. Ostatní skupiny nemocných vykazovaly celkem typické EEG abnormality vzhledem ke svým diagnózám: fokální abnormality u cévních příhod, výrazné epizodické, difuzní a nezřetelné fokální změny u lehkých mozkových dysfunkcí a dys-syndromů. Během hyperventilace se běžně zvyšoval podíl delta, někdy i alfa aktivity v EEG spektru. Během psychotestů obecně klesalo množství základní alfa aktivity (8 -13 Hz) podle vztahu čím větší pozornost, tím méně alfa rytmu. Současně během psychotestů se zvyšovalo množství delta aktivity (0,5 - 3,5 Hz) podle pravidla čím obtížnější test, tím více delta aktivity. Dyslektici měli relativně vyšší delta aktivitu při čtení než při pseudoravenově testu, zatímco normální děti, pro které je četba již automatickým procesem, měly opačně více delta aktivity pri pseudoravenově testu a méně při četbě. U některých osob lze odlišit dva stupně obtížnosti mentálního procesu. Při jednoduchých testech, jako je sečítání jednociferných čísel, se zvyšovala nebo zrychlovala alfa aktivita. Při složitých testech, jako je sečítání dvoucifemých čísel, se kromě toho zvyšovala i delta aktivita. Do jisté míry lze z tohoto poznatku vyvodit, že jednoduchá mentace je produktem talamokortikálního systému, který produkuje především alfa. Složitější mentace by pak byla výsledkem činnosti subkortikálních asociačních a komisurálních spojů, které produkují delta aktivitu.
The following are the results of clinical and EEG examination of 130 persons who underwent a few simple psychological tests during simultaneous harmonic analysis of the EEG curve. Our group consisted of 72 normal children, 10 normal adult controls, 20 dyslectis, 20 children with minor brain dysfunction, 10 psychotics, and 8 persons after a cerebrovascular accident. Only 10 % of the normal childrens' EEG curves were free from abnormalities, 30 % were slightly, 60 % markedly abnormal. In the healthy adults, a slight abnormity was found only in two cases. The other groups of patients exhibited fairly typical, diagnosis-related EEG abnormities: focal ones in vascular accidents, pronounced episodic, diffuse and poorly discernible focal changes in minor brain dysfunctions and dys-syndromes. The share of EEG delta, or even alpha activity usually rose in response to hyperventilation. Psychotests were generally marked by a decline in basic alpha activity (8 - 13 Hz) with the degree of attention inversely proportional to the alpha rhythm. Psychotests further elicited increasing delta activity (0.5 - 3.5 Hz) in line with. the rule: the more difficult the test, the more delta activity. Dyslectics showed a relatively greater delta activity while reading than during pseudoRaven's tests, unlike normal children, whose reading was already a fairly automatic process; they had more delta during pseudoRaven's test, and less of it while reading. In some subjects, two degrees of mentation difficulty could be distinguished. Simple tests such as the addition of one-digit numbers were marked by increasing or accelerating alpha whereas more complex tests such as the addition of two-digit numbers elicited also more delta activity. To a certain degree, this implies that simple mentation is produced by the thalamocritical system which gives rise mainly to alpha activity. More complex mental activity would then be produced by subcortical association and commissural connections which generate delta activity.
Practical application of electroencephalogram analyses in neurological and psychiatric diseases
Praktické využití analýzy elektroencefalogramu u neurologických a psychiatrických chorob = Practical application of electroencephalogram analyses in neurological and psychiatric diseases /
Practical application of electroencephalogram analyses in neurological and psychiatric diseases /
Lit: 18
Bibliografie atd.Souhrn en
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc98010656
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20160121093752.0
- 008
- 980700s1998 xr u cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Faber, Josef, $d 1935- $4 aut $7 jn20000400648
- 245 10
- $a Praktické využití analýzy elektroencefalogramu u neurologických a psychiatrických chorob = $b Practical application of electroencephalogram analyses in neurological and psychiatric diseases / $c Josef Faber, M. Pilařová, Z. Vučková
- 246 11
- $a Practical application of electroencephalogram analyses in neurological and psychiatric diseases
- 314 __
- $a UK. 1. LF. Neurologická klinika, Praha, CZ
- 504 __
- $a Lit: 18
- 504 __
- $a Souhrn en
- 520 3_
- $a Podáváme výsledky khnického a EEG vyšetření 130 osob, u kterých jsme aplikovah několik jednoduchých psychologických testů 7a současné harmonické analýzy EEG křivky. V naší sestavě bylo 72 normálních dětí, 10 normálních kontrolních dospělých osob, 20 dyslektiků, 20 dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí, 10 psychotiků a 8 osob po cévní příhodě mozkové. Jen 10 % EEG krivek normálních dětí bylo bez abnormalit, 30 % lehce a 60 % výrazně abnormálních. U zdravých dospělých byla patrná lehká abnormalita jen 2krát. Ostatní skupiny nemocných vykazovaly celkem typické EEG abnormality vzhledem ke svým diagnózám: fokální abnormality u cévních příhod, výrazné epizodické, difuzní a nezřetelné fokální změny u lehkých mozkových dysfunkcí a dys-syndromů. Během hyperventilace se běžně zvyšoval podíl delta, někdy i alfa aktivity v EEG spektru. Během psychotestů obecně klesalo množství základní alfa aktivity (8 -13 Hz) podle vztahu čím větší pozornost, tím méně alfa rytmu. Současně během psychotestů se zvyšovalo množství delta aktivity (0,5 - 3,5 Hz) podle pravidla čím obtížnější test, tím více delta aktivity. Dyslektici měli relativně vyšší delta aktivitu při čtení než při pseudoravenově testu, zatímco normální děti, pro které je četba již automatickým procesem, měly opačně více delta aktivity pri pseudoravenově testu a méně při četbě. U některých osob lze odlišit dva stupně obtížnosti mentálního procesu. Při jednoduchých testech, jako je sečítání jednociferných čísel, se zvyšovala nebo zrychlovala alfa aktivita. Při složitých testech, jako je sečítání dvoucifemých čísel, se kromě toho zvyšovala i delta aktivita. Do jisté míry lze z tohoto poznatku vyvodit, že jednoduchá mentace je produktem talamokortikálního systému, který produkuje především alfa. Složitější mentace by pak byla výsledkem činnosti subkortikálních asociačních a komisurálních spojů, které produkují delta aktivitu.
- 520 9_
- $a The following are the results of clinical and EEG examination of 130 persons who underwent a few simple psychological tests during simultaneous harmonic analysis of the EEG curve. Our group consisted of 72 normal children, 10 normal adult controls, 20 dyslectis, 20 children with minor brain dysfunction, 10 psychotics, and 8 persons after a cerebrovascular accident. Only 10 % of the normal childrens' EEG curves were free from abnormalities, 30 % were slightly, 60 % markedly abnormal. In the healthy adults, a slight abnormity was found only in two cases. The other groups of patients exhibited fairly typical, diagnosis-related EEG abnormities: focal ones in vascular accidents, pronounced episodic, diffuse and poorly discernible focal changes in minor brain dysfunctions and dys-syndromes. The share of EEG delta, or even alpha activity usually rose in response to hyperventilation. Psychotests were generally marked by a decline in basic alpha activity (8 - 13 Hz) with the degree of attention inversely proportional to the alpha rhythm. Psychotests further elicited increasing delta activity (0.5 - 3.5 Hz) in line with. the rule: the more difficult the test, the more delta activity. Dyslectics showed a relatively greater delta activity while reading than during pseudoRaven's tests, unlike normal children, whose reading was already a fairly automatic process; they had more delta during pseudoRaven's test, and less of it while reading. In some subjects, two degrees of mentation difficulty could be distinguished. Simple tests such as the addition of one-digit numbers were marked by increasing or accelerating alpha whereas more complex tests such as the addition of two-digit numbers elicited also more delta activity. To a certain degree, this implies that simple mentation is produced by the thalamocritical system which gives rise mainly to alpha activity. More complex mental activity would then be produced by subcortical association and commissural connections which generate delta activity.
- 650 _2
- $a elektroencefalografie $7 D004569
- 650 _2
- $a psychologické testy $7 D011581
- 650 _2
- $a dyslexie $7 D004410
- 650 _2
- $a hyperkinetická porucha $7 D001289
- 650 _2
- $a cerebrovaskulární poruchy $7 D002561
- 650 _2
- $a psychotické poruchy $7 D011618
- 650 _2
- $a alfa rytmus EEG $7 D000513
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 655 _2
- $a srovnávací studie $7 D003160
- 700 1_
- $a Pilařová, Martina $4 aut $7 jn20001005722
- 700 1_
- $a Vučková, Z. $4 aut
- 700 1_
- $a Böhmová, D. $4 aut
- 700 1_
- $a Dobošová, L. $4 aut
- 700 1_
- $a Zelinková, O. $4 aut
- 700 1_
- $a Zamrazil, V. $4 aut
- 700 1_
- $a Němeček, J. $4 aut
- 773 0_
- $w MED00011074 $t Praktický lékař $g Roč. 78, č. 5 (1998), s. 227-233 $x 0032-6739
- 910 __
- $a ABA008 $b B 3 $c 1070 $y 0 $z 0
- 990 __
- $a 20060531 $b ABA008
- 991 __
- $a 20160121093912 $b ABA008
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 1998 $b Roč. 78 $c č. 5 $d s. 227-233 $i 0032-6739 $m Praktický lékař $x MED00011074
- LZP __
- $b přidání abstraktu