Critical factors in fatal collisions of adult cyclists with automobiles
Jazyk angličtina Země Anglie, Velká Británie Médium print-electronic
Typ dokumentu časopisecké články, práce podpořená grantem
PubMed
20728611
DOI
10.1016/j.aap.2010.04.001
PII: S0001-4575(10)00103-X
Knihovny.cz E-zdroje
- MeSH
- automobily zákonodárství a právo statistika a číselné údaje MeSH
- bezpečnost zákonodárství a právo statistika a číselné údaje MeSH
- cyklistika zranění MeSH
- dopravní nehody zákonodárství a právo mortalita prevence a kontrola MeSH
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- multivariační analýza MeSH
- právní odpovědnost MeSH
- příčina smrti MeSH
- rizikové faktory MeSH
- senioři MeSH
- sportovní úrazy mortalita prevence a kontrola MeSH
- životní prostředí - projekt statistika a číselné údaje MeSH
- zrychlení škodlivé účinky MeSH
- Check Tag
- dospělí MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- mladiství MeSH
- mladý dospělý MeSH
- mužské pohlaví MeSH
- senioři MeSH
- ženské pohlaví MeSH
- Publikační typ
- časopisecké články MeSH
- práce podpořená grantem MeSH
This article evaluates, by means of multivariate regression, critical factors influencing the collisions of motor vehicles with adult (over 17 years) cyclists that result in fatal injury of cyclists. The analysis is based on the database of the Traffic Police of Czech Republic from the time period 1995-2007. The results suggest that the most consequential categories of factors under study are: inappropriate driving speed of automobile; the head-on crash; and night-time traffic in places without streetlights. The cyclists' faults are of most serious consequence on crossroads when cyclists deny the right of way. Males are more likely to suffer a fatal injury due to a collision with a car than females. The most vulnerable age group are cyclists above 65 years. A fatal injury of a cyclist is more often driver's fault than cyclist's (598 vs. 370). In order to reduce the fatal risk, it is recommended to separate the road traffic of motor vehicles from bicyclists in critical road-sections; or, at least, to reduce speed limits there.
Citace poskytuje Crossref.org