-
Something wrong with this record ?
Objektivizace efektu fyzioterapie s využitím virtuální reality na horní končetině u pacientů po cévní mozkové příhodě
[Efficiency of virtual reality based physiotherapy on upper limb mobility in stroke patients]
Lucie Navrátilová, Jana Havelková, Tereza Katolická, Dagmar Tečová, Petra Bastlová
Language Czech, English Country Czech Republic
- MeSH
- Stroke therapy MeSH
- Upper Extremity MeSH
- Cognitive Behavioral Therapy methods trends MeSH
- Paresis rehabilitation MeSH
- Rehabilitation methods instrumentation trends MeSH
- Robotics methods utilization MeSH
- Physical Therapy Modalities instrumentation trends utilization MeSH
- Virtual Reality MeSH
Východiska: Tradiční fyzioterapeutické přístupy u pacientů po cévní mozkové příhodě jsou v posledních letech doplňovány novými technikami na bázi robotiky i virtuální reality a přináší možnost aktivně a intenzivně trénovat komplexní pohyby v závislosti na potřebách pacienta. Cíl: Zhodnotit efekt fyzioterapie na přístroji s využitím virtuální reality u pacientů po cévní mozkové příhodě a porovnat jej s konvenční fyzioterapií. Metody: 16 probandů po ischemické cévní mozkové příhodě bylo rozděleno do dvou skupin – experimentální (využití virtuální reality) a kontrolní (konvenční fyzioterapie), u nichž probíhala terapie horní končetiny po dobu 2 týdnů (10 terapií po 30min). Pomocí klinických testů, dynamometrie a přístrojových testů zkoumané- ho přístroje jsme hodnotili rozdíly měřených parametrů. Pro zhodnocení dat jsme použili Wilcoxonův párový a Mann-Whitneyův test, hladina statistické významnosti byla stanovena na hodnotě p ≤ 0,05. Výsledky: U experimentální skupiny jsme zjistili signifikantní zlepšení u 6 z 6 parametrů, u kontrolní skupiny jsme dosáhli zlepšení u 2 z 6 sledovaných parametrů. Při porovnávání efektů terapií, tedy hodnot parametrů jednotlivých skupin navzájem jsme našli signifikantní změnu pouze u 1 parametru. Závěr: Z výsledků experimentu je možné usuzovat, že terapie ve virtuálním prostředí se zdá být oproti konvenč- ní terapii efektivnější, zlepšuje konkrétní dovednosti a funkce horní končetiny. Komparace obou terapií mezi sebou však nebyla statisticky významná.
Background: The importance of robotics and virtual reality has recently grown and complement traditional physiotherapeutic approaches. These new techniques offer the ability to train weakened movements only by adjusting to individual patient ́s needs. Ain: To evaluate the effect of therapy using virtual reality on physiotherapy device in stroke patients and compare it to a conventional therapy. Methods: We enrolled 16 post-stroke patients in our study and divided them into 2 groups – experimental (using virtual reality) and control group (using conventional therapy). We made a 10 sessions of upper limb therapy, each for 30 minutes, and then we evaluated the differences in the measured parameters using common clinical tests, dynamometry and tested device assessment. Wilcoxon pair and Mann-Whitney test was applied to evaluate the data. The significance level was set to 0.05. Results: We found significant improvement in 6 of the 6 parameters in the experimental group and another significant improvement in 2 of the 6 parameters in the control group. Only one parameter has significant changed when statistical comparing the effects of those two interventions. Conclusion: Findings of our study indicate that therapy in virtual reality seems to be more effective than conventional therapy, it improves the specific skills and functions of the upper limb. However, there were no statistically significant differences between the two therapies.
Oddělení rehabilitace Fakultní nemocnice Olomouc Olomouc Česká Republika
Ústav fyzioterapie Fakulta zdravotnických věd Univerzita Palackého Olomouc Česká Republika
Efficiency of virtual reality based physiotherapy on upper limb mobility in stroke patients
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- nco031525
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20180315143225.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 180228s2017 xr f 000 0|cze||
- 009
- eAR
- 024 0_
- $a 10.5507/pol.2017.008 $2 DOI
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $d BOE205 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $a eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Navrátilová, Lucie $7 _na16007 $u Ústav fyzioterapie, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká Republika; Oddělení rehabilitace, Fakultní nemocnice Olomouc, Olomouc, Česká Republika
- 245 18
- $a Objektivizace efektu fyzioterapie s využitím virtuální reality na horní končetině u pacientů po cévní mozkové příhodě / $c Lucie Navrátilová, Jana Havelková, Tereza Katolická, Dagmar Tečová, Petra Bastlová
- 246 31
- $a Efficiency of virtual reality based physiotherapy on upper limb mobility in stroke patients
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Východiska: Tradiční fyzioterapeutické přístupy u pacientů po cévní mozkové příhodě jsou v posledních letech doplňovány novými technikami na bázi robotiky i virtuální reality a přináší možnost aktivně a intenzivně trénovat komplexní pohyby v závislosti na potřebách pacienta. Cíl: Zhodnotit efekt fyzioterapie na přístroji s využitím virtuální reality u pacientů po cévní mozkové příhodě a porovnat jej s konvenční fyzioterapií. Metody: 16 probandů po ischemické cévní mozkové příhodě bylo rozděleno do dvou skupin – experimentální (využití virtuální reality) a kontrolní (konvenční fyzioterapie), u nichž probíhala terapie horní končetiny po dobu 2 týdnů (10 terapií po 30min). Pomocí klinických testů, dynamometrie a přístrojových testů zkoumané- ho přístroje jsme hodnotili rozdíly měřených parametrů. Pro zhodnocení dat jsme použili Wilcoxonův párový a Mann-Whitneyův test, hladina statistické významnosti byla stanovena na hodnotě p ≤ 0,05. Výsledky: U experimentální skupiny jsme zjistili signifikantní zlepšení u 6 z 6 parametrů, u kontrolní skupiny jsme dosáhli zlepšení u 2 z 6 sledovaných parametrů. Při porovnávání efektů terapií, tedy hodnot parametrů jednotlivých skupin navzájem jsme našli signifikantní změnu pouze u 1 parametru. Závěr: Z výsledků experimentu je možné usuzovat, že terapie ve virtuálním prostředí se zdá být oproti konvenč- ní terapii efektivnější, zlepšuje konkrétní dovednosti a funkce horní končetiny. Komparace obou terapií mezi sebou však nebyla statisticky významná.
- 520 9_
- $a Background: The importance of robotics and virtual reality has recently grown and complement traditional physiotherapeutic approaches. These new techniques offer the ability to train weakened movements only by adjusting to individual patient ́s needs. Ain: To evaluate the effect of therapy using virtual reality on physiotherapy device in stroke patients and compare it to a conventional therapy. Methods: We enrolled 16 post-stroke patients in our study and divided them into 2 groups – experimental (using virtual reality) and control group (using conventional therapy). We made a 10 sessions of upper limb therapy, each for 30 minutes, and then we evaluated the differences in the measured parameters using common clinical tests, dynamometry and tested device assessment. Wilcoxon pair and Mann-Whitney test was applied to evaluate the data. The significance level was set to 0.05. Results: We found significant improvement in 6 of the 6 parameters in the experimental group and another significant improvement in 2 of the 6 parameters in the control group. Only one parameter has significant changed when statistical comparing the effects of those two interventions. Conclusion: Findings of our study indicate that therapy in virtual reality seems to be more effective than conventional therapy, it improves the specific skills and functions of the upper limb. However, there were no statistically significant differences between the two therapies.
- 650 _7
- $a cévní mozková příhoda $x terapie $7 D020521 $2 czmesh
- 650 _7
- $a techniky fyzikální terapie $x přístrojové vybavení $x trendy $x využití $7 D026741 $2 czmesh
- 650 _7
- $a paréza $x rehabilitace $7 D010291 $2 czmesh
- 650 _7
- $a horní končetina $7 D034941 $2 czmesh
- 650 _7
- $a kognitivně behaviorální terapie $x metody $x trendy $7 D015928 $2 czmesh
- 650 _7
- $a rehabilitace $x metody $x přístrojové vybavení $x trendy $7 D012046 $2 czmesh
- 650 _7
- $a robotika $x metody $x využití $7 D012371 $2 czmesh
- 650 _7
- $a virtuální realita $7 D000076142 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Havelková, Jana $7 _na12565 $u Ústav fyzioterapie, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká Republika
- 700 1_
- $a Katolická, Tereza $7 _AN095192 $u Ústav fyzioterapie, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká Republika
- 700 1_
- $a Tečová, Dagmar $7 _AN095193 $u Objektivizace efektu fyzioterapie s využitím virtuální reality na horní končetině u pacientů po cévní mozkové příhodě
- 700 1_
- $a Bastlová, Petra $7 _na21382 $u Ústav fyzioterapie, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého, Olomouc, Česká Republika; Oddělení rehabilitace, Fakultní nemocnice Olomouc, Olomouc, Česká Republika
- 773 0_
- $t Profese on-line $x 1803-4330 $g Roč. 10, č. 2 (2017), s. 29-38 $w MED00169529
- 856 41
- $u http://profeseonline.upol.cz/ $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a BOE205 $y 0
- 990 __
- $a 20180315143237 $b BOE205
- 991 __
- $a 20180315143237 $b BOE205
- 999 __
- $a kom $b nconzo1 $g 1282659 $s 23966
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2017 $b 10 $c 2 $d 29-38 $x MED00169529 $i 1803-4330 $m Profese on-line $n Profese online (Brno)