Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Znalosti, postoje a chování obyvatel České republiky ve vztahu k samoléčení. III. Jednání v oblasti léků a samoléčení
[Knowledge, attitudes, and behaviour of the population of the Czech Republic to self-medication. III: behaviour in the area of drugs and self-medication]

Ludmila Drhová

. 2005 ; Roč. 54 (č. 5) : s. 211-218.

Jazyk čeština, angličtina Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc05012827

Z rozsáhlého průzkumu, který byl proveden v červnu až září 2002 na území České republiky, je zjištěno a analyzováno jednání obyvatel ve vztahu k samoléčení a volně prodejným lékům a poukázáno na problémové oblasti z pohledu veřejnosti. Průzkum je zaměřen zejména na jednání lidí ve vztahu k balení volně prodejných léků a příbalovému letáku, k době použitelnosti léků, k mediální reklamě na volně prodejné léky, k nejčastěji voleným indikacím pro samoléčení, k samoléčení u malých dětí, k finanční spoluúčasti na samoléčení a z toho plynoucí compliance či non-compliance a ve vztahu k ceně volně prodejného léku a dávkování. Z výsledků je patrné, že 68 % dotázaných je schopno si vzít lék i přes prošlou dobu použitelnosti. Jen na základě televizní reklamy by si koupilo volně prodejný lék 7 % dotázaných, více než polovina dotázaných (57 %) uvedla, že se nejdříve poradí se svým lékařem či lékárníkem. V případě náhlého onemocnění jednoročního dítěte 80 % dotázaných uvedlo, že vyhledá lékaře, 8 % je rozhodnuto pro samoléčení. Za předpokladu, že volně prodejný lék je hrazen ze zdravotního pojištění, vyhledá kvůli vystavení receptu lékaře 27 % dotázaných, i když by si ho mohli koupit sami.

A large survey carried out from June to September 2002 in the territory of the Czech Republic found and analyzed the knowledge of the population of the Czech Republic in relation to self-medication and o-t-c drugs and revealed the main problematic areas from the viewpoint of the public. The survey was particularly focused on the behaviour of people in relation to packaging of OTC drugs and drug information sheets, expiration period of medicaments – advertisements for OTC drugs in the media, most frequently selected indications for selfmedication, self-medication in small children, financial participation in self-medication and the resultant compliance or non-compliance, and the price of the OTC drug and dosage. The results show that 68 % of respondents are able to take a medicine after its expiration period. An o-t-c drug would be bought just on the basis of television advertising by 7 % of respondents, and more than a half of the respondents (57 %) stated they would first consult their physician or pharmacist. In the case of a sudden ailment of a one-year-old child, 80 % of respondents stated that they would contact the physician, 8 % opted for self-medication. Under the assumption that an OTC drug is covered by health insurance, 27 % of respondents would go to the physician, though they could buy it themselves.

Knowledge, attitudes, and behaviour of the population of the Czech Republic to self-medication. III: behaviour in the area of drugs and self-medication

Znalosti, postoje a chování obyvatel České republiky ve vztahu k samoléčení. III. Jednání v oblasti léků a samoléčení = Knowledge, attitudes, and behaviour of the population of the Czech Republic to self-medication. III: behaviour in the area of drugs and self-medication /

Knowledge, attitudes, and behaviour of the population of the Czech Republic to self-medication. III: behaviour in the area of drugs and self-medication /

Bibliografie atd.

Lit. 5

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc05012827
003      
CZ-PrNML
005      
20140114130517.0
008      
060104s2005 xr u cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
041    0_
$a cze $a eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Drhová, Ludmila $4 aut $7 xx0078217
245    10
$a Znalosti, postoje a chování obyvatel České republiky ve vztahu k samoléčení. III. Jednání v oblasti léků a samoléčení = $b Knowledge, attitudes, and behaviour of the population of the Czech Republic to self-medication. III: behaviour in the area of drugs and self-medication / $c Ludmila Drhová
246    11
$a Knowledge, attitudes, and behaviour of the population of the Czech Republic to self-medication. III: behaviour in the area of drugs and self-medication
314    __
$a UK Praha, Farmaceutická fakulta, Katedra sociální a klinické farmacie, Hradec Králové, CZ
504    __
$a Lit. 5
520    3_
$a Z rozsáhlého průzkumu, který byl proveden v červnu až září 2002 na území České republiky, je zjištěno a analyzováno jednání obyvatel ve vztahu k samoléčení a volně prodejným lékům a poukázáno na problémové oblasti z pohledu veřejnosti. Průzkum je zaměřen zejména na jednání lidí ve vztahu k balení volně prodejných léků a příbalovému letáku, k době použitelnosti léků, k mediální reklamě na volně prodejné léky, k nejčastěji voleným indikacím pro samoléčení, k samoléčení u malých dětí, k finanční spoluúčasti na samoléčení a z toho plynoucí compliance či non-compliance a ve vztahu k ceně volně prodejného léku a dávkování. Z výsledků je patrné, že 68 % dotázaných je schopno si vzít lék i přes prošlou dobu použitelnosti. Jen na základě televizní reklamy by si koupilo volně prodejný lék 7 % dotázaných, více než polovina dotázaných (57 %) uvedla, že se nejdříve poradí se svým lékařem či lékárníkem. V případě náhlého onemocnění jednoročního dítěte 80 % dotázaných uvedlo, že vyhledá lékaře, 8 % je rozhodnuto pro samoléčení. Za předpokladu, že volně prodejný lék je hrazen ze zdravotního pojištění, vyhledá kvůli vystavení receptu lékaře 27 % dotázaných, i když by si ho mohli koupit sami.
520    9_
$a A large survey carried out from June to September 2002 in the territory of the Czech Republic found and analyzed the knowledge of the population of the Czech Republic in relation to self-medication and o-t-c drugs and revealed the main problematic areas from the viewpoint of the public. The survey was particularly focused on the behaviour of people in relation to packaging of OTC drugs and drug information sheets, expiration period of medicaments – advertisements for OTC drugs in the media, most frequently selected indications for selfmedication, self-medication in small children, financial participation in self-medication and the resultant compliance or non-compliance, and the price of the OTC drug and dosage. The results show that 68 % of respondents are able to take a medicine after its expiration period. An o-t-c drug would be bought just on the basis of television advertising by 7 % of respondents, and more than a half of the respondents (57 %) stated they would first consult their physician or pharmacist. In the case of a sudden ailment of a one-year-old child, 80 % of respondents stated that they would contact the physician, 8 % opted for self-medication. Under the assumption that an OTC drug is covered by health insurance, 27 % of respondents would go to the physician, though they could buy it themselves.
650    _2
$a samoléčba $x psychologie $x využití $7 D012651
650    _2
$a inzerce jako téma $x metody $x využití $7 D000329
650    _2
$a financování osobní $x využití $7 D005382
650    _2
$a chování $7 D001519
650    _2
$a lidé $7 D006801
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
773    0_
$w MED00010977 $t Česká a slovenská farmacie $g Roč. 54, č. 5 (2005), s. 211-218 $x 1210-7816
856    41
$y plný text volně přístupný $u https://www.prolekare.cz/casopisy/ceska-slovenska-farmacie/2005-5/znalosti-postoje-a-chovani-obyvatel-ceske-republiky-ve-vztahu-k-samoleceni-iii-jednani-v-oblasti-leku-a-samoleceni-3314
910    __
$a ABA008 $b B 555 $c 220 $y 0 $z 0
990    __
$a 20060113 $b ABA008
991    __
$a 20140114131222 $b ABA008
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2005 $b Roč. 54 $c č. 5 $d s. 211-218 $i 1210-7816 $m Česká a slovenská farmacie $x MED00010977
LZP    __
$b přidání abstraktu

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...