-
Something wrong with this record ?
Využití canisterapie u dítěte s hyperkinetickým syndromem
[Use of canistherapy in a child with hyperkinetic syndrome]
Alena Lejčarová, Martina Skálová
Language Czech Country Czech Republic
Document type Case Reports
NLK
ProQuest Central
from 2005-01-01
Nursing & Allied Health Database (ProQuest)
from 2005-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2005
- MeSH
- Child MeSH
- Emotions MeSH
- Financing, Organized MeSH
- Phobic Disorders prevention & control psychology therapy MeSH
- Hyperkinesis psychology rehabilitation therapy MeSH
- Data Interpretation, Statistical MeSH
- Humans MeSH
- Motor Skills Disorders prevention & control psychology therapy MeSH
- Human-Animal Bond MeSH
- Dogs psychology MeSH
- Relaxation physiology psychology MeSH
- Treatment Outcome MeSH
- Animals MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Dogs psychology MeSH
- Animals MeSH
- Publication type
- Case Reports MeSH
Canisterapie má své opodstatněné místo mezi ostatními terapiemi. Přispívá k rozvoji motoriky, stimuluje verbální i neverbální komunikaci, poskytuje možnost relaxace. Psi podněcují ke hře a k pohybu, přispívají k duševní rovnováze, zlepšují emoční ladění, dovedou plnit roli prostředníka mezi klienty a terapeuty, při citlivém přístupu pomáhají odstranit některé fobie (strach ze zvířat, z těsných kontaktů, z komunikace, ze samoty apod.). Cílem předkládané práce bylo zjistit, zda je šestiletý chlapec s hyperkinetickým syndromem schopen se zklidnit, pracovat a relaxovat v průběhu canisterapeutické lekce, a pokud ano, po jak dlouhou dobu. Dále jsme zjišťovali, zda dojde během lekce ke změně jeho emočního ladění. Výzkum je založen na technice strukturovaného pozorování, které bylo realizováno v průběhu deseti po sobě následujících lekcí s odstupem jednoho týdne kromě výjimky, kdy bylo dítě nemocné. Pozorování bylo prováděno opakovaně z důvodu ověření, zda má terapie dlouhodobé účinky. K vyhodnocení vlivu canisterapie na sledované parametry využívali dva nezávislí pozorovatelé pětistupňovou škálu. Díky canisterapeutickému působení došlo ke snížení intenzity motorického neklidu chlapce, který se dokázal koncentrovat na zadaný úkol minimálně o 50 % delší dobu u psa než mimo něj. Dlouhodobým canisterapeutickým působením došlo k navýšení doby soustředění chlapce na činnost o více než 10 minut. Po canisterapeutických lekcích byl chlapec spokojený a vždy s větší chutí komunikoval se svým okolím, ve dvou lekcích došlo dokonce k výraznému zlepšení jeho emočního ladění. Přínos canisterapie v rámci rehabilitačního programu chlapce se ukázal být nesporný, je ovšem nutné zdůraznit, že získaná data a vyvozené závěry nelze zobecňovat na celou populaci dětí s hyperkinetickým syndromem, neboť i u jedinců se shodnou diagnózou se objevují značné rozdíly v efektu působení psa.
Canistherapy has its justified position among other therapeutic approaches. It contributes to the development of motoricity, stimulates verbal as well as non-verbal communication and provides a possibility of relaxation. Dogs stimulate the play and motion, contribute to the mental equilibrium, improve emotional condition, are able to fulfil a role of a mediator between clients and therapists, and in the case of sensitive approach, they help remove certain types of phobia (fear of animals, of body contacts, of communication, of loneliness, etc.). The target of the work presented here was to find whether a boy with hyperkinetic syndrome aged six year can be calmed, is able to work and relax in the course of a canistherapeutic lesson, and if yes, for what period of time. We furthermore tried to find whether his emotional condition will be changed in the course of the lesson. The research is based on a structured observation technique, which was implemented in the course of ten subsequent lessons at an interval of one week except the time when the child was ill. The observation was repeated to check whether the therapy exerts long-term effects. For the evaluation of the effect of canistherapy on the parameters followed, two independent observers used a five-grade scale. Thanks to the canistherapeutic action, there was a decrease in the intensity of the motor restlessness of the boy, who was able to develop concentration on the given task for a time period longer by at least 50% with the dog compared to the situation without the dog. The long-term canistherapeutic effects resulted in an increase in the type of the boy concentration on the activity by more than 10 min. After the canistherapeutic lessons, the boy was satisfied and he always more intensively enjoyed the communication with his surroundings; in two lesions, there was even a considerable improvement of his emotional condition. The contribution of canistherapy within the framework of the boy rehabilitation programme was obvious, but it is to emphasize that the data accumulated and conclusions derived cannot be generalized to the whole population of children with hyperkinetic syndrome, since in individuals with identical diagnosis, there are considerable differences in effects of the dog.
Use of canistherapy in a child with hyperkinetic syndrome
References provided by Crossref.org
Lit.: 22
- 000
- 00000naa 2200000 a 4500
- 001
- bmc10006673
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20111210161048.0
- 008
- 110107s2009 xr e cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $a 10.32725/kont.2009.064 $2 doi
- 040 __
- $a ABA008 $b cze $c ABA008 $d ABA008 $e AACR2
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Lejčarová, Alena, $d 1978- $7 xx0095555
- 245 10
- $a Využití canisterapie u dítěte s hyperkinetickým syndromem / $c Alena Lejčarová, Martina Skálová
- 246 11
- $a Use of canistherapy in a child with hyperkinetic syndrome
- 314 __
- $a Univerzita Karlova, Fakulta tělovýchovy a sportu, Praha
- 504 __
- $a Lit.: 22
- 520 3_
- $a Canisterapie má své opodstatněné místo mezi ostatními terapiemi. Přispívá k rozvoji motoriky, stimuluje verbální i neverbální komunikaci, poskytuje možnost relaxace. Psi podněcují ke hře a k pohybu, přispívají k duševní rovnováze, zlepšují emoční ladění, dovedou plnit roli prostředníka mezi klienty a terapeuty, při citlivém přístupu pomáhají odstranit některé fobie (strach ze zvířat, z těsných kontaktů, z komunikace, ze samoty apod.). Cílem předkládané práce bylo zjistit, zda je šestiletý chlapec s hyperkinetickým syndromem schopen se zklidnit, pracovat a relaxovat v průběhu canisterapeutické lekce, a pokud ano, po jak dlouhou dobu. Dále jsme zjišťovali, zda dojde během lekce ke změně jeho emočního ladění. Výzkum je založen na technice strukturovaného pozorování, které bylo realizováno v průběhu deseti po sobě následujících lekcí s odstupem jednoho týdne kromě výjimky, kdy bylo dítě nemocné. Pozorování bylo prováděno opakovaně z důvodu ověření, zda má terapie dlouhodobé účinky. K vyhodnocení vlivu canisterapie na sledované parametry využívali dva nezávislí pozorovatelé pětistupňovou škálu. Díky canisterapeutickému působení došlo ke snížení intenzity motorického neklidu chlapce, který se dokázal koncentrovat na zadaný úkol minimálně o 50 % delší dobu u psa než mimo něj. Dlouhodobým canisterapeutickým působením došlo k navýšení doby soustředění chlapce na činnost o více než 10 minut. Po canisterapeutických lekcích byl chlapec spokojený a vždy s větší chutí komunikoval se svým okolím, ve dvou lekcích došlo dokonce k výraznému zlepšení jeho emočního ladění. Přínos canisterapie v rámci rehabilitačního programu chlapce se ukázal být nesporný, je ovšem nutné zdůraznit, že získaná data a vyvozené závěry nelze zobecňovat na celou populaci dětí s hyperkinetickým syndromem, neboť i u jedinců se shodnou diagnózou se objevují značné rozdíly v efektu působení psa.
- 520 9_
- $a Canistherapy has its justified position among other therapeutic approaches. It contributes to the development of motoricity, stimulates verbal as well as non-verbal communication and provides a possibility of relaxation. Dogs stimulate the play and motion, contribute to the mental equilibrium, improve emotional condition, are able to fulfil a role of a mediator between clients and therapists, and in the case of sensitive approach, they help remove certain types of phobia (fear of animals, of body contacts, of communication, of loneliness, etc.). The target of the work presented here was to find whether a boy with hyperkinetic syndrome aged six year can be calmed, is able to work and relax in the course of a canistherapeutic lesson, and if yes, for what period of time. We furthermore tried to find whether his emotional condition will be changed in the course of the lesson. The research is based on a structured observation technique, which was implemented in the course of ten subsequent lessons at an interval of one week except the time when the child was ill. The observation was repeated to check whether the therapy exerts long-term effects. For the evaluation of the effect of canistherapy on the parameters followed, two independent observers used a five-grade scale. Thanks to the canistherapeutic action, there was a decrease in the intensity of the motor restlessness of the boy, who was able to develop concentration on the given task for a time period longer by at least 50% with the dog compared to the situation without the dog. The long-term canistherapeutic effects resulted in an increase in the type of the boy concentration on the activity by more than 10 min. After the canistherapeutic lessons, the boy was satisfied and he always more intensively enjoyed the communication with his surroundings; in two lesions, there was even a considerable improvement of his emotional condition. The contribution of canistherapy within the framework of the boy rehabilitation programme was obvious, but it is to emphasize that the data accumulated and conclusions derived cannot be generalized to the whole population of children with hyperkinetic syndrome, since in individuals with identical diagnosis, there are considerable differences in effects of the dog.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a zvířata $7 D000818
- 650 _2
- $a psi $x psychologie $7 D004285
- 650 _2
- $a pouto mezi člověkem a zvířetem $7 D001841
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a hyperkineze $x psychologie $x rehabilitace $x terapie $7 D006948
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a výsledek terapie $7 D016896
- 650 _2
- $a emoce $7 D004644
- 650 _2
- $a fobie $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D010698
- 650 _2
- $a poruchy motorických dovedností $x prevence a kontrola $x psychologie $x terapie $7 D019957
- 650 _2
- $a relaxace $x fyziologie $x psychologie $7 D012063
- 650 _2
- $a interpretace statistických dat $7 D003627
- 650 _2
- $a financování organizované $7 D005381
- 655 _2
- $a kazuistiky $7 D002363
- 700 1_
- $a Skálová, Martina $7 xx0137742
- 773 0_
- $w MED00011467 $t Kontakt $g Roč. 11, č. 2 (2009), s. 413-423 $x 1212-4117
- 910 __
- $a ABA008 $y 8 $b B 2178 $c 1249
- 990 __
- $a 20100319103638 $b ABA008
- 991 __
- $a 20110107123301 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 716075 $s 579059
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2009 $b 11 $c 2 $d 413-423 $i 1212-4117 $m Kontakt (České Budějovice) $x MED00011467 $n Kontakt (Čes. Budějovice Print)
- LZP __
- $a 2010-12/ipjb