-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Postoje učitelů tělesné výchovy směrem k výuce žáků se zdravotním postižením v obecné tělesné výchově v České republice
[Attitudes of physical education teachers towards teaching students with physical disabilities in general physical education in the Czech republic]
Petra Nováková, Martin Kudláček, Ludmila Miklánková
Jazyk čeština Země Česko
- Klíčová slova
- integrace, aplikovaná tělesná výchova, tělesné postižení,
- MeSH
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- financování organizované MeSH
- lidé MeSH
- muži MeSH
- postižené děti výchova MeSH
- postoj MeSH
- školy trendy MeSH
- studenti MeSH
- tělesná výchova MeSH
- vyučování statistika a číselné údaje trendy MeSH
- ženy MeSH
- Check Tag
- dítě MeSH
- dospělí MeSH
- lidé MeSH
- Geografické názvy
- Česká republika MeSH
Tento článek je zaměřen na postoje učitelů tělesné výchovy k integraci ve školní tělesné výchově v České republice. Cílem integrovaného vzdělávání je zapojení všech osob ve společnosti bez jakéhokoliv vyčleňování. Cílem tohoto příspěvku je popsat a porovnat postoje učitelů tělesné výchovy k integrované TV. Studie se účastnilo 62 respondentů (z nich 40 učitelů prvního stupně), kteří v současnosti studují kombinované studium primární pedagogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. K zjištění jejich postojů byl použit dotazník „Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE)”, který byl sestaven na základě Teorie plánovaného jednání (Ajzen, 1991, 2000). Pro statistickou analýzu dat jsme použili analýze rozptylu ANOVA v programu SPSS PC 11.0. Hladina statistické významnost byla stanovena na 0,05. V našem vzorku bylo více žen a 50% respondentů nemělo předchozí osobní zkušenost s osobami se zdravotním postižením. Respondenti, kteří osobní zkušenost měli, ji hodnotili pozitivně. Osmdesát procent respondentů neabsolvovalo studijní předmět zaměřený na aplikovanou tělesnou výchovu a většina respondentů se necítila kompetentní ve vztahu k integrované tělesné výchově.
The present article focuses on attitudes of Czech physical education teachers toward inclusive physical education (inclusion) whose aim is a full participation of all individuals in the society and which tries to avoid any type of exclusion. The purpose of the study was to describe and compare attitudes of Czech physical education teachers towards inclusion of students with physical disabilities in their PE classes. Sixty two participants (students of distance programs at Palacký University in Olomouc) took part in the investigation process whereas 40 participants work as teachers at different Czech primary schools. The adapted version of the questionnaire, designed according to Theory of planned behavior (Ajzen, 1991, 2000), Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE) was implemented. The one-way analysis of variance ANOVA was used for consequent data as well as other descriptive, statistical and mathematical tools. Software package SPSS PC 11.0 was applied. The level of significance was defined at the level of 0,05. There were more females than males in the sample of teachers, whereas 50% of the participants did not have any personal experience with teaching students with physical disabilities. Those who were experienced in this area proved a rather positive evaluation of their previous experience. 80% of participants did not attend any course specialized in Adapted Physical Activity. Consequently, most of the participants did not feel competent to teach students with physical disabilities.
Attitudes of physical education teachers towards teaching students with physical disabilities in general physical education in the Czech republic
Obsahuje 2 tabulky
Bibliografie atd.Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc12009215
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20120412185533.0
- 007
- ta
- 008
- 120320s2011 xr d f 000 0cze||
- 009
- AR
- 024 7_
- $2 doi $a 10.32725/sk.2011.017
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Nováková, Petra. $7 _AN066542 $u Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
- 245 10
- $a Postoje učitelů tělesné výchovy směrem k výuce žáků se zdravotním postižením v obecné tělesné výchově v České republice / $c Petra Nováková, Martin Kudláček, Ludmila Miklánková
- 246 31
- $a Attitudes of physical education teachers towards teaching students with physical disabilities in general physical education in the Czech republic
- 500 __
- $a Obsahuje 2 tabulky
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Tento článek je zaměřen na postoje učitelů tělesné výchovy k integraci ve školní tělesné výchově v České republice. Cílem integrovaného vzdělávání je zapojení všech osob ve společnosti bez jakéhokoliv vyčleňování. Cílem tohoto příspěvku je popsat a porovnat postoje učitelů tělesné výchovy k integrované TV. Studie se účastnilo 62 respondentů (z nich 40 učitelů prvního stupně), kteří v současnosti studují kombinované studium primární pedagogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. K zjištění jejich postojů byl použit dotazník „Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE)”, který byl sestaven na základě Teorie plánovaného jednání (Ajzen, 1991, 2000). Pro statistickou analýzu dat jsme použili analýze rozptylu ANOVA v programu SPSS PC 11.0. Hladina statistické významnost byla stanovena na 0,05. V našem vzorku bylo více žen a 50% respondentů nemělo předchozí osobní zkušenost s osobami se zdravotním postižením. Respondenti, kteří osobní zkušenost měli, ji hodnotili pozitivně. Osmdesát procent respondentů neabsolvovalo studijní předmět zaměřený na aplikovanou tělesnou výchovu a většina respondentů se necítila kompetentní ve vztahu k integrované tělesné výchově.
- 520 9_
- $a The present article focuses on attitudes of Czech physical education teachers toward inclusive physical education (inclusion) whose aim is a full participation of all individuals in the society and which tries to avoid any type of exclusion. The purpose of the study was to describe and compare attitudes of Czech physical education teachers towards inclusion of students with physical disabilities in their PE classes. Sixty two participants (students of distance programs at Palacký University in Olomouc) took part in the investigation process whereas 40 participants work as teachers at different Czech primary schools. The adapted version of the questionnaire, designed according to Theory of planned behavior (Ajzen, 1991, 2000), Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE) was implemented. The one-way analysis of variance ANOVA was used for consequent data as well as other descriptive, statistical and mathematical tools. Software package SPSS PC 11.0 was applied. The level of significance was defined at the level of 0,05. There were more females than males in the sample of teachers, whereas 50% of the participants did not have any personal experience with teaching students with physical disabilities. Those who were experienced in this area proved a rather positive evaluation of their previous experience. 80% of participants did not attend any course specialized in Adapted Physical Activity. Consequently, most of the participants did not feel competent to teach students with physical disabilities.
- 650 _2
- $a postoj $7 D001290
- 650 _2
- $a postižené děti $x výchova $7 D019988
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a financování organizované $7 D005381
- 650 _2
- $a ženy $7 D014930
- 650 _2
- $a muži $7 D008571
- 650 _2
- $a tělesná výchova $7 D010806
- 650 _2
- $a školy $x trendy $7 D012574
- 650 _2
- $a studenti $7 D013334
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a dospělí $7 D000328
- 650 _2
- $a vyučování $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D013663
- 651 _2
- $a Česká republika $7 D018153
- 653 00
- $a integrace
- 653 00
- $a aplikovaná tělesná výchova
- 653 00
- $a tělesné postižení
- 700 1_
- $a Kudláček, Martin $7 jx20071031025 $u Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
- 700 1_
- $a Miklánková, Ludmila, $d 1957- $7 mzk2005300909 $u Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
- 773 0_
- $t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 12, č. 1 (2011), s. 7-12 $w MED00177467
- 856 41
- $u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_12_2011_1.pdf $y plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 2
- 990 __
- $a 20120320060608 $b ABA008
- 991 __
- $a 20120412185511 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 902444 $s 766123
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2011 $b 12 $c 1 $d 7-12 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $n Stud. Kinantropologia $x MED00177467
- LZP __
- $a 2012-12/vtaš