• Je něco špatně v tomto záznamu ?

Postoje učitelů tělesné výchovy směrem k výuce žáků se zdravotním postižením v obecné tělesné výchově v České republice
[Attitudes of physical education teachers towards teaching students with physical disabilities in general physical education in the Czech republic]

Petra Nováková, Martin Kudláček, Ludmila Miklánková

. 2011 ; 12 (1) : 7-12.

Jazyk čeština Země Česko

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc12009215

Tento článek je zaměřen na postoje učitelů tělesné výchovy k integraci ve školní tělesné výchově v České republice. Cílem integrovaného vzdělávání je zapojení všech osob ve společnosti bez jakéhokoliv vyčleňování. Cílem tohoto příspěvku je popsat a porovnat postoje učitelů tělesné výchovy k integrované TV. Studie se účastnilo 62 respondentů (z nich 40 učitelů prvního stupně), kteří v současnosti studují kombinované studium primární pedagogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. K zjištění jejich postojů byl použit dotazník „Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE)”, který byl sestaven na základě Teorie plánovaného jednání (Ajzen, 1991, 2000). Pro statistickou analýzu dat jsme použili analýze rozptylu ANOVA v programu SPSS PC 11.0. Hladina statistické významnost byla stanovena na 0,05. V našem vzorku bylo více žen a 50% respondentů nemělo předchozí osobní zkušenost s osobami se zdravotním postižením. Respondenti, kteří osobní zkušenost měli, ji hodnotili pozitivně. Osmdesát procent respondentů neabsolvovalo studijní předmět zaměřený na aplikovanou tělesnou výchovu a většina respondentů se necítila kompetentní ve vztahu k integrované tělesné výchově.

The present article focuses on attitudes of Czech physical education teachers toward inclusive physical education (inclusion) whose aim is a full participation of all individuals in the society and which tries to avoid any type of exclusion. The purpose of the study was to describe and compare attitudes of Czech physical education teachers towards inclusion of students with physical disabilities in their PE classes. Sixty two participants (students of distance programs at Palacký University in Olomouc) took part in the investigation process whereas 40 participants work as teachers at different Czech primary schools. The adapted version of the questionnaire, designed according to Theory of planned behavior (Ajzen, 1991, 2000), Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE) was implemented. The one-way analysis of variance ANOVA was used for consequent data as well as other descriptive, statistical and mathematical tools. Software package SPSS PC 11.0 was applied. The level of significance was defined at the level of 0,05. There were more females than males in the sample of teachers, whereas 50% of the participants did not have any personal experience with teaching students with physical disabilities. Those who were experienced in this area proved a rather positive evaluation of their previous experience. 80% of participants did not attend any course specialized in Adapted Physical Activity. Consequently, most of the participants did not feel competent to teach students with physical disabilities.

Attitudes of physical education teachers towards teaching students with physical disabilities in general physical education in the Czech republic

Obsahuje 2 tabulky

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc12009215
003      
CZ-PrNML
005      
20120412185533.0
007      
ta
008      
120320s2011 xr d f 000 0cze||
009      
AR
024    7_
$2 doi $a 10.32725/sk.2011.017
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Nováková, Petra. $7 _AN066542 $u Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
245    10
$a Postoje učitelů tělesné výchovy směrem k výuce žáků se zdravotním postižením v obecné tělesné výchově v České republice / $c Petra Nováková, Martin Kudláček, Ludmila Miklánková
246    31
$a Attitudes of physical education teachers towards teaching students with physical disabilities in general physical education in the Czech republic
500    __
$a Obsahuje 2 tabulky
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Tento článek je zaměřen na postoje učitelů tělesné výchovy k integraci ve školní tělesné výchově v České republice. Cílem integrovaného vzdělávání je zapojení všech osob ve společnosti bez jakéhokoliv vyčleňování. Cílem tohoto příspěvku je popsat a porovnat postoje učitelů tělesné výchovy k integrované TV. Studie se účastnilo 62 respondentů (z nich 40 učitelů prvního stupně), kteří v současnosti studují kombinované studium primární pedagogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. K zjištění jejich postojů byl použit dotazník „Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE)”, který byl sestaven na základě Teorie plánovaného jednání (Ajzen, 1991, 2000). Pro statistickou analýzu dat jsme použili analýze rozptylu ANOVA v programu SPSS PC 11.0. Hladina statistické významnost byla stanovena na 0,05. V našem vzorku bylo více žen a 50% respondentů nemělo předchozí osobní zkušenost s osobami se zdravotním postižením. Respondenti, kteří osobní zkušenost měli, ji hodnotili pozitivně. Osmdesát procent respondentů neabsolvovalo studijní předmět zaměřený na aplikovanou tělesnou výchovu a většina respondentů se necítila kompetentní ve vztahu k integrované tělesné výchově.
520    9_
$a The present article focuses on attitudes of Czech physical education teachers toward inclusive physical education (inclusion) whose aim is a full participation of all individuals in the society and which tries to avoid any type of exclusion. The purpose of the study was to describe and compare attitudes of Czech physical education teachers towards inclusion of students with physical disabilities in their PE classes. Sixty two participants (students of distance programs at Palacký University in Olomouc) took part in the investigation process whereas 40 participants work as teachers at different Czech primary schools. The adapted version of the questionnaire, designed according to Theory of planned behavior (Ajzen, 1991, 2000), Attitude Toward Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education (ATIPDPE) was implemented. The one-way analysis of variance ANOVA was used for consequent data as well as other descriptive, statistical and mathematical tools. Software package SPSS PC 11.0 was applied. The level of significance was defined at the level of 0,05. There were more females than males in the sample of teachers, whereas 50% of the participants did not have any personal experience with teaching students with physical disabilities. Those who were experienced in this area proved a rather positive evaluation of their previous experience. 80% of participants did not attend any course specialized in Adapted Physical Activity. Consequently, most of the participants did not feel competent to teach students with physical disabilities.
650    _2
$a postoj $7 D001290
650    _2
$a postižené děti $x výchova $7 D019988
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a financování organizované $7 D005381
650    _2
$a ženy $7 D014930
650    _2
$a muži $7 D008571
650    _2
$a tělesná výchova $7 D010806
650    _2
$a školy $x trendy $7 D012574
650    _2
$a studenti $7 D013334
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a dospělí $7 D000328
650    _2
$a vyučování $x statistika a číselné údaje $x trendy $7 D013663
651    _2
$a Česká republika $7 D018153
653    00
$a integrace
653    00
$a aplikovaná tělesná výchova
653    00
$a tělesné postižení
700    1_
$a Kudláček, Martin $7 jx20071031025 $u Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
700    1_
$a Miklánková, Ludmila, $d 1957- $7 mzk2005300909 $u Faculty of Physical Culture, Palacký University, Olomouc, Czech Republic
773    0_
$t Studia kinanthropologica $x 1213-2101 $g Roč. 12, č. 1 (2011), s. 7-12 $w MED00177467
856    41
$u https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/tv/studia_kinantropologica/documents/magazine/SK_vol_12_2011_1.pdf $y plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b B 2658 $c 868 $y 2
990    __
$a 20120320060608 $b ABA008
991    __
$a 20120412185511 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 902444 $s 766123
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2011 $b 12 $c 1 $d 7-12 $i 1213-2101 $m Studia Kinantropologia $n Stud. Kinantropologia $x MED00177467
LZP    __
$a 2012-12/vtaš

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...