-
Something wrong with this record ?
Tendence vyhledávat mimořádné prožitky u studentů gymnázia se sportovním a všeobecným zaměřením - pilotní studie [Sensation seeking tendency” of grammar school students with physical education and sports specialization and general orientation - pilot study]
Dita Culková, Roman Šinkovský
Language English Country Czech Republic
- Keywords
- zážitková pedagogika, test zájmů a zálib, sportovní třída,
- MeSH
- Adolescent Behavior psychology MeSH
- Emotions * physiology MeSH
- Humans MeSH
- Surveys and Questionnaires utilization MeSH
- Risk-Taking MeSH
- Sports psychology education MeSH
- Students * psychology statistics & numerical data MeSH
- Education MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Male MeSH
- Female MeSH
Studie Kubana (2006) ukazuje vyšší míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky sportovců a tuto tendenci spojuje s pravděpodobností rizikového chování, které může negativně ovlivňovat výchovně-vzdělávací proces takového studenta. Na základě studia této publikace byl stanoven cíl studie:. Zjistit míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky (Sensation Seeking Tendency - SST) u studentů všeobecné a tělovýchovně zaměřené třídy gymnázia a určit subškály, ve kterých se tendence u těchto skupin liší. Studenti dvou třetích ročníků čtyřletého gymnázia o celkovém počtu n=45 vyplnili českou verzi standardizovaného dotazníku Test zájmu a zálib. Výsledky byly zpracovány pomocí programu Excel a NCSC hypotézy byly testovány neparametrickým U-testem Mann-Whitney a parametrickým t-testem. Spočítána byla též věcná významnost. Na hladině významnosti α = 0,05 byly přijaty 3 alternativní hypotézy ze čtyř definovaných. Na základě provedených zjištění ve vztahu k výzkumnému souboru lze konstatovat, že studenti třetího ročníku čtyřletého gymnázia ze třídy se sportovním zaměřením mají statisticky významně vyšší míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky než studenti všeobecně zaměřené třídy. Byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi chlapci a děvčaty ve sportovně zaměřené třídě a stejně tak i ve všeobecně orientované třídě. Rozdíl v úrovni tendence vyhledávat mimořádné prožitky byl nalezen také mezi chlapci sportovní a všeobecné třídy, naopak zjištěn nebyl mezi dívkami obou tříd. Studium této problematiky v souvislosti s preferovanými učebními styly studenta přispívá do diskuze o kompatibilitě učebních stylů a vyučovacích metod, o zařazování zážitkového učení do edukačního procesu a celkově o optimalizaci výchovně-vzdělávacího procesu.
BACKGROUND: The study of Kuban (2006) shows a higher level of the Sensation Seeking Tendency among sportsmen and connects this tendency to probability of risky behaviour. This feature can negatively influence educational process of a student with a higher level of the Sensation Seeking Tendency. OBJECTIVES : To find out the level of the Sensation Seeking Tendency among students of a grammar school with physical education and sports specialization (P.E. and sports class) and generally orientated class. METHODS: The Czech version of the standardized questionnaire „Sensation Seeking Scale form V (SSS-V)“ was used. The results were processed with the program Excel and NCSC, basic descriptive characteristics and testing of hypothesis were created – based on the non-parametric Mann-Whitney U-test and the parametric t-test. Also the effect size was numerically formulated (Cohen’s d). RESULTS: Four out of five alternative hypothesises were accepted and it is possible to state that the students of the P.E. and sports oriented grammar school class have statistically higher level of the SST than the students from the generally oriented grammar school class. There is a significant difference of the SST level between the boys and girls in the P.E. and sports class and there is also a difference between the boys and girls in the generally oriented class. A difference was found between the boys of the P.E. and sports class and the boys of the general class as well. Alternative hypothesis 5 was denied and no significant difference of the SST level was found between the P.E. and sports class girls and the girls of the general class. CONCLUSIONS: The diagnosed higher level of the Sensation Seeking Tendency of the students in the P.E. and sports class contribute to the discussion about compatibility of learning styles and teaching methods especially in the educational process among the students seeking sensations. This discussion can be also led about implementation of learning through experience into the education process and about prevention of social-pathological behaviour.
Sensation seeking tendency” of grammar school students with physical education and sports specialization and general orientation - pilot study
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc13024548
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20131206100047.0
- 007
- ta
- 008
- 130703s2013 xr d f 000 0eng||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Culková, Dita. $7 xx0283565 $u Katedra tělesné výchovy a sportu, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové
- 245 10
- $a Tendence vyhledávat mimořádné prožitky u studentů gymnázia se sportovním a všeobecným zaměřením - pilotní studie / $c Dita Culková, Roman Šinkovský
- 246 31
- $a Sensation seeking tendency” of grammar school students with physical education and sports specialization and general orientation - pilot study
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Studie Kubana (2006) ukazuje vyšší míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky sportovců a tuto tendenci spojuje s pravděpodobností rizikového chování, které může negativně ovlivňovat výchovně-vzdělávací proces takového studenta. Na základě studia této publikace byl stanoven cíl studie:. Zjistit míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky (Sensation Seeking Tendency - SST) u studentů všeobecné a tělovýchovně zaměřené třídy gymnázia a určit subškály, ve kterých se tendence u těchto skupin liší. Studenti dvou třetích ročníků čtyřletého gymnázia o celkovém počtu n=45 vyplnili českou verzi standardizovaného dotazníku Test zájmu a zálib. Výsledky byly zpracovány pomocí programu Excel a NCSC hypotézy byly testovány neparametrickým U-testem Mann-Whitney a parametrickým t-testem. Spočítána byla též věcná významnost. Na hladině významnosti α = 0,05 byly přijaty 3 alternativní hypotézy ze čtyř definovaných. Na základě provedených zjištění ve vztahu k výzkumnému souboru lze konstatovat, že studenti třetího ročníku čtyřletého gymnázia ze třídy se sportovním zaměřením mají statisticky významně vyšší míru tendence vyhledávat mimořádné prožitky než studenti všeobecně zaměřené třídy. Byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi chlapci a děvčaty ve sportovně zaměřené třídě a stejně tak i ve všeobecně orientované třídě. Rozdíl v úrovni tendence vyhledávat mimořádné prožitky byl nalezen také mezi chlapci sportovní a všeobecné třídy, naopak zjištěn nebyl mezi dívkami obou tříd. Studium této problematiky v souvislosti s preferovanými učebními styly studenta přispívá do diskuze o kompatibilitě učebních stylů a vyučovacích metod, o zařazování zážitkového učení do edukačního procesu a celkově o optimalizaci výchovně-vzdělávacího procesu.
- 520 9_
- $a BACKGROUND: The study of Kuban (2006) shows a higher level of the Sensation Seeking Tendency among sportsmen and connects this tendency to probability of risky behaviour. This feature can negatively influence educational process of a student with a higher level of the Sensation Seeking Tendency. OBJECTIVES : To find out the level of the Sensation Seeking Tendency among students of a grammar school with physical education and sports specialization (P.E. and sports class) and generally orientated class. METHODS: The Czech version of the standardized questionnaire „Sensation Seeking Scale form V (SSS-V)“ was used. The results were processed with the program Excel and NCSC, basic descriptive characteristics and testing of hypothesis were created – based on the non-parametric Mann-Whitney U-test and the parametric t-test. Also the effect size was numerically formulated (Cohen’s d). RESULTS: Four out of five alternative hypothesises were accepted and it is possible to state that the students of the P.E. and sports oriented grammar school class have statistically higher level of the SST than the students from the generally oriented grammar school class. There is a significant difference of the SST level between the boys and girls in the P.E. and sports class and there is also a difference between the boys and girls in the generally oriented class. A difference was found between the boys of the P.E. and sports class and the boys of the general class as well. Alternative hypothesis 5 was denied and no significant difference of the SST level was found between the P.E. and sports class girls and the girls of the general class. CONCLUSIONS: The diagnosed higher level of the Sensation Seeking Tendency of the students in the P.E. and sports class contribute to the discussion about compatibility of learning styles and teaching methods especially in the educational process among the students seeking sensations. This discussion can be also led about implementation of learning through experience into the education process and about prevention of social-pathological behaviour.
- 650 12
- $a emoce $x fyziologie $7 D004644
- 650 _2
- $a chování mladistvých $x psychologie $7 D000294
- 650 _2
- $a sporty $x psychologie $x výchova $7 D013177
- 650 12
- $a studenti $x psychologie $x statistika a číselné údaje $7 D013334
- 650 _2
- $a riskování $7 D012309
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a ženské pohlaví $7 D005260
- 650 _2
- $a mužské pohlaví $7 D008297
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $x využití $7 D011795
- 653 00
- $a zážitková pedagogika
- 653 00
- $a test zájmů a zálib
- 653 00
- $a sportovní třída
- 700 1_
- $a Šinkovský, Roman. $7 jx20110922020 $u Katedra tělovýchovy a sportu, Univerzita Pardubice
- 773 0_
- $t Česká kinantropologie $x 1211-9261 $g Roč. 17, č. 2 (2013), s. 9-26 $w MED00011139
- 856 41
- $u http://www.ceskakinantropologie.cz/ $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b A 4157 $c 229 $y 3 $z 0
- 990 __
- $a 20130531120258 $b ABA008
- 991 __
- $a 20131206100055 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 988228 $s 822928
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2013 $b 17 $c 2 $i 1211-9261 $m Česká kinantropologie $n Čes. kinantropologie $x MED00011139 $d 9-26
- LZP __
- $c NLK104 $d 20130801 $a NLK 2013-37/dkjč