Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Rozdíly v autistických rysech, empatii a systemizaci mezi studenty exaktních a humanitních věd
[Differences in autistic features, empathy and systemizing between the exact sciences and humanities students]

Daniel Dostál, Alena Plháková, Tereza Záškodná

. 2014 ; 58 (3) : 206-221.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Research Support, Non-U.S. Gov't

Záměry. Cílem studie bylo: (a) ověřit faktorovou strukturu českých překladů Baron-Cohenových inventářů AQ, SQ a EQ; (b) zkoumat rozdíly v autistických rysech, empatii a systemizaci mezi studenty exaktních a humanitních věd i mezi muži a ženami; (c) hledat možné korelace mezi skóry v Baron-Cohenových dotaznících a pěti obecnými dimenzemi osobnosti, měřenými NEO-FFI. Soubor a procedura. Výzkumný soubor sestával z 268 studentů Přírodovědecké fakulty UP a 348 studentů Filozofické fakulty UP. Ženy tvořily 75 % souboru. Studenti vyplňovali dotazníky s pomocí webové aplikace. Statistická analýza. K ověření faktorové struktury Baron-Cohenových inventářů byla použita konfirmační faktorová analýza. Účinek pohlaví, oboru studia a jejich interakce byl zkoumán s pomocí ANOVY. Vztah mezi měřenými proměnnými byl zjišťován na základě výpočtu Pearsonovy korelace. Možné zkreslení opakovaného testování bylo korigováno Bonferroniho metodou. Výsledky. Konfirmační faktorová analýza potvrdila čtyřfaktorový model SQ a třífaktorový model EQ. Do určité míry také podpořila pětifaktorový model AQ. Studenti exaktních věd měli signifikantně vyšší skóry v Kvocientu systemizace než studenti humanitních oborů. Ženy skórují významně výše než muži v Kvocientu empatie a níže v Kvocientu systemizace. Autistické rysy, měřené AQ, záporně korelují s empatií i dimenzí extraverze NEO-FFI a záporně s neuroticismem. Úroveň empatie koresponduje s extraverzí. AQ negativně koreluje s EQ. Omezení studie. Studie byla uskutečněna na dvou fakultách jedné moravské univerzity. Ve výzkumném souboru byl větší počet žen (75 %) než mužů. Data byla získána prostřednictvím webové aplikace.

Objectives. The study was aimed: (a) to verify the factor structure of Czech translations of the Baron-Cohen's inventories AQ, SQ, and EQ; (b) to explore the differences in autistic features, level of empathy and systemizing between the exact sciences and humanities students, and between men and women; (c) to find possible correlation among the scores in Baron-Cohen's questionnaires and five general personality dimensions, measured by NEO-FFI. Sample and setting. The research sample consisted of 268 students from the Faculty of Science PU and 349 students from the Philosophical Faculty PU in Olomouc. Women comprised 75 % of the sample. Participants filled in inventories using web application specifically prepared for the research. Statistical analysis. Confirmatory factor analysis was used to verify the factor structure of the Baron-Cohen's inventories. Effects of gender, field of study, and their interaction on dependant variables were explored by ANOVA. The relationships between measured variables were examined by Pearson's correlation. The potential bias of repeated testing was corrected by Bonferroni's method. Results. CFA confirmed the four-factor model of SQ, and the three-factor model of EQ. It also revealed support for the five-factor model of AQ. The exact sciences students scored significantly higher on the Systemizing Quotient than humanities students. Women are significantly higher than men on the Empathy Quotient and lower on the Systemizing Quotient. The autistic features, measured by AQ, negatively correlate with NEO-FFI dimension Extraversion and positively with Neuroticism. The level of empathy appeared to correspond to the Extraversion. AQ correlated negatively with EQ. Study limitation. The study was realised at two faculties of one Moravian university. There was a greater proportion of women (75%) than men in the research sample. Data were collected using web application.

Differences in autistic features, empathy and systemizing between the exact sciences and humanities students

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14067807
003      
CZ-PrNML
005      
20171207130306.0
007      
ta
008      
140814s2014 xr f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Dostál, Daniel, $d 1984- $7 mzk2013780214 $u Katedra psychologie Univerzity Palackého v Olomouci
245    10
$a Rozdíly v autistických rysech, empatii a systemizaci mezi studenty exaktních a humanitních věd / $c Daniel Dostál, Alena Plháková, Tereza Záškodná
246    31
$a Differences in autistic features, empathy and systemizing between the exact sciences and humanities students
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Záměry. Cílem studie bylo: (a) ověřit faktorovou strukturu českých překladů Baron-Cohenových inventářů AQ, SQ a EQ; (b) zkoumat rozdíly v autistických rysech, empatii a systemizaci mezi studenty exaktních a humanitních věd i mezi muži a ženami; (c) hledat možné korelace mezi skóry v Baron-Cohenových dotaznících a pěti obecnými dimenzemi osobnosti, měřenými NEO-FFI. Soubor a procedura. Výzkumný soubor sestával z 268 studentů Přírodovědecké fakulty UP a 348 studentů Filozofické fakulty UP. Ženy tvořily 75 % souboru. Studenti vyplňovali dotazníky s pomocí webové aplikace. Statistická analýza. K ověření faktorové struktury Baron-Cohenových inventářů byla použita konfirmační faktorová analýza. Účinek pohlaví, oboru studia a jejich interakce byl zkoumán s pomocí ANOVY. Vztah mezi měřenými proměnnými byl zjišťován na základě výpočtu Pearsonovy korelace. Možné zkreslení opakovaného testování bylo korigováno Bonferroniho metodou. Výsledky. Konfirmační faktorová analýza potvrdila čtyřfaktorový model SQ a třífaktorový model EQ. Do určité míry také podpořila pětifaktorový model AQ. Studenti exaktních věd měli signifikantně vyšší skóry v Kvocientu systemizace než studenti humanitních oborů. Ženy skórují významně výše než muži v Kvocientu empatie a níže v Kvocientu systemizace. Autistické rysy, měřené AQ, záporně korelují s empatií i dimenzí extraverze NEO-FFI a záporně s neuroticismem. Úroveň empatie koresponduje s extraverzí. AQ negativně koreluje s EQ. Omezení studie. Studie byla uskutečněna na dvou fakultách jedné moravské univerzity. Ve výzkumném souboru byl větší počet žen (75 %) než mužů. Data byla získána prostřednictvím webové aplikace.
520    9_
$a Objectives. The study was aimed: (a) to verify the factor structure of Czech translations of the Baron-Cohen's inventories AQ, SQ, and EQ; (b) to explore the differences in autistic features, level of empathy and systemizing between the exact sciences and humanities students, and between men and women; (c) to find possible correlation among the scores in Baron-Cohen's questionnaires and five general personality dimensions, measured by NEO-FFI. Sample and setting. The research sample consisted of 268 students from the Faculty of Science PU and 349 students from the Philosophical Faculty PU in Olomouc. Women comprised 75 % of the sample. Participants filled in inventories using web application specifically prepared for the research. Statistical analysis. Confirmatory factor analysis was used to verify the factor structure of the Baron-Cohen's inventories. Effects of gender, field of study, and their interaction on dependant variables were explored by ANOVA. The relationships between measured variables were examined by Pearson's correlation. The potential bias of repeated testing was corrected by Bonferroni's method. Results. CFA confirmed the four-factor model of SQ, and the three-factor model of EQ. It also revealed support for the five-factor model of AQ. The exact sciences students scored significantly higher on the Systemizing Quotient than humanities students. Women are significantly higher than men on the Empathy Quotient and lower on the Systemizing Quotient. The autistic features, measured by AQ, negatively correlate with NEO-FFI dimension Extraversion and positively with Neuroticism. The level of empathy appeared to correspond to the Extraversion. AQ correlated negatively with EQ. Study limitation. The study was realised at two faculties of one Moravian university. There was a greater proportion of women (75%) than men in the research sample. Data were collected using web application.
650    12
$a Aspergerův syndrom $x diagnóza $x etiologie $7 D020817
650    _2
$a autistická porucha $x diagnóza $x etiologie $7 D001321
650    _2
$a příznaky a symptomy $7 D012816
650    _2
$a empatie $7 D004645
650    _2
$a mozek $x fyziologie $7 D001921
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $x využití $7 D011795
650    _2
$a studenti $x klasifikace $x psychologie $7 D013334
650    _2
$a psychiatrické posuzovací škály $7 D011569
650    _2
$a faktorová analýza statistická $7 D005163
650    _2
$a mužské pohlaví $7 D008297
650    _2
$a ženské pohlaví $7 D005260
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a dospělí $7 D000328
653    00
$a faktorová struktura
653    00
$a autismus
653    00
$a systemizace
653    00
$a obor studia
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Plháková, Alena, $d 1954- $7 jn20010602665 $u Katedra psychologie Univerzity Palackého v Olomouci
700    1_
$a Záškodná, Tereza $7 xx0305443 $u Katedra psychologie Univerzity Palackého v Olomouci
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 58, č. 3 (2014), s. 206-221 $w MED00010994
856    41
$u http://cspsych.psu.cas.cz/index2.html $y domovská stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140814081506 $b ABA008
991    __
$a 20171207130446 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1035529 $s 866621
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 58 $c 3 $d 206-221 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK104 $d 20140903 $a NLK 2014-21/pk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...