• Something wrong with this record ?

Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace
[School bullying today – the definition and the operationalization]

Pavlína Janošová, Lenka Kollerová, Kateřina Zábrodská

. 2014 ; 58 (4) : 368-377.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review, Research Support, Non-U.S. Gov't

Studie se zaměřuje na definici a operacionalizaci konceptu školní šikany za účelem měření jejího výskytu ve školních kolektivech. Autoři poukazují na nejednotnost operacionalizace kritérií šikany, která je jedním z hlavních faktorů výrazně omezujících porovnání zachycené prevalence. Předkládají rozbor jednotlivých kritérií šikany a aplikují je na formy, jimž byla dosud věnovaná nedostatečná pozornost, jako jsou vztahová či psychická šikana a sociální exkluze. V návaznosti na to předkládají metodologická doporučení pro vyšetření školní šikany a pro zveřejňování nálezů.

The paper focuses on the definition and operationalization of the concept of school bullying for the purpose of the prevalence measurement in school groups. It draws attention to the current disagreement concerning the defining criteria of bullying, which is one of the important factors that considerably limit the analyses of bullying prevalence. The authors examine the defining criteria of school bullying and apply them to the forms of bullying that have so far been under-researched, such as relational/psychological bullying and social exclusion. As a conclusion, specific methodological recommendations for the prevalence measurement of school bullying and the publication of research findings are presented.

School bullying today – the definition and the operationalization

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc14072448
003      
CZ-PrNML
005      
20200716083507.0
007      
ta
008      
140923s2014 xr f 000 0cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Janošová, Pavlína $7 jn20001005286 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
245    10
$a Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace / $c Pavlína Janošová, Lenka Kollerová, Kateřina Zábrodská
246    31
$a School bullying today – the definition and the operationalization
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Studie se zaměřuje na definici a operacionalizaci konceptu školní šikany za účelem měření jejího výskytu ve školních kolektivech. Autoři poukazují na nejednotnost operacionalizace kritérií šikany, která je jedním z hlavních faktorů výrazně omezujících porovnání zachycené prevalence. Předkládají rozbor jednotlivých kritérií šikany a aplikují je na formy, jimž byla dosud věnovaná nedostatečná pozornost, jako jsou vztahová či psychická šikana a sociální exkluze. V návaznosti na to předkládají metodologická doporučení pro vyšetření školní šikany a pro zveřejňování nálezů.
520    9_
$a The paper focuses on the definition and operationalization of the concept of school bullying for the purpose of the prevalence measurement in school groups. It draws attention to the current disagreement concerning the defining criteria of bullying, which is one of the important factors that considerably limit the analyses of bullying prevalence. The authors examine the defining criteria of school bullying and apply them to the forms of bullying that have so far been under-researched, such as relational/psychological bullying and social exclusion. As a conclusion, specific methodological recommendations for the prevalence measurement of school bullying and the publication of research findings are presented.
650    12
$a šikana $x klasifikace $x psychologie $7 D058445
650    _2
$a prevalence $7 D015995
650    _2
$a hodnotící studie jako téma $7 D005069
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a dítě $7 D002648
650    _2
$a mladiství $7 D000293
650    _2
$a školy $7 D012574
650    _2
$a interpersonální vztahy $7 D007398
650    _2
$a konflikt (psychologie) $7 D003220
653    00
$a sociální exkluze
653    00
$a operacionalizace
655    _2
$a přehledy $7 D016454
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Kollerová, Lenka $7 xx0104729 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
700    1_
$a Zábrodská, Kateřina $7 xx0100169 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 58, č. 4 (2014), s. 368-377 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20140923051337 $b ABA008
991    __
$a 20200716083505 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1040293 $s 871335
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 58 $c 4 $d 368-377 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK185 $d 20141030 $a NLK 2014-50/vt

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...