-
Something wrong with this record ?
Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace
[School bullying today – the definition and the operationalization]
Pavlína Janošová, Lenka Kollerová, Kateřina Zábrodská
Language Czech Country Czech Republic
Document type Review, Research Support, Non-U.S. Gov't
NLK
ProQuest Central
from 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
from 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
from 2009
- Keywords
- sociální exkluze, operacionalizace,
- MeSH
- Child MeSH
- Evaluation Studies as Topic MeSH
- Interpersonal Relations MeSH
- Conflict, Psychological MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Prevalence MeSH
- Bullying * classification psychology MeSH
- Schools MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Adolescent MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
- Review MeSH
Studie se zaměřuje na definici a operacionalizaci konceptu školní šikany za účelem měření jejího výskytu ve školních kolektivech. Autoři poukazují na nejednotnost operacionalizace kritérií šikany, která je jedním z hlavních faktorů výrazně omezujících porovnání zachycené prevalence. Předkládají rozbor jednotlivých kritérií šikany a aplikují je na formy, jimž byla dosud věnovaná nedostatečná pozornost, jako jsou vztahová či psychická šikana a sociální exkluze. V návaznosti na to předkládají metodologická doporučení pro vyšetření školní šikany a pro zveřejňování nálezů.
The paper focuses on the definition and operationalization of the concept of school bullying for the purpose of the prevalence measurement in school groups. It draws attention to the current disagreement concerning the defining criteria of bullying, which is one of the important factors that considerably limit the analyses of bullying prevalence. The authors examine the defining criteria of school bullying and apply them to the forms of bullying that have so far been under-researched, such as relational/psychological bullying and social exclusion. As a conclusion, specific methodological recommendations for the prevalence measurement of school bullying and the publication of research findings are presented.
School bullying today – the definition and the operationalization
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc14072448
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200716083507.0
- 007
- ta
- 008
- 140923s2014 xr f 000 0cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Janošová, Pavlína $7 jn20001005286 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
- 245 10
- $a Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace / $c Pavlína Janošová, Lenka Kollerová, Kateřina Zábrodská
- 246 31
- $a School bullying today – the definition and the operationalization
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Studie se zaměřuje na definici a operacionalizaci konceptu školní šikany za účelem měření jejího výskytu ve školních kolektivech. Autoři poukazují na nejednotnost operacionalizace kritérií šikany, která je jedním z hlavních faktorů výrazně omezujících porovnání zachycené prevalence. Předkládají rozbor jednotlivých kritérií šikany a aplikují je na formy, jimž byla dosud věnovaná nedostatečná pozornost, jako jsou vztahová či psychická šikana a sociální exkluze. V návaznosti na to předkládají metodologická doporučení pro vyšetření školní šikany a pro zveřejňování nálezů.
- 520 9_
- $a The paper focuses on the definition and operationalization of the concept of school bullying for the purpose of the prevalence measurement in school groups. It draws attention to the current disagreement concerning the defining criteria of bullying, which is one of the important factors that considerably limit the analyses of bullying prevalence. The authors examine the defining criteria of school bullying and apply them to the forms of bullying that have so far been under-researched, such as relational/psychological bullying and social exclusion. As a conclusion, specific methodological recommendations for the prevalence measurement of school bullying and the publication of research findings are presented.
- 650 12
- $a šikana $x klasifikace $x psychologie $7 D058445
- 650 _2
- $a prevalence $7 D015995
- 650 _2
- $a hodnotící studie jako téma $7 D005069
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a mladiství $7 D000293
- 650 _2
- $a školy $7 D012574
- 650 _2
- $a interpersonální vztahy $7 D007398
- 650 _2
- $a konflikt (psychologie) $7 D003220
- 653 00
- $a sociální exkluze
- 653 00
- $a operacionalizace
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Kollerová, Lenka $7 xx0104729 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
- 700 1_
- $a Zábrodská, Kateřina $7 xx0100169 $u Psychologický ústav AV ČR, Praha
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 58, č. 4 (2014), s. 368-377 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20140923051337 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200716083505 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1040293 $s 871335
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2014 $b 58 $c 4 $d 368-377 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK185 $d 20141030 $a NLK 2014-50/vt