-
Something wrong with this record ?
The contribution of universities of the third age to senior citizens' quality of life [Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů]
Petr Adamec, Jiří Dan, Barbora Hašková
Language English Country Czech Republic
- Keywords
- Univerzita třetího věku a její přínos pro zvyšování kvality života seniorů,
- MeSH
- Behavioral Research methods MeSH
- Education, Continuing * methods organization & administration trends MeSH
- Curriculum MeSH
- Quality of Life * MeSH
- Humans MeSH
- Motivation MeSH
- Surveys and Questionnaires MeSH
- Aged MeSH
- Statistics as Topic MeSH
- Universities MeSH
- Government Programs MeSH
- Education MeSH
- Check Tag
- Humans MeSH
- Aged MeSH
Vzdělávání v kurzech U3V je určeno osobám v postproduktivním věku. Myšlenka byla poprvé realizována po roce 1970 ve Francii. Masarykova univerzita organizuje kurzy od roku 1990. Podmínkou zařazení do kurzu je dosažení důchodového věku a alespoň středoškolské vzdělání s maturitou. Analýzy motivů ke studiu a zájem o studium, který se neustále zvyšuje, dokládají, že kurzy přispívají ke kvalitě života seniorů. V příspěvku budou interpretovány a diskutovány motivy a důvody účasti v kurzech, zjištěných v našem výzkumu. Porovnáním našich zjištění s údaji z literatury lze dospět k závěru, že kurzy U3V pro část populace seniorů představují jednu z možností, která významnou měrou napomáhá k udržení kvality života pro účastníky vzdělávání U3V seniorů přívětivým a důstojným způsobem. Důležitým aspektem je pro seniory i pocit účasti na společenském dění, navazování kontaktů, možnosti voluntaristického uplatnění.
U3A courses are intended for people no longer in full time employment. The concept was fi rst developed in France in the early 1970s. Masaryk University has been organizing U3A courses since 1990. In order to qualify for a U3A course, applicants must be retired and have A levels. Various analyses of the motives and the rising interest in studies indicate that the courses increase the quality of life of the senior citizens involved. This paper aims to interpret the results of our survey as well as thoroughly discussing the motives and reasons leading senior citizens to participate in U3A courses. A comparison drawn between our results and other scientifi c studies points to the conclusion that U3A courses present an agreeable and dignifi ed means of sustaining a reasonable quality of life for a part of the elderly population. Among other benefi ts, senior citizens appreciate the opportunity to actively engage in social life, create new social relations and participate in voluntary work.
Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc15007035
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20150521160417.0
- 007
- ta
- 008
- 150225s2010 xr d f 100 0eng||
- 009
- PC
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a eng $b cze
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Adamec, Petr $7 mzk2010575333 $u Masarykova univerzita, Brno
- 245 14
- $a The contribution of universities of the third age to senior citizens' quality of life / $c Petr Adamec, Jiří Dan, Barbora Hašková
- 246 31
- $a Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Vzdělávání v kurzech U3V je určeno osobám v postproduktivním věku. Myšlenka byla poprvé realizována po roce 1970 ve Francii. Masarykova univerzita organizuje kurzy od roku 1990. Podmínkou zařazení do kurzu je dosažení důchodového věku a alespoň středoškolské vzdělání s maturitou. Analýzy motivů ke studiu a zájem o studium, který se neustále zvyšuje, dokládají, že kurzy přispívají ke kvalitě života seniorů. V příspěvku budou interpretovány a diskutovány motivy a důvody účasti v kurzech, zjištěných v našem výzkumu. Porovnáním našich zjištění s údaji z literatury lze dospět k závěru, že kurzy U3V pro část populace seniorů představují jednu z možností, která významnou měrou napomáhá k udržení kvality života pro účastníky vzdělávání U3V seniorů přívětivým a důstojným způsobem. Důležitým aspektem je pro seniory i pocit účasti na společenském dění, navazování kontaktů, možnosti voluntaristického uplatnění.
- 520 9_
- $a U3A courses are intended for people no longer in full time employment. The concept was fi rst developed in France in the early 1970s. Masaryk University has been organizing U3A courses since 1990. In order to qualify for a U3A course, applicants must be retired and have A levels. Various analyses of the motives and the rising interest in studies indicate that the courses increase the quality of life of the senior citizens involved. This paper aims to interpret the results of our survey as well as thoroughly discussing the motives and reasons leading senior citizens to participate in U3A courses. A comparison drawn between our results and other scientifi c studies points to the conclusion that U3A courses present an agreeable and dignifi ed means of sustaining a reasonable quality of life for a part of the elderly population. Among other benefi ts, senior citizens appreciate the opportunity to actively engage in social life, create new social relations and participate in voluntary work.
- 650 _2
- $a univerzity $7 D014495
- 650 _2
- $a výchova a vzdělávání $7 D004493
- 650 _2
- $a kurikulum $7 D003479
- 650 12
- $a kontinuální vzdělávání $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D004496
- 650 12
- $a kvalita života $7 D011788
- 650 _2
- $a motivace $7 D009042
- 650 _2
- $a vládní programy $7 D006078
- 650 _2
- $a statistika jako téma $7 D013223
- 650 _2
- $a behaviorální výzkum $x metody $7 D035841
- 650 _2
- $a průzkumy a dotazníky $7 D011795
- 650 _2
- $a senioři $7 D000368
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 653 10
- $a Univerzita třetího věku a její přínos pro zvyšování kvality života seniorů
- 700 1_
- $a Dan, Jiří, $d 1950- $7 jo20010088918 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie, Brno
- 700 1_
- $a Hašková, Barbora $7 xx0117647 $u Masarykova univerzita, Brno
- 773 0_
- $t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 371-376 $w MED00184303
- 910 __
- $a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20150219103532 $b ABA008
- 991 __
- $a 20150521160731 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1064179 $s 889826
- BAS __
- $a 5
- BMC __
- $a 2010 $d 371-376 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
- LZP __
- $c NLK184 $d 20150521 $a NLK 2015-08/pk