Detail
Article
Conference paper
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

The contribution of universities of the third age to senior citizens' quality of life [Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů]

Petr Adamec, Jiří Dan, Barbora Hašková

. 2010 ; () : 371-376.

Language English Country Czech Republic

Vzdělávání v kurzech U3V je určeno osobám v postproduktivním věku. Myšlenka byla poprvé realizována po roce 1970 ve Francii. Masarykova univerzita organizuje kurzy od roku 1990. Podmínkou zařazení do kurzu je dosažení důchodového věku a alespoň středoškolské vzdělání s maturitou. Analýzy motivů ke studiu a zájem o studium, který se neustále zvyšuje, dokládají, že kurzy přispívají ke kvalitě života seniorů. V příspěvku budou interpretovány a diskutovány motivy a důvody účasti v kurzech, zjištěných v našem výzkumu. Porovnáním našich zjištění s údaji z literatury lze dospět k závěru, že kurzy U3V pro část populace seniorů představují jednu z možností, která významnou měrou napomáhá k udržení kvality života pro účastníky vzdělávání U3V seniorů přívětivým a důstojným způsobem. Důležitým aspektem je pro seniory i pocit účasti na společenském dění, navazování kontaktů, možnosti voluntaristického uplatnění.

U3A courses are intended for people no longer in full time employment. The concept was fi rst developed in France in the early 1970s. Masaryk University has been organizing U3A courses since 1990. In order to qualify for a U3A course, applicants must be retired and have A levels. Various analyses of the motives and the rising interest in studies indicate that the courses increase the quality of life of the senior citizens involved. This paper aims to interpret the results of our survey as well as thoroughly discussing the motives and reasons leading senior citizens to participate in U3A courses. A comparison drawn between our results and other scientifi c studies points to the conclusion that U3A courses present an agreeable and dignifi ed means of sustaining a reasonable quality of life for a part of the elderly population. Among other benefi ts, senior citizens appreciate the opportunity to actively engage in social life, create new social relations and participate in voluntary work.

Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15007035
003      
CZ-PrNML
005      
20150521160417.0
007      
ta
008      
150225s2010 xr d f 100 0eng||
009      
PC
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Adamec, Petr $7 mzk2010575333 $u Masarykova univerzita, Brno
245    14
$a The contribution of universities of the third age to senior citizens' quality of life / $c Petr Adamec, Jiří Dan, Barbora Hašková
246    31
$a Přínos univerzit třetího věku ke kvalitě života seniorů
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Vzdělávání v kurzech U3V je určeno osobám v postproduktivním věku. Myšlenka byla poprvé realizována po roce 1970 ve Francii. Masarykova univerzita organizuje kurzy od roku 1990. Podmínkou zařazení do kurzu je dosažení důchodového věku a alespoň středoškolské vzdělání s maturitou. Analýzy motivů ke studiu a zájem o studium, který se neustále zvyšuje, dokládají, že kurzy přispívají ke kvalitě života seniorů. V příspěvku budou interpretovány a diskutovány motivy a důvody účasti v kurzech, zjištěných v našem výzkumu. Porovnáním našich zjištění s údaji z literatury lze dospět k závěru, že kurzy U3V pro část populace seniorů představují jednu z možností, která významnou měrou napomáhá k udržení kvality života pro účastníky vzdělávání U3V seniorů přívětivým a důstojným způsobem. Důležitým aspektem je pro seniory i pocit účasti na společenském dění, navazování kontaktů, možnosti voluntaristického uplatnění.
520    9_
$a U3A courses are intended for people no longer in full time employment. The concept was fi rst developed in France in the early 1970s. Masaryk University has been organizing U3A courses since 1990. In order to qualify for a U3A course, applicants must be retired and have A levels. Various analyses of the motives and the rising interest in studies indicate that the courses increase the quality of life of the senior citizens involved. This paper aims to interpret the results of our survey as well as thoroughly discussing the motives and reasons leading senior citizens to participate in U3A courses. A comparison drawn between our results and other scientifi c studies points to the conclusion that U3A courses present an agreeable and dignifi ed means of sustaining a reasonable quality of life for a part of the elderly population. Among other benefi ts, senior citizens appreciate the opportunity to actively engage in social life, create new social relations and participate in voluntary work.
650    _2
$a univerzity $7 D014495
650    _2
$a výchova a vzdělávání $7 D004493
650    _2
$a kurikulum $7 D003479
650    12
$a kontinuální vzdělávání $x metody $x organizace a řízení $x trendy $7 D004496
650    12
$a kvalita života $7 D011788
650    _2
$a motivace $7 D009042
650    _2
$a vládní programy $7 D006078
650    _2
$a statistika jako téma $7 D013223
650    _2
$a behaviorální výzkum $x metody $7 D035841
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a senioři $7 D000368
650    _2
$a lidé $7 D006801
653    10
$a Univerzita třetího věku a její přínos pro zvyšování kvality života seniorů
700    1_
$a Dan, Jiří, $d 1950- $7 jo20010088918 $u Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie, Brno
700    1_
$a Hašková, Barbora $7 xx0117647 $u Masarykova univerzita, Brno
773    0_
$t School and Health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration $z 978-80-210-5259-8 $g (2010), s. 371-376 $w MED00184303
910    __
$a ABA008 $b K 89765 $b CD 1524 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150219103532 $b ABA008
991    __
$a 20150521160731 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1064179 $s 889826
BAS    __
$a 5
BMC    __
$a 2010 $d 371-376 $m School and Health 21, 2010 $x MED00184303 $z 978-80-210-5259-8
LZP    __
$c NLK184 $d 20150521 $a NLK 2015-08/pk

Find record