Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

The influence of hypo kinesis and frequency strain of a car ride on mechanical functions of axial system changes [Vliv hypokinézy a frekvenční zátěže na změnu mechanických vlastností axiálního systému při jízdě v automobilu]

Kateřina van der Kamp, Richard Billich, Karel Jelen, Jozef Zeman

. 2014 ; 50 (1) : 28-36. (Kinanthropologica)

Language English Country Czech Republic

V našem experimentu jsme použili metodu TVS k detekci mechanických změn axiálního systému. Tyto mechanické změny mohou být podkladem pro pocit diskomfortu během monotónního zatížení během jízdy v automobilu. Metoda TVS je založena na aplikaci harmonického buzení plynule se měnícího od 5 Hz do 160 Hz na obratle C7 a L5. Toto vlnění se přenáší podél axiálního systému a akcelerometrickými snímači je snímáno zrychlení všech trnových výběžků obratlů, kterými se vlnění šíří mezi C7 až S1. Na základě naměřených dat lze vyhodnotit změnu mechanických vlastností páteře před a po hypokinéze a frekvenčním zatížení při jízdě v automobilu. Náš výzkum prokázal, že metoda TVS je vhodná pro detekci změn mechanických vlastností axiálního systému. Dále bylo prokázáno, že změny způsobené monotónním a frekvenčním zatížením ovlivňují způsob přenosu vlnění axiálním systémem subjektů. Z našich naměřených dat vyplývá, že můžeme subjekty srovnávat spíše intraindividuálně než interindividuálně. Zjistili jsme, že zdravá a flexibilní páteř osciluje jako elastická tyč a je schopna absorbovat více mechanické energie a spojení na páteři jsou více flexibilní. Rezonanční frekvence zdravé a flexibilní páteře se při našich měřeních objevuje mezi 40 a 60 Hz nebo výše. Ve většině případů nacházíme po jízdě v automobilu vyšší tlumení a nižší přenos vibrací. U některých subjektů se objevuje odlišná reakce na zatížení v hrudní a bederní páteři.

In our measurements, we used TVS method to detect mechanical changes of axial system. These mechanical changes can be base for discomfort feeling during monotonous driving in the car. The TVS method is based on the use of consequent application of continuously changing harmonic stimuli, which periodically differ between 5 Hz and 160 Hz, to the vertebrae C7 and L5. This wave is carried through the axial system and its acceleration on the spinous processes between C7 and S1 is scanned with the help of accelerometric sensors. According to the measured data, it is possible to identify changes of the mechanical properties of the human spine before and after applying hypo kinesis and frequency loading by the car ride. The research results proved the fact, that the TVS method is suitable for detection of the mechanical changes of axial system. It was also proved that changes caused by a monotonic and frequency loading influence the way of waves transfer through the axial system of the observed participants. From our data results, that we can compare the subjects more intraindividual than interindividual. We found out that healthy and flexible spine oscillates like elastic bar. It is able to absorb more mechanical energy with higher elasticity and the spinal joints are more flexible. The resonant frequency of the healthy and flexible spine lies between 40 and 60 Hz or higher. In most of the cases we found higher damping and lower transmission of the vibrations after the loading. By some of the subjects we can find different reaction in thoracic and lumbar spine to the loading.

Vliv hypokinézy a frekvenční zátěže na změnu mechanických vlastností axiálního systému při jízdě v automobilu

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc15017046
003      
CZ-PrNML
005      
20160608102457.0
007      
ta
008      
150513s2014 xr d f 000 0|eng||
009      
AR
024    7_
$a 10.14712/23366052.2015.3 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a eng $b cze
044    __
$a xr
100    1_
$a Van der Kamp, Kateřina $7 _AN082645 $u Charles University in Prague, Biomechanics of extreme stresses Laboratory, Department of Anatomy and Biomechanics, Faculty of Physical Culture and Sport
245    14
$a The influence of hypo kinesis and frequency strain of a car ride on mechanical functions of axial system changes / $c Kateřina van der Kamp, Richard Billich, Karel Jelen, Jozef Zeman
246    31
$a Vliv hypokinézy a frekvenční zátěže na změnu mechanických vlastností axiálního systému při jízdě v automobilu
504    __
$a Literatura
520    9_
$a In our measurements, we used TVS method to detect mechanical changes of axial system. These mechanical changes can be base for discomfort feeling during monotonous driving in the car. The TVS method is based on the use of consequent application of continuously changing harmonic stimuli, which periodically differ between 5 Hz and 160 Hz, to the vertebrae C7 and L5. This wave is carried through the axial system and its acceleration on the spinous processes between C7 and S1 is scanned with the help of accelerometric sensors. According to the measured data, it is possible to identify changes of the mechanical properties of the human spine before and after applying hypo kinesis and frequency loading by the car ride. The research results proved the fact, that the TVS method is suitable for detection of the mechanical changes of axial system. It was also proved that changes caused by a monotonic and frequency loading influence the way of waves transfer through the axial system of the observed participants. From our data results, that we can compare the subjects more intraindividual than interindividual. We found out that healthy and flexible spine oscillates like elastic bar. It is able to absorb more mechanical energy with higher elasticity and the spinal joints are more flexible. The resonant frequency of the healthy and flexible spine lies between 40 and 60 Hz or higher. In most of the cases we found higher damping and lower transmission of the vibrations after the loading. By some of the subjects we can find different reaction in thoracic and lumbar spine to the loading.
520    3_
$a V našem experimentu jsme použili metodu TVS k detekci mechanických změn axiálního systému. Tyto mechanické změny mohou být podkladem pro pocit diskomfortu během monotónního zatížení během jízdy v automobilu. Metoda TVS je založena na aplikaci harmonického buzení plynule se měnícího od 5 Hz do 160 Hz na obratle C7 a L5. Toto vlnění se přenáší podél axiálního systému a akcelerometrickými snímači je snímáno zrychlení všech trnových výběžků obratlů, kterými se vlnění šíří mezi C7 až S1. Na základě naměřených dat lze vyhodnotit změnu mechanických vlastností páteře před a po hypokinéze a frekvenčním zatížení při jízdě v automobilu. Náš výzkum prokázal, že metoda TVS je vhodná pro detekci změn mechanických vlastností axiálního systému. Dále bylo prokázáno, že změny způsobené monotónním a frekvenčním zatížením ovlivňují způsob přenosu vlnění axiálním systémem subjektů. Z našich naměřených dat vyplývá, že můžeme subjekty srovnávat spíše intraindividuálně než interindividuálně. Zjistili jsme, že zdravá a flexibilní páteř osciluje jako elastická tyč a je schopna absorbovat více mechanické energie a spojení na páteři jsou více flexibilní. Rezonanční frekvence zdravé a flexibilní páteře se při našich měřeních objevuje mezi 40 a 60 Hz nebo výše. Ve většině případů nacházíme po jízdě v automobilu vyšší tlumení a nižší přenos vibrací. U některých subjektů se objevuje odlišná reakce na zatížení v hrudní a bederní páteři.
650    12
$a hypokineze $7 D018476
650    12
$a vibrace $7 D014732
650    12
$a zatížení muskuloskeletálního systému $7 D016474
650    12
$a řízení motorových vozidel $7 D001334
650    12
$a páteř $7 D013131
650    12
$a biomechanika $7 D001696
650    _2
$a lidé $7 D006801
700    1_
$a Billich, Richard $7 jo20231182025 $u Charles University in Prague, Biomechanics of extreme stresses Laboratory, Department of Anatomy and Biomechanics, Faculty of Physical Culture and Sport
700    1_
$a Jelen, Karel $7 jx20071213036 $u Charles University in Prague, Biomechanics of extreme stresses Laboratory, Department of Anatomy and Biomechanics, Faculty of Physical Culture and Sport
700    1_
$a Zeman, Josef $7 _AN045872 $u Czech University of Life Sciences, Department of Physics
773    0_
$t Acta Universitatis Carolinae. Kinanthropologica $x 1212-1428 $g Roč. 50, č. 1 (2014), s. 28-36 $w MED00150734
910    __
$a ABA008 $b A 1212 $c 865 $y 4 $z 0
990    __
$a 20150513115953 $b ABA008
991    __
$a 20160608102623 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1077237 $s 899954
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2014 $b 50 $c 1 $d 28-36 $i 1212-1428 $m Acta Universitatis Carolinae. Kinanthropologica $o Kinanthropologica $x MED00150734
LZP    __
$c NLK185 $d 20150701 $a NLK 2015-24/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...