Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

Psychologická praxe podložená důkazy: věda a hodnoty
[Evidence-based practice in psychology: science and values]

Baštecká B.

. 2016 ; 14 (3) : 130-151.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu přehledy

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc16034089

Hnutí praxe podložené důkazy ( medicíny podložené důkazy ustaveno v snahami o řízení kvality péče v vzbuzuje též odpor. Objevuje se důraz na důkazy podložené praxí včetně vlivu garantované úrovně služby. Cíle přehledu: Nahlédnout současný stav EBP a praxe založené na důkazech v psychologii (EBPP) včetně formulace případu a důrazu na vztah, aby bylo možné uvažovat o tom, jaké požadavky klade na EBP a na jednotlivé pomáhající odborníky setkání s pacientem a sdílené rozhodování, tedy též setkání vědy s hodnotami a důkazů se společenskou žádoucností. Závěry: Praxe podložená důkazy v psychologii se váže na praktikovy kompetence pro rozmanitost, pro spolupráci a pro kritickou reflexi včetně sebereflexe. Metodologická gramotnost umožňuje mj. všímat si vlivu kontextů a vlastních hodnot.

Context: The evidence-based practice movement (EBP) was developing during the seventieth in last century together with other efforts to manage quality of care in medicine; it was established in 1992. It spilled over into psychology and other professions, though it creates hostility, too. The practice-based evidence approach including the importance of service-level parameters has emerged. The aims of the overview: To view the contemporary conditions of the EBP and the EBPP (evidence based practice in psychology) including the evidence-based relationship and case formulation; to consider (on the basis of it) the demands that are placed on the EBP and individual professionals by the shared decision making – that means by encounter of person with person, of science with values, of evidence with social desirability. Conclusions: EBPP seems to be linked with practitioners´ cultural/diversity, collaboration and critical reflection (including self-reflection) competencies. Methodological literacy is needed to be aware of contextual and value ground of EBPP.

Evidence-based practice in psychology: science and values

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc16034089
003      
CZ-PrNML
005      
20170829140125.0
007      
cr|cn|
008      
161201s2016 xr a fs 000 0|cze||
009      
eAR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Baštecká, Bohumila, $d 1955- $7 xx0000702 $u Evangelická teologická fakulta Univerzity Karlovy
245    10
$a Psychologická praxe podložená důkazy: věda a hodnoty / $c Baštecká B.
246    31
$a Evidence-based practice in psychology: science and values
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Hnutí praxe podložené důkazy ( medicíny podložené důkazy ustaveno v snahami o řízení kvality péče v vzbuzuje též odpor. Objevuje se důraz na důkazy podložené praxí včetně vlivu garantované úrovně služby. Cíle přehledu: Nahlédnout současný stav EBP a praxe založené na důkazech v psychologii (EBPP) včetně formulace případu a důrazu na vztah, aby bylo možné uvažovat o tom, jaké požadavky klade na EBP a na jednotlivé pomáhající odborníky setkání s pacientem a sdílené rozhodování, tedy též setkání vědy s hodnotami a důkazů se společenskou žádoucností. Závěry: Praxe podložená důkazy v psychologii se váže na praktikovy kompetence pro rozmanitost, pro spolupráci a pro kritickou reflexi včetně sebereflexe. Metodologická gramotnost umožňuje mj. všímat si vlivu kontextů a vlastních hodnot.
520    9_
$a Context: The evidence-based practice movement (EBP) was developing during the seventieth in last century together with other efforts to manage quality of care in medicine; it was established in 1992. It spilled over into psychology and other professions, though it creates hostility, too. The practice-based evidence approach including the importance of service-level parameters has emerged. The aims of the overview: To view the contemporary conditions of the EBP and the EBPP (evidence based practice in psychology) including the evidence-based relationship and case formulation; to consider (on the basis of it) the demands that are placed on the EBP and individual professionals by the shared decision making – that means by encounter of person with person, of science with values, of evidence with social desirability. Conclusions: EBPP seems to be linked with practitioners´ cultural/diversity, collaboration and critical reflection (including self-reflection) competencies. Methodological literacy is needed to be aware of contextual and value ground of EBPP.
650    12
$a medicína založená na důkazech $7 D019317
650    12
$a psychologie $x normy $7 D011584
650    _2
$a vztahy mezi lékařem a pacientem $7 D010817
650    _2
$a klinické rozhodování $7 D000066491
650    _2
$a klinické kompetence $7 D002983
650    _2
$a lidé $7 D006801
655    _2
$a přehledy $7 D016454
773    0_
$t PsychoSom $x 1214-6102 $g Roč. 14, č. 3 (2016), s. 130-151 $w MED00013903
856    41
$u http://www.psychosom.cz $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
910    __
$a ABA008 $b online $y 4 $z 0
990    __
$a 20141023141601 $b ABA008
991    __
$a 20170829140711 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1175221 $s 958791
BAS    __
$a 3 $a 4
BMC    __
$a 2016 $b 14 $c 3 $d 130-151 $i 1214-6102 $m PsychoSom $n PsychoSom (Liberec) $x MED00013903
LZP    __
$c NLK188 $d 20170829 $a NLK 2016-43/dk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...