-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
Psychologická praxe podložená důkazy: věda a hodnoty
[Evidence-based practice in psychology: science and values]
Baštecká B.
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu přehledy
- MeSH
- klinické kompetence MeSH
- klinické rozhodování MeSH
- lidé MeSH
- medicína založená na důkazech * MeSH
- psychologie * normy MeSH
- vztahy mezi lékařem a pacientem MeSH
- Check Tag
- lidé MeSH
- Publikační typ
- přehledy MeSH
Hnutí praxe podložené důkazy ( medicíny podložené důkazy ustaveno v snahami o řízení kvality péče v vzbuzuje též odpor. Objevuje se důraz na důkazy podložené praxí včetně vlivu garantované úrovně služby. Cíle přehledu: Nahlédnout současný stav EBP a praxe založené na důkazech v psychologii (EBPP) včetně formulace případu a důrazu na vztah, aby bylo možné uvažovat o tom, jaké požadavky klade na EBP a na jednotlivé pomáhající odborníky setkání s pacientem a sdílené rozhodování, tedy též setkání vědy s hodnotami a důkazů se společenskou žádoucností. Závěry: Praxe podložená důkazy v psychologii se váže na praktikovy kompetence pro rozmanitost, pro spolupráci a pro kritickou reflexi včetně sebereflexe. Metodologická gramotnost umožňuje mj. všímat si vlivu kontextů a vlastních hodnot.
Context: The evidence-based practice movement (EBP) was developing during the seventieth in last century together with other efforts to manage quality of care in medicine; it was established in 1992. It spilled over into psychology and other professions, though it creates hostility, too. The practice-based evidence approach including the importance of service-level parameters has emerged. The aims of the overview: To view the contemporary conditions of the EBP and the EBPP (evidence based practice in psychology) including the evidence-based relationship and case formulation; to consider (on the basis of it) the demands that are placed on the EBP and individual professionals by the shared decision making – that means by encounter of person with person, of science with values, of evidence with social desirability. Conclusions: EBPP seems to be linked with practitioners´ cultural/diversity, collaboration and critical reflection (including self-reflection) competencies. Methodological literacy is needed to be aware of contextual and value ground of EBPP.
Evidence-based practice in psychology: science and values
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc16034089
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20170829140125.0
- 007
- cr|cn|
- 008
- 161201s2016 xr a fs 000 0|cze||
- 009
- eAR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Baštecká, Bohumila, $d 1955- $7 xx0000702 $u Evangelická teologická fakulta Univerzity Karlovy
- 245 10
- $a Psychologická praxe podložená důkazy: věda a hodnoty / $c Baštecká B.
- 246 31
- $a Evidence-based practice in psychology: science and values
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Hnutí praxe podložené důkazy ( medicíny podložené důkazy ustaveno v snahami o řízení kvality péče v vzbuzuje též odpor. Objevuje se důraz na důkazy podložené praxí včetně vlivu garantované úrovně služby. Cíle přehledu: Nahlédnout současný stav EBP a praxe založené na důkazech v psychologii (EBPP) včetně formulace případu a důrazu na vztah, aby bylo možné uvažovat o tom, jaké požadavky klade na EBP a na jednotlivé pomáhající odborníky setkání s pacientem a sdílené rozhodování, tedy též setkání vědy s hodnotami a důkazů se společenskou žádoucností. Závěry: Praxe podložená důkazy v psychologii se váže na praktikovy kompetence pro rozmanitost, pro spolupráci a pro kritickou reflexi včetně sebereflexe. Metodologická gramotnost umožňuje mj. všímat si vlivu kontextů a vlastních hodnot.
- 520 9_
- $a Context: The evidence-based practice movement (EBP) was developing during the seventieth in last century together with other efforts to manage quality of care in medicine; it was established in 1992. It spilled over into psychology and other professions, though it creates hostility, too. The practice-based evidence approach including the importance of service-level parameters has emerged. The aims of the overview: To view the contemporary conditions of the EBP and the EBPP (evidence based practice in psychology) including the evidence-based relationship and case formulation; to consider (on the basis of it) the demands that are placed on the EBP and individual professionals by the shared decision making – that means by encounter of person with person, of science with values, of evidence with social desirability. Conclusions: EBPP seems to be linked with practitioners´ cultural/diversity, collaboration and critical reflection (including self-reflection) competencies. Methodological literacy is needed to be aware of contextual and value ground of EBPP.
- 650 12
- $a medicína založená na důkazech $7 D019317
- 650 12
- $a psychologie $x normy $7 D011584
- 650 _2
- $a vztahy mezi lékařem a pacientem $7 D010817
- 650 _2
- $a klinické rozhodování $7 D000066491
- 650 _2
- $a klinické kompetence $7 D002983
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 655 _2
- $a přehledy $7 D016454
- 773 0_
- $t PsychoSom $x 1214-6102 $g Roč. 14, č. 3 (2016), s. 130-151 $w MED00013903
- 856 41
- $u http://www.psychosom.cz $y domovská stránka časopisu - plný text volně přístupný
- 910 __
- $a ABA008 $b online $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20141023141601 $b ABA008
- 991 __
- $a 20170829140711 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1175221 $s 958791
- BAS __
- $a 3 $a 4
- BMC __
- $a 2016 $b 14 $c 3 $d 130-151 $i 1214-6102 $m PsychoSom $n PsychoSom (Liberec) $x MED00013903
- LZP __
- $c NLK188 $d 20170829 $a NLK 2016-43/dk