-
Je něco špatně v tomto záznamu ?
České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob
[Czech normative study of the revised Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) in older adults]
Zuzana Frydrychová, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček, Hana Štěpánková Georgii
Jazyk čeština Země Česko
Typ dokumentu práce podpořená grantem
NLK
ProQuest Central
od 2006-01-01
Psychology Database (ProQuest)
od 2006-01-01
ROAD: Directory of Open Access Scholarly Resources
od 2009
- Klíčová slova
- Reyův auditorně-verbální test učení,
- MeSH
- demografie MeSH
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- senioři nad 80 let MeSH
- senioři MeSH
- testy paměti a učení * dějiny normy statistika a číselné údaje MeSH
- Check Tag
- lidé středního věku MeSH
- lidé MeSH
- senioři nad 80 let MeSH
- senioři MeSH
- Publikační typ
- práce podpořená grantem MeSH
Cíl. Cílem prezentované studie je poskytnout české normy pro revidovaný Reyův auditorně- -verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob na základě demografických proměnných – věk, vzdělání a pohlaví. Soubor. Soubor, který byl použit pro tuto normativní studii, obsahoval 361 zdravých starších osob ve věku 62 až 97 let (průměrný věk = 75,50 let; SD = 8,60). V souboru byl zahrnut přibližně stejný počet mužů a žen a osob s nižším a vyšším vzděláním. U všech osob byla splněna anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. V rámci neuropsychologické baterie byl všem participantům administrován test RAVLT. Analýza a výsledky. Autoři zjistili souvislost výkonu v RAVLT v kapacitě učení, retenci a rekognici s demografickými proměnnými – věk (rho = od -0,18 do -0,38; p < 0,001), vzdělání (rho = od 0,15 do 0,24; p < 0,01) a pohlaví (rpb = od 0,13 do 0,21; p < 0,05). Normativní údaje jsou poskytnuty ve formě regresních rovnic umožňujících exaktní výpočet výkonu daného jedince vzhledem k jeho demografickým údajům. Pro klinicky nejužívanější proměnné jsou přiloženy i percentilové normy dle věku (mladší – 62–74 let a starší – 75+ let) a vzdělání (nižší a vyšší vzdělání). V neposlední řadě byla provedena analýza hlavních komponent, která prokázala dvoufaktorovou strukturu testu. Omezení. Hlavním omezením předkládané studie je použití techniky nenáhodného výběru souboru. Tato technika výběru souboru byla zvolena z důvodu finanční a organizační realizovatelnosti. Postup odpovídá reálné praxi při získávání normativních dat.
Objectives. The goal of the present study is to provide normative data stratified by age, education and gender for the revised Rey Auditory Verbal Learning test (RAVLT) in older adults. Sample and settings. The normative sample consisted of 361 healthy older persons from 62 to 97 years of age (mean age = 75.50; SD = 8.60) and approximately of equal number of men and women, and people with lower and higher levels of education. All participants met the anamnestic and performance criteria for cognitively healthy population. They were assessed with RAVLT as a part of neuropsychological battery. Analysis and results. The authors found that performance in RAVLT total immediate recall, retention and recognition is related to age (rho = from -0.18 to -0.38; p<0.001), education (rho = from 0.15 to 0.24; p<0.01) and gender (rpb = from 0.13 to 0.21; p<0.05). Regression equations allow an exact calculation of individual's performance relative to demographic data. The most commonly used variables in clinical practice are provided in percentiles for two age groups (younger – 62–74 and older – 75+ older) separately and two groups according to education level (lower and higher). Principal component analysis showed two-factor test structure solution. Study limitation. The main limitation of the study is a nonrandom selection of normative sample. This procedure was chosen because of financial and organizational feasibility, moreover it is commonly used in normative samples.
Czech normative study of the revised Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) in older adults
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc18029911
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20190814131801.0
- 007
- ta
- 008
- 180830s2018 xr d f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Frydrychová, Zuzana $7 xx0227275 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 245 10
- $a České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob / $c Zuzana Frydrychová, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček, Hana Štěpánková Georgii
- 246 31
- $a Czech normative study of the revised Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) in older adults
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Cíl. Cílem prezentované studie je poskytnout české normy pro revidovaný Reyův auditorně- -verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob na základě demografických proměnných – věk, vzdělání a pohlaví. Soubor. Soubor, který byl použit pro tuto normativní studii, obsahoval 361 zdravých starších osob ve věku 62 až 97 let (průměrný věk = 75,50 let; SD = 8,60). V souboru byl zahrnut přibližně stejný počet mužů a žen a osob s nižším a vyšším vzděláním. U všech osob byla splněna anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. V rámci neuropsychologické baterie byl všem participantům administrován test RAVLT. Analýza a výsledky. Autoři zjistili souvislost výkonu v RAVLT v kapacitě učení, retenci a rekognici s demografickými proměnnými – věk (rho = od -0,18 do -0,38; p < 0,001), vzdělání (rho = od 0,15 do 0,24; p < 0,01) a pohlaví (rpb = od 0,13 do 0,21; p < 0,05). Normativní údaje jsou poskytnuty ve formě regresních rovnic umožňujících exaktní výpočet výkonu daného jedince vzhledem k jeho demografickým údajům. Pro klinicky nejužívanější proměnné jsou přiloženy i percentilové normy dle věku (mladší – 62–74 let a starší – 75+ let) a vzdělání (nižší a vyšší vzdělání). V neposlední řadě byla provedena analýza hlavních komponent, která prokázala dvoufaktorovou strukturu testu. Omezení. Hlavním omezením předkládané studie je použití techniky nenáhodného výběru souboru. Tato technika výběru souboru byla zvolena z důvodu finanční a organizační realizovatelnosti. Postup odpovídá reálné praxi při získávání normativních dat.
- 520 9_
- $a Objectives. The goal of the present study is to provide normative data stratified by age, education and gender for the revised Rey Auditory Verbal Learning test (RAVLT) in older adults. Sample and settings. The normative sample consisted of 361 healthy older persons from 62 to 97 years of age (mean age = 75.50; SD = 8.60) and approximately of equal number of men and women, and people with lower and higher levels of education. All participants met the anamnestic and performance criteria for cognitively healthy population. They were assessed with RAVLT as a part of neuropsychological battery. Analysis and results. The authors found that performance in RAVLT total immediate recall, retention and recognition is related to age (rho = from -0.18 to -0.38; p<0.001), education (rho = from 0.15 to 0.24; p<0.01) and gender (rpb = from 0.13 to 0.21; p<0.05). Regression equations allow an exact calculation of individual's performance relative to demographic data. The most commonly used variables in clinical practice are provided in percentiles for two age groups (younger – 62–74 and older – 75+ older) separately and two groups according to education level (lower and higher). Principal component analysis showed two-factor test structure solution. Study limitation. The main limitation of the study is a nonrandom selection of normative sample. This procedure was chosen because of financial and organizational feasibility, moreover it is commonly used in normative samples.
- 650 12
- $a testy paměti a učení $x dějiny $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D000073219
- 650 _2
- $a demografie $7 D003710
- 650 _2
- $a senioři $7 D000368
- 650 _2
- $a senioři nad 80 let $7 D000369
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 _2
- $a lidé středního věku $7 D008875
- 653 00
- $a Reyův auditorně-verbální test učení
- 655 _2
- $a práce podpořená grantem $7 D013485
- 700 1_
- $a Kopeček, Miloslav, $d 1972- $7 js20070525003 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 700 1_
- $a Bezdíček, Ondřej $7 xx0106259 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 700 1_
- $a Georgi, Hana $7 ola2009548169 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
- 773 0_
- $t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 62, č. 4 (2018), s. 330-349 $w MED00010994
- 910 __
- $a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
- 990 __
- $a 20180830133037 $b ABA008
- 991 __
- $a 20190814132104 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1330308 $s 1026876
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2018 $b 62 $c 4 $d 330-349 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
- LZP __
- $c NLK197 $d 20190814 $a NLK 2018-35/pk