Detail
Článek
Článek online
FT
Medvik - BMČ
  • Je něco špatně v tomto záznamu ?

České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob
[Czech normative study of the revised Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) in older adults]

Zuzana Frydrychová, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček, Hana Štěpánková Georgii

. 2018 ; 62 (4) : 330-349.

Jazyk čeština Země Česko

Typ dokumentu práce podpořená grantem

Perzistentní odkaz   https://www.medvik.cz/link/bmc18029911

Cíl. Cílem prezentované studie je poskytnout české normy pro revidovaný Reyův auditorně- -verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob na základě demografických proměnných – věk, vzdělání a pohlaví. Soubor. Soubor, který byl použit pro tuto normativní studii, obsahoval 361 zdravých starších osob ve věku 62 až 97 let (průměrný věk = 75,50 let; SD = 8,60). V souboru byl zahrnut přibližně stejný počet mužů a žen a osob s nižším a vyšším vzděláním. U všech osob byla splněna anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. V rámci neuropsychologické baterie byl všem participantům administrován test RAVLT. Analýza a výsledky. Autoři zjistili souvislost výkonu v RAVLT v kapacitě učení, retenci a rekognici s demografickými proměnnými – věk (rho = od -0,18 do -0,38; p < 0,001), vzdělání (rho = od 0,15 do 0,24; p < 0,01) a pohlaví (rpb = od 0,13 do 0,21; p < 0,05). Normativní údaje jsou poskytnuty ve formě regresních rovnic umožňujících exaktní výpočet výkonu daného jedince vzhledem k jeho demografickým údajům. Pro klinicky nejužívanější proměnné jsou přiloženy i percentilové normy dle věku (mladší – 62–74 let a starší – 75+ let) a vzdělání (nižší a vyšší vzdělání). V neposlední řadě byla provedena analýza hlavních komponent, která prokázala dvoufaktorovou strukturu testu. Omezení. Hlavním omezením předkládané studie je použití techniky nenáhodného výběru souboru. Tato technika výběru souboru byla zvolena z důvodu finanční a organizační realizovatelnosti. Postup odpovídá reálné praxi při získávání normativních dat.

Objectives. The goal of the present study is to provide normative data stratified by age, education and gender for the revised Rey Auditory Verbal Learning test (RAVLT) in older adults. Sample and settings. The normative sample consisted of 361 healthy older persons from 62 to 97 years of age (mean age = 75.50; SD = 8.60) and approximately of equal number of men and women, and people with lower and higher levels of education. All participants met the anamnestic and performance criteria for cognitively healthy population. They were assessed with RAVLT as a part of neuropsychological battery. Analysis and results. The authors found that performance in RAVLT total immediate recall, retention and recognition is related to age (rho = from -0.18 to -0.38; p<0.001), education (rho = from 0.15 to 0.24; p<0.01) and gender (rpb = from 0.13 to 0.21; p<0.05). Regression equations allow an exact calculation of individual's performance relative to demographic data. The most commonly used variables in clinical practice are provided in percentiles for two age groups (younger – 62–74 and older – 75+ older) separately and two groups according to education level (lower and higher). Principal component analysis showed two-factor test structure solution. Study limitation. The main limitation of the study is a nonrandom selection of normative sample. This procedure was chosen because of financial and organizational feasibility, moreover it is commonly used in normative samples.

Czech normative study of the revised Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) in older adults

Bibliografie atd.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc18029911
003      
CZ-PrNML
005      
20190814131801.0
007      
ta
008      
180830s2018 xr d f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Frydrychová, Zuzana $7 xx0227275 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
245    10
$a České normy pro revidovaný Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob / $c Zuzana Frydrychová, Miloslav Kopeček, Ondřej Bezdíček, Hana Štěpánková Georgii
246    31
$a Czech normative study of the revised Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) in older adults
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíl. Cílem prezentované studie je poskytnout české normy pro revidovaný Reyův auditorně- -verbální test učení (RAVLT) pro populaci starších osob na základě demografických proměnných – věk, vzdělání a pohlaví. Soubor. Soubor, který byl použit pro tuto normativní studii, obsahoval 361 zdravých starších osob ve věku 62 až 97 let (průměrný věk = 75,50 let; SD = 8,60). V souboru byl zahrnut přibližně stejný počet mužů a žen a osob s nižším a vyšším vzděláním. U všech osob byla splněna anamnestická i výkonová kritéria kognitivně zdravých jedinců. V rámci neuropsychologické baterie byl všem participantům administrován test RAVLT. Analýza a výsledky. Autoři zjistili souvislost výkonu v RAVLT v kapacitě učení, retenci a rekognici s demografickými proměnnými – věk (rho = od -0,18 do -0,38; p < 0,001), vzdělání (rho = od 0,15 do 0,24; p < 0,01) a pohlaví (rpb = od 0,13 do 0,21; p < 0,05). Normativní údaje jsou poskytnuty ve formě regresních rovnic umožňujících exaktní výpočet výkonu daného jedince vzhledem k jeho demografickým údajům. Pro klinicky nejužívanější proměnné jsou přiloženy i percentilové normy dle věku (mladší – 62–74 let a starší – 75+ let) a vzdělání (nižší a vyšší vzdělání). V neposlední řadě byla provedena analýza hlavních komponent, která prokázala dvoufaktorovou strukturu testu. Omezení. Hlavním omezením předkládané studie je použití techniky nenáhodného výběru souboru. Tato technika výběru souboru byla zvolena z důvodu finanční a organizační realizovatelnosti. Postup odpovídá reálné praxi při získávání normativních dat.
520    9_
$a Objectives. The goal of the present study is to provide normative data stratified by age, education and gender for the revised Rey Auditory Verbal Learning test (RAVLT) in older adults. Sample and settings. The normative sample consisted of 361 healthy older persons from 62 to 97 years of age (mean age = 75.50; SD = 8.60) and approximately of equal number of men and women, and people with lower and higher levels of education. All participants met the anamnestic and performance criteria for cognitively healthy population. They were assessed with RAVLT as a part of neuropsychological battery. Analysis and results. The authors found that performance in RAVLT total immediate recall, retention and recognition is related to age (rho = from -0.18 to -0.38; p<0.001), education (rho = from 0.15 to 0.24; p<0.01) and gender (rpb = from 0.13 to 0.21; p<0.05). Regression equations allow an exact calculation of individual's performance relative to demographic data. The most commonly used variables in clinical practice are provided in percentiles for two age groups (younger – 62–74 and older – 75+ older) separately and two groups according to education level (lower and higher). Principal component analysis showed two-factor test structure solution. Study limitation. The main limitation of the study is a nonrandom selection of normative sample. This procedure was chosen because of financial and organizational feasibility, moreover it is commonly used in normative samples.
650    12
$a testy paměti a učení $x dějiny $x normy $x statistika a číselné údaje $7 D000073219
650    _2
$a demografie $7 D003710
650    _2
$a senioři $7 D000368
650    _2
$a senioři nad 80 let $7 D000369
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    _2
$a lidé středního věku $7 D008875
653    00
$a Reyův auditorně-verbální test učení
655    _2
$a práce podpořená grantem $7 D013485
700    1_
$a Kopeček, Miloslav, $d 1972- $7 js20070525003 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
700    1_
$a Bezdíček, Ondřej $7 xx0106259 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
700    1_
$a Georgi, Hana $7 ola2009548169 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany
773    0_
$t Československá psychologie $x 0009-062X $g Roč. 62, č. 4 (2018), s. 330-349 $w MED00010994
910    __
$a ABA008 $b A 2526 $c 618 $y 4 $z 0
990    __
$a 20180830133037 $b ABA008
991    __
$a 20190814132104 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1330308 $s 1026876
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2018 $b 62 $c 4 $d 330-349 $i 0009-062X $m Československá psychologie $n Českoslov. psychol. (Print) $x MED00010994
LZP    __
$c NLK197 $d 20190814 $a NLK 2018-35/pk

Najít záznam

Citační ukazatele

Nahrávání dat ...

Možnosti archivace

Nahrávání dat ...