-
Something wrong with this record ?
Agresivní a antisociální projevy u ADHD
[Aggressive and antisocial symptoms in ADHD]
Hana Ptáčková, Jan Vevera, Jiří Raboch, Radek Ptáček
Language Czech Country Czech Republic
- MeSH
- Aggression * MeSH
- Antisocial Personality Disorder MeSH
- Behavior MeSH
- Child MeSH
- Attention Deficit Disorder with Hyperactivity * diagnosis complications MeSH
- Impulsive Behavior MeSH
- Comorbidity MeSH
- Humans MeSH
- Child Behavior Disorders MeSH
- Attention Deficit and Disruptive Behavior Disorders * diagnosis therapy MeSH
- Child, Preschool MeSH
- Signs and Symptoms MeSH
- Social Behavior * MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Child, Preschool MeSH
ADHD je nejčastější duševní poruchou v dětském věku. Aktuální studie uvádějí výskyt u 5 až 10 % populace. Jedná se o skupinu vývojových poruch, projevující se v menší či větší míře ve všech oblastech života dítěte, ale i jeho okolí. Jde o poruchu vyznačující se nadměrnou aktivitou, nepozorností a impulsivitou. Vyznačuje se rozmanitou symptomatologií, různou etiologií a nejednotným vývojem a je modelovou poruchou pro interakci mezi faktory genetickými, neurobiologickými a zevními epigenetickými. Porucha je dle současných poznatků celoživotní a v případě, že je neléčena, může i podstatným způsobem ovlivnit nejen celý život svého nositele, ale i jeho okolí. ADHD je velmi často asociováno s jinými duševními poruchami nebo jejich symptomy. Mezi specifické komorbidity v dětství patří poruchy chování, eventuálně chování, které bývá hodnoceno jako agresivní. Přestože se jedná o pravděpodobně principiálně odlišné skupiny symptomů a poruch, v praxi mohou být tyto zaměňovány. Laická veřejnost si pak může zvýšené agresivní projevy mylně s ADHD spojovat. Předkládaný článek shrnuje aktuální poznatky o možných projevech agresivního a antisociálního chování u dětí s ADHD.
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most commonly diagnosed childhood psychiatric disorders, with prevalence 5-10% in general population. This developmental disorder is manifested in every part of children´s behavior and it is characterized by inadequate level of attention, excessive activity and impulsivity. ADHD is a complex disorder influenced by genetic and environmental factors, characterized by various symptomatology, etiology and heterogeneous development. It is a model disorder for combination of interaction of genetic, neurobiological and environmental factors. According to the current knowledge, the disorder is lifelong and in case it is untreated it can significantly influence not only the life of its wearer but also its surroundings. ADHD is very often associated with other mental disorders or their symptoms. Specific comorbidities in childhood include behavioral disorders, or behavior that is not rated as aggressive. Although these are probably fundamentally different groups of symptoms and disorders, in practice these may be confused, the lay public may then mistake increased aggressive symptoms with ADHD. The present article summarizes current knowledge of possible manifestations of aggressive and dissocial behavior in children with ADHD.
Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví Praha
Národní ústav duševního zdraví Klecany
Psychiatrická klinika 1 LF UK a VFN Praha
Aggressive and antisocial symptoms in ADHD
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc19047225
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20200924134324.0
- 007
- ta
- 008
- 200202s2019 xr f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Ptáčková, Hana $7 xx0227263 $u Psychiatrická klinika LF v Plzni a FN Plzeň; Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN v Praze
- 245 10
- $a Agresivní a antisociální projevy u ADHD / $c Hana Ptáčková, Jan Vevera, Jiří Raboch, Radek Ptáček
- 246 31
- $a Aggressive and antisocial symptoms in ADHD
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a ADHD je nejčastější duševní poruchou v dětském věku. Aktuální studie uvádějí výskyt u 5 až 10 % populace. Jedná se o skupinu vývojových poruch, projevující se v menší či větší míře ve všech oblastech života dítěte, ale i jeho okolí. Jde o poruchu vyznačující se nadměrnou aktivitou, nepozorností a impulsivitou. Vyznačuje se rozmanitou symptomatologií, různou etiologií a nejednotným vývojem a je modelovou poruchou pro interakci mezi faktory genetickými, neurobiologickými a zevními epigenetickými. Porucha je dle současných poznatků celoživotní a v případě, že je neléčena, může i podstatným způsobem ovlivnit nejen celý život svého nositele, ale i jeho okolí. ADHD je velmi často asociováno s jinými duševními poruchami nebo jejich symptomy. Mezi specifické komorbidity v dětství patří poruchy chování, eventuálně chování, které bývá hodnoceno jako agresivní. Přestože se jedná o pravděpodobně principiálně odlišné skupiny symptomů a poruch, v praxi mohou být tyto zaměňovány. Laická veřejnost si pak může zvýšené agresivní projevy mylně s ADHD spojovat. Předkládaný článek shrnuje aktuální poznatky o možných projevech agresivního a antisociálního chování u dětí s ADHD.
- 520 9_
- $a Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most commonly diagnosed childhood psychiatric disorders, with prevalence 5-10% in general population. This developmental disorder is manifested in every part of children´s behavior and it is characterized by inadequate level of attention, excessive activity and impulsivity. ADHD is a complex disorder influenced by genetic and environmental factors, characterized by various symptomatology, etiology and heterogeneous development. It is a model disorder for combination of interaction of genetic, neurobiological and environmental factors. According to the current knowledge, the disorder is lifelong and in case it is untreated it can significantly influence not only the life of its wearer but also its surroundings. ADHD is very often associated with other mental disorders or their symptoms. Specific comorbidities in childhood include behavioral disorders, or behavior that is not rated as aggressive. Although these are probably fundamentally different groups of symptoms and disorders, in practice these may be confused, the lay public may then mistake increased aggressive symptoms with ADHD. The present article summarizes current knowledge of possible manifestations of aggressive and dissocial behavior in children with ADHD.
- 650 _2
- $a lidé $7 D006801
- 650 12
- $a hyperkinetická porucha $x diagnóza $x komplikace $7 D001289
- 650 12
- $a poruchy se sníženou pozorností a vyrušováním $x diagnóza $x terapie $7 D019958
- 650 _2
- $a poruchy chování u dětí $7 D002653
- 650 _2
- $a komorbidita $7 D015897
- 650 12
- $a agrese $7 D000374
- 650 12
- $a sociální chování $7 D012919
- 650 _2
- $a asociální osobnost $7 D000987
- 650 _2
- $a chování $7 D001519
- 650 _2
- $a impulzivní chování $7 D007175
- 650 _2
- $a příznaky a symptomy $7 D012816
- 650 _2
- $a dítě $7 D002648
- 650 _2
- $a předškolní dítě $7 D002675
- 700 1_
- $a Vevera, Jan, $d 1970- $7 xx0056857 $u Psychiatrická klinika LF v Plzni a FN Plzeň; Národní ústav duševního zdraví, Klecany; Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, Praha; University of New York in Prague, Praha
- 700 1_
- $a Raboch, Jiří, $d 1951- $7 jn20000402087 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN v Praze
- 700 1_
- $a Ptáček, Radek, $d 1975- $7 mzk2006322987 $u Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN v Praze; University of New York in Prague, Praha
- 773 0_
- $t Česká a slovenská psychiatrie $x 1212-0383 $g Roč. 115, č. 6 (2019), s. 286-290 $w MED00010990
- 856 41
- $u http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2019_6_286_290.pdf $y domovská stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b A 504 $c 617 $y p $z 0
- 990 __
- $a 20200131113547 $b ABA008
- 991 __
- $a 20200924134320 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1489966 $s 1085940
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2019 $b 115 $c 6 $d 286-290 $i 1212-0383 $m Česká a slovenská psychiatrie $x MED00010990
- LZP __
- $c NLK183 $d 20200924 $a NLK 2020-04/dk