Detail
Article
Online article
FT
Medvik - BMC
  • Something wrong with this record ?

Nebezpečné rostliny v zahradách mateřských škol
[Dangerous plants in gardens of nursery schools]

Kateřina Pilařová

. 2020 ; 65 (2) : 40-47.

Language Czech Country Czech Republic

Digital library NLK
Source

E-resources Online

NLK Free Medical Journals from 2007

Cíl: Hlavním cílem práce byla identifikace rostlin s obsahem toxických látek v zahradách mateřských škol, dále zhodnocení míry nebezpečí pro děti a informovanosti pedagogů, kteří zajišťují bezpečnost dětí při pobytu v předškolním zařízení. Metodika: Šetření v zahradách mateřských škol bylo provedeno v celkem 40 zařízeních v okrese Rakovník. Spočívalo v provedení fotodokumentace, popisu a určení rostlin přítomných na zahradách mateřských škol, případně v krátkém popisu umístění jedovatých rostlin vzhledem k hracím prvkům nebo jedlým rostlinám. Součástí bylo rovněž dotazníkové šetření za účelem ověření informovanosti pedagogů a zvyklostí dané mateřské školy při pobytu venku. Výsledky: Na pozemcích mateřských škol se vyskytuje často velké množství různých nebezpečných rostlin s obsahem toxických látek a děti ke svým hrám také části takových rostlin využívají. Jak vyplynulo z dotazníkového šetření, tak většina oslovených pedagogů si není vědoma přítomnosti jedovatých rostlin na pozemku mateřské školy. Informovanost pedagogů ohledně nebezpečnosti rostlin je dle dotazníkového šetření velmi nízká. Závěry: Přestože je hodnocení skutečné toxicity rostlin velice problematické, nelze nebezpečí v této oblasti podceňovat. Některé toxické rostlinné látky mají i v malých dávkách velkou biologickou aktivitu. Informovanost pedagogů by se obecně měla zvýšit, a to zejména proto, aby mohli při pobytu venku vědomě ovlivňovat hry dětí tak, aby nevyužívaly nebezpečné druhy rostlin a aktivně se tak podílet na prevenci případné otravy. Práce slouží jako základ pro vytvoření materiálu pro účely provádění státního zdravotního dozoru ve školách a školských zařízeních a příručky přímo pro školy, protože zahrady mateřských škol jsou vzhledem k nízkému věku, rozumovým schopnostem a vysokému počtu dětí nejrizikovějším místem pro možnost případné otravy.

Aim: The main target of this investigation was focused on the searching for poisonous plants in gardens of nursery schools, and to assess the level of danger to children and awareness of teachers who ensure the safety of children during their stay in the nursery schools. Methods: The research was carried out in a total of 40 kindergarten gardens in the Rakovník district. Field research consisted in performing photo documentation, description and identification of plants present in the gardens of kindergartens, or in a brief description of the location of poisonous plants in relation to play elements or edible plants. A questionnaire survey was also included in order to verify the awareness of teachers and the prevalent in the kindergarten when staying outside. Results: There are often a large number of various dangerous plants containing toxic substances on the grounds of kindergartens and children use for their games some parts of such plants. As it turned out from the questionnaire survey, most of the addressed teachers are not aware of the presence of poisonous plants in the kindergarten grounds. According to the questionnaire survey, educators' awareness of plant hazards is very low. Conclusions: Although the evaluation of the actual toxicity of the plants is very difficult, there's no space for underestimating this danger. Some of the toxic plant substances have high biological activity in low doses. Teachers' awareness of plant hazards should be generally increased, especially in view of the need of control of the children's outdoor games without using dangerous plant species and thus actively participated in the prevention of possible poisoning. This work serves as a basis for creating material for purposes of public health surveillance in schools and school facilities and manuals directly for the needs of schools, because gardens of nursery schools are, due to the young age, intellectual capacity and great number of children, the riskiest place for the possibility of poisoning.

Dangerous plants in gardens of nursery schools

References provided by Crossref.org

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc20010425
003      
CZ-PrNML
005      
20210123222102.0
007      
ta
008      
200709s2020 xr f 000 0|cze||
009      
AR
024    7_
$a 10.21101/hygiena.a1749 $2 doi
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Pilařová, Kateřina $7 xx0249935 $u Krajská hygienická stanice Středočeského kraje se sídlem v Praze, územní pracoviště Rakovník, Česká republika
245    10
$a Nebezpečné rostliny v zahradách mateřských škol / $c Kateřina Pilařová
246    31
$a Dangerous plants in gardens of nursery schools
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Cíl: Hlavním cílem práce byla identifikace rostlin s obsahem toxických látek v zahradách mateřských škol, dále zhodnocení míry nebezpečí pro děti a informovanosti pedagogů, kteří zajišťují bezpečnost dětí při pobytu v předškolním zařízení. Metodika: Šetření v zahradách mateřských škol bylo provedeno v celkem 40 zařízeních v okrese Rakovník. Spočívalo v provedení fotodokumentace, popisu a určení rostlin přítomných na zahradách mateřských škol, případně v krátkém popisu umístění jedovatých rostlin vzhledem k hracím prvkům nebo jedlým rostlinám. Součástí bylo rovněž dotazníkové šetření za účelem ověření informovanosti pedagogů a zvyklostí dané mateřské školy při pobytu venku. Výsledky: Na pozemcích mateřských škol se vyskytuje často velké množství různých nebezpečných rostlin s obsahem toxických látek a děti ke svým hrám také části takových rostlin využívají. Jak vyplynulo z dotazníkového šetření, tak většina oslovených pedagogů si není vědoma přítomnosti jedovatých rostlin na pozemku mateřské školy. Informovanost pedagogů ohledně nebezpečnosti rostlin je dle dotazníkového šetření velmi nízká. Závěry: Přestože je hodnocení skutečné toxicity rostlin velice problematické, nelze nebezpečí v této oblasti podceňovat. Některé toxické rostlinné látky mají i v malých dávkách velkou biologickou aktivitu. Informovanost pedagogů by se obecně měla zvýšit, a to zejména proto, aby mohli při pobytu venku vědomě ovlivňovat hry dětí tak, aby nevyužívaly nebezpečné druhy rostlin a aktivně se tak podílet na prevenci případné otravy. Práce slouží jako základ pro vytvoření materiálu pro účely provádění státního zdravotního dozoru ve školách a školských zařízeních a příručky přímo pro školy, protože zahrady mateřských škol jsou vzhledem k nízkému věku, rozumovým schopnostem a vysokému počtu dětí nejrizikovějším místem pro možnost případné otravy.
520    9_
$a Aim: The main target of this investigation was focused on the searching for poisonous plants in gardens of nursery schools, and to assess the level of danger to children and awareness of teachers who ensure the safety of children during their stay in the nursery schools. Methods: The research was carried out in a total of 40 kindergarten gardens in the Rakovník district. Field research consisted in performing photo documentation, description and identification of plants present in the gardens of kindergartens, or in a brief description of the location of poisonous plants in relation to play elements or edible plants. A questionnaire survey was also included in order to verify the awareness of teachers and the prevalent in the kindergarten when staying outside. Results: There are often a large number of various dangerous plants containing toxic substances on the grounds of kindergartens and children use for their games some parts of such plants. As it turned out from the questionnaire survey, most of the addressed teachers are not aware of the presence of poisonous plants in the kindergarten grounds. According to the questionnaire survey, educators' awareness of plant hazards is very low. Conclusions: Although the evaluation of the actual toxicity of the plants is very difficult, there's no space for underestimating this danger. Some of the toxic plant substances have high biological activity in low doses. Teachers' awareness of plant hazards should be generally increased, especially in view of the need of control of the children's outdoor games without using dangerous plant species and thus actively participated in the prevention of possible poisoning. This work serves as a basis for creating material for purposes of public health surveillance in schools and school facilities and manuals directly for the needs of schools, because gardens of nursery schools are, due to the young age, intellectual capacity and great number of children, the riskiest place for the possibility of poisoning.
650    _2
$a předškolní dítě $7 D002675
650    _2
$a lidé $7 D006801
650    12
$a jedovaté rostliny $x fyziologie $x klasifikace $x otrava $x škodlivé účinky $7 D010947
650    _2
$a zahrady $x statistika a číselné údaje $x zákonodárství a právo $7 D000072506
650    12
$a školky $x statistika a číselné údaje $x zákonodárství a právo $7 D012578
650    _2
$a bezpečnost $7 D012449
650    _2
$a průzkumy a dotazníky $7 D011795
650    _2
$a učitelé $7 D000070777
650    _2
$a hra a hračky $7 D010988
650    _2
$a otrava rostlinami $x prevence a kontrola $7 D010939
650    _2
$a riziko $7 D012306
650    _2
$a jedy $x farmakologie $x klasifikace $x škodlivé účinky $7 D011042
653    00
$a informovanost
773    0_
$t Hygiena $x 1802-6281 $g Roč. 65, č. 2 (2020), s. 40-47 $w MED00011019
910    __
$a ABA008 $b A 2003 $c 342 a $y p $z 0
990    __
$a 20200709131703 $b ABA008
991    __
$a 20210123222102 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1542628 $s 1100519
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2020 $b 65 $c 2 $d 40-47 $i 1802-6281 $m Hygiena (Státní zdravotní ústav, Print) $n Hygiena (Státní zdr. úst. Print) $x MED00011019
LZP    __
$c NLK189 $d 20210123 $a NLK 2020-27/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...