• Something wrong with this record ?

Specifika a vývoj intervalového časování u intaktní populace a u populace s diagnostikovaným ADHD
[Specifics and development of interval timing in the intact population and the population diagnosed with ADHD]

Kateřina Dörflová, Kristýna Malenínská, Veronika Rudolfová, Tereza Nekovářová

. 2023 ; 27 (2) : 64-68.

Language Czech Country Czech Republic

Document type Review, Research Support, Non-U.S. Gov't

Intervalové časování je jedním z druhů časové percepce, který operuje s časovými intervaly v rozsahu desetin až desítek sekund a je pod silnou kognitivní kontrolou. Řada studií poukazuje na vzájemnou provázanost mezi pozorností, pracovní pamětí a intervalovým časováním. Časová percepce je v dětském věku méně přesná než u dospělých a skrze postupné zrání specifických mozkových struktur dochází k jejímu postupnému zpřesňování. Děti, kterým bylo diagnostikováno ADHD, vykazují výraznější variabilitu v časových úlohách, než je tomu u dětí z intaktní populace. Toto narušení časové percepce je pro ADHD příznačné a v průběhu dospívání se kompenzuje skrze maturaci specifických mozkových struktur, která vede ke snížení rozdílů mezi zdravou populací a lidmi, kterým bylo diagnostikováno ADHD. I přesto je však u dospělé populace s ADHD narušené časování nadále přítomno. Je tedy otázkou, zda narušení časové percepce představuje jádrový symptom, který by mohl sloužit jako jeden z indikátorů při diagnostice ADHD.

Interval timing is considered to be a specific type of time perception, which operates in durations ranging from tenths of a second to approximately a few tens of seconds and is under strong cognitive control. Recent studies show a mutual connection between interval timing and particular cognitive functions such as attention and working memory. Time perception tends to be less precise in child age than later in adulthood. It becomes more precise throughout the child’s development thanks to the gradual maturation of specific brain structures, which also correspond with attentional and memory functions. Children which were diagnosed with ADHD show significantly more variability during timing tasks when compared to children without ADHD. Alteration in time perception is one of the typical symptoms of ADHD and it is partially compensated through maturation of specific brain structures during the development. This leads to less pronounced differences between these two groups in adolescence but deficits in timing still persist in adults with ADHD. Therefore it is important to ask if deficits in timing represent a possible core symptom, which could be used as one of the indicators of ADHD during diagnostics.

Specifics and development of interval timing in the intact population and the population diagnosed with ADHD

Bibliography, etc.

Literatura

000      
00000naa a2200000 a 4500
001      
bmc23010241
003      
CZ-PrNML
005      
20231123135247.0
007      
ta
008      
230712s2023 xr a f 000 0|cze||
009      
AR
040    __
$a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
041    0_
$a cze $b eng
044    __
$a xr
100    1_
$a Dörflová, Kateřina $7 xx0303936 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
245    10
$a Specifika a vývoj intervalového časování u intaktní populace a u populace s diagnostikovaným ADHD / $c Kateřina Dörflová, Kristýna Malenínská, Veronika Rudolfová, Tereza Nekovářová
246    31
$a Specifics and development of interval timing in the intact population and the population diagnosed with ADHD
504    __
$a Literatura
520    3_
$a Intervalové časování je jedním z druhů časové percepce, který operuje s časovými intervaly v rozsahu desetin až desítek sekund a je pod silnou kognitivní kontrolou. Řada studií poukazuje na vzájemnou provázanost mezi pozorností, pracovní pamětí a intervalovým časováním. Časová percepce je v dětském věku méně přesná než u dospělých a skrze postupné zrání specifických mozkových struktur dochází k jejímu postupnému zpřesňování. Děti, kterým bylo diagnostikováno ADHD, vykazují výraznější variabilitu v časových úlohách, než je tomu u dětí z intaktní populace. Toto narušení časové percepce je pro ADHD příznačné a v průběhu dospívání se kompenzuje skrze maturaci specifických mozkových struktur, která vede ke snížení rozdílů mezi zdravou populací a lidmi, kterým bylo diagnostikováno ADHD. I přesto je však u dospělé populace s ADHD narušené časování nadále přítomno. Je tedy otázkou, zda narušení časové percepce představuje jádrový symptom, který by mohl sloužit jako jeden z indikátorů při diagnostice ADHD.
520    9_
$a Interval timing is considered to be a specific type of time perception, which operates in durations ranging from tenths of a second to approximately a few tens of seconds and is under strong cognitive control. Recent studies show a mutual connection between interval timing and particular cognitive functions such as attention and working memory. Time perception tends to be less precise in child age than later in adulthood. It becomes more precise throughout the child’s development thanks to the gradual maturation of specific brain structures, which also correspond with attentional and memory functions. Children which were diagnosed with ADHD show significantly more variability during timing tasks when compared to children without ADHD. Alteration in time perception is one of the typical symptoms of ADHD and it is partially compensated through maturation of specific brain structures during the development. This leads to less pronounced differences between these two groups in adolescence but deficits in timing still persist in adults with ADHD. Therefore it is important to ask if deficits in timing represent a possible core symptom, which could be used as one of the indicators of ADHD during diagnostics.
650    17
$a hyperkinetická porucha $x diagnóza $x patofyziologie $x psychologie $7 D001289 $2 czmesh
650    _7
$a vývoj dítěte $7 D002657 $2 czmesh
650    _7
$a paměť $7 D008568 $2 czmesh
650    _7
$a pozornost $7 D001288 $2 czmesh
650    _7
$a duševní procesy $7 D008606 $2 czmesh
650    _7
$a mozek $x růst a vývoj $7 D001921 $2 czmesh
650    _7
$a vnímání času $7 D013998 $2 czmesh
650    _7
$a dítě $7 D002648 $2 czmesh
650    _7
$a lidé $7 D006801 $2 czmesh
653    00
$a intervalové časování
655    _7
$a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
655    _7
$a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
700    1_
$a Malenínská, Kristýna $7 xx0235057 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra fyziologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha
700    1_
$a Rudolfová, Veronika $7 xx0303937 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra zoologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha
700    1_
$a Nekovářová, Tereza $7 xx0071084 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
773    0_
$t Psychiatrie $x 1211-7579 $g Roč. 27, č. 2 (2023), s. 64-68 $w MED00011067
856    41
$u http://www.tigis.cz/casopisy/pro-lekare/psychiatrie11 $y stránka časopisu
910    __
$a ABA008 $b B 2070 $c 603 a $y p $z 0
990    __
$a 20230712113810 $b ABA008
991    __
$a 20231123135242 $b ABA008
999    __
$a ok $b bmc $g 1954478 $s 1196505
BAS    __
$a 3
BMC    __
$a 2023 $b 27 $c 2 $d 64-68 $i 1211-7579 $m Psychiatrie (Praha, Print) $x MED00011067
LZP    __
$c NLK193 $d 20231123 $a NLK 2023-21/dk

Find record

Citation metrics

Loading data ...

Archiving options

Loading data ...