-
Something wrong with this record ?
Specifika a vývoj intervalového časování u intaktní populace a u populace s diagnostikovaným ADHD
[Specifics and development of interval timing in the intact population and the population diagnosed with ADHD]
Kateřina Dörflová, Kristýna Malenínská, Veronika Rudolfová, Tereza Nekovářová
Language Czech Country Czech Republic
Document type Review, Research Support, Non-U.S. Gov't
- Keywords
- intervalové časování,
- MeSH
- Child MeSH
- Mental Processes MeSH
- Attention Deficit Disorder with Hyperactivity * diagnosis physiopathology psychology MeSH
- Humans MeSH
- Brain growth & development MeSH
- Memory MeSH
- Attention MeSH
- Time Perception MeSH
- Child Development MeSH
- Check Tag
- Child MeSH
- Humans MeSH
- Publication type
- Research Support, Non-U.S. Gov't MeSH
- Review MeSH
Intervalové časování je jedním z druhů časové percepce, který operuje s časovými intervaly v rozsahu desetin až desítek sekund a je pod silnou kognitivní kontrolou. Řada studií poukazuje na vzájemnou provázanost mezi pozorností, pracovní pamětí a intervalovým časováním. Časová percepce je v dětském věku méně přesná než u dospělých a skrze postupné zrání specifických mozkových struktur dochází k jejímu postupnému zpřesňování. Děti, kterým bylo diagnostikováno ADHD, vykazují výraznější variabilitu v časových úlohách, než je tomu u dětí z intaktní populace. Toto narušení časové percepce je pro ADHD příznačné a v průběhu dospívání se kompenzuje skrze maturaci specifických mozkových struktur, která vede ke snížení rozdílů mezi zdravou populací a lidmi, kterým bylo diagnostikováno ADHD. I přesto je však u dospělé populace s ADHD narušené časování nadále přítomno. Je tedy otázkou, zda narušení časové percepce představuje jádrový symptom, který by mohl sloužit jako jeden z indikátorů při diagnostice ADHD.
Interval timing is considered to be a specific type of time perception, which operates in durations ranging from tenths of a second to approximately a few tens of seconds and is under strong cognitive control. Recent studies show a mutual connection between interval timing and particular cognitive functions such as attention and working memory. Time perception tends to be less precise in child age than later in adulthood. It becomes more precise throughout the child’s development thanks to the gradual maturation of specific brain structures, which also correspond with attentional and memory functions. Children which were diagnosed with ADHD show significantly more variability during timing tasks when compared to children without ADHD. Alteration in time perception is one of the typical symptoms of ADHD and it is partially compensated through maturation of specific brain structures during the development. This leads to less pronounced differences between these two groups in adolescence but deficits in timing still persist in adults with ADHD. Therefore it is important to ask if deficits in timing represent a possible core symptom, which could be used as one of the indicators of ADHD during diagnostics.
Katedra fyziologie Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova Praha
Katedra psychologie Filozofická fakulta Univerzita Karlova Praha
Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzita Karlova Praha
Katedra zoologie Přírodovědecká fakulta Univerzita Karlova Praha
Specifics and development of interval timing in the intact population and the population diagnosed with ADHD
Literatura
- 000
- 00000naa a2200000 a 4500
- 001
- bmc23010241
- 003
- CZ-PrNML
- 005
- 20231123135247.0
- 007
- ta
- 008
- 230712s2023 xr a f 000 0|cze||
- 009
- AR
- 040 __
- $a ABA008 $d ABA008 $e AACR2 $b cze
- 041 0_
- $a cze $b eng
- 044 __
- $a xr
- 100 1_
- $a Dörflová, Kateřina $7 xx0303936 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
- 245 10
- $a Specifika a vývoj intervalového časování u intaktní populace a u populace s diagnostikovaným ADHD / $c Kateřina Dörflová, Kristýna Malenínská, Veronika Rudolfová, Tereza Nekovářová
- 246 31
- $a Specifics and development of interval timing in the intact population and the population diagnosed with ADHD
- 504 __
- $a Literatura
- 520 3_
- $a Intervalové časování je jedním z druhů časové percepce, který operuje s časovými intervaly v rozsahu desetin až desítek sekund a je pod silnou kognitivní kontrolou. Řada studií poukazuje na vzájemnou provázanost mezi pozorností, pracovní pamětí a intervalovým časováním. Časová percepce je v dětském věku méně přesná než u dospělých a skrze postupné zrání specifických mozkových struktur dochází k jejímu postupnému zpřesňování. Děti, kterým bylo diagnostikováno ADHD, vykazují výraznější variabilitu v časových úlohách, než je tomu u dětí z intaktní populace. Toto narušení časové percepce je pro ADHD příznačné a v průběhu dospívání se kompenzuje skrze maturaci specifických mozkových struktur, která vede ke snížení rozdílů mezi zdravou populací a lidmi, kterým bylo diagnostikováno ADHD. I přesto je však u dospělé populace s ADHD narušené časování nadále přítomno. Je tedy otázkou, zda narušení časové percepce představuje jádrový symptom, který by mohl sloužit jako jeden z indikátorů při diagnostice ADHD.
- 520 9_
- $a Interval timing is considered to be a specific type of time perception, which operates in durations ranging from tenths of a second to approximately a few tens of seconds and is under strong cognitive control. Recent studies show a mutual connection between interval timing and particular cognitive functions such as attention and working memory. Time perception tends to be less precise in child age than later in adulthood. It becomes more precise throughout the child’s development thanks to the gradual maturation of specific brain structures, which also correspond with attentional and memory functions. Children which were diagnosed with ADHD show significantly more variability during timing tasks when compared to children without ADHD. Alteration in time perception is one of the typical symptoms of ADHD and it is partially compensated through maturation of specific brain structures during the development. This leads to less pronounced differences between these two groups in adolescence but deficits in timing still persist in adults with ADHD. Therefore it is important to ask if deficits in timing represent a possible core symptom, which could be used as one of the indicators of ADHD during diagnostics.
- 650 17
- $a hyperkinetická porucha $x diagnóza $x patofyziologie $x psychologie $7 D001289 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vývoj dítěte $7 D002657 $2 czmesh
- 650 _7
- $a paměť $7 D008568 $2 czmesh
- 650 _7
- $a pozornost $7 D001288 $2 czmesh
- 650 _7
- $a duševní procesy $7 D008606 $2 czmesh
- 650 _7
- $a mozek $x růst a vývoj $7 D001921 $2 czmesh
- 650 _7
- $a vnímání času $7 D013998 $2 czmesh
- 650 _7
- $a dítě $7 D002648 $2 czmesh
- 650 _7
- $a lidé $7 D006801 $2 czmesh
- 653 00
- $a intervalové časování
- 655 _7
- $a přehledy $7 D016454 $2 czmesh
- 655 _7
- $a práce podpořená grantem $7 D013485 $2 czmesh
- 700 1_
- $a Malenínská, Kristýna $7 xx0235057 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra fyziologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha
- 700 1_
- $a Rudolfová, Veronika $7 xx0303937 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra zoologie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha
- 700 1_
- $a Nekovářová, Tereza $7 xx0071084 $u Národní ústav duševního zdraví, Klecany $u Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
- 773 0_
- $t Psychiatrie $x 1211-7579 $g Roč. 27, č. 2 (2023), s. 64-68 $w MED00011067
- 856 41
- $u http://www.tigis.cz/casopisy/pro-lekare/psychiatrie11 $y stránka časopisu
- 910 __
- $a ABA008 $b B 2070 $c 603 a $y p $z 0
- 990 __
- $a 20230712113810 $b ABA008
- 991 __
- $a 20231123135242 $b ABA008
- 999 __
- $a ok $b bmc $g 1954478 $s 1196505
- BAS __
- $a 3
- BMC __
- $a 2023 $b 27 $c 2 $d 64-68 $i 1211-7579 $m Psychiatrie (Praha, Print) $x MED00011067
- LZP __
- $c NLK193 $d 20231123 $a NLK 2023-21/dk